Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Ska testa att flyga på ett ännu större öppet område idag och se hur det ser ut, vill helst inte lämna in den för då får man inte tillbaka den på ett tag men jag förstår ju att jag kanske kommer behöva göra det.
Kommer eventuellt ha möjlighet att jämföra den på plats med en phantom 4 om ett par dagar och då kanske det ger svar på några frågor.
Annars blir det ju att man måste lära sig flyga endast i atti läge (med endast barometern) och då blir man väldigt beroende av egen skicklighet och framförallt vindarna...

p.s. stängde av wifi på ipaden igår när jag flög..

Nu har även jag stött på problem med compass error. Flög nyss över en sandstrand och cirkulerade då meddelandet dök upp. Hade kalibrerat kompassen precis innan flygning och då jag startade lät jag den stå stilla i luften utan några som helst indikationer på fel.

Jag slog om till atti mode och höll den i luften för att undvika krasch. Slog om till P-mode och flög någon minut till innan compass error på nytt dök upp. Hade jag varig helt nybörjare hade jag mest troligt craschat den. Man får ju lätt panik då den inte gör som man är van. Inga högspänningsledningari närheten.

Hyr ofta får ni andra compass error då ni flyger? Är nåt allvarligt fel tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DJ3/4 användare, någon annan som stör sej på att man måste ändra region på telefonen/plattan till USA för att kunna ställa in transmission quality? Kanalvalet kan jag förstå men inte överförings bitraten.

http://forum.dji.com/thread-34415-1-1.html

Permalänk
Skrivet av Skitbeaver:

Nu har även jag stött på problem med compass error. Flög nyss över en sandstrand och cirkulerade då meddelandet dök upp. Hade kalibrerat kompassen precis innan flygning och då jag startade lät jag den stå stilla i luften utan några som helst indikationer på fel.

Jag slog om till atti mode och höll den i luften för att undvika krasch. Slog om till P-mode och flög någon minut till innan compass error på nytt dök upp. Hade jag varig helt nybörjare hade jag mest troligt craschat den. Man får ju lätt panik då den inte gör som man är van. Inga högspänningsledningari närheten.

Hyr ofta får ni andra compass error då ni flyger? Är nåt allvarligt fel tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Flög senast idag på ett jättefält där jag också kalibrerade mitt i ett naturreservat.
Flygning 3, ca 7 min, 5 compass error.
Flygning 2, 8:30 min, 4 compass error.
FLygning 1, 15 min, 15 compass error

Ingen vet vad det beror på, men det finns många gissningar: Dålig batch från Dji, felaktig kalibrering, firmware uppdatering som strular till det..
Finns det någon som flyger i Stockholm och som inte får kompass errors? Jag vill gärna flyga på samma ställe som ni och jämföra.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Skulle definitivt lämnat in den på service, för så där ska den inte vara..

En sista grej jag kan komma på... Vet att det är folk som haft problem med mobiltelefoner etc., som de haft i byx/jackficka, som stör kalibreringen och signalerna. Många på nätet skriver att de lämnar sina telefoner i bilen, så de inte har dem på sig. Själv har jag inte märkt av något på min Inspire eller hexacopter, men hade telefonen i drönarväskan och avstängd WiFi på plattan när jag körde min Phantom.
En del har ju t.ex. WiFi-hotspot påslaget eller att det är mycket trafik över 3-4G nätet på telefonen/surfplattan..

Kan man ha skärp på sig när man kalibrerar ute på åkern? Köra med byxor utan byxknappar?
Hur långt bort ska man gå från fjärrkontrollen?

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Flög senast idag på ett jättefält där jag också kalibrerade mitt i ett naturreservat.
Flygning 3, ca 7 min, 5 compass error.
Flygning 2, 8:30 min, 4 compass error.
FLygning 1, 15 min, 15 compass error

Ingen vet vad det beror på, men det finns många gissningar: Dålig batch från Dji, felaktig kalibrering, firmware uppdatering som strular till det..
Finns det någon som flyger i Stockholm och som inte får kompass errors? Jag vill gärna flyga på samma ställe som ni och jämföra.

Hur gjorde du då du var uppe i luften och fick Compass error för att undvika en krash? Ställer du om till Atti-mode direkt det händer? Läser på Dji:s supportsida att man bara ska öka i höjd så ska den själv ställa in sig om felet uppkommer under flygning.
Eftersom jag har ungefär samma problem vill jag mest veta hur du gör,har tyvärr inget svar på varför felet uppkommer då du ,liksom jag, alltid verkar följa de råd som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skitbeaver:

Hur gjorde du då du var uppe i luften och fick Compass error för att undvika en krash? Ställer du om till Atti-mode direkt det händer? Läser på Dji:s supportsida att man bara ska öka i höjd så ska den själv ställa in sig om felet uppkommer under flygning.
Eftersom jag har ungefär samma problem vill jag mest veta hur du gör,har tyvärr inget svar på varför felet uppkommer då du ,liksom jag, alltid verkar följa de råd som finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Vid compass error slår den automatiskt om till "attitude mode" där endast höjden bibehålls och det med hjälp av barometern. Dvs den åker inte direkt i marken utan den står på ungefär samma höjd men man måste då parera för eventuell vind och glidning i sidled om den flyger snabbt.
Just nu flyger jag bara på öppna fält och väldigt försiktigt för att kunna ha marginal i alla leder när det inträffar. Det gör ju att man inte vågar skicka den långt överhuvudtaget för det tar olika lång tid varje gång innan den går över till gps-p mode igen..

