Steam tillåter återköp av No Man's Sky – oavsett speltid

Permalänk

Jag har spelat det i 14 timmar och jag fick mina pengar tillbaka 100%

Permalänk
Medlem

Jag fick avslag p.g.a att jag spelat mer än 2 timmar (4 timmar speltid totalt). Väldigt märkligt.

Permalänk

@Smurfn: Vad angav du för skäl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNiPER604:

@Smurfn: Vad angav du för skäl?

Valde orsak "annat" och skrev i rutan "The game doesn't look and play like advertised".

Citat:

Hej *****
Vi har granskat din begäran om återbetalning.
Vi kan inte återbetala detta köp till din/ditt Visa som slutar med ** denna gång. Din speltid för en inkluderad produkt överstiger 2 timmar (vår återbetalningspolicys maximum).

No Man's Sky - Speltid: 4 timmar 25 minuter

Permalänk

@Smurfn: Skumt när skickade du in för jag skickade in nu vid 16 tiden och angav jag inte var nöjd med produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SNiPER604:

@Smurfn: Skumt när skickade du in för jag skickade in nu vid 16 tiden och angav jag inte var nöjd med produkten

Läste på reddit r/gaming på lördagen att steam tog emot återbetalningar för No Man's Sky, så då tänkte jag att jag skulle testa eftersom jag var extremt missnöjd med spelet. Fick sedan svaret igår (söndag) att det inte var möjligt för min speltid hade överskridit 2 timmar.

Spela roll att jag inte fick pengarna tillbaka, det som man blir irriterad på är att vissa får sina pengar tillbaka och andra inte. Även de som spelat 25+ timmar har fått pengarna tillbaka och gett samma orsak. Vilket taskigt kundbemötande av Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

Bara falskt rykte, steam har tom gått så långt som att sätta följande text på spelet
"The standard Steam refund policy applies to No Man's Sky. There are no special exemptions available. Click here for more detail on the Steam refund policy."

Du har alltid kunnat få en refund efter ha spelat mer än 2h om du har en bra anledning.

Precis, dock får nog många refunda för NMS av just den anledningen att dom faktiskt har ljugit rakt i ansiktet på miljoner, alltså falsk marknadsföring.

Permalänk
Medlem

Enda gångerna jag köper något spel på dag 1 är om det är fler vänner i min krets som ska köpa det, samt att man exempelvis har spelat en Beta innan och kännt efter att det är ett spel man vill ha.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Vad hann du se på 14 minuter som gjorde att du lämnade tillbaka det undrar jag. Tror knappt du hinner få igång skeppet på den tiden.

Om spelet hade fungerat normalt utan framedrops och annat skit, en fungerande sensitivity, knasiga menyer och annat krångel hade jag kanske fått igång skeppet på den tiden.

När jag måste modifiera och krångla för att få ett spel för 600 att flyta på ett gtx 1080 så tappar jag lätt tålamodet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Sötast

2 olika uppdateringar med helt olika svar i samma artikel
Borde nog rensa ut den som är fel?

Permalänk
Medlem

Steam e fortfarande goodguy. de lät folk under en viss tid få full återbäring, sen ändra de till vanliga policyn, inget fel med det, och är man snabb som mina 2 polare så tjänade de för första gången in på förlorad livs tid haha

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

Steam e fortfarande goodguy. de lät folk under en viss tid få full återbäring, sen ändra de till vanliga policyn, inget fel med det, och är man snabb som mina 2 polare så tjänade de för första gången in på förlorad livs tid haha

Stram är inte "good-guys" dom följer de riktlinjer som själva har skrivit. Sen att vissa med typ 2h 5min speltid verkar bli nekade, Medans folk med typ 30h får återköp är ju lite orättvis behandling av kunderna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Foppemoa:
Då gjorde du fel, du skulle påpekat att marknadsföringen av spelet inte matchade innehållet, och att du febrilt har letat efter de utlovade funktionerna och innehållet men upptäckt att de utlovade funktionerna och innehållet helt saknades.

Nämner du att "men andra fick" så kommer du garanterat att nekas oavsett vad du skriver. Så det är nog kört för dig.

