AMD Radeon "Vega" med HBM2 släpps första halvan av 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Lugna dig lite nu, köper man ett nytt kort tänker man väl inte bara på nuvarande titlar ? De som komma skall kommer ha en bättre dx12/vulcan optimeringar du försöker bara men kommer ingen stans med dina argument.

Vem vet vad som händer med nya spel. Kanske andra spel fungerar bättre på Nvidia.
Försöker vad? Jag ville bara visa att överlägset var en överdift...

Skrivet av TurboFreak68:

Tycker att AMD funkar väldigt bra i både DX12/Vulcan, så nvidia dominierar ju inte alls här i alla fall (vilket dom borde göra)

http://a.disquscdn.com/uploads/mediaembed/images/4170/708/ori...

Det där är det enda testet jag sett där AMD presterar så mycket bättre än Nvidia. Skulle vara bra med en länk också.
Andra tester visar något helt annat.

http://www.guru3d.com/news-story/new-patch-brings-vulkan-supp...

http://www.pcgamer.com/doom-benchmarks-return-vulkan-vs-openg...

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det har inget att göra längre med om vilket som är bra eller dålig, för det är tydligen så att AMD är buggiga, varma (och nu enligt dig) för dyra. Men de säljer, eller hur? De gör vinst, och de säljer korten. Så de som är alt 2. ovan... "your problem". Ni har skapat denna skeva marknad, nu får vi leva med den.

not really, jag tycker både amd och nvidia är för dyra för det som levereras med dagens generation

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det är tur för AMD att de har XBOX, PS4 och Nintendo. För vad gäller diskreta grafikkort kommer de bli helt rökta i nästan ett helt år. 1060 verkar slå 480 på fingrarna i prestanda och om Nvidia kan konkurrera prismässigt, vad har då AMD att sätta emot?

Dock iom dx12 och vulkan med clone to metal så har AMD en stor fördel som det serut idag! Och om prestanda skillnaden blir så stor som i vulkan så kommer rx 480 snarare slå gtx 1060 på fingrarna! Rx 480 får en bostad på ca 40 fps i doom medans gtx 1060 får ynka 6 extra fps.. Och då är även fury x och nosar i prestanda som gtx 1080 och nya titan x

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Dock iom dx12 och vulkan med clone to metal så har AMD en stor fördel som det serut idag! Och om prestanda skillnaden blir så stor som i vulkan så kommer rx 480 snarare slå gtx 1060 på fingrarna! Rx 480 får en bostad på ca 40 fps i doom medans gtx 1060 får ynka 6 extra fps.. Och då är även fury x och nosar i prestanda som gtx 1080 och nya titan x

Du vet att Titan X presterar ~60% bättre än Fury X i Doom 4K med Vulkan? ~44% bättre i 1440p.

1080 presterar 20% bättre i båda upplösningarna, i referensutförande...

Så det där är ju en väldigt frispråkig tolkning av "nosar i prestanda".

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

290, 290x, 390 och 390x har en 512 bitars minnesbuss, sådant är mycket dyrare än Polaris 256 bitars.
RX480 är ingen ersättare till 390, det är en ersättare till 380 och 380x.

Så mycket dyrare kan det väl knappast vara.

Såklart jag vet att 480 inte är tänkt som ersättare, men det är ju ett medvetet val de har gjort att INTE HA NÅGON ERSÄTTARE, istället för att släppa en enklare varriant med kanske bara 2-30% bättre prestanda och snäppet lägre energiförbrukning mot 390x.

För övrigt är knappast en bredare bus något som blir någon dealbreaker vad gäller kostnadsskillnader. Kan väl max vara snack om ett par dollar skillnad i produktionskostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

är ju bara i sverige som prissättningen är rätt knasig. i tex usa är 480 ett mycket attraktivare kort än de är i sverige

Stämmer verkligen det där? Kollade newegg lite snabbt och jag tycker tvärt om det verkar som 1060 är billigare i förhållande till 480.

Om det vore sant skulle det kunna betyda mera bang for the buck såklart.

Permalänk
Digital fyndjägare

AMD har lyckats riktigt bra med Polaris ändå, men Nvidia bättre med Pascal.

Förövrigt rolig läsning om allas olika åsikter.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fisken1986:

Syftar på att de skulle ta FF och Polaris till massorna till otroligt lågt pris..de gör precis tvärtom..

Gjorde de ju? Att sedan svenska återförsäljare la uppemot 300-400:- ÖVER det rekommenderade priset kan väl inte AMD lastas för? Eller du kanske är en av dessa personer som trodde att AMD skulle lansera Polaris för under tusenlappen?

Skrivet av nVIDIA:

Varför så mycket hypande kring HBM minnen ?
Är det inte snart daga att lägga energi på att leverera och satsas på ett snabbt chip? Kan inte se riktigt meningen med snabba minnen om chipet inte kan leverera prestandan !?
Varför skulle dagens minnen inte leverera den prestandan ?

Skickades från m.sweclockers.com

För att HBM "Is the next big thing"? Det är första gången vi får se en helt ny minnestyp från grunden på grafikkortsfronten sedan GDDR lanserades i början av 2000-talet. Att de inte heller skulle satsa på ett snabbt chip är ju bara överdrivet. De kan uppenbarligen lansera snabba "chip" (kretsar) och gör det på löpande band. Att ha en "Salespitch" som att man har ett billigt (relativt) HBM kort räcker väääldigt långt.

Skrivet av Mogwaii:

Lagom att nvidia lanserar 1080ti och raserar amd ev hopp om topkort?

Hoppas inte men 1080 är redan grymt , frågan är om amd kan matcha 1080ti.

Hur ska AMD kunna matcha ett kort som inte ens är säkert att det ens släpps?

Skrivet av Fisken1986:

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

Med andra ord så menar du att man inte ska köpa ett AMD kort? Börjar ana en hel del bakomliggande tendensiösa åsikter bakom din kommentar. Sedan kan du ändra "Ingen" till "Jag".'

Skrivet av Fisken1986:

Vad är det för svårt med den meningen?

Ingen köper AMD längre pga ''värmen, dåliga drivrutiner.''..det går även i cirklarna att deras byggkvalitét på diverse komponent är av sämre kvalitet än deras konkurrenter..

osv osv..

Lär er att Googla eller läs på lite i olika forum så får ni lite ''kött på benen'' kolla på AMD's egna FB sida...där är massor av folk som fortfarande klankar ner på AMD och deras ''drivrutinsfel och värmeproblem''

Har ni levt under en sten de senaste 6 åren?

Exempel..

https://www.google.se/#q=bad+reputation+about+AMD

Faktiskt så har jag levt framför stenen eftersom "Värmen, dåliga drivrutiner.." är rykten som baseras på okunskapen hos köparen och som AMD inte har mycket kontroll över. Att sedan AMDs komponenter skulle vara av sämre kvalité är ren och skärt skitsnack. Det är även helt otroligt hur enkelsidig du är. Har du tittat på Nvidias FB forum? Full av folk som gnäller där med. Vet du varför? För att det är de onöjda kunderna som låter.. inte de nöjda. Detta gäller både AMD och Nvidia.

Skrivet av Fisken1986:

Jodå, jag är medveten om båda sidornas felande historia och nuvarande eventuella fel.

Jag köper efter hur bra de presterar och hur energisnåla de är, inte vilket märke. Gör AMD ett nano kort med Vega baserad GPU så kommer jag att köpa ett AMD kort igen.

Om du är medveten om dessa sidors felande historia men ändå väljer att bara dra upp en för att kunna säga "Men kolla här.." så är det ett klassiskt fall av cherrypicking. Du kan inte ena sekunden påstå att du är seriös och andra sitta och ignorera saker som talar emot dina påståenden.

Skrivet av Startrance:

Då är det klart, det blir ett GTX 1080TI när det släpps.

Om det släpps*

Skrivet av ramlösa:

Tråkigt, var sugen att bygga en AMD dator med Zen och Vega nu till hösten. AMD har bara skitkort på marknaden så det får väll bli ett Nvidia kort och i slut ändan blir Zen säkert en lika stor flopp som bulldozer och jag blir ännu en gång tvingad att köpa en Intel prolle.

Håller hoppet uppe, men AMD har inte släppt något vettigt sen 4850.

#pessimism.. Dessutom inte släppt något vettigt sedan 4850? Glömt HD5870? Det kort som utkonkurrerade Nvidia ganska rejält både sett till ren prestanda och prestanda i pris plus överklockning? Kan ju säga att Nvidias svar i GTX 400 serien blev pannkaka.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Skall väl finnas VEGA 10 och 11.
Så ett av dem kan kanske släppas innan nyår.
Tror att VEGA HBM baserat kommer att kosta en del så det är utanför min horisont men kanske kan det komma ett med GDDR5/X minne till en vettig peng.

Jag hoppas också på det. Min överoptimistiska sida noterar att de skriver ju bra entusiast, de nämner inte high end/performance. Kanske kan ett sådant komma innan året är slut

Skrivet av happy_per:

Fast visst hade de kunnat krympt Fury chippet och putsat på det lite och gjort ett GDDR minnes interface och simsalabim hade men ett konkurrenskraftigt chip att kontra GTX 1070/80 till ett förhållande lågt tillverkningspris....

Ungefär som mellan 200 och 300. Fast ändra från HBM till GDDR5 kräver rätt omfattande ingrepp i designen. Räcker med att klämma på 8GB HBM, borde väl gå med hoppet från 28 till 14nm fenFET. Låter ju rätt bra faktiskt, särskilt som Vega uppenbarlien dröjer ett tag.

Skrivet av Startrance:

Då är det klart, det blir ett GTX 1080TI när det släpps.

Fast det lär ju inte komma något 1080 Ti just pga att det inte finns någon konkurrens från AMD. Ett fullskaligt GP102 lär inte komma förrän nästa år heller.

Skrivet av ramlösa:

Tråkigt, var sugen att bygga en AMD dator med Zen och Vega nu till hösten. AMD har bara skitkort på marknaden så det får väll bli ett Nvidia kort och i slut ändan blir Zen säkert en lika stor flopp som bulldozer och jag blir ännu en gång tvingad att köpa en Intel prolle.

Håller hoppet uppe, men AMD har inte släppt något vettigt sen 4850.

Zen har inget med detta att göra. Om du orkar läsa så finns det en hel del som tyder på att Zen kommer bli rätt bra och knappast floppa.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Man skulle kunna tro att folk sitter med en rejäl hög AMD-aktier så som folk blir besvikna på AMDs lanseringar.
Skall man se det rent krasst står väl sig ett 290X kort relativt bra fortfarande trots många år på nacken. (Kom ihåg att detta kort släpptes på GTX780 Ti-tiden.)
Så jag tror att folk härdar ut ett halvår till, om man nu måste ha ett AMD kort, i annat fall finns ju nVidia.
Beroende på effektivitet och tid för när HBM2 dyker upp så kanske GDDR5X ter sig mer som en parentes i grafikhistorian, men det får framtiden utvisa. Sanningen är att priserna hos svenska ÅF missat sin sweet-spot denna gång.
Närmare jul lär det gå att handla billigare kort, då mellanklasskorten antagligen inte sålt i närheten av förväntan på den svenska marknaden.

Handlar nog inte så mycket om AMD aktier som att vi är besvikna på att Nvidia kan härja fritt med sin prissättning. Är själv sugen på att köpa nytt kort i prestandasegmentent, men tycker inte det finns något att köpa nu som är prisvärt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Handlar nog inte så mycket om AMD aktier som att vi är besvikna på att Nvidia kan härja fritt med sin prissättning. Är själv sugen på att köpa nytt kort i prestandasegmentent, men tycker inte det finns något att köpa nu som är prisvärt.

Som man bäddar får man ligga kan man väl säga. Är marknaden ensidig och den gemena mannen okunnig så blir det så. Det som krävs mest är väl att man utbilda säljare som är kunnig och inte enbart sälja det som sälja bra eller som dem få mest provision för.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Som man bäddar får man ligga kan man väl säga. Är marknaden ensidig och den gemena mannen okunnig så blir det så. Det som krävs mest är väl att man utbilda säljare som är kunnig och inte enbart sälja det som sälja bra eller som dem få mest provision för.

Tro mig. Att köpare jagar provision har inget med kunskap att göra. Det handlar enbart om att köparen ska kränga på folk nog mycket för att det ska bli märkbart i försäljarens lönekuvert. Ett problem med att arbetare jobbar mot provision (vilket systemet ironiskt nog ska motverka) är att köparen sällan bryr sig om kunden utan det är snarare så att de vill sälja så dyrt som möjligt och ser att kunden blir nöjd i andra eller tredjehand. Visst så finns det försäljare som bryr sig om kunden MEN dessa är oftast nya försäljare. Jag har ett antal år inom försäljningsbranschen innan jag började studera och jag kan säga dig att man snabbt blir avtrubbad av att dels företagen bokstavligen säger åt dig att "ljuga" för kunden och dels antal samtal man ringt och framförallt antal kunder man har sålt till på "oärliga" sätt genom att säga halvsanningar. Efter sex år så blev man helt enkelt less på Brorsan jobbade inom telefonförsäljningsbranschen för telemäklarna i Piteå för ett par år sedan. Baserad på hans egna utsagor så var det inte direkt regelrätta saker som gick till där heller.

Att AMD skulle släppa "vad som helst.." är väl lite det som var problemet med Bulldozer t.ex där man släpper en processor utan att den är tillfredsställande bara för att kunna ha något på lagerhyllorna.. Ett annat exempel är Nvidias GTX400-serie som inte var någon hit (Förutom GTX 460 då..) som hade för stora brister men som Nvidia bara slussade ut på marknaden utan att ha återgäldat problemen med korten.. Man kan inte släppa ofärdiga produkter på marknaden.. Det skadar bara varumärket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Som man bäddar får man ligga kan man väl säga. Är marknaden ensidig och den gemena mannen okunnig så blir det så. Det som krävs mest är väl att man utbilda säljare som är kunnig och inte enbart sälja det som sälja bra eller som dem få mest provision för.

Har du lust att utveckla lite? AMD har ju inget i prestanda segmentet att sätta emot med just nu. Alla som vill köpa något i prestandasegmentet blir ju mer eller mindre tvingade att köpa Nvidia, alternativt vänta en obestämd tid, för att ändå senare kanske köpa Nvidia om AMD inte levererar något speciellt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag spekulerar bara, AMD har inte råd med att ta sig till ultra-end GPU'erna, och sedan sätta pris efter det..ingen kommer att köpa ett 7000:- AMD kort oavsett hur bra de presterar... AMD's dåliga rykte kommer att dra ner AMD i fördärvet.

Nej ingen tycker om AMD. Det är därför aktievärdet fortsätter att stiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Handlar nog inte så mycket om AMD aktier som att vi är besvikna på att Nvidia kan härja fritt med sin prissättning. Är själv sugen på att köpa nytt kort i prestandasegmentent, men tycker inte det finns något att köpa nu som är prisvärt.

Ah, just det, glömde bort skaran som sitter och hökar på att AMD skall släppa kort som överglänser nVidias kort för att de skall kunna köpa GTX1080 billigare...

Men visst, håller med, konkurrensen mellan bolagen borde ju gagna kunden i slutändan, fast denna gång tror jag varken nVidia eller AMD skall bära hundhuvudet utan egentligen återförsäljarna i Sverige. Vi snackar rätt rejäla påslag i alla lägen.
Av alla test som Sweclockers publicerat med ex. RX480-modeller har en av nackdelarna varit prissättningen.
Övriga datorvärlden har pris-/köpfest, men inte Norden.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktiskt så har jag levt framför stenen eftersom "Värmen, dåliga drivrutiner.." är rykten som baseras på okunskapen hos köparen och som AMD inte har mycket kontroll över.

Det är naturligtvis olika hur stor vikt man lägger på det...

Om man går efter strömförbrukning/värme så är RX 470 den närmaste konkurrenten till GTX 1060.
I den jämförelsen så tycker jag att det är ganska uppenbart att GTX 1060 är ett dyrare men bättre kort än RX 470.
Speciellt om man inte tittar på Vulkan och DX12, utan ser till titlar med DX11 eller äldre eller OpenGL.

Hypotetiskt scenario, jag köper massa GTX 1060 och massa RX 470 kort och säger till ett antal personer att de kan få ett gratis grafikkort och de får välja mellan ett GTX 1060 eller ett RX 470 så tror jag inte att många hade valt RX 470 korten.

Jag är medveten om att GTX 1060 är betydligt dyrare än RX 470 och att RX 470 inte är meningen att vara en direkt konkurrent till GTX 1060. Men om man utgår efter strömförbrukning/värme så blir de 2 korten konkurrenter och i så fall vinner nvidia för de flesta om man har pengarna.

Skrivet av Tumnus:

#pessimism.. Dessutom inte släppt något vettigt sedan 4850? Glömt HD5870?

Radeon HD 7950, 7970 och 7970 GHZ var väl knappast dåliga kort om man jämför med GTX 570, 580, 670 och 680 ?

Skrivet av The HD 7970 vs. the GTX 680 – revisited 3 years later:

The GTX 680 versus the HD 7970 was a classic confrontation that began in 2012 that we are now repeating 3 years later. Codenamed Tahiti, the then new AMD flagship Radeon HD 7970 was announced on December 22, 2011, and it launched the next month at $550 with disappointing drivers which only placed it originally about 20% faster than the Nvidia Fermi flagship, the GTX 580. However, the primary competitor to the HD 7970 became Nvidia’s GeForce GTX 680 which launched at $499 in March, 2012 as Kepler architecture, with a strong emphasis on performance per watt and efficiency.

http://www.babeltechreviews.com/hd-7970-vs-gtx-680-2013-revis...

När Radeon HD 7000 serien först kom ut så konkurrerade den mot GTX 500 serien.
Hade man idag gjort ett test med 7970 mot GTX 580 så hade nog Radeon kortet stått sig ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

290, 290x, 390 och 390x har en 512 bitars minnesbuss, sådant är mycket dyrare än Polaris 256 bitars.
RX480 är ingen ersättare till 390, det är en ersättare till 380 och 380x.

Med svenska priser blir det dock så. Här ligger det i samma prissegment som 390 gjorde, och inte 380x...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

mitt tålamod börjar försvinna. Jag skulle kunna vänta 2 månader till Max. När amd släppt sitt Vega så kommer man kunna köpa ett 1080 begagnat billigare. Adjö amd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Tack för dagens garv!

Vad var så kul? Måste gått mig rakt över huvudet.

Skrivet av Lordsqueak:

Tolkar detta som att det blir papperslansering i höst, med leveranser i vinter, med det vanliga gnället om "papperslanseringar" etc, och sedan kommer folk bli sura för att korten är svindyra (precis som med Fury)

I vilket fall som helst så kommer det ju bli spännande att se om AMD äntligen lyckas kontra nvidias kort. Ribban är ju iallafall satt skyhögt.

Ifall man utgår från grafen som visar Vega straxt över Polaris så undrar jag stilla ifall korten ens kommer hota GTX 1080 i prestanda. Lär ju iallafall inte bli tal om något 1080Ti innan vi fått se vad Vega går för.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Zen har inget med detta att göra. Om du orkar läsa så finns det en hel del som tyder på att Zen kommer bli rätt bra och knappast floppa.

Skummade igenom men hittade inget av värde eller substans, bara samma "press release" skräp som till bulldozer. De få testerna som finns är extremt situationsbaserade och säger väldigt lite om den verkliga prestandan, speciellt i spel.
Zen bench anandtech

Får hoppas AMD kan vända skutan och Zen blir den fullträffen de har väntat på i 12 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Skummade igenom men hittade inget av värde eller substans, bara samma "press release" skräp som till bulldozer. De få testerna som finns är extremt situationsbaserade och säger väldigt lite om den verkliga prestandan, speciellt i spel.
Zen bench anandtech

Får hoppas AMD kan vända skutan och Zen blir den fullträffen de har väntat på i 12 år.

Finns ganska mycket detaljer om strukturen på själva processorn. Det är ingen garanti för en viss prestanda, men det ser onekligen ut som en rätt stark processor. Vilket inte Bulldozer gjorde.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte om detta blir CES 2017's stora trend med AMD ZEN inklusive.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns ganska mycket detaljer om strukturen på själva processorn. Det är ingen garanti för en viss prestanda, men det ser onekligen ut som en rätt stark processor. Vilket inte Bulldozer gjorde.

Nja, räcker att AMD inte kan få upp klockfrekvensen eller läcker ström och Zen är körd.
Ska iallafall vänta på Zen och hamnar den runt Intels 6700k till ett vettigt pris, ska jag köpa en.
Tråkigt att det inte blir något Vega kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nja, räcker att AMD inte kan få upp klockfrekvensen eller läcker ström och Zen är körd.
Ska iallafall vänta på Zen och hamnar den runt Intels 6700k till ett vettigt pris, ska jag köpa en.
Tråkigt att det inte blir något Vega kort.

Fast har de redan visat upp en åttakärnig i 3.2GHz och dessutom satt TDP för åttakärniga till 95W och 65W för fyrkärniga så ser det inte heldåligt ut på den fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

not really, jag tycker både amd och nvidia är för dyra för det som levereras med dagens generation

Det kan jag dock hålla med om, men där är en typ av min nivå man kan nå med nydesignade kretsar. Utvecklingskostnaden blir ju inte mindre för att kortet är svagare, och jag misstänker att detta kommer bli smärtsamt uppenbart i framtiden när AMD 500 och Nvidia 1100 serier kommer.

Det kommer att bli som budget kort är idag... byggda på gamla, återvunna kretsar, då det inte kommer vara ekonomiskt värt att göra nya "mid-end" 1080p kretsar.

Därför tycker jag det är betydligt viktigare att tillverkarna (och speciellt kunderna) slutar tänka "slit och släng" på dessa GPUer. De ska inte bytas om 1-2 år, de ska hålla 3-5år, då detta är det enda nu som kan få tillbaka "värdet" av att köpa nytt.

Skrivet av anon56869:

Så mycket dyrare kan det väl knappast vara.

Såklart jag vet att 480 inte är tänkt som ersättare, men det är ju ett medvetet val de har gjort att INTE HA NÅGON ERSÄTTARE, istället för att släppa en enklare varriant med kanske bara 2-30% bättre prestanda och snäppet lägre energiförbrukning mot 390x.

För övrigt är knappast en bredare bus något som blir någon dealbreaker vad gäller kostnadsskillnader. Kan väl max vara snack om ett par dollar skillnad i produktionskostnad.

Minnesbuss är faktiskt ganska dyrt, men självklart inte bank-rånande dyrt. Andra nackdelen är ju mer effekt och mer värme, något folk har fått panik över de senaste åren verkar det som.
480 är AMDs första kort som använder hög frekvens (7000) GDDR5 till mainsteam från första design. Tidigare har de kört 4000, 5000 osv, medan Nvidia tryckt smalare buss men snabbare (och dyrare) VRAM.

Nvidia valde ju att nöja sig med GDDR5 och GDDR5X till 1000 serien, något som mer eller mindre kan vara en flaskhals, men deras effektiva komprimering har ju kompenserat mycket av det problemet.

AMD väljer istället att gå helt på 390/Furys ersättare med HBM2, vilket inte är redo än. Så deras "val" att inte släppa en ersättare är troligen stort baserat på detta. HBM har ju flera fördelar mot GDDR5 och liknande, även om priset på lösningen är högre.

Det är dock inte så lätt som många verka tro att "bara" göra ett 390 på 14nm... det är lite som att bygga ett hus. Du kan inte ta exakt samma ritning och bara göra huset 1/4 så stort. Dörrar kommer bli för små, takhöjden kommer bara passa dvärjar och inget i den kommer fungera bra.
Utan man måste designa om hela huset (kretsen), och göra samma stolek på "dörrar" och takhöjd, men samtidigt få alla andra proportioner att fungera.

Skulle tro att AMD har gjort dock, exakt det ovan, men de valde att göra en ren HBM baserad krets. Därför kan de inte släppa den.. utan VRAM. Så de optimerar och finslipar den i några månader till, medan tillverkningstekniken mognar.

Som sagt.. AMD måste endast gå med vinst, vilket de gör. De måste inte göra ett enda dugg för oss, mer än att sälja produkter till oss när de vill och kan. Om de skulle släppa en halvdan optimerad 390 så hade folk gnällt på att det är rebrand, eller på att den är för varm jämfört med 1070, eller inte prisvärd osv. Varför ska AMD göra detta?

Så jag väntar hellre och vi får se om de släpper något värt att köpa 2017. Tills dess så kan folk begrunda vf som sker med priserna på tex 1070/1080 nu när ingen konkurrent finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kanske borde kika på mer än ett test?

http://www.sweclockers.com/test/22533-snabbtest-doom-med-vulk...

Sen alla fabriksklockade modeller på det...

Japp, det finns en drös av democh de visar lite olika resultat.

http://wccftech.com/rx-480-gtx-1060-dx12-vulkan-tested/

http://arstechnica.com/gaming/2016/02/vulkan-benchmarks-a-boo...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4tl6kl/the_reason_there...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/4tx7mg/rx_480_vs_gtx_10...

http://www.gamersnexus.net/game-bench/2510-doom-vulkan-vs-ope...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

1060 är rätt jämt med 480 vad jag kan se, och 1060 kostar i större delen av världen en hel del mer. 480 visar tydligt sina framfötter med Vulkan/DX12 dessutom.

Sen är det lite... båda dessa kort räcker kanon för 1080p, så vad gör och hjälper bättre prestanda när du ändå satsar på att maxa "din" 1080p 60Hz skärm.

Som sagt, mitt gamla 290X räcker och blir över ett tag till... det är först när jag tänkte gå på 1440p som mer prestanda är intressant, men notera dock... extremt få personer vill det, något som folk här lätt glömmer.

Lägg dessutom till alla stackare som nu sitter på 970, som visat sig inte ha async compute, inte vara någotsånär framtidssäkrat... Ibland lönar det sig att titta lite mer än 2 fps mer i en benchmark för något som trots allt ska hålla många år (då som jag sa... det inte finns någon poäng att uppgradera längre med 1080p 60Hz). Så frågan är mer... var får du faktiskt för pengarna?

Det senaste 290 korten jag köpte åt en vän kostade 2300kr för ca 1,5 år sedan. Det kortet kommer räcka för honom så länge som det håller, och det har 3 års garanti från ASUS. Detta kort stöder DX12 och Vulkan rätt bra, och fungerar samtidigt bra i många DX11 spel även idag.
Så 2300kr för typ 3 års+ spelande @ 1080p, 60Hz är i mina ögon jäkligt prisvärt.

Mao... vad för brister har nu 1060 och 480 är den stora frågan. Vilket av dem har störst chans att fungera bra om 3 år... Det är det vettiga att fråga.

(600/700 serien saknar en hel del och är typ värdelös idag för framtiden, 900 saknar som sagt asyc compute). AMD 7000 serien har lite Async och DX12 stöd möjlighet, 290/390 har bra framtids möjlighet. Samtliga av dessa är släppta i konkurrens mot varandra, och samtliga är vanliga hos folk än idag.)

Lite konstigt formulerat @Fisken1986, men jag tror jag förstår vad du menar. Och lite så tänker jag också... även om AMD imorgon skulle släppa ett kort som gav mer prestanda än Titan X (nya då) så skulle folk ändå köpa Nvidias och påstå att det är dåliga AMD drivrutiner, AMD varmt kort osv... trots att Titan X OCat drar en hel del i förbrukning.
Låter löjligt att säga så, men detta är vad folk verkar tro...

Så varför ska AMD bry sig... sikta på den marknaden som spelar något roll, dvs mainstream, som de har försökt göra med 480 och nöj dig med det. De måste inte vinna.. de måste bara få ut bra kort som fungerar och få kapital.

Något många här glömmer... det finns alltså städer i tex USA som har fler invånare än hela vårt land, så vf som sker hos oss, skiter de flesta i. Är bara vissa svenskar som verkar tro att vi är något mer än en fläck på planeten.

AMD satsar stort på USA och även på andra större marknader. Vi svenskar har ofta höga krav, enorm skatt + påslag så de kan inte konkurrera här, så de skiter it det. De har iaf lyckats få vinst och få + på kontot, så vad de än gör verka ha lyckats. Sen om du pga bristande konkurrens får pröjsa dyrt för ditt Nvidia kort... thats your problem.

Så Nvidia boys... bara ut o köp era 10kkr GPU och lägg upp ett benchmark o skryta med och va glada, okej? För resten av världen bryr sig inte.

Även om det var lite hårt vissa delar så håller jag med dig allt det övriga!

Skrivet av Paddanx:

Okej, jag var lite hård där. Inte syftat att kalla dig Nvidia fan... ledsen.

Jag har kärlek till AMD GPUer pga de faktiskt har gynnat mig bra flera gånger om i snart 5 år... Ja, det har inte varit 100% problemfritt, ingen tvekan om det, men 5000kr korten är fortfarande bra och konstigt nog värda 1500kr+ på beg marknaden och fungerar än, så jag ser det som enormt mer prisvärt än andra alternativ. Något som totalt verkar vara "ointressant" för många andra... konstigt nog. Detta mervärdet finns faktiskt i AMDs GPUer, men folk verkar konstigt nog tro tvärt om... och köper Nvidia.

Men det sagt ovan om "your problem" står jag för. Folk förväntar sig att AMD ska leverera för att:
1. De vill köpa AMD kort. (Få pers nuförtiden)
2. De vill ha konkurrens och billigare Nvidia kort.
Det har inget att göra längre med om vilket som är bra eller dålig, för det är tydligen så att AMD är buggiga, varma (och nu enligt dig) för dyra. Men de säljer, eller hur? De gör vinst, och de säljer korten. Så de som är alt 2. ovan... "your problem". Ni har skapat denna skeva marknad, nu får vi leva med den.

AMD verkar ha fått nog av detta trams och jag förstår dem. Så för de (inte du) som vill ha mer prestanda än 480, eller för någon annan anledning tycker det är dåligt... köp ett Nvidia kort.

Punkt 2 och det efteråt var som huvudet på spiken.

Skrivet av krigelkorren:

Ah, just det, glömde bort skaran som sitter och hökar på att AMD skall släppa kort som överglänser nVidias kort för att de skall kunna köpa GTX1080 billigare...

Ouch

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det kan jag dock hålla med om, men där är en typ av min nivå man kan nå med nydesignade kretsar. Utvecklingskostnaden blir ju inte mindre för att kortet är svagare, och jag misstänker att detta kommer bli smärtsamt uppenbart i framtiden när AMD 500 och Nvidia 1100 serier kommer.

Det kommer att bli som budget kort är idag... byggda på gamla, återvunna kretsar, då det inte kommer vara ekonomiskt värt att göra nya "mid-end" 1080p kretsar.

Därför tycker jag det är betydligt viktigare att tillverkarna (och speciellt kunderna) slutar tänka "slit och släng" på dessa GPUer. De ska inte bytas om 1-2 år, de ska hålla 3-5år, då detta är det enda nu som kan få tillbaka "värdet" av att köpa nytt.

Minnesbuss är faktiskt ganska dyrt, men självklart inte bank-rånande dyrt. Andra nackdelen är ju mer effekt och mer värme, något folk har fått panik över de senaste åren verkar det som.
480 är AMDs första kort som använder hög frekvens (7000) GDDR5 till mainsteam från första design. Tidigare har de kört 4000, 5000 osv, medan Nvidia tryckt smalare buss men snabbare (och dyrare) VRAM.

Nvidia valde ju att nöja sig med GDDR5 och GDDR5X till 1000 serien, något som mer eller mindre kan vara en flaskhals, men deras effektiva komprimering har ju kompenserat mycket av det problemet.

AMD väljer istället att gå helt på 390/Furys ersättare med HBM2, vilket inte är redo än. Så deras "val" att inte släppa en ersättare är troligen stort baserat på detta. HBM har ju flera fördelar mot GDDR5 och liknande, även om priset på lösningen är högre.

Det är dock inte så lätt som många verka tro att "bara" göra ett 390 på 14nm... det är lite som att bygga ett hus. Du kan inte ta exakt samma ritning och bara göra huset 1/4 så stort. Dörrar kommer bli för små, takhöjden kommer bara passa dvärjar och inget i den kommer fungera bra.
Utan man måste designa om hela huset (kretsen), och göra samma stolek på "dörrar" och takhöjd, men samtidigt få alla andra proportioner att fungera.

Skulle tro att AMD har gjort dock, exakt det ovan, men de valde att göra en ren HBM baserad krets. Därför kan de inte släppa den.. utan VRAM. Så de optimerar och finslipar den i några månader till, medan tillverkningstekniken mognar.

Som sagt.. AMD måste endast gå med vinst, vilket de gör. De måste inte göra ett enda dugg för oss, mer än att sälja produkter till oss när de vill och kan. Om de skulle släppa en halvdan optimerad 390 så hade folk gnällt på att det är rebrand, eller på att den är för varm jämfört med 1070, eller inte prisvärd osv. Varför ska AMD göra detta?

Så jag väntar hellre och vi får se om de släpper något värt att köpa 2017. Tills dess så kan folk begrunda vf som sker med priserna på tex 1070/1080 nu när ingen konkurrent finns...

Nja det borde väl gå att utgå från en tidigare krets/chip och designa den för nyare tillverkningsteknik. Visst är det säkert lite handpåläggning men det borde ändå vara ett enklare jobb och framför allt kostnadseffektivt.
När det gäller HBM/HBM2 så är det en rejäl kostnad för att implementera detta minne. På pappret ser det bra ut men tillverkningsmässigt är det mycket krångligare. Samtidigt har åtminstone jag inte sett något test än där man säger att nya generationen grafikkort är begränsade i minnesbandbredden. Så är det värt "alla" pengarna med HBM minne...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Nja det borde väl gå att utgå från en tidigare krets/chip och designa den för nyare tillverkningsteknik. Visst är det säkert lite handpåläggning men det borde ändå vara ett enklare jobb och framför allt kostnadseffektivt.

Har du några belägg för detta, eller är det bara... vild gissning?

Som jag sa tidigare, det är inte bara "slänga ihop en krets", det kräver en hel del räknande, testande och omdesignande, speciellt på ny nod som faktiskt är det som gör det ens ekonomiskt att göra det. För att visa exempel på detta:

Om du kanske tänker efter som vet du att AMD har grundat allt från Fury till 7970 på "samma" krets. Så de du pratar om är exakt vad de gjort på alla kretsar sedan dessa, och priset de säljer för är baserat på.. exakt detta. Så om det kostar den "lite handpåläggning" hur kommer det sig att tex 390, som är ett 290 chip, kostar som det gör?

Nvidia har gjort detta också, eller har du inte märkt att 1000 serien, 900 serien och 700 serien har en hel del lika? De är baserade på varandra. Och priserna på dem... ja du ser. 1060 kostar en hel del, och detta är den "billiga" kretsen. 770 tex var ju ett 680, mer eller mindre.. hindrade inte Nvidia från att ta bra betalt för dem dock.

Så enda sättet att göra en billig budget krets är att ta en befintlig, sk re-brandning, på befintlig nog och fortsätta tillverka den, tills det inte är ekonomiskt värt längre. Så har det varit de senaste 10+ åren, så varför skulle det ändras nu?

Skrivet av happy_per:

När det gäller HBM/HBM2 så är det en rejäl kostnad för att implementera detta minne. På pappret ser det bra ut men tillverkningsmässigt är det mycket krångligare. Samtidigt har åtminstone jag inte sett något test än där man säger att nya generationen grafikkort är begränsade i minnesbandbredden. Så är det värt "alla" pengarna med HBM minne...?

Skickades från m.sweclockers.com

HBM för en hel del annat till bordet också, inte bara hög bandbredd. Du får ett mindre, och enklare kort att designa, du får mindre energiåtgång och mindre värme som följd, samt du får denna värme enkelt att kyla från kärnan och vad jag kan se, även ECC, något som GDDR5 saknar. Det är som all teknik, dyrt i början, men kommer bli billigare, speciellt också pga det utvecklas en typ som är gjort för att vara billigare, för framtida bruk.

Sen kan vi ta tex 7970/7950 som för sin tid kom med otroliga 3GB VRAM, när Nvidia kom med 1GB, 1,5GB eller 2GB... Detta var ju mot 580/680 tiden, och det fanns 3/4GB versioner, precis som 7970 kom med 6GB versioner.. men de större var sällsynta.

Pga AMD satsade på det kortet, och gav det den större minnesbandbredden och 3GB VRAM, så är kortet än idag riktigt användbart. Faktum är att det är extremt populärt på begagnatmarknaden, och jag bara i våras sålde ett för 1200kr. Så att satsa på "mer" än vad som behövs "idag", kan faktiskt vara en vettig sak också. Nvidia har ju valt att komprimera allt de kan istället, medan AMD har valt mer RAM och bussbandbredd.

Sen ang "pengarna". Om nu HBM är "sååå" dyrt, hur kommer det sig att Fury var billigare än 980Ti med vanligt GDDR5 (inte ens X ver)? Det enda det gör, är mer vinstmarginal till tillverkaren, genom att snåla. Vi som slutkunder ser aldrig denna prisskillnad, från tillverkningen. Det enda vi ser är pris/prestanda för det är där korten justeras. Så snälla sluta inbilla er något annat...

Så om jag för samma pris kan få mer bandbredd och HBM.. varför skulle jag inte vilja ha det?

Sen naturligtvis, om Vega kommer bli bra eller inte... det vet jag inte. Men oavsett, jag ser ingen poäng, för mig iaf, när jag sitter på 1920x1080 60hz skärm idag, att uppgradera, tills jag kan göra det ordentligt till vettigt pris, och få ett kort som har möjlighet att hålla många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har du några belägg för detta, eller är det bara... vild gissning?

Som jag sa tidigare, det är inte bara "slänga ihop en krets", det kräver en hel del räknande, testande och omdesignande, speciellt på ny nod som faktiskt är det som gör det ens ekonomiskt att göra det. För att visa exempel på detta:

Om du kanske tänker efter som vet du att AMD har grundat allt från Fury till 7970 på "samma" krets. Så de du pratar om är exakt vad de gjort på alla kretsar sedan dessa, och priset de säljer för är baserat på.. exakt detta. Så om det kostar den "lite handpåläggning" hur kommer det sig att tex 390, som är ett 290 chip, kostar som det gör?

Nvidia har gjort detta också, eller har du inte märkt att 1000 serien, 900 serien och 700 serien har en hel del lika? De är baserade på varandra. Och priserna på dem... ja du ser. 1060 kostar en hel del, och detta är den "billiga" kretsen. 770 tex var ju ett 680, mer eller mindre.. hindrade inte Nvidia från att ta bra betalt för dem dock.

Så enda sättet att göra en billig budget krets är att ta en befintlig, sk re-brandning, på befintlig nog och fortsätta tillverka den, tills det inte är ekonomiskt värt längre. Så har det varit de senaste 10+ åren, så varför skulle det ändras nu?

HBM för en hel del annat till bordet också, inte bara hög bandbredd. Du får ett mindre, och enklare kort att designa, du får mindre energiåtgång och mindre värme som följd, samt du får denna värme enkelt att kyla från kärnan och vad jag kan se, även ECC, något som GDDR5 saknar. Det är som all teknik, dyrt i början, men kommer bli billigare, speciellt också pga det utvecklas en typ som är gjort för att vara billigare, för framtida bruk.

Sen kan vi ta tex 7970/7950 som för sin tid kom med otroliga 3GB VRAM, när Nvidia kom med 1GB, 1,5GB eller 2GB... Detta var ju mot 580/680 tiden, och det fanns 3/4GB versioner, precis som 7970 kom med 6GB versioner.. men de större var sällsynta.

Pga AMD satsade på det kortet, och gav det den större minnesbandbredden och 3GB VRAM, så är kortet än idag riktigt användbart. Faktum är att det är extremt populärt på begagnatmarknaden, och jag bara i våras sålde ett för 1200kr. Så att satsa på "mer" än vad som behövs "idag", kan faktiskt vara en vettig sak också. Nvidia har ju valt att komprimera allt de kan istället, medan AMD har valt mer RAM och bussbandbredd.

Sen ang "pengarna". Om nu HBM är "sååå" dyrt, hur kommer det sig att Fury var billigare än 980Ti med vanligt GDDR5 (inte ens X ver)? Det enda det gör, är mer vinstmarginal till tillverkaren, genom att snåla. Vi som slutkunder ser aldrig denna prisskillnad, från tillverkningen. Det enda vi ser är pris/prestanda för det är där korten justeras. Så snälla sluta inbilla er något annat...

Så om jag för samma pris kan få mer bandbredd och HBM.. varför skulle jag inte vilja ha det?

Sen naturligtvis, om Vega kommer bli bra eller inte... det vet jag inte. Men oavsett, jag ser ingen poäng, för mig iaf, när jag sitter på 1920x1080 60hz skärm idag, att uppgradera, tills jag kan göra det ordentligt till vettigt pris, och få ett kort som har möjlighet att hålla många år.

Bra skrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed