Permalänk

Dator till WoW Legion

Hej,

Jag är på jakt efter en dator som jag endast skall använda till World of Warcraft: Legion.
Har hittills klarat mig halvdåligt på jobb-laptopen men nu höjs kraven och det kommer inte duga längre.

Mina behov:

* En dator (självbygge eller ej) som slår recommended specs för minsta möjliga peng (se länk nedan.)
* Litet, diskret och tyst chassi
* Intelpropp och Nvidia gfx <--- här är jag villig att langa in mestadels av budgeten.
* SSD-disk, behöver inte mycket utrymme på den.
* Övrigt: PSU, moderkort och annat jag inte tänkt på

Jag behöver inte köra ultrasettings, nöjer mig med Medium till High som prestandakrav - men det får gärna luta mot high.
Viktigt är också att allt är uppgraderbart, dvs jag vill inte sitta låst med ett moderkort som inte kan tankas med mer RAM om något år eller så.

Här är recommended specs som jag vill toppa:

CPU: Intel® Core™ i5-3330 (or better)
GPU: NVIDIA® GeForce® GTX 750 Ti (or better)
4 GB RAM

https://eu.battle.net/support/en/article/7682

Funderingar:

Som vanligt är väl dessa rekommendationer en underdrift och därför hade jag tänkt att sikta på att toppa detta en aning...
Så vad ska jag satsa på?
En i7 eller kommer man långt med i5?
8GB RAM är väl en självklarthet?
Grafikkortet ovan - kan tänka mig att lägga extra krut på ett bättre så länge det inte skenar iväg.

Budget
Så lågt det bara går, maxtak 8000:- (ink. allt, dvs SSD, PSU osv..)
Jag toksatsar gärna inte nu utan köper hellre delar som duger för ändamålet, och uppgraderar senare ifall så krävs.

Slutligen..

Skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig själ skulle kunna sätta ihop ett förslag på inet.se till mig.

Tack på förhand!

edit: OBS! Ännu ett krav är att det är ett tystlåtande chassi med bra ljudisolering då jag bara smygspelar lite..

Permalänk
Medlem

Jag skulle lägga större delen av krutet på en fin i7, kanske en 6700K och en vettig kylare.
Detta då WoW är mer CPU än GPU-krävande.
Som grafikkort skulle du antagligen klara dig fint med ett 970 eller 1060.

Har tyvärr inte tid att sätta ihop ett helt paket just nu, men då har du fått lite riktlinjer i alla fall

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/marknad/129724-i7-2600k-z77-med-2x...

Absolut bästa du får för de pengarna. Lite större än du verkar vilja ha, men bra valuta. Du kanske kan sälja ett av dina kort för runt 1000+ kronor med och få ner priset ännu mer, men i efterhand.

Visa signatur

i7 4790k @ stock, 16gig ram @1866mhz, GTX TITAN @ stock kylare 1000ghz; Soundblaster Zx som driver AKGQ701/ATH-M50.

Permalänk

Hej! Ska du köpa nytt så skulle jag rekomendera detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670722/

Men smartast hade väl varit att skita i att köpa grafikkortet i min kundvagn och kanske kolla på ett 970 begagnat.

Du klarar dig utmärkt på en i5:a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Jag skulle lägga större delen av krutet på en fin i7, kanske en 6700K och en vettig kylare.
Detta då WoW är mer CPU än GPU-krävande.
Som grafikkort skulle du antagligen klara dig fint med ett 970 eller 1060.

Har tyvärr inte tid att sätta ihop ett helt paket just nu, men då har du fått lite riktlinjer i alla fall

Alltså dedär beror lite på. WoW är sjukt CPU-krävande för att beräkna saker som t.ex. spelare som syns på skärmen. Därför kommer i princip alla processorer bottlenecka i städer när det är mycket folk eller i starting areas nu i början av Legion. Men om du är ute och questar där det inte är så mycket folk kommer GPU att bottlenecka.

Sen är WoW mer krävande än vad folk tror, speciellt i Legion med de nya grafikinställningarna. Jag har själv en i7 6700k klockad till 4.6GHz och GTX 970, kör på grafikinställning 7/10 i 1440p för att inte gå under 60 FPS i de nuvarande mest grafikkrävande områdena (Tanaan).

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Ska du köra i 1080p kanske det inte behövs lika mycket kraft som jag kör på men blir lite tight att få till en en dator inom budget som ska lira på High. Ett försök:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670774/

Edit: Såg att jag missat ssd, så släng på en https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25..., tyvärr missar vi budget ännu mera då.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Beta:

Ska du köra i 1080p kanske det inte behövs lika mycket kraft som jag kör på men blir lite tight att få till en en dator inom budget som ska lira på High. Ett försök:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9670774/

Edit: Såg att jag missat ssd, så släng på en https://www.inet.se/produkt/4304782/samsung-850-series-evo-25..., tyvärr missar vi budget ännu mera då.

Med TS budget så är ju ett chassi för 1200kr inte ens att fundera på
Ta ett chassi för typ 500kr istället och ett GTX 1060 3GB då det är nyare och typ bättre än GTX 970 4GB på alla sätt och vis.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Många tänkvärda och bra svar!
Låter som jag kanske bör satsa på en i7 ändå då jag planerar att raida en hel del vilket kommer innebära många spelare / mycket rörelse i bild. Tar gärna emot fler förslag, jag är absolut inte obekväm med att köpa vissa delar begagnat om det är ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Med TS budget så är ju ett chassi för 1200kr inte ens att fundera på
Ta ett chassi för typ 500kr istället och ett GTX 1060 3GB då det är nyare och typ bättre än GTX 970 4GB på alla sätt och vis.

Sant!

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Okej hörrni, vad tror ni om detta?

https://www.blocket.se/stockholm/Speldator_68793964.htm?aw=1

Tanken är att ha något som det kommer rulla på "tillsvidare" och sedan uppgradera allt bit för bit, t.ex börja med en i7 och sedan ett fetare grafikkort.. Är det pengar i sjön eller en vettig tanke?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Tänk på att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg, se §4. i forumreglerna:

Citat:

§4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Nickelito:

ingen som har någon idé?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...