Det var exakt det jag gjorde första gången jag bad om pengarna tillbaka (att jag inte kunde hitta funktioner/features i spelet som tidigare visats i marknadsföringen).

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Verkar inte gå. Har inte orkat kontakta GMG, men enl. deras refund policy så är den avverkad när du har aktiverat produkten.
Jag bryr mig egentligen inte så mycket hehe, det kanske blir ett bra spel tillslut

Misstänkte det. Aja, betalade som sagt var inte 600kr utan 370kr vilket är lite mindre farligt. Som du säger kanske det blir ett bra spel i framtiden, sen finns ju moddar också

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag hade förhandsbokat spelet och spelade i 7 timmar, innan jag blev trött på skiten. Begärde återbetalning i morse, som blev beviljad några timmar senare. Kommer få lite över 450 kr tillbaka, "tack vare" skatten som dras av på fullpriset. Ska köpa spelet när det väl är 75% rea på det, eller mer. Lär inte dröja länge till...

Vad är det för skatt? Jag fick tillbaka hela beloppet in på mitt konto. 592,32 kr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Vad är det för skatt? Jag fick tillbaka hela beloppet in på mitt konto. 592,32 kr.

Jadu. Bra fråga, måste jag säga. Fick tillbaka 593,87 kr i dag. Konstigt att Steam skrev följande i bekräftelsemeddelandet:

Citat:

No Man's Sky - Speltid: 24 minuter

Köptes: 10 aug CEST
Delsumma: 47,99€
Skatt: 12,--€
Återbetalningssumma: 59,99€ till ditt PayPal

Ännu roligare att de tolkade mina 7 speltimmar, som 24 minuter.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jadu. Bra fråga, måste jag säga. Fick tillbaka 593,87 kr i dag. Konstigt att Steam skrev följande i bekräftelsemeddelandet:

Ännu roligare att de tolkade mina 7 speltimmar, som 24 minuter.

Du betalade moms när du köpte spelet och nu får du tillbaka momsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Du betalade moms när du köpte spelet och nu får du tillbaka momsen?

Ingen aning. Troligtvis.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jadu. Bra fråga, måste jag säga. Fick tillbaka 593,87 kr i dag. Konstigt att Steam skrev följande i bekräftelsemeddelandet:

Ännu roligare att de tolkade mina 7 speltimmar, som 24 minuter.

Återbetalningssumma: 59,99€ till ditt PayPal

Står ganska tydligt vad dem betalar tillbaka dock. De specade bara vad du betalade i moms.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

jag fick göra återköp trots att jag spelat över 15 timmar..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Värt att nämna att 2 timmars samt max 14 dagar är en riktlinje för Steam, det har alltid gått att få återköp på spel som du har spelat lite mer eller ägt lite längre än detta, speciellt om du väldigt sällan använder dig av systemet.

Detta är nog förvirringen varför vissa har lyckats få återköp även om de spelat 5-6 timmar.

Steamspy's grafer hoppar up och ner varje dygn, detta har enbart med hur de samlar och baserar sin statistik på bland annat så uppdateras bara hur många totala användare det finns på Steam en gång i veckan, när detta uppdateras sjunker så got som alla spel i antal ägda antal i någon dag, hoppet neråt är också inom intervallet på deras sida. Så överlag visar den absolut inget.

+1

När jag köpte Elder Scrolls via Steam (Onlinespelet) så kunde jag inte för allt i världen logga in. Dels pga fel inställningar på datorn, visade det sig senare, och deras nödavstängning av servrarna. Jag hade suttit vid login skärmen i nästan 14 timmar. Inga problem att få pengarna tillbaka ifrån Steam, då jag inte kunnat spela öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Väldigt förvirrande med ingressen som förkunnar UPPDATERAD men sedan bara förtäljer samma som innan. Man får intrycket att uppdateringen är att det går att göra återköp oavsett tid.

Allvarligt, om spelet är släppt ska det vara färdigt. Är det inte det får man kräva pengarna tillbaka helt enkelt, så fattar de. Är det beta tar man en risk, inte om det är färdigt, och således inget trams om att "skylla sig själv". Konsumentköplagar finns av just den anledningen.

Problem uppstår dock när bolaget som sålde spelet inte är svenskt, hur ska någon kunna kräva att de följer svensk lag?
Visst man kan stämma dem, men då blir det ett småmål eftersom det handlar om småsummor. Alternativet är att gå ihop med andra tills summan överstiger minimibeloppet för ett riktigt mål. Men eftersom bolaget inte är svensk så kan de ju i princip skitarg i att dyka upp vid småmål och köra över totalt vid ett riktigt mål. Steam äger ju inte spelen, och utvecklaren anser uppenbarligen att spelet är färdigt för leverans och kommer hävda att felen blir avhjälpta inom en snar framtid. Det blir väldigt svårt för en enskild att göra något åt eländet, därför är det bättre att avstå tills man har mer kött på benen, om man inte är beredd på att avstå pengarna via ett så kallat pre-purchase och/eller ben betaversion eller ännu tidigare version som diverse aktörer på marknaden säljer för dyra pengar.

Det är exakt samma procedur som med att ta hem en hantverkare, man betalar inte förräns allting är färdigt, eventuellt kan man betala för materialkostnad om denna är hög och bolaget saknar kapital att ligga ute med. Men då brukar jag resonera som så att kan man inte ligga ute med pengar så har man inte råd att ta in jobbet.

Jag ber er snälla sluta vara godtrogna gentemot utvecklare, det är det absolut enda sättet att stoppa oseriösa aktörer på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Ja men det finns ju otaliga spel ute på marknaden som inte har fungerat till 100% som utlovat och sedan har felet blivit fixat and all is well, varför skall det plötsligt vara en skillnad nu?

Fast du får ju ångra köp på Steam i vanliga fall också. Så det är egentligen inget nytt. Sedan är det väl lite skillnad på om spelet inte ser exakt ut som i nån alfa video jämfört med att man sitter och sprider otaliga lögner om funktioner som "kommer finnas i spelet".

Förstår inte varför du inte gillar detta. Det är BARA bra för oss konsumenter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Fast du får ju ångra köp på Steam i vanliga fall också. Så det är egentligen inget nytt. Sedan är det väl lite skillnad på om spelet inte ser exakt ut som i nån alfa video jämfört med att man sitter och sprider otaliga lögner om funktioner som "kommer finnas i spelet".

Förstår inte varför du inte gillar detta. Det är BARA bra för oss konsumenter.

Jaa tacka vet man freedom of speech.

Och nog vet jag allt det där med att man får tillbaka pengarna, jag bara tänker på dom människor som sitter och kodar spelen och sätter ner otroligt mycket tid på spelet och samtidigt blir pressade av något företag så tycker jag att det inte är så underligt om dom glömmer bort något i spelet.

Det känns så där som att det finns folk där ute i världen som förväntar sig att allting skall vara perfekt, det är nu bara så jag ser på det hela.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Jaa tacka vet man freedom of speech.

Och nog vet jag allt det där med att man får tillbaka pengarna, jag bara tänker på dom människor som sitter och kodar spelen och sätter ner otroligt mycket tid på spelet och samtidigt blir pressade av något företag så tycker jag att det inte är så underligt om dom glömmer bort något i spelet.

Det känns så där som att det finns folk där ute i världen som förväntar sig att allting skall vara perfekt, det är nu bara så jag ser på det hela.

Jo, fine att man inte får med allt. Men så är det ju (som du säger) med alla spel. No Man's Sky var bara så extremt. Sedan kan man ju hoppas att detta är lite av en väckarklocka för oärliga producers och/eller tillverkare. I framtiden pressar man kanske inte en speltillverkare på samma sätt att stressa ut ett ofärdigt spel om man vet att folk helt enkelt kan ångra sina beställningar.

Jag förstår vad du menar, men jag tror att detta kommer gynna alla i slutändan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaz:

För att din liknelse ska vara relevant ska TV:n du köpt vara utlovad att vara en 4k TV men i själva verket visar den inte mer än 720p. Och du upptäcker detta först efter ångerrätten på tex 14 dagar.

Fast du har ju två år på dig att reklamera enligt lag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om folk bara kunde sluta upp med preorder och vänta en dag eller två på reviews så hade vi sluppit det här. Men men, det kanske känns skönt ombord på hype-tåget?