EU kräver Apple på 124 miljarder kronor i obetalda skatter till Irland

Permalänk
Medlem

"Även USA:s finansdepartement beklagar beslutet och varnar för att det kommer underminera utländska investeringar i EU. Apple, som avser överklaga beslutet, är inne på samma linje och i ett öppet brev säger VD:n Tim Cook att domen kommer få djupt skadliga effekter på jobbskapande och investeringar i EU."

Så de säger typ att de inte tycker om skatter... Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Nej jag förstår inte varför exempel inte ska vara korrekta. Det är inte och kommer aldrig vara "lika för båda" om du väljer att tala skattesatser. Pengar rör sig otroligt olika mellan privatpersoner och företag, därför ser också skatterna olika ut. Nöj dig isf med "Varför ska jag betala skatt när inte Apple gär [sic] det?".

OK, var får du 50% ifrån. Mig veterligen betalar jag ~30% i inkomstskatt, och inget av det är ens statligt, men visst.. Skall man räkna in moms och kapitalvinst och allsköns fan och hans moster så betalar jag flera miljarders procent i skatt, om man skall vara sådan där petimeter.

Företag har också oftast mer pengar än privatpersoner, så skall det vara rättvist skall de i så fall betala MER i skatt procentuellt än privatpersoner gör.

Men oavsett så kan man applicera uttrycket "det drabbar ingen fattig" på allt det här... De där miljarderna är ju liksom ingenting för Apple att hosta upp. Men de föredrar väl i vanlig ordning att betala sina advokater det dubbla och dra det en runda till i rätten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hel rätt detta. EU har har också fler länder ex Belgien under luppen som sysslat med liknande Irländska skattesubventioner som med Apple.
Blir väldigt konstigt om man skall låta utländska företag tag bakvägen in i EU genom att vissa länder låter dem få extrema fördelar i hela EU för att enbart sedan gynna sig själva.

Att USA försvarar Apple ser jag inte som några konstigheter. Det gör alla länder med sin egna företag, USA kanske bara är lite mer högljudda (Trump style).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Skatt används traditionellt som en medel för att ta hand om en populations gemensamma intressen så som brandkår, polis, militär, sjukvård, viss form av forskning, infrastruktur så som vägar och till viss del också för internet beroende på land.

Om du är emot det så antar jag att du gillar anarkismens livsåskådning? Personligen kan jag förstå dess charm men tycker den är lite naiv för det finns ingen form av felhantering där. Dvs några personer börjar agera emot den ideologin så finns det ingen infrastruktur så som polis som hjälper dig i din ensamhet mot ett gäng brottslingar.
Sen utan samarbete så hade vi inte haft datorer idag, något jag skulle tycka vara tråkigt och vi skulle inte heller om x antal år kunna resa till andra planeter, dvs arbeten och projekt som ingen person någonsin själv kommer kunna klara av.

Gissade jag rätt på livsåskådning? I så fall, förstår du mina motargument till varför jag inte gillar den?

Jag är fullt övertygad om att människor är villiga att frivilligt bidra till sådant som binder vårat gemensamma samhälle samman. Jag skulle föreslå möjligheten för medborgare att utträda ur välfärdssystemet som ett första steg i rätt riktning enligt min mening, det vill säga de behöver inte betala den andel av skatten som går till att finansiera bl.a sjukvård till alla i Sverige.

Jag är inte anarkist, jag är ur grund och botten nyliberal - men diffar i frågor som rör bland annat djur och deras rätt, där jag hävdar att samtliga djur på planeten inklusive människan har ett lika högt grundvärde. Jag tycker alltså att all form av slakt är lika med mord, och att djur ej är en handlingsvara eller en äganderätt - såvida de själva inte lämnar medgivande att bli sålda på en marknad... Vilket är svårt då kommunikationen oss emellan ej är den bästa. Som topp i näringskedjan anser jag att människan bör föregå med gott exempel helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Skärp dig. Världen är liiiiite mer komplicerad än det där. Att Apple bara flyttar jobb från ett land till ett annat land skapar per automatik inga nya jobb.
Det är dock inte detta som problemet i detta fallet. Problemet är att företag inte betalar skatt men gärna utnyttjar samhället och gärna konkurrerar ut andra företag som sköter sig och betalar skatt. Vad tjänar vