ASUS dålig kvalite på moderkort eller har jag bara haft otur?

Permalänk
Medlem

ASUS dålig kvalite på moderkort eller har jag bara haft otur?

Hej!

Har blivit några datorer genom åren nu men bara två med ASUS kort och båda har blivit defekta efter några månader.

Det ena ett Saabertooth 990FX så slutade ramminnes portarna att fungera, och det andra nu ett Z-97a slutade CPU_FAN connectorn att fungera.

Så min fråga har ASUS dålig kvalite på sina moderkort eller har jag haft otur?

Permalänk
Medlem

De enda produkterna jag köper från ASUS är Sabertooth-moderkort för att alla andra brädor är fula.

Asus har sämst support och mina 280x kort från ASUS fick en seg fläkt två gånger vilket resulterade i bränd gpu.

Aldrig Asus och gör någon annan tillverkare snyggare moderkort överger jag dem helt.

Permalänk
Skrivet av bgorn:

Hej!

Har blivit några datorer genom åren nu men bara två med ASUS kort och båda har blivit defekta efter några månader.

Det ena ett Saabertooth 990FX så slutade ramminnes portarna att fungera, och det andra nu ett Z-97a slutade CPU_FAN connectorn att fungera.

Så min fråga har ASUS dålig kvalite på sina moderkort eller har jag haft otur?

Har själv både ett Z97-A och ett M5A88-V EVO. Z97-A köpte jag förra året och M5A88-V EVO vet jag inte när det är köpt fick det gratis för någon vecka sen. Men misstänker att den varit med ett tag. Den har inga problem och tuffar på riktigt bra. Tror bara du haft riktig otur.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Det enda moderkort jag ägt som har rasat, var just ett Asus.

Kör bara Gigabyte sedan dess, Ultra Durable serien.

Men det är väl ett lotteri, tror inte Asus moderkort har sämre QC än andra.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

@bgorn

Du är långt ifrån ensam.
Asus lär göra samma sak som Samsung och satsar mer på marknadsföring än på kvalitét.
Det jag har haft hittills från Asus som gått sönder inom 4-6 månader är.

7 GPUer
4 Moderkort
1 Monitor

Efter den sista trasiga GPUn sade jag aldrig mer Asus, med undantag för deras routrar som faktiskt är oerhört bra.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Fläkten på min ASUS laptop var defekt från början. De har inte precis det bästa ryktet med kvalitetskontrollen..

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

@bgorn:

Kört Asus nästan hela mitt liv och det enda moderkortet som har pajat för mig var när jag testade Asrock.
Sista jag köpte var Asus z170-a och fick med 3års garanti så dom står för sina grejer.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

@bgorn

Du är långt ifrån ensam.
Asus lär göra samma sak som Samsung och satsar mer på marknadsföring än på kvalitét.
Det jag har haft hittills från Asus som gått sönder inom 4-6 månader är.

7 GPUer
4 Moderkort
1 Monitor

Efter den sista trasiga GPUn sade jag aldrig mer Asus, med undantag för deras routrar som faktiskt är oerhört bra.

/Lifooz

Haha ja det är så olika i perioder.
Jag har inte så mycket erfarenhet av långtids användande av asus moderkort. Däremot gpu som jag alltid tyckt varit stabila
Däremot för ca 12-15 år sen bråkade jag mycket med msi, riktiga skitmoderkort tyckte jag som ställde till det.
Idag kör jag msi moderkort i min dator och är riktigt nöjd..
I det stora hela har vi en salig blandning av märken i hemmet på moderkort och inget har krånglat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kört med Asus moderkort sedan 15 år och inga problem, kanske ren otur eller så har de en svacka just nu.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Köpt hundratals Asus moderkort sedan 1995, inte ett enda har varit trasigt ur kartong. Alla kort jag själv har kvar är fortfarande hela (runt 15st).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Säger bara håll dig borta från ASUS. Deras kundservice är hemsk. Kan inte uttala mig om kvaliten på just deras moderkort och de fungerar säkert bra för det mesta, men när problemen kommer bryr sig inte ASUS om dig...

Permalänk

Tycker inte det är rätt att skapa en tråd för att smutskasta ett företag, då personerna med ett dåligt omdöme kommer nästan bara kommentera medans alla tusen och fler som har fungerande produkter helt ignorerar tråden.

känns bara så meningslöst att skriva "jag hade asus x gick sönder" när det säkert finns 1000:1 ratio på att produkten gick sönder vs alla andra.

my two cents.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

De senaste 5 datorerna jag har byggt och använt har haft moderkort från asus, jag har haft asus grafikkort i 3 av dem, jag har haft problem med 1 moderkort som jag fick utbytt över disk utav webhallen annars har jag inte haft några problem alls.

Min kommande dator som jag ska bygga , får troligtvis delarna idag eller imorgon kommer ha moderkort utav asus. Själv gillar jag asus utseende och bios.

Kanske jag som har haft tur eller ni som har otur vad vet jag.

Mvh

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

har håligt på med datorer sen 1988 dom flesta kända märkena har sina fula ankungar
så jag kan inte på stå att asus är sämre än andra

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Beror på hur lycklig man är, har kört Asus i flera år på både moderkort & grafikkort. Har funkat klockrent )))))

Visa signatur

Define Mini | 2600k | GTX 780 | HX 650W | Samsung 830 128GB | 3TB HDD | PB278Q 27" - 2x 17" | IBM Model M2 | G500 |

Permalänk
Medlem

Köpte ett av de fåtal Z170 Hero moderkorten som fanns på lanseringsdagen av Skylake. Vilket hade detta #15585676 .

Samtliga mina Asus grafikkort med DCII kylare(tre i rad) har samma skitfläktar, de blir obalanserade och skramlar i vissa fläkthastigheter efter ca 6 månader till ett år i drift. Extremt kort livslängd på Asus fläktar. https://www.youtube.com/watch?v=sJ5QqGiO-AA

Men jag måste ändå säga, jag har haft färre problem med Asus än något annat märke, Gigabytes moderkort är en mardröm när det kommer till minnen och minnesfel. XMP profiler som inte laddar ordentligt och nonexistent kompatibilitet. MSI med krånglande drivrutiner som leder till bluescreens. Med Asus har jag endast fått ett slarvigt byggt moderkort, men allt har alltid fungerat stabilt.

Permalänk

Har tidigare haft ett antal moderkort från MSI och Gigabyte, inget av dess kort har överlevt mer än ca 2 år innan problemen kommit. Senaste kortet är ett ASUS P9X79 Deluxe som jag än så länge inte haft ngt problem med alls och det kortet som överlevt längst. Så jag tror du haft otur!

Permalänk
Medlem

Köper bara Asus och Gigabyte när det gäller modekort alla har funkat bra har 2 billiga budget asus modekort sóm funkar 3-4 år är dem nog nu

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använt Asus moderkort och har aldrig strulat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Har haft många Asus-moderkort (men även Gigabyte, MSI och ASRock) sedan '97, och de har generellt fungerat fint.

Däremot tycker jag att deras moderkortsintegrerade usb-hubbar brukar vara lite dåliga på att leverera ström, så jag måste exempelvis köra min usb-dac ensam på en hubb.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Varenda kort jag köpt från Asus, två grafikkort och ett moderkort, har jag fått byta. Efter byte har de iofs fungerat bra. Verkar som de använder köparna för att göra sluttesterna. Min tolkning är att man skall undvika att köpa nyutvecklade kort från Asus. Efter avlusningsperioden kan de nog vara bra.

Permalänk

Har bara haft problem med Asus, har haft två Asus moderkort som krånglat ett brändes upp till och med, jag har haft ett Asus grafikkort som inte fungerade som det skulle som fick bytas ut och nu sist en Asus skärm. Första exemplaret var det flera döda pixlar och smuts under skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft ASUS mobo och gpu sedan 2002 typ och jag har aldrig haft problem!
Jag har alltid haft ASUS och om inget annat händer så kommer jag alltid att ha ASUS prylar!

Det enda jag har haft från ASUS som gått sönder är ett par G35 där plasten som håller ena luren sprack.
Men detta var handhavande fel från min sida. Men när jag kontaktade ASUS om detta så fick jag ett par ny hemskickade inom 5 dagar. Så kundservicen är awesome enligt mig!!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

Hejsan bgorn,

Skrivet av bgorn:

Hej!

Har blivit några datorer genom åren nu men bara två med ASUS kort och båda har blivit defekta efter några månader.

Det ena ett Saabertooth 990FX så slutade ramminnes portarna att fungera, och det andra nu ett Z-97a slutade CPU_FAN connectorn att fungera.

Så min fråga har ASUS dålig kvalite på sina moderkort eller har jag haft otur?

Vad surt!
Jag själv gillar Asus moderkort. Det första märket jag tar en titt på vid köp av moderkort är Asus.
Har haft ett antal datorer sedan -92, lägg till att jag nu även ser till att barnen har schysta datorer.

På den tiden har jag haft två moderkort som krånglat:
* Ett P4SD-LE (kustomiserat moderkort till Compaq Presario): Efter ca 4 år började sydbryggan missköta sig. Gav läsfel från HDD hela tien
* Ett P4V800D-X: Köpt begagnat. efter tat ca 2 år la nätverksporten av

Hur gamla är moderkorten?
Gäller garantin?

PS

Däremot kan jag inte säga samma sak om deras grafikkort. Deras DC-kylare designas för en viss kretsyta, men de använder den till allt. Detta gör att GPUer med liten kretsyta kanske inte nyttjar alla heatpipes.

Lägg till att de i vissa fall använder GPUer med relativt lågt ASIC värde i sina high-end kort. Mitt 7970 Matrix Platinum var ett sådant, ett ASIC värde på 63.5% fabriksöverklockat till 1100MHz. Det gav artefakter hela tiden
DS

Permalänk
Medlem

@ThomasLidstrom:

jo garantin funkade på mitt sabertooth utan problem, har inte engagerat mig i att få mitt z97 utbytt än. Man blir ju liksom utan dator om man måste skicka in moderkortet, och just nu kan jag gå runt problemet

Permalänk
Medlem

problemet med asus är la att de gör/gjort för många varianter av moderkort samma moderkort typ.

Minns när det gnälldes att moderkorten drogs med problem med istället för att släppa ett bios för att fixa dem så släppte de istället nya moderkort.

de borde ha max 3 moderkort per chipset, problem solved

Jag skulle nog säga att om man vill ha ett bra moderkort så bör man nog satsa på en tillverkare som inte e så stor som just asus. Kan ju va för å nackdelar så klart med det känns som att det mest e nackdel med att vara så stora som asus.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hade ett ASUS-kort som brann på grund av felaktigt BIOS. Men det var ganska snabbt utbytt.