Permalänk
Medlem

Köpa systemkamera i Japan!

Tjenare! I höst åker jag till Japan och stannar i 10 dagar. Har hört att det ska vara billigt att köpa systemkameror där, Jag har alltid velat ha en systemkamera för att kunna ta bilder med skärpa och för att filma.

Nu behöver jag hjälp av er kameraexperter att hitta en hyffsat bra kamera som jag kan köpa där och hur det är med garanti osv... Min budget är på cirka 5000 svenska kr!

// Hajkaka

Permalänk

Kan säga direkt att alla instegs kameror är mer eller mindre lika bra och alla är _bra_.
Så det du bör göra, är att klämma och känna på kamerorna och se vilken som känns bekvämast att hantera och vilken meny-system du gillar bäst.

Då jag är nikon användare själv, så rekommenderar jag ju nikon. x)
Du har att välja mellan D3300 eller D5300.
Skillnaden är att D5300 har vikbar skärm, inbyggd WiFi och stereo mic(still crap).
Så det är upp till dig om det är värt dom extra pengarna.
Sen tar du antingen kit-lens eller 35mm F1.8 objektiv. Är du osäker, tar du kit-lens(Det som följer med).

Men vill du ha en liten mindre kamera, som är skönare att släppa runt på. Men fortfarande mycket bra.
Bör du kolla upp Sony A6000. Populär kamera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

En Sony A6000 som Berglund03 rekommenderar är mycket riktigt en väldigt trevlig kamera. Men Sonys japanska kameror är låsta till japanska och går inte att ändra språk på, så det kanske inte är helt lyckat att köpa en sån när du är där.

Permalänk
Medlem

Ang. garanti är det nog lite olika beroende på tillverkare. Canon och Nikon erbjuder inte (om de inte ändrat det) världsgaranti på digitala kamerahus och då får du ju antingen betala ev reparation eller skicka till Japan om du vill använda garantin. Ibland tror jag det finns möjlighet att köpa till världsgaranti.
På objektiven ska, svjv gälla världsgaranti.

Jag tror att jag läst, nånstans, att Sony ger världsgaranti även på husen.

Hur som helst är det olika så det kan ju vara värt att kolla upp vad de olika tillverkarna ger för garantivillkor.

Sedan är det ju frågan hur stor prisskillnaden eg är när det handlar om kameror i de lägsta segmenten. Jag har dock inte koll på japanska priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajkaka:

Tjenare! I höst åker jag till Japan och stannar i 10 dagar. Har hört att det ska vara billigt att köpa systemkameror där, Jag har alltid velat ha en systemkamera för att kunna ta bilder med skärpa och för att filma.

Nu behöver jag hjälp av er kameraexperter att hitta en hyffsat bra kamera som jag kan köpa där och hur det är med garanti osv... Min budget är på cirka 5000 svenska kr!

// Hajkaka

Hej!

Jag hade en liknande fundering för ett par år sedan inför en Thailandsresa. Ställde då frågan till Focus Nordic (importerar och sälger kameror till butiker) angående garantin. Svaret jag fick var att garantin gäller om bara försäljaren fyllt i det internationella garantikortet. Men i Thailand var garantin på 1 år medans här i Sverige var den 2 år enligt den svenska lagstiftningen. Detta gällde Pentax kameror och objektiv.

Gick till en fotoaffär i Bangkok för att kolla priser med mera, de flesta kameror låg på ungefär samma pris som i Sverige, minneskorten var dyrare än i Sverige. Med tanke på den kortare garantitiden och den lilla prisskillnad som var så är det bättre att köpa sin utrustning i Sverige kom jag fram till.

Kolla garantivillkoren med importören av den kamera du är intresserad av och jämför priserna innan du köper utomlands. tänk även på att menyspråket svenska inte alltid finns med i produkterna som köps i Asien.

