Permalänk

Onormalt hög temp på 6700k?

God morgon!

Har en ej klockad 6700k med en Noctua NH-D15 (Resten av specsen står i signaturen).

När jag kör Asus Realbench så är högsta temperatur den kommer upp i runt 80 grader, men har läst på flera ställen att personer med samma cpu + kylare max kommer upp i 70 grader (b la här )

Nog för att andra komponenter kan spela in, och vart datorn är placerad. Men ska det verkligen skilja 10 grader? Känns som att min blir för varm..

Har mina misstankar att det är lite för mycket kylpasta på, men vill få det "bekräftat" innan jag tar bort kylaren igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem

80C oklockad låter lite högt, även om det absolut inte är nån farligt hög temperatur. Även jag kommer upp till runt 80C vid stresstester, dock är min överklockad en del.
Man får ju också tänka på att ett stresstest är en exceptionell omständighet och att CPU'n väldigt sällan pressas till den nivån vid vanlig användning. Vid spelande t.ex så går tempen upp till max runt 70C för mig. Man vill ju dock hålla tempen så låg som möjligt.
Det skulle kunna vara kylpastan, men det är ju svårt att avgöra för andra än dig själv ;p.

Det är ju såklart flera faktorer som spelar in för hur varm CPU'n blir. Precis som du säger, andra komponenter och datorns placering, men även klockfrekvens och luftflödet i chassiet har såklart betydelse.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter högt men jag tror inte att det beror på för mycket kylpasta. Kolla här: https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ Det går i stort sett inte att få högre temperaturer på grund av för mycket kylpasta, däremot är det inte bra att ha för lite. Sen är det klart att för mycket kylpasta är dåligt av andra anledningar, men inte just temperaturmässigt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket spänning får processorn vid dessa temperaturer?
Möjligt att moderkortets AUTO funktion ger för mkt.

Permalänk
Medlem

Jag får runt 80c i stresstest med prime95

Permalänk
Avstängd

Om du kör stresstest med orginalklock och auto på allt kan jag tänka mig att den skjuter till rätt mkt kräm. Kanske därför?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av donpipino:

God morgon!

Har en ej klockad 6700k med en Noctua NH-D15 (Resten av specsen står i signaturen).

När jag kör Asus Realbench så är högsta temperatur den kommer upp i runt 80 grader, men har läst på flera ställen att personer med samma cpu + kylare max kommer upp i 70 grader (b la här )

Nog för att andra komponenter kan spela in, och vart datorn är placerad. Men ska det verkligen skilja 10 grader? Känns som att min blir för varm..

Har mina misstankar att det är lite för mycket kylpasta på, men vill få det "bekräftat" innan jag tar bort kylaren igen.

Testa att sätt Vcore manuellt på 1.20v - 1.25v.
Kolla också vilken temp din GPU kommer upp i när du kör Realbench då det kan dra upp cpu tempen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Nej nej nej! Det är INTE för mycket kylpasta. Du kan i princip ha hur mycket som helst utan att det gör någon skillnad. För LITE dock, då talar vi om problem!

Jag har en i7 6700k @ 4.5ghz med 1.230 vcore. Noctua nhd15 också och jag kommer upp i 73 grader med realbench. Men det simulerar inte hur det verkligen är, då jag bara spelar WoW eller cs/h1z1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar i BIOS? ASUS auto-OC brukar ju ge jättemycket mer V än nödvändigt, som redan uppmärksammats av @lakej och @Mögel. Kan du kanske klistra in screenshots på inställningarna?

Sen är ju inte 80 grader något jätteproblem i sig, men det är klart, hade du tänkt klocka upp CPUn en del är det ju bra om den inte är så varm till och börja med.

Permalänk
Medlem

Kolla temp på individuella cores? Om det varierar kraftigt så brukar det indikera att kylpastan är dåligt applicerad

Permalänk
Skrivet av Edge1:

Vad har du för inställningar i BIOS? ASUS auto-OC brukar ju ge jättemycket mer V än nödvändigt, som redan uppmärksammats av @lakej och @Mögel. Kan du kanske klistra in screenshots på inställningarna?

Sen är ju inte 80 grader något jätteproblem i sig, men det är klart, hade du tänkt klocka upp CPUn en del är det ju bra om den inte är så varm till och börja med.

Bifogar bilder, 1,344 volt känns lite väl högt eftersom jag inte har klockat något.

Nej 80C är väl inte farligt, men med tanke på att den som sagt är oklockad så är det nog lite högt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av robalm:

Testa att sätt Vcore manuellt på 1.20v - 1.25v.
Kolla också vilken temp din GPU kommer upp i när du kör Realbench då det kan dra upp cpu tempen.

Kan jag sätta den så lågt som 1.20 alltså och det kommer funka? Bifogade bilder i inlägget över på hur det ser ut nu.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av donpipino:

Kan jag sätta den så lågt som 1.20 alltså och det kommer funka? Bifogade bilder i inlägget över på hur det ser ut nu.

1.144 står min volt på till Processorn

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

1.144 står min volt på till Processorn

Är det alltså den där CPU Core/Cache Voltage som jag ska sänka ner då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Man ska nog inte stresstesta i autoläge,får nog onödigt mycket volt då.
Prova istället det tyngsta du gör med datorn,
Gissar på att det är spel,helst multiplayer.
Installera Msi afterburner och riva tuner,Då kan du se temp på cpu,mm,mm. Under tiden du spelar.
Det krävs lite inställningar i dom 2 programmen,
https://m.youtube.com/watch?v=9njazjVaLXc

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@donpipino: Det där verkar på tok för hög V för oklockat (och överklockat också, om du inte är ute efter att spränga 5 GHz med ordentlig kylning), min 6700K går i 1.235V @ 4.8 GHz. Sätt allt manuellt och sänk volten stegvis med 5 mV tills det inte längre är stabilt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av donpipino:

Kan jag sätta den så lågt som 1.20 alltså och det kommer funka? Bifogade bilder i inlägget över på hur det ser ut nu.

Bör fungera, om inte höj till 1.25v.

Är det möjligtvis så att du råkat fått in en automatisk överklock till 4.2GHz via XMP profile?
När du ställer in din XMP profile för minnena så kan man välja att köra cpu:n i 4.2GHz.
Om du gör detta så kommer vcore öka dramatiskt.

Edit: på din bild ser det faktiskt inte ut som du har ställt in någon XMP profile, i såna fall bara sänk vcore så mycket du kan.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

@donpipino: Det där verkar på tok för hög V för oklockat (och överklockat också, om du inte är ute efter att spränga 5 GHz med ordentlig kylning), min 6700K går i 1.235V @ 4.8 GHz. Sätt allt manuellt och sänk volten stegvis med 5 mV tills det inte längre är stabilt.

Hollysh"t

Klarar du 1 timme Realbench med 1.235v?
Även om du bara lyckas boota till Windows och göra en "CPU-Z valid" är det imponerande

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

I helgen sänkte jag vcore till 1,25 och efter det får jag bara max 70 grader i Realbench

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Edge1:

@donpipino: Det där verkar på tok för hög V för oklockat (och överklockat också, om du inte är ute efter att spränga 5 GHz med ordentlig kylning), min 6700K går i 1.235V @ 4.8 GHz. Sätt allt manuellt och sänk volten stegvis med 5 mV tills det inte längre är stabilt.

Är det verkligen din spänning väl inne i windows när du stresstestar? Eller är det vad du satt i bios? LLC på vad? Stämmer det så har du dragit den ultimata vinstlotten...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Japp, maxar 1.235. Ingen (auto) LLC i UEFI/BIOS, den här burken är ITX på EVGA Z170 Stinger som ju inte är världens mest klockningsvänliga moderkort.

CPU-Z Validation där jag just går ner till idle efter en Fire Strike, jag kan göra om när jag pillat klart med BF1-beta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

@Zpnk: Japp, maxar 1.235. Ingen (auto) LLC i UEFI/BIOS, den här burken är ITX på EVGA Z170 Stinger som ju inte är världens mest klockningsvänliga moderkort.

CPU-Z Validation där jag just går ner till idle efter en Fire Strike, jag kan göra om när jag pillat klart med BF1-beta.

83C för en validation med en vcore på 1.235 i load.
Vad kör du för kylare då?

Här är min i7 6700k, 4.8GHz 1.25v (23c svalare, noctua nh-d14)
http://valid.x86.fr/3ykpt7

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Avstängd

@donpipino: Jag toppar 71 grader i RealBench med 1.328 i Vcore på samma kylare.

@robalm: använder du din dator stabilt eller är du endast inne ocg validerar?

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lakej:

@donpipino: Jag toppar 71 grader i RealBench med 1.328 i Vcore på samma kylare.

@robalm: använder du din dator stabilt eller är du endast inne ocg validerar?

4.8GHz var endast för en cpu-z valid. Jag kör 4.6GHz annars.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

@robalm: Den här är det, en EK Predator 240:

83°C är ju lite varmt, ja. Hela den där datorn blir öht ganska varm. Jag har ökat radiatorfläktarnas RPM lite nu, men jag prioriterar fortfarande tystnad över jättekyla, jag kör fläktarna på statisk hastighet och inte PWM. Den går i ungefär +8°C idle, +30°C spelande och +40°C videoexportering från Adobe ME CC.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edge1:

@robalm: Den här är det, en EK Predator 240:

http://i.imgur.com/JKBlRDs.jpg

83°C är ju lite varmt, ja. Hela den där datorn blir öht ganska varm. Jag har ökat radiatorfläktarnas RPM lite nu, men jag prioriterar fortfarande tystnad över jättekyla, jag kör fläktarna på statisk hastighet och inte PWM. Den går i ungefär +8°C idle, +30°C spelande och +40°C videoexportering från Adobe ME CC.

83c med 1.235v och den kylaren. Något är fel.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]