Tips på speldator som är tystgående

Permalänk
Medlem

@hundburgaren: Jag har nu lyckats på undersidan av min dator se vad jag har för delar på den gamla trasiga. Jag undrar om någon av dessa delar är okej än idag 5 år senare att använda i en ny dator som man skulle bygga? Om man skulle laga den är den mycket sämre än att köpa en ny för 11-12 k?

Det står såhär:

Intel Taurus Overkill
Kab ATX CM HAF 912 Taurus
CPU Core i7 2600K
SSD 115 GB Corsair SATA
HD1TB Samsung SP SATA-2
Corsair 8GB (KIT) DDR3
MK MSI P67A-C45 (inet)
CK PCle MSI GF 580 GTX
DVD RW Samsung 22X DL Sva
PSU Fravtal Design 650W
DVD Windows Home Premium

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1: Jag har nu lyckats på undersidan av min dator se vad jag har för delar på den gamla trasiga. Jag undrar om någon av dessa delar är okej än idag 5 år senare att använda i en ny dator som man skulle bygga? Om man skulle laga den är den mycket sämre än att köpa en ny för 11-12 k?

Det står såhär:

Intel Taurus Overkill
Kab ATX CM HAF 912 Taurus
CPU Core i7 2600K
SSD 115 GB Corsair SATA
HD1TB Samsung SP SATA-2
Corsair 8GB (KIT) DDR3
MK MSI P67A-C45 (inet)
CK PCle MSI GF 580 GTX
DVD RW Samsung 22X DL Sva
PSU Fravtal Design 650W
DVD Windows Home Premium

Permalänk

@Vonankan:
Jag hade liknande problem med datorn.
Ladda hem windows till ett usbminne välj sen i bios att den ska starta usbminnet och gör en ominstallation.

Permalänk
Medlem

@Vonankan:

Allt utom grafikkortet.

Eftersom din SSD har rasat tycker jag du såklart ska köpa en ny, t.ex. en sån här: https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...

Då du tycker att den låter mycket så ska du först och främst blåsa ur datorn så eventuellt damm avlägsnas. Jag såg inte att det stod något om vilken CPU-kylare du har. Om du har intels egen, vilket det lutar åt, så köp en ny. T.ex. en sån här: https://www.inet.se/produkt/6308950/noctua-nh-d15s/#specs

Nytt, snabbare ram: https://www.inet.se/produkt/5316381/hyperx-16gb-2x8gb-ddr3-cl...
Det är så snabbt som ditt moderkort stödjer, men jag måste erkänna att jag inte riktigt vet hur stabilt det blir. Någon annan får gärna hjälpa till här.

Köp även nya chassifläktar, förslagsvis även de noctua. Jag vet inte hur din låda ser ut, vilka fläktar som får plats eller vilken storlek det är på dem. Men det här kommer göra mycket för ljudnivån.

Om vi räknar lite lätt på ovan så har du 7000-8000:- kvar att köpa grafikkort för.

Om du vill hålla igen på pengarna och bara få den att fungera igen, köp en ssd och ett grafikkort i den prisklass du vill lägga dig. Rent generellt så tycker jag att du börjar med endast en SSD och byter ut din nuvarande så vi är säkra på att det bara är den som är problemet, så du inte köper ett jättedyrt grafikkort och det visar sig vara moderkortet som är paj.

Observera att jag tagit i riktigt ordentligt på kylaren och RAM. Det går att komma undan billigare, men då du har bra grejer i övrigt utgick jag från din originalbudget.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@hundburgaren: Tack! Okej, men om jag även beställer det där chassit som ni gav som förslag som var ljuddämpat så bör allt få plats? Kan man lämna in alla `nya delar och den gamla datorn så bygger dem ihop den åt mig i det nya chassit mån tro?

Permalänk
Medlem

Har du sett denna?

https://www.komplett.se/kampanj/5270/6h-super-rea

Du kanske kan hitta någon schysst komplett där, inte kollat så noga!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

inet monterar inte så snabba ram minnen högst 2133mhz och måste vara oem licens på windows.

Aldrig testat men borde man inte kunna köpa vilka RAM minnen som helst och bara säga att dem kan skippa sätta på XMP om dem kontaktar en? Är då bara att aktivera XMP själv när man får maskinen. Utan XMP (överklockning) så körs ju minnena i 2133MHz vilket dem gott och väl klarar.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Aldrig testat men borde man inte kunna köpa vilka RAM minnen som helst och bara säga att dem kan skippa sätta på XMP om dem kontaktar en? Är då bara att aktivera XMP själv när man får maskinen. Utan XMP (överklockning) så körs ju minnena i 2133MHz vilket dem gott och väl klarar.

ingen aning de får man väl ringa eller maila o fråga om dvs om man är itresserad av att göra så.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk

Core i7 2600K är en bra CPU än idag. Själv är min dator så tyst att jag stänger av den ibland när den faktiskt är på. Har BeQuite CPU-kylare och bara SSD i den. Tyvärr har Asus slutat uppdatera sina program till mitt Z77 moderkort så jag fick hacka programvaran för att kunna använda fläktstyrning över Windows 7 vilket jag tycket är snålt av Asus att låta bli. Tror Gigabyte har längre support på sin programvara till sina moderkort. Men mitt råd är att inte köpa nytt om du nu inte tänkt köpa ett 1080 och spela GTA 5/Far Cry 4 . Mitt 3700k flaskar något i GTA 5 med GTX 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonankan:

@hundburgaren: Tack! Okej, men om jag även beställer det där chassit som ni gav som förslag som var ljuddämpat så bör allt få plats? Kan man lämna in alla `nya delar och den gamla datorn så bygger dem ihop den åt mig i det nya chassit mån tro?

Det kanske du kan göra, men i så fall rekommenderar jag att handla i butiken du lämnar in datorn i. Men som sagt, börja med att byta SSD för det är något du klarar av själv. Om du uppgraderat till Windows 10 så är installationen lätt som en plätt också.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Fractal Design Define R4 Svart har ett HDMI-uttag eller finns det sladdar som gör om typ USB till HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vonankan:

Någon som vet om Fractal Design Define R4 Svart har ett HDMI-uttag eller finns det sladdar som gör om typ USB till HDMI?

1. Extremt få chassin har HDMI uttag. (Gissar att dem börjar på 2-3 KKR.)

2. Nej du kan inte realistiskt konvertera USB till HDMI. I teorin kan du det, men då behöver du externt grafikkort och lär få taskig prestanda. Vi tittar då på en prislapp på rätt många tusenlappar...

Varför behöver chassit ha HDMI uttag? Räcker det inte med ett grafikkort med HDMI uttag? Handlar det möjligen om VR och du vill ha HDMI port på framsidan?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Hej, det handlar om att kunna koppla in datorn i tv:n om man vill se film eller liknande. Kanske fungerar med något annat än hdmi?

Skrivet av philipborg:

1. Extremt få chassin har HDMI uttag. (Gissar att dem börjar på 2-3 KKR.)

2. Nej du kan inte realistiskt konvertera USB till HDMI. I teorin kan du det, men då behöver du externt grafikkort och lär få taskig prestanda. Vi tittar då på en prislapp på rätt många tusenlappar...

Varför behöver chassit ha HDMI uttag? Räcker det inte med ett grafikkort med HDMI uttag? Handlar det möjligen om VR och du vill ha HDMI port på framsidan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Vonankan: Då ansluter du HDMI till grafikkortet på datorn. Via HDMI överförs både bild och ljud. Vilket chassi du har, har ingen betydelse.

Visa signatur

It’s more fun to compute.