Visa signatur

Besök gärna min fotosida http://bewert.se

Permalänk
Medlem

Om det inte är väldigt mycket billigare skulle jag nog hellre köpa i Sverige, du kan jo kolla beg. Marknaden, det kommer förmodligen bli strul med garanti och det är inte värt även om du kanske sparar nån tusenlapp, värt att notera är att även fast Japan må vara billiga på vissa saker är Sverige över lag väldigt billigt på elektronik, bor själv i Prag och allt är betydligt billigare förutom elektronik vilket antingen är snarlika priser eller dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Om det inte är väldigt mycket billigare skulle jag nog hellre köpa i Sverige, du kan jo kolla beg. Marknaden, det kommer förmodligen bli strul med garanti och det är inte värt även om du kanske sparar nån tusenlapp, värt att notera är att även fast Japan må vara billiga på vissa saker är Sverige över lag väldigt billigt på elektronik, bor själv i Prag och allt är betydligt billigare förutom elektronik vilket antingen är snarlika priser eller dyrare

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Beggat saknar ju garanti oavsett var man köper. Kan tro att utbudet/konkurrensen i Japan är större än i lilla Svedala och chansen att hitta bra pris på beggat är större i Japan.

Viktigast är nog att veta vad man är ute efter för att slippa vela i sista sekunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewert:

Hej!

Jag hade en liknande fundering för ett par år sedan inför en Thailandsresa. Ställde då frågan till Focus Nordic (importerar och sälger kameror till butiker) angående garantin. Svaret jag fick var att garantin gäller om bara försäljaren fyllt i det internationella garantikortet. Men i Thailand var garantin på 1 år medans här i Sverige var den 2 år enligt den svenska lagstiftningen. Detta gällde Pentax kameror och objektiv.

Gick till en fotoaffär i Bangkok för att kolla priser med mera, de flesta kameror låg på ungefär samma pris som i Sverige, minneskorten var dyrare än i Sverige. Med tanke på den kortare garantitiden och den lilla prisskillnad som var så är det bättre att köpa sin utrustning i Sverige kom jag fram till.

Kolla garantivillkoren med importören av den kamera du är intresserad av och jämför priserna innan du köper utomlands. tänk även på att menyspråket svenska inte alltid finns med i produkterna som köps i Asien.

Det är skillnad på priser i Thailand vs Japan när det gäller kamerahårdvara.

Med det sagt, så gäller det att ha huvudet på skaft när man är turist i Japan.

En bekant till mig köpte en Nikon D7000 i Tokyo för några år sen, fick prova kameran m kitglugg, allting verkade bra.

När han kom hem så vart den en sten i kartongen Stenen vägde exakt lika mycket som D7000 kitet ska göra!

Och jo, jag frågade han "Men öppnade du inte kartongen och ville prova den på resan" Han svarade, "Det var en present, så jag ville inte öppna den"
Killen bakom disken hade vid ett tillfälle gått ner på knä mindes han, och det vart då han skiftade ut kartongen.

Och även jag håller med om att det är beggat som gäller, om man nu inte är miljonär d v s
Man får mer för pengarna då och det är = mer prylar

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har bott i Japan i ett år och köpte då mycket kameraprylar. Min erfarenhet är att priserna för kameror är ytterst höga i Japan. Så även om man skulle göra sig besväret för att få göra momsavdraget (förutsatt att den butik man köper hos ens erbjuder det...) så är det sällan billigare. Och då var yenen mycket låg när jag bodde där.

Objektiv däremot kan man göra bra affärer på, sparade ~4000 kr på ett Tamron 150-600mm. För att få internationell garanti behövde jag dock skicka in papper till deras kontor för att sedan få tillbaka nya papper. Tveksamt om man hinner det på 10 dagar.

Permalänk
Medlem

Ja yenen är stark mot kronan just nu och kameror i japan är svindyra.

Köp mat och knivar istället

Permalänk

Köp en begagnad kamera på hemmaplan i stället. Du kan få rätt mycket för pengarna samt att de kameror jag har haft genom åren aldrig har strulat. Och då har dom vart med om rätt tuffa miljöer och använts flitigt.

