Permalänk
Medlem

Överklocka 6600K säkert?

Tjena. Köpte en dator på komplett i april-maj och har funderat lite på att överklocka den.
Är dock rätt så noob på överklockning och skulle vilja ha lite råd.

Specs:
Chassi: Corsair Carbide 330R Blackout Edition
Nätaggregat: Corsair VS550 550W KPC Bulk Edition
Moderkort: ASUS Z170-P, Socket-1151
CPU: Intel Core i5-6600K Skylake Processor (kylning: Akasa CPU Cooler AK-959CU)
GPU: ASUS GeForce GTX 970 4GB Turbo
Minne: 2x4GB 2133MHz (PC4-17000) DDR4 CL15 SR x8 Unbuffered DIMM, 288pin

Jag har testat lite med AIsuite och kört en automatiserad klockning av CPU:n. Den klockade till ca 4,3GHz.
På intels sida så står det att CPU:n är klockad 3,5GHz och kan gå upp till 3,9GHz med turbo.

Är det vettigt att jag överklockat till 4,3GHz med den kylning jag har (+1 frontfläkt och 1 bakfläkt)?
Borde jag klocka ner den eller är det safe så länge den inte går över en viss värme?

Jag har testat med Dark Souls 3 och Skyrim på ultra med ENB och det verkar stabilt.

Permalänk
Medlem

Din CPU ligger ju på 95W och kylaren ska klara upp till 115W så jag skulle nog inte klocka den allt för mkt. Håll ordentlig koll på dina temps så ska det dock inte vara någon fara.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Gör något CPU-krävande och testa vart temperaturen landar bara, inte mer med det egentligen. Finns gott om gratis benchmarks och trialprogram du kan använda, 3DMark t.ex. eller Aida64 om du vill ha ett renodlat stresstest som lägger 100% press på allt du vill.

Om högsta max-temp håller sig under säg 75-80 grader så är det lugna pungen, då lär du inte ligga på mer än 65-ish i de flesta spel. Springer tempen iväg åt helvete så är det smartare att du lägger några hundralappar på en bättre kylare och installerar och fortsätter överklocka efter det.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Vill du överklocka kan jag rekommendera om en annan kylare, be quiet! Pure Rock.
Satt med en sådan innan jag köpte en Dark Rock Pro 3.

Sitter med en 6700K och fick upp processorn i 4.5GHz utan att temperaturen eller ljudnivån blev lidande.

Pure Rock: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

Permalänk
Medlem

Det viktigaste du ska ha koll på är hur mycket volt du använder och vilken temperatur du får i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Gör något CPU-krävande och testa vart temperaturen landar bara, inte mer med det egentligen. Finns gott om gratis benchmarks och trialprogram du kan använda, 3DMark t.ex. eller Aida64 om du vill ha ett renodlat stresstest som lägger 100% press på allt du vill.

Om högsta max-temp håller sig under säg 75-80 grader så är det lugna pungen, då lär du inte ligga på mer än 65-ish i de flesta spel. Springer tempen iväg åt helvete så är det smartare att du lägger några hundralappar på en bättre kylare och installerar och fortsätter överklocka efter det.

Funderade på att testa med 3DMark. Vad skulle en rekommenderad värme ligga på om man vill att den ska hålla en ca 5år?

Skrivet av MrShizzle:

Vill du överklocka kan jag rekommendera om en annan kylare, be quiet! Pure Rock.
Satt med en sådan innan jag köpte en Dark Rock Pro 3.

Sitter med en 6700K och fick upp processorn i 4.5GHz utan att temperaturen eller ljudnivån blev lidande.

Pure Rock: https://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock/#specs

Skulle du rekommendera kylaren du länkade över en vattenkyld för ca samma prisklass?
Exempel: https://www.komplett.se/product/822822/datorutrustning/kylningvattenkylning/cpu-vattenkylning/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kylare

Skrivet av Cooling23:

Det viktigaste du ska ha koll på är hur mycket volt du använder och vilken temperatur du får i load.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet jag vad som är okej volt jämt med vad jag använder?

Permalänk
Medlem

köp ny kylare först en black rock pro 3 eller noctua nh-d15 sen kan du börja kolla på resten

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mullvadN:

Funderade på att testa med 3DMark. Vad skulle en rekommenderad värme ligga på om man vill att den ska hålla en ca 5år?

Det går inte att svara så exakt men som tumregel kan du tänka på ett par saker, det första är att Intel skojar inte när de skriver temp specs på sina chip och rekommenderar max-gränser - och det andra är att hälften av alla på forum överdriver och ser spöken så fort det går över vad som är fullt normalt.

Men om du vill sätta en riktlinje att jobba efter bara för att så kan du dra gränsen vid ~70 kanske för spelande och grejer du ska göra väldigt långa sessioner av. Går det upp till 80 vid ett stresstest som lägger 100% load på alla kärnor samtidigt så kan du fråga dig om det verkligen är det du ska göra med datorn, antagligen är det inte det om du inte håller på med rätt speciella grejer.

Angående volt kan du se det i några olika program. CPU-Z t.ex. är ett sådant. Har du automatisk överklockning så kommer volten gå upp när belastningen ökar och alla fyra kärnorna börjar jobba på 4300Mhz, titta hur högt upp den går som högst.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mullvadN:

Funderade på att testa med 3DMark. Vad skulle en rekommenderad värme ligga på om man vill att den ska hålla en ca 5år?

Skulle du rekommendera kylaren du länkade över en vattenkyld för ca samma prisklass?
Exempel: https://www.komplett.se/product/822822/datorutrustning/kylningvattenkylning/cpu-vattenkylning/cooler-master-seidon-120v-v2-cpu-kylare

Hur vet jag vad som är okej volt jämt med vad jag använder?

Man vill ligga mellan 1.2—1.4 volt. Jag tex använder 1.28 volt för att få 4.4ghz. Ju mer volt ju varmare blir det. För lite volt kan ge blåskärmar i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Skulle inte klocka med den kylaren. Skaffar du en bra kylare kan du lätt få upp åbäket i 4,5-4,7Ghz

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Men om du vill sätta en riktlinje att jobba efter bara för att så kan du dra gränsen vid ~70 kanske för spelande och grejer du ska göra väldigt långa sessioner av. Går det upp till 80 vid ett stresstest som lägger 100% load på alla kärnor samtidigt så kan du fråga dig om det verkligen är det du ska göra med datorn, antagligen är det inte det om du inte håller på med rätt speciella grejer.

Angående volt kan du se det i några olika program. CPU-Z t.ex. är ett sådant. Har du automatisk överklockning så kommer volten gå upp när belastningen ökar och alla fyra kärnorna börjar jobba på 4300Mhz, titta hur högt upp den går som högst.

Jag kunde inte hitta något om temperatur på intels sida förutom att 64 grader skulle vara höljets högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS. Är det 64 grader ca jag ska ha som tumregel vid spelande då?

Skrivet av Cooling23:

Man vill ligga mellan 1.2—1.4 volt. Jag tex använder 1.28 volt för att få 4.4ghz. Ju mer volt ju varmare blir det. För lite volt kan ge blåskärmar i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Men är det okej att ha högre volt till viss del om man har bra kylning?
När jag kollat på proffs som överklockat så brukar de ligga på ca 1.5 volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Din CPU ligger ju på 95W och kylaren ska klara upp till 115W så jag skulle nog inte klocka den allt för mkt. Håll ordentlig koll på dina temps så ska det dock inte vara någon fara.

Programmet jag använder för att överklocka har tydligen lagt någon sorts "gräns" på 80W när jag gjorde automatisk klockning. Så jag antar att det borde vara lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mullvadN:

Men är det okej att ha högre volt till viss del om man har bra kylning? När jag kollat på proffs som överklockat så brukar de ligga på ca 1.5 volt.

Att kolla på vad proffs gör och sen imitera det för 24/7-bruk är inte genomtänkt i särskilt många sporter. Ja, det är kylningsförmågan som anpassar hur högt upp du kan klättra i voltspänning, men det finns också en gräns för när det börjar bli direkt osäkert för chippets hälsa och hållbarhet och den skiter du i om du står och försöker slå världsrekord.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mullvadN:

Jag kunde inte hitta något om temperatur på intels sida förutom att 64 grader skulle vara höljets högsta tillåtna temperatur vid processorns IHS. Är det 64 grader ca jag ska ha som tumregel vid spelande då?

Men är det okej att ha högre volt till viss del om man har bra kylning?
När jag kollat på proffs som överklockat så brukar de ligga på ca 1.5 volt.

man brukar säga att 1,4-1,45v är lämpligt för 24/7 på skylake om man har kylning till det. sedan exploderar inte processorn om du kör den i 1,5v och frågan är om den ens skulle degradera fort nog att det skulle vara relevant men se 1,4-1,45v som en generell gräns så blir det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Att kolla på vad proffs gör och sen imitera det för 24/7-bruk är inte genomtänkt i särskilt många sporter. Ja, det är kylningsförmågan som anpassar hur högt upp du kan klättra i voltspänning, men det finns också en gräns för när det börjar bli direkt osäkert för chippets hälsa och hållbarhet och den skiter du i om du står och försöker slå världsrekord.

Skrivet av versions:

man brukar säga att 1,4-1,45v är lämpligt för 24/7 på skylake om man har kylning till det. sedan exploderar inte processorn om du kör den i 1,5v och frågan är om den ens skulle degradera fort nog att det skulle vara relevant men se 1,4-1,45v som en generell gräns så blir det bra.

Haha ja var väl en dum jämförelse av mig
Tack för tipsen!