Förslag på projekt med Arduino eller Rasperry Pi

Permalänk
Medlem

Förslag på projekt med Arduino eller Rasperry Pi

Tjenare, jag går nu mitt sista år inom IT på gymnasiet och det är dags att göra ett gymnasiearbete. Jag skulle vilja göra något med Rasperry eller Arduino. Men jag vet inte vad. Det måste ta iaf 100 timmar nästan. Men samtidigt får det inte vara något där du ska bygga en massa.
Alla typer av förslag skulle uppskattas. Jag har suttit och kollat på massa olika projekt i flera dagar, men jag kan inte bestämma mig!
Tack på förhand

//Markus

Permalänk
Medlem

En raspberry Pi Arcade Cabinet!

Permalänk
Medlem

Domoticz för att styra lampor, mm.

https://domoticz.com/

Permalänk
Medlem

Bygg en fjärrkontroll för persienner som både kan rulla upp dem och vinkla dem. Blir lite roligare med mekanik som faktiskt rör på sig än t ex blinkande lampor eller dimrar. Sen kan du bygga ut med automatisk ljusavkänning så persiennerna själva drar ned sig om det blir för ljust och vv som grädde på moset om tiden räcker till...

Permalänk
Medlem

Något jag alltid varit sugen på att göra, mest för att det verkas sakna bra lösningar på marknaden idag, är en fläktkontroller. Du slipper pilla på något fysiskt utan kan styra allt från ett webinterface(eller motsvarande). Givetvis kan du dra det något längre och styra leds och all möjlig skit, men fläktar är det som stört mig mest. Har du redan ett webinterface för det så är det ju sedan inga problem att fixa en app till det och vad helst annat du kan vilja ha.

Gör du en bra lösning blir jag gärna din första kund så man slipper göra det själv.

Permalänk
Medlem

Tänker på ungefär samma som tidigare talare..

Om du har svårt att bestämma sig för vad du vill styra/kontrollera så börja med att skissa up hur det skulle gå till.

T.ex. Hur en Raspberry Pi skulle vara utrustad för ditt projekt, eventuellt specialcase, anslutningar mm
Hur du ska styra: Via en webbsida, vilka programvaror och kodning behövs för att kunna styra.

Börjar du skissa upp den biten så kanske det kommer någon bra ide på vägen. Tänk gärna att det är smidigt att kunna modifiera och lägga till funktioner i framtiden. Hur det påverkar din design e.tc.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]