Permalänk
Medlem

Kommer jag döda mitt nätagg?

Hej på er.
Tänkte börja klocka min CPU lite lätt nu när battlefield 1 kommer och äter upp den. Skulle dock behöva lite tips om det nätagg jag har räcker för överklockningen på CPU:n nu men också grafikkortet i framtiden.

Gjorde lite snabba beräkningar och hamnade på att systemet drar runt 550 watt vid belastning efter min överklockning av cpu. Nu är min PSU en 4 år gammal corsair CX600 som visseligen håller igång bra nu men möjligtvis inte riktigt håller 600W i prestanda längre.

Borde jag byta eller är det inga problem?
Kommer allt explodera i mitt ansikte eller bara slockna och så får jag byta PSU (erfarenheter tack)?

SPECS:
Motherboard: Asus z170 gaming pro
RAM: Corsair vengence ddr4 16GB
CPU: Intel core i5-6600k 3.5 -> 4.5 GHz
GPU: MSI gtx 1070 gaming x
PSU: Corsair CX600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodorg:

Hej på er.
Tänkte börja klocka min CPU lite lätt nu när battlefield 1 kommer och äter upp den. Skulle dock behöva lite tips om det nätagg jag har räcker för överklockningen på CPU:n nu men också grafikkortet i framtiden.

Gjorde lite snabba beräkningar och hamnade på att systemet drar runt 550 watt vid belastning efter min överklockning av cpu. Nu är min PSU en 4 år gammal corsair CX600 som visseligen håller igång bra nu men möjligtvis inte riktigt håller 600W i prestanda längre.

Borde jag byta eller är det inga problem?
Kommer allt explodera i mitt ansikte eller bara slockna och så får jag byta PSU (erfarenheter tack)?

SPECS:
Motherboard: Asus z170 gaming pro
RAM: Corsair vengence ddr4 16GB
CPU: Intel core i5-6600k 3.5 -> 4.5 GHz
GPU: MSI gtx 1070 gaming x
PSU: Corsair CX600

Din dator kommer inte att dra 550 watt även om du klockar. Var har du fått den siffran ifrån?

Permalänk
Avstängd

Ditt agg bör räcka mer än väl även vid överklockning. Men skulle du känna dig nödd till det i framtiden så kostar ju inte 650W t.ex så värst mycket nu för tiden.

Permalänk
Medlem

@Theodorg
Såvitt jag vet så har alla CX600 revisioner som har funnits Over Current Protection, alltså bör nätaggregatet bara stänga av sig om du drar för mycket ström.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar!

@1r1d1um: Använda estimatorn på coolermasters hemsida men tog i lite för att vara på den säkra sidan, om alla här säger att det går litar jag på er, tack igen

Permalänk

Borde funka men om du upplever att agget beter sig konstigt kan det kan vara idé att byta PSU ändå åtminstone om det sitter i en relativt ny maskin eller en viktig maskin.

En gång gjorde vi det inte - den gången kunde vi rädda hdd:arna ur maskinen allt annat hade brunnit.