EU kräver Apple på 124 miljarder kronor i obetalda skatter till Irland

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av hultron:

Även Blizzard har mycket verksamhet på Irland (i Cork). Antar att dom har fått liknande deals.

Om jag inte har helt fel så är det olika företag.
Blizzard slussar ut pengar med ett företag och sedan har dom anställa på Irland i ett annat företag.
Det företaget som slussar ut pengar är bara en postbox och har väldigt få eller inga anställda.

Det "riktiga" företaget betalar vanlig skatt på Irland, 12% eller vad den är.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ska vi prata om ohederliga företag, så kanske vi skulle rikta blickarna mot IKEA istället.

Tycker inte heller att Irland ska bära hela skulden här, utan det är det "fria handelsavtalet" inom EU som är problemet.
Irland gör bara vad de kan för att inte försvinna helt från kartan. Självklart väljer även utomeuropeiska företag den enklaste vägen in i EU.

EU håller just nu på att rasera pga av många medlemsländer (främst nyanslutna) inte håller samma höga standard som exempelvis Tyskland, Sverige och Frankrike. Detta gäller allt från företagande till utbildning och sjukomsorg. Hade Irland inte gett vika för Apple, så hade säkerligen Apple bara gått vidare till nästa land i listan.

Om Apple fälls för detta, så riskerar hela aktiemarknaden att haverera igen. Apple är som sagt inte ensamma i denna härvan.

IKEA använder royality upplägget så som Apple men hela deras upplägg är låååångt ifrån så komplext som Apple.

IKEAs royality är endast 3% så det är beräknat några miljarder kronor för hela EU per år som de slussar oskattat. Detta är ett lågt värde jämfört med Apple.

IKEA med sina butiker har dessutom dotterbolag i varje land och registerar försäljningen i varje land vilket Apple gör allt för att undvika.

Så ja IKEA smiter, men nej de är inte lika fula fiskar som Apple.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Öh..nej. de olika medlemsstaterna är med på samma villkor. Då kan man inte hitta på vilka egna regler som helst som gynnar det egna landet men påverkar de andra medlemmarna.

Om man hårddrar det så blir det ju väldigt konstigt att vi i Sverige ska sitta och betala in medlemspengar till EU som sedan distribueras som bidrag till Irland för att dom inte tar skatt från Apple.

Skrivet av THB:

Det är ju upp till landet där företaget är som bestämmer vilka skatter de tar.

I detta fallet har dessa skapat många jobb som gör så att de som fått jobben spenderar dom inom landet och det är till nytta för landets ekonomi.

EU vill bara ha pengar och bryr sig inte om att väldigt många riskerar att bli arbetslösa och att ekonomin på Irland försämras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snacka om kvarskatt.
Chansen att Apple kommer betala är väl närmast obefintlig, även om de säkert skulle kunna göra det.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd

De här händer ju redan i sverige med andra företag?

Inte fan betalar Sandvik, Volvo, Ericsson nå skatter i Sverige i nämnvärda siffror? är det 6% minimum eller är dem inte helt befriade? (orkar inte googla)

Sandvik är dem så rädda att beskatta för då skulle verksamheten flytta direkt och tusentals jobb skulle gå åt helvete. gissar att Apples 124miljarder är en ganska liten summa om man sätter den emot vad somliga svenska företag under alla år fått i skatterabatter.

Sedan kan man ju undra varför EU ger sig in i att försöka styra vad ett land ska ta ut i skatt för en vis grej. Då kan dem ju börja rensa i tammefan varje land, alla de största företagen har rabatter. De har dem alltid haft.

Permalänk

Om den normala företagsskatten är på 12,5% så kan man tycka att en skatteminskning borde landa på kanske 8% max? men 0,005%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Så ja IKEA smiter, men nej de är inte lika fula fiskar som Apple.

Bolagskonstruktionen kring IKEA med alla dotterbolag och stiftelser är inte att leka med.
För att inte gå alltför mycket Off-Topic, så finns det mycket att läsa kring detta på nätet.

http://15familjer.zaramis.se/2015/05/14/kamprad/
http://15familjer.zaramis.se/2015/05/14/ikeas-fiffelbonusar/
http://15familjer.zaramis.se/2015/05/14/kamprads-makt-utlands...
http://15familjer.zaramis.se/2015/05/14/kamprad-investerare-i...

Källor finns längst ned på varje artikel. Återkom gärna om du fortfarande ser IKEA som snällare än Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Helt rätt! Här knegar man på som en idiot och sedan kommer Skatteverket och tar nästan allting samtidigt som storföretagen som omsätter miljarder inte betalar ett öre, vilket gör att vi får betala ännu mer!

Har för mig att jag läste att Apple skulle utöka på Irland och anställa 6000 personer till, orkar inte gräva fram källan.

Du menar detta

Okej inte 6k men 1k fastän dom vet att dom har gjort något olagligt, det är nog fint Apple, först strider ni emot att hjälpa FBI att låsa upp en telefon med information om terrordåd och sedan försöker ni smita undan skattmasen, fina grejer det här.

Och sen för att nu inte tala om hur det är att samla in materialet för en iPhone i en gruva någonstans i Asien eller en av deras stora fabriker där, och jo visst finns det ju andra korporativa bovar där ute men Apple tycker jag nog känns som ett strå vassare.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Medans den vansinnigt låga 0.005% skattesatsen ska kritiseras och utredas så anser jag ändå att Irland ska stå på sig om principen att få sätta taxering som de passar dem. Andra länder också för den delen. För EU har för mycket att säga till om i allmänhet.

Problemet blir då att man drar ner hela EU och Euron ner i skiten när den planen misslyckas. Det är så många EU länder som misskött sin ekonomi och fått uppbackning av de länder som skött sin ekonomi. Tycker du att det är rättvist?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Intressant att Tim skriver att de minsann inte mottagit några special-deals.
Att betala 1% skatt det ena året, och 0,005% skatt det andra året är väl så mycket special deal det bara går om den normala skattesatsen i Irland är 12,5%!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Skattesmitning ska ej tolereras.

Men stöld skall??

Permalänk
Medlem
Skrivet av broadwayslingshot:

Lågt skattetryck (0 - 20%): Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain, Qatar, Liechtenstein, Kuwait, Schweiz

Lista på garanterat lyckade samhällen med hög eller maximal (100% skatt):

Nordkorea, Kina, Sovjetunionen och Kuba.

Varför ett skattetryck ska vara högt bara för att är ju dessutom en gåta bara du har svaret på. Skatt ska finansiera statens utgifter, vilka utgifter staten tar på sig kallas politik. Att staten har en massa utgifter är inte en garant för ett bra land att leva i.

Vill du verkligen kalla förtryckar regimer som Förenade Arabemiraten, Bahrain och Quatar för lyckade samhällen? För inte tala om en religös diktatur som Saudiarbarien? Här talar vi om länder som lever på oljeintäker (ändliga resurs), där en stor del av arbetsstyrkan består av importerade arbetskraft som lever i misär. Saudiarabien har dessutom stora ekonomiska problem där man kör med mycket stora underskott och just nu bränner igenom alla sina besparingar.

Länder som Lictenstein och Schweiz är välmående för att de gjort precis det som Irland nu har åkt på pottan. Schweiz har dessutom haft turen att kunna hålla sig utanför flera världskrig till skillnad från deras grannar.

Om du vill kolla på ett riktigt välmående ekonomi så är väl ändå Tyskland ett bättre exempel. Här talar vi om världens fjärde största ekonomi där du som privatperson betalar mellan 0% och 45%, samt att företag betalar runt 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Dessa resonemang går inte att "vinna" - då det alltid finns flera sidor av myntet.

I princip håller jag med att alla skall skattas lika. MEN, om vi kör den linjen, då kommer Apple mfl sätta upp tillverkning i typ Afrika och andra än så länge outvecklade ställen. Vilket iofs kanske är bra, för då får de infrastruktur o ett know-how som sträcker sig bortom export av naturtillgångar. Men då tappar väst världen ytterligare arbetstillfällen. Eller ska vi i väst bara jobba i tjänstesektorn? o vad händer när den är ersatt med AI o self-service om 50 år?

Som sagt, svårt att "vinna"

// LZ

Så du menar att korporatokratin ska fortsätta?

Skrivet av KTL:

Jag följer verkligen inte detta på djupet men att det tagit så otroligt många år för EU att komma fram till det här när det knappast varit en hemlighet hur Apple skatteplanerat sedan 80-talet förbryllar mig. Men det säger väl lite om hur extremt långsamt EU är som organisation.

Medans den vansinnigt låga 0.005% skattesatsen ska kritiseras och utredas så anser jag ändå att Irland ska stå på sig om principen att få sätta taxering som de passar dem. Andra länder också för den delen. För EU har för mycket att säga till om i allmänhet.

Skrivet av seans:

"Double Irish" är inget nytt och något som används av många IT-bolag i Europa.

Facebook
IBM
Microsoft
Oracle
Yahoo

Så alla som jublar över att Apple nu åker på ett krav för obetalda skatter kan se fram emot att samma sak kommer för Google inom kort. Förstår att man är orolig på Irland nu. Undrar hur utfallet skulle bli om man följer Storbritannien och också lämnar EU.

Irland har varit med i EU sedan 1973. Skulle de lämna har de inte tillgång till EU:s inre marknad, och ska de ha det måste de fortfarande följa samma regler, det kommer de inte undan från.

Skrivet av dpom86:

@Ixos:
Hmm, kanske läser jag in för mycket i meningen men jag tyckte "...av Irlands regering som förväntas kräva in pengarna från Apple." (artikeln) lät som att pengarna helt enkelt hamnar i den Irländska statens ägo.

På tal om annat finner jag det "lustigt" att det ursprungligen var både USA och EU som kritiserade och motsatte sig denna hantering, men plötsligt står USA på Apples sida. USA förlorar ju också pengar, inte bara EU. Vem mutade de för att få USA att plötsligt tycka detta är helt OK?

USA har väl för vana att alltid försvara sina företag utomlands oavsett vad det gäller. Det är liksom en del av kulturen och det globala maktutövandet.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Problemet är att multinationella företag "shoppar" runt i Europa och kräver reducerade skatter för att lägga sin Europa distribution, kundservice, support etc där.

Och det landet som bjuder lägst vinner.

Problemet är dels att det minskar skatteintäkterna, det "flyttar" jobb från andra EU länder, och det snedvrider konkurrensen gentemot andra företag.

Distributionen av varor tex till Svenska kunder (och därmed vinsten) läggs i det land som erbjuder lägst skatt. Så dom arbetstillfällena plus kundservice och support "flyttas" från tex Sverige ett annat land.
Det är inte sannolikt att dom här jobben hade flyttats utanför EU om man ökar skatten, för då hade varorna drabbats av höga tullkostnader.
Så EU förlorar skatt på det här och till stor del innebär det bara att jobb flyttas runt i EU.

Det ger också dom stora multinationella företagen en orättvis konkurrensfördel mot tex ett mindre bolag i samma land som måste betala den ordinarie vinstskatten (22% i Sverige, 22.1% i snitt i EU).

Så varför ska Amazon och Apple mer eller mindre slippa betala vinstskatt när Europeiska konkurrenter måste betala betydligt mer?
Och varför ska Irland sno jobb från England, Tyskland och Frankrike där majoriteten av slutkunderna finns?

Visst kommer det att innebära att en del jobb försvinner. Men det blir en mer rättvis konkurrens mellan länderna var företagen lägger sina distributionscenter. Och det betyder rättvisare konkurrens för mindre Europeiska företag (vilket tom kan uppväga en del av jobbförlusterna). I tillägg till ökade skatteintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

"Även USA:s finansdepartement beklagar beslutet och varnar för att det kommer underminera utländska investeringar i EU. Apple, som avser överklaga beslutet, är inne på samma linje"

Tror jag det, skulle också garanterat investera på ställen där man inte behöva betala skatt...
Sen om landet får ut något av det är ju en annan fråga?

Såklart så blir det en massa jobbtillfällen, men å andra sidan kanske de konkurrerar ut andra företag som måste betala skatt?

Åh nej, beklagar dem beslutet. Borde dem inte istället glädjas åt ifall alla länder gjorde så, och att Apple tvingades tillbaka till USA för att skapa arbetstillfällen sär istället? Globaliseringens sämsta sidor i sitt esse.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Men stöld skall??

Nej, var har jag uttryckt stöd för det?

Eller tycker du skatt är stöld?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av seans:

"Double Irish" är inget nytt och något som används av många IT-bolag i Europa.

Facebook
IBM
Microsoft
Oracle
Yahoo

Så alla som jublar över att Apple nu åker på ett krav för obetalda skatter kan se fram emot att samma sak kommer för Google inom kort. Förstår att man är orolig på Irland nu. Undrar hur utfallet skulle bli om man följer Storbritannien och också lämnar EU.

Google också.
Gött riktigt fina nyheter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Problemet blir då att man drar ner hela EU och Euron ner i skiten när den planen misslyckas. Det är så många EU länder som misskött sin ekonomi och fått uppbackning av de länder som skött sin ekonomi. Tycker du att det är rättvist?

Sen när gjorde inte dessa länder det långt bak i tiden? Eller något annat land för den delen i Europa? Det här är inget nytt, det har aldrig varit en nyhet. Så Euron var redan på konceptstadiet en otroligt korkad idé som faktiskt inte gjort något av de nuvarande länderna som har det någon nytta mer än att turisterna i praktiken slipper växla valuta. Och Sverige ska absolut inte in i det.

Men det här glider nog för mycket åt off topic nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Helt rätt tycker jag. Det är inte de stora bolagen som behöver skattelättnader och positiv särbehandling.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Eller tycker du skatt är stöld?

Korrekt.

Permalänk
Avstängd

Det är bra att företag som apple får smaka på skattesmällar och är inte konstigt att stora företag kör över allt motstånd för vilka företag kan konkurrera på lika vilkor när jättarna slipper skatt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har för mig att det var 6000 skattejurister, men kan fått det om bakfoten...

Summan av deras löner överstiger troligtvis skattesmällen...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Skatt används traditionellt som en medel för att ta hand om en populations gemensamma intressen så som brandkår, polis, militär, sjukvård, viss form av forskning, infrastruktur så som vägar och till viss del också för internet beroende på land.

Om du är emot det så antar jag att du gillar anarkismens livsåskådning? Personligen kan jag förstå dess charm men tycker den är lite naiv för det finns ingen form av felhantering där. Dvs några personer börjar agera emot den ideologin så finns det ingen infrastruktur så som polis som hjälper dig i din ensamhet mot ett gäng brottslingar.
Sen utan samarbete så hade vi inte haft datorer idag, något jag skulle tycka vara tråkigt och vi skulle inte heller om x antal år kunna resa till andra planeter, dvs arbeten och projekt som ingen person någonsin själv kommer kunna klara av.

Gissade jag rätt på livsåskådning? I så fall, förstår du mina motargument till varför jag inte gillar den?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Huvuddelen i min argumentation (och on topic) bygger dock på att om man i ett samhälle jagar och straffar privatpersoner som inte betalar skatt så skall man också göra det med företag, annars gör man skillnad på fysiska och juridiska personer och det är fel, och får folk att tappa tilltron till samhället.

Det är ju dock inte on topic. Ämnet är laglig skatteplanering och land vs union, inte skatteflykt. Och det är inte direkt Apple som gjort fel, utan Irland i så fall. Oavsett rimligheterna i Irlands lagar gentemot EU, är det orimligt att retroaktivt straffskatta slutföretaget på detta sätt.

Skrivet av Ozzed:

"Varför ska jag betala 30% i skatt när inte Apple gär det?"

Nu betalar du snarare 60% i skatt. Och jag hoppas du är medveten om att skattesatserna i övrigt skiljer säg väldigt mycket åt för olika saker.

Permalänk
Medlem

Vad vet ni om internationell beskattning?

Många går helt på magkänslan i den här tråden... "Helt rätt! Man ska sätta åt skattesmitare! Varför ska företag slippa betala skatt när alla andra gör det!?" Som det brukar vara i debatter alltså...

Företag betalar inte skatt för hur mycket de omsätter, utan i förhållande till hur mycket vinster de gör. Vilken andel av vinsten ska beskattas i vilket land? Där förädlingsvärdet har skapats. Där R&D-centret eller försäljningskontoren finns i respektive region är gissningsvis ett sådant ställe. Men där man bara skeppar ut telefonerna till butikerna? Hmm... på vilka grunder tycker ni att Apple borde anse att Tyskland/Frankrike tillhör länderna där de ska betala en stor del av sin skatt? Sverige kan exempelvis inte godtyckligt beskatta Toyota retroaktivt med motiveringen att "de tjänar en massa pengar på att sälja bilar i Sverige".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det är ju dock inte on topic. Ämnet är laglig skatteplanering och land vs union, inte skatteflykt. Och det är inte direkt Apple som gjort fel, utan Irland i så fall. Oavsett rimligheterna i Irlands lagar gentemot EU, är det orimligt att retroaktivt straffskatta slutföretaget på detta sätt.
Nu betalar du snarare 60% i skatt.

Särskilt orimligt är det inte. Om jag som privatperson lyckas få skattefördelar på oriktiga grunder så kan du räkna med att skatteverket kommer komma efter en.

Det Apple har gjort är på ett mycket avancerat sätt slussat pengar från försäljning i andra EU länder genom Irland, för att därav undkomma skatt, och därefter i all väsentlighet lyckats undkomma skatt på intäkter i Irland också.

Detta är inget annat än statsstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Det är ju dock inte on topic. Ämnet är laglig skatteplanering och land vs union, inte skatteflykt. Och det är inte direkt Apple som gjort fel, utan Irland i så fall. Oavsett rimligheterna i Irlands lagar gentemot EU, är det orimligt att retroaktivt straffskatta slutföretaget på detta sätt.
Nu betalar du snarare 60% i skatt. Och jag hoppas du är medveten om att skattesatserna i övrigt skiljer säg väldigt mycket åt för olika saker.

Alltså det var ett exempel begriper du väl?. 30 eller 130%? sama same sålänge det är lika för båda.

Jag tycker det är bra att EU går in och petar i ett lands skattepolitik när landet ifråga ger gräddfiler åt vissa företag. Någon nytta ska vi väl ha av EU's överstatliga karaktär? Jag hoppas samma sak händer även i Sverige då vi tydligen också har skumraskföretag som nolltaxerar. Sätt åt de jävlarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Särskilt orimligt är det inte. Om jag som privatperson lyckas få skattefördelar på oriktiga grunder så kan du räkna med att skatteverket kommer komma efter en.

Jag tror du behöver jobba på dina liknelser. Eller sager du att Apple har ljugit? Jag har inte läst underlaget, utan bara artiklar.

Är det Irland som gjort fel utifrån vad EU tycker anser jag fortfarande att det är orimligt att retroaktivt begära sådana summor av ett företag som följt lagen, även om det är ett kryphål. Många andra företag skulle gått under av något sådant. Känns som det vanliga Apple-hatet är det som gör att folk slår knut på sina kalsonger i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså det var ett exempel begriper du väl?. 30 eller 130%? sama same sålänge det är lika för båda.

Nej jag förstår inte varför exempel inte ska vara korrekta. Det är inte och kommer aldrig vara "lika för båda" om du väljer att tala skattesatser. Pengar rör sig otroligt olika mellan privatpersoner och företag, därför ser också skatterna olika ut. Nöj dig isf med "Varför ska jag betala skatt när inte Apple gär [sic] det?".

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Instämmer.
Så mycket som bakas in i skatt numera.
Köp en hddisk tex.

Det finns naturligtvis relevantare exempel iofs.
Någon nämnde Irland´s EU stöd, som delvis finansierar Irland´s förmånliga avtal med Apple, liksom är det därför folk jobbar och betalar skatt här i Sverige?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?