Du får en fin Nikon D7000 med lite tillbehör för ca 5000kr. Den är lite mer rejäl än instegsmodellerna, en kamera du kan lita på helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag var där för ett år sedan och kollade också på kameragrejer..
Det var inte alls speciellt billigare än hemma så för mig känns det mycket mer värt att ha ett företag som enkelt och snabbt löser garantiärenden åt mig.

Är det inget problem för dig så fine men då rekommenderar jag en begagnad Canon i tiotals-serien istället. Canon har imo bättre utbud av objektiv (kameran är knappt hälften!). Tiotals-serien har "hjulet" på baksidan vilket är sjukt praktiskt.
Köper du begagnat så får du pengar över till en kul glugg istället vilket är minst lika viktigt.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle aldrig rekommendera någon att köpa Canon. Deras sensorer är helt utdaterade och specs och features oftast underlägsna konkurrenterna. Det har de senaste åren i entusiastvärlden för kameror pågått mycket missnöje mot Canon och många kör hellre Canonglas på Sony-kameror även fast autofokus blir sämre. I och med släppet av antiklixamkameran Canon 5DIV så har missnöjet vuxit ännu mer. Canon lever i någon slags bubbla i det förflutna. Det enda som de är bra på är autofokus, både PDAF med spegeln och dual-pixel med live view, samt att göra objektiv.

Sedan är det förstås lätt att säga att det inte spelar någon roll för någon som köper en instegskamera ändå, men faktum är att många stannar i sitt instegssytem även när de sedan köper dyrare utrustning. Skulle rekommendera Nikon om man vill ha en DSLR och för spegelfritt Sony eller Fujifilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ni0reh:

Det var inte alls speciellt billigare än hemma så för mig känns det mycket mer värt att ha ett företag som enkelt och snabbt löser garantiärenden åt mig.

Håller fullständigt med om detta! Har också köpt mycket elektronik i Asien och ser ofta samma priser hemma i efterhand.

@hajkaka
Till trådskaparen är mitt råd att verkligen kolla upp allt i Sverige innan du är på plats i Japan. Som andra varit inne på, så är mycket elektronik låst till japanska.

Min sambo har en systemkamera ifrån Panasonic som är köpt i Japan. Den är låst till japanska och går inte heller att flasha om med annan mjukvara. Sedan händer det även laddarna låsta till 100 volt, vilket jag fått erfara med produkter ifrån Nintendo (som även har regionsskydd).

Service är även en annan sak att tänka på, då vi har bra konsumentskydd i Sverige. En japansk kamera kanske inte heller är lika het på begagnadmarknaden som en europeisk (om språket är låst till japanska).

Det kan snabbt bli dyrt att fynda i Japan, men är du ordentligt påläst, så går det självklart att göra fynd. Själv köper jag främst kameratillbehör som objektiv utomlands. Då är det även minimal risk att åka fast i tullen, då jag köper objektiven för att använda under min resa.

Canon, Nikon och Olympus ska vara säkra köp i Japan, då dessa inte är låsta till japanska. Däremot bör du ser upp med kameror från Sony och Panasonic, då dessa är låsta till japanska (trippelkolla före eventuellt köp):
https://www.reddit.com/r/japanlife/comments/3jziqj/buying_cam...

Permalänk
Medlem

Begagnatutbudet är rikigt bra när det gäller Canon/Nikon och även Pentax, i vart fall i storstäder. Finns butiker med hundratals begagnade objektiv och kamerahus, fint uppradade och graderade efter skick.

Handlade inget sist jag var där men gången innan (3 år sen) kom jag hem med en Canon 60D+kitobjektiv och ett Pentax-objektiv i nyskick. Gav 3800 för 60D+kitobjektiv och dessa gick begagnade för 5000 på den tiden.

Men allt är inte billigare, så man bör ha rätt bra koll på vad man är ute efter.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?