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitbeaver:

Redigeringsprogram?

Vad använder ni för program då ni klipper ihop filmerna?
Windows Movie Maker klarar väl inte av .mov filer eller .mp4-filer. Om ni använder detta program, vad använder ni för att konvertera till tex WMV som programmet känner igen?
Vill inte tappa så mkt i kvalité heller.

Behöver verkligen inga avancerade program men med funktioner som tex Movie Maker o gratis. Vad använder ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar Sony Vegas pro 13 eller adobe premiere pro!
Men absolut inte movie maker hehe

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

@Skitbeaver: Hitfilm 4 express är gratis och fungerar ypperligt om man redigerar 1080p material. Man måste ha pro versionen för UHD och 4K.

Ett annat alternativ om man kör Mac är DaVinci Resolve. Fungerar också på windows men kräver quicktime som inte uppdateras av apple längre.

Permalänk

Körde phantom 4 idag på samma ställe där jag haft alla bekymmer med phantom 3 och p4 hade inga problem alls inte ett enda felmedelande, hela tiden i gps mode hur stabilt som helst..
Intresserade kan läsa mer här:
http://www.phantompilots.com/threads/mid-air-compass-error-ex...

P4 hade lite andra negativa sidor men det är en annan historia..

Man borde nog kontakta DJi eller återförsäljarna om man har dessa problem för det är antingen något med hårdvaran eller att firmware har ställt till det.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Körde phantom 4 idag på samma ställe där jag haft alla bekymmer med phantom 3 och p4 hade inga problem alls inte ett enda felmedelande, hela tiden i gps mode hur stabilt som helst..
Intresserade kan läsa mer här:
http://www.phantompilots.com/threads/mid-air-compass-error-ex...

P4 hade lite andra negativa sidor men det är en annan historia..

Man borde nog kontakta DJi eller återförsäljarna om man har dessa problem för det är antingen något med hårdvaran eller att firmware har ställt till det.

Är väldigt nära ett köp av en P 4 så jag är nyfiken på den där "andra historian"....

Permalänk

P4 har ett högre pitchat ljud som jag märkte direkt efter att jag kört P3P som låter mindre. Den exakta skillnaden kan man höra, på video dock, här:
https://www.youtube.com/watch?v=yDQNu4iSWNU
Så låter de faktiskt i verkligheten också. P4 motorer är starkare därför utvecklar de ett annat ljud.

Kameran i P4 måste man stänga av 3D-någonting filter för den skapar massa artefakter när man höjer eller sänker gimbalen (svenskt ord?)

P4 är långsammare i P-mode vilket är automatiskt läge som man oftast är i. P4 är snabbare i "sport" mode men då måste man tänka på att inte få propsen i bild. Därför känns P3P mer responsiv och faktist är snabbare i sitt p-läge.

P4 gimbal-skyddet är ganska jobbigt att ta av och sätta på, om man är jättenoga som jag, att något ska inte gå sönder.

P4 väskan är helt perfekt, får plats med allt i inklusive ipad och extra batterier, perfekt som start-platta. Sen fångar man drönaren med handen när man ska landa istället för att studsa runt.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Det är ett högre pitchat ljud och ett extra visslande eller vinande ljud, förutom ljudet från propsen.

ändring
Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Någon som testat en sådan till en PHantom 3 Standard? Värt att testa tro?

https://www.amazon.com/gp/product/B01DC0ZCN4/ref=s9_simh_gw_g...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Skitbeaver: Har hört folk säga att det fungerar kanon samt de som säger att de inte märkt någon skillnad. Du kan beställa motsvarande på ebay också, ingen koll på om det är billigare men antagligen enklare att köpa ifrån istället för amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitbeaver:

Någon som testat en sådan till en PHantom 3 Standard? Värt att testa tro?

https://www.amazon.com/gp/product/B01DC0ZCN4/ref=s9_simh_gw_g...

Skickades från m.sweclockers.com

Värt enligt mig, det mesta jag läst om dem är att de faktiskt fungerar för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skitbeaver:

Någon som testat en sådan till en PHantom 3 Standard? Värt att testa tro?

https://www.amazon.com/gp/product/B01DC0ZCN4/ref=s9_simh_gw_g...

Skickades från m.sweclockers.com

Inte just den men hans kusin har jag testat på en Inspire 1:
http://www.ebay.com/itm/Antenna-Range-Booster-Signal-Amplifie...
Kostade mig 34 kronor inkl. frakt via eBay och drönaren gick 5,1 km innan förbindelsen blev instabil.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Köpte mig en Phantom 4 förra veckan.

Har haft en väldigt enkel RC-helikopter innan.

Vilken milsvid skillnad, denna drönare är så himla mycket lättare att flyga, kommer följa denna tråden med stort intresse!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Köpte mig en Phantom 4 förra veckan.

Har haft en väldigt enkel RC-helikopter innan.

Vilken milsvid skillnad, denna drönare är så himla mycket lättare att flyga, kommer följa denna tråden med stort intresse!!

Härligt!
Man fastnar ganska snabbt när man väl får kontrollen i handen och leka runt lite!
Ta det lugnt i början och tänk på att phantom 4:an inte har "auto stop" i sport mode

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Får compass error själv men det har bara uppkommit när den står på marken. Men vet man vad det beror på?

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

Fick min Phantom 3s för nån dag sen.. får compass error typ hela tiden.. kalibrerat allting flera gånger.. ibland funkar den bra några minuter, sen kommer felet igen och den slår över till atti.. .. någon annan med samma bekymmer ?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NevamiiZ:

Fick min Phantom 3s för nån dag sen.. får compass error typ hela tiden.. kalibrerat allting flera gånger.. ibland funkar den bra några minuter, sen kommer felet igen och den slår över till atti.. .. någon annan med samma bekymmer ?..

Var är du och flyger då? Har själv bara fått det när jag har haft drönaren landad, ena gången var när den stod på bilen (logiskt) andra gången hade jag landat på asfalten utanför husen.

Fick någon error nu när jag var ute och flög kring 50 meter upp, men försvann lika fort så hann inte se vad det var för error...ska se om man inte kan framtvinga det.

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem

@gruvan88: flugit vid en badstrand , och en "avlägsen fotbollsplan" i skogen, och nere vid en promenadrunda längs vattnet, och utanför där jag bor.. kanske inte optimala ställen ??..

Permalänk
Medlem
Skrivet av NevamiiZ:

@gruvan88: flugit vid en badstrand , och en "avlägsen fotbollsplan" i skogen, och nere vid en promenadrunda längs vattnet, och utanför där jag bor.. kanske inte optimala ställen ??..

MAn tycker ju att de borde vara "störningsfria" ställen, men beror väl på vad anledningen är att man får error. Som jag förstår så vet man inte säkert varför man får det.....:(

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

MAn tycker ju att de borde vara "störningsfria" ställen, men beror väl på vad anledningen är att man får error. Som jag förstår så vet man inte säkert varför man får det.....:(

Du kan leta upp loggen och skicka in till dji. Dom kollar på den och kommer ge dig besked om dom vill ha in den på lagning eller om du kanske behöver testa byta firmware. Bästa du kan göra är att annars gå tillbaka till butik där du köpt den begära att den skickas på lagning. Efter du vart i kontakt med dji direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Du kan leta upp loggen och skicka in till dji. Dom kollar på den och kommer ge dig besked om dom vill ha in den på lagning eller om du kanske behöver testa byta firmware. Bästa du kan göra är att annars gå tillbaka till butik där du köpt den begära att den skickas på lagning. Efter du vart i kontakt med dji direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

De första jag fick göra när jag fick den var att skicka in den då den inte kunde uppdatera fireware. så den kom nyss tillbaka ifrån rep.

Men var får man tag i loggen då? såg att man kunde koppla upp drönaren mot datorn för att kunna få tag i logg..men går de inte se via mobilen/plattan på något vis?

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

De första jag fick göra när jag fick den var att skicka in den då den inte kunde uppdatera fireware. så den kom nyss tillbaka ifrån rep.

Men var får man tag i loggen då? såg att man kunde koppla upp drönaren mot datorn för att kunna få tag i logg..men går de inte se via mobilen/plattan på något vis?

På en Inspire 1 så gör man det i röven på den(egen USB port). Du har kanske något liknande på din.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

På en Inspire 1 så gör man det i röven på den(egen USB port). Du har kanske något liknande på din.

Jo men det finns en usb port på min med. får väl sätta mig ned någon kväll och se över det då

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Jo men det finns en usb port på min med. får väl sätta mig ned någon kväll och se över det då

På en Inspire 1 så är det kabel i röven till dator, via DJI programmet ställa in den för att tillåta nertankning(sätts i ett visst läge, minns inte om det är "Flight recorder" läge) och då kommer där komma typ en USB minnesenhet i Windows som Du kan bläddra i och det är själva färdskrivaren. Färdskrivaren på en Inspire 1 lagrar endast den senast flygturen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Någon som har nåt smakprov som ni filmat med Ph3 4k?

Visa signatur

Stationär: i7-4790k@4.6Ghz | MSI GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB | MSI GTX970 Twin Frozr V | EK Cooled

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tagit med drönaren på flyget utomlands?

Är det handbagage som gäller? Tänkte mest på batterierna