Moderkort fortsätter att dö. Tre stycken totalt.

Permalänk

Moderkort fortsätter att dö. Tre stycken totalt.

Hej Allihopa!

För drygt ett halvår sen byggde jag, med hjälp av en vän, om min dator. Uppgradering av delar osv. Allting funkade felfritt i ett par månader tills en dag då datorn "tvingade" mig att utföra en uppdatering. Datorn startades om och började utföra en BIOS uppdatering som jag ej kunde avsluta, pausa eller dylikt. Efter uppdateringen kunde jag inte få igång datorn och började felsöka samt kontakta Komplett där jag hade köpt alla delar. Efter en del felsökning kom vi fram till att det till störst sannolikhet var moderkortet det var fel på. Jag beställde ett nytt samtidigt som jag skickade iväg det gamla till dem. Båda moderkorten var av märket MSI.
Innan jag hann skicka iväg det trasiga moderkortet så hann jag dock installera det nya. Allting fungerade i 1 timme eller två. Men efter att jag hade utfört vissa essentiella uppdatering av drivrutiner så skedde samma sak igen. Den tvingades till att utföra en uppdatering och vägrade starta efteråt. Jag skickade därmed båda moderkorten tillbaka till komplett där även de felsökte och kontrollerade produkterna och kom fram till att båda var "döda".

Vi kom överens om att det antingen var någon annan del i min dator som spöka eller att jag har haft otrolig otur. Jag beställde återigen ett nytt av dem men denna gång ett annat märke, Gigabyte. Denna gång hade jag vid installation telefonsamtal med en anställd på komplett samt att han skickade alla drivrutiner jag behövde installera. Jag gjorde detta och allt fungerade felfritt! Och det har det gjort under hela sommaren ända tills häromdagen. Jag hade lämnat datorn på, gick ner till tvätten, kom tillbaka och möttes av att skärmen var i BIOS settings. Jag är inte jätteduktig på datorer så jag tar ofta det "enklaste" valet. Jag hade valet att antingen "Save and Exit" eller fortsätta med en uppdatering vilket följdes av ett " Recommended" vilket jag valde att göra.

Efter detta försöker datorn att sätta på sig igen men det går inte. Så fort den får el så har jag fläktarna gå igång för att sen dö och upprepa samma ska. Ingen respons från skärm eller dylikt bara ljud och verksamhet från samtliga fläktar. Jag har nu provat att cleara CMOS och felsökt, återigen, med hjälp av en anställd på Komplett. Vi kom fram till att det förmodligen är moderkortet som har pajat igen. MEN VI VET INTE VARFÖR...!!

Om någon har nått förslag, någon ide om varför detta möjligtvis sker så snälla svara. Kan det vara någon annan del som spökar eller kan det vara något på hårddisken? Samtliga fel har skett vid en BIOS uppdatering som jag INTE aktivt har valt att utföra utan antingen tvingats till eller blivit "rekommenderad" till att göra. Jag har absolut ingen aning och all hjälp/ideér är välkomna!

/Daniel

Permalänk
Medlem

Varför måste det vara moderkorten som dör? Det kan väl vara PSU, CPU eller RAM, tänker jag.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Vore märkligt om du missat, men måste ändå höra med dig. Du har distanser hoppas jag?

EDIT: (Mitt tusende inlägg på Sweclockers) Yeeh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Varför måste det vara moderkorten som dör? Det kan väl vara PSU, CPU eller RAM, tänker jag.

eftersom han fått igång datorn etfer att bytt moderkort så är det nog moderkorten som dör, vad som orsaker det kan dock vara något annat.

men psu borde ju inte tvinga fram bios update? aldrig varit med om att ett moderkort tvingat mig att uppdatera bios personligen.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Du har nog installerat MSI uppdatering hjälp för drivrutiner och bios den bruka ligga med på skivan.
Själv bruka jag göra bios uppdatering manuellt i bios om jag behöver de.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

eftersom han fått igång datorn etfer att bytt moderkort så är det nog moderkorten som dör, vad som orsaker det kan dock vara något annat.

men psu borde ju inte tvinga fram bios update? aldrig varit med om att ett moderkort tvingat mig att uppdatera bios personligen.

Jag tänker bara teoretiskt att PSU kan svikta och ge CPU-fel och moderkortet går in i felsäkert läge - typ.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vore märkligt om du missat, men måste ändå höra med dig. Du har distanser hoppas jag?

Det var min första tanke när jag såg rubriken men de borde väl dö ganska omgående ifall man skippar distanserna? Verkar märkligt att det dessutom skulle ske i samband med BIOS-uppdatering varje gång.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan du uppdatera utan cpu? Jag gissar på att cpu och moderkort inte kommer sams..

Permalänk

Prova klicka av psu och dra ur sladd. Plocka ur cmos batteriet ur moderkortet och tryck på datorns startknapp ca 5-10 ggr. Sen sätter du tillbaka batteriet och sätter i psu sladd och trycker igång psu och när du får allernativ på skärmen ska du välja load optimized settings and continue eller liknande.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk

Jora, har använt distanser.

Skrivet av Cenorida:

Vore märkligt om du missat, men måste ändå höra med dig. Du har distanser hoppas jag?

EDIT: (Mitt tusende inlägg på Sweclockers) Yeeh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som sagt, jag är inte jätteduktig på datorer. Men när jag har pratat med komplett gällande de tidigare moderkorten så instämde dem att det var dem det var fel på. Så jag antar bara att detsamma gäller nu med då samma konstiga BIOS uppdatering skedde innan datorn dog. Har du nått förslag hur jag kan felsöka?

Skrivet av Igelkott:

Varför måste det vara moderkorten som dör? Det kan väl vara PSU, CPU eller RAM, tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för tipset. Provade men utan resultat. Datorn går igång, fläktarna åtminstone, för att sen dö ett par sekunder senare och starta om sig igen etc etc.

Skrivet av Lordkiller:

Prova klicka av psu och dra ur sladd. Plocka ur cmos batteriet ur moderkortet och tryck på datorns startknapp ca 5-10 ggr. Sen sätter du tillbaka batteriet och sätter i psu sladd och trycker igång psu och när du får allernativ på skärmen ska du välja load optimized settings and continue eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns inte en chans att den gör en bios uppdatering av sig själv.
Kör själv med msi, och man måste välja att den ska uppdatera bios.
Gör den detta av sig själv röstar jag på virus.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Det måste vara fluxkondensatorn som gått sönder!

Kommer du in i bios alls? Kolla så att den inte bara resetat bootordningen och struntar i din disk.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör absolut inte ha nått automatiskt system för biosuppdateringar igång, visste inte ens att et fann nått så underligt men det kanske det gör, det är farligt nog att köra dem manuellt men auto ? Nej tack.
Du har väl installerat om varje gång du bytt moderkort ?
Du har inte en modulär nätdel och använder fel kablage ?
Exakt vilka delar har du och har du bilder på hur det är monterat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vill gärna inte in och rota med processorn mer än nödvändigt. Ska plocka ut den imorgon förmodligen då jag skickar iväg moderkortet till komplett. Kanske kan prova innan, men tror du att processorn kan vara det som spökar? Då borde det väll blivit knas redan från första början och inte 3 månader senare.

Skrivet av 007onex:

Kan du uppdatera utan cpu? Jag gissar på att cpu och moderkort inte kommer sams..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemans:

Som sagt, jag är inte jätteduktig på datorer. Men när jag har pratat med komplett gällande de tidigare moderkorten så instämde dem att det var dem det var fel på. Så jag antar bara att detsamma gäller nu med då samma konstiga BIOS uppdatering skedde innan datorn dog. Har du nått förslag hur jag kan felsöka?
Skickades från m.sweclockers.com

Verkar ju vara BIOS uppdateringen som ställer till det, och gör bioset korrupt.

Först Windowsprogram som uppdaterar bios med eller utan auto ska man akta sig för väldigt noga för, och uppdatera bios via Windows ska man aldrig göra om det finns säkrare alternativ, vilket nästan alltid gör.

Nästa gång du har ett nytt moderkort strunta i medföljande programvara, det du behöver installera (ej från medföljande skiva) är drivrutiner. Skivan som följer med tar du till en sjö och övar på att kasta macka med, eller om du håller på med sportskytte så funkar dom bra som mål också

När du får nytt moderkort så ladda ner ett minnestestprogram http://www.memtest.org/ eller http://www.memtest86.com/
kör detta, defekt minne är en vanlig orsak till att biosuppdatering går åt skogen, med förstört bios som följd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Nej inte alls. Provat allt och fick som sagt lite hjälp med olika felsökningar via telefon av komplett.
Fluxkondensatorn, läst om det men hur kollar jag något sånt isåfall?

Skrivet av Bozzeta:

Det måste vara fluxkondensatorn som gått sönder!

Kommer du in i bios alls? Kolla så att den inte bara resetat bootordningen och struntar i din disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har alltid behövt installera om, ja. Men inte rensat hårddisken eller liknande.
Intel Core I5- 6600 skylake
HyperX Fury 2133MHz 16gb kit
Gigabyte GA-Z170M-D3H socket 1151
Ett gammalt radeon 5 serie grafikkort.
En coolers master cpu kylare
En vanlig ssd disk och ett antal fläktar

Skrivet av mrqaffe:

Du bör absolut inte ha nått automatiskt system för biosuppdateringar igång, visste inte ens att et fann nått så underligt men det kanske det gör, det är farligt nog att köra dem manuellt men auto ? Nej tack.
Du har väl installerat om varje gång du bytt moderkort ?
Du har inte en modulär nätdel och använder fel kablage ?
Exakt vilka delar har du och har du bilder på hur det är monterat ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannemans:

Nej inte alls. Provat allt och fick som sagt lite hjälp med olika felsökningar via telefon av komplett.
Fluxkondensatorn, läst om det men hur kollar jag något sånt isåfall?
Skickades från m.sweclockers.com

En Fluxkondensator hittar man bara i viss DeLorean med en förare som utropar great scott titt och tätt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker det känns som ett uppenbart SBS-problem

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem

@Dannemans *Tråd rensad*

Observera att vi inte tillåter piratkopieringssnack, se §7 i forumreglerna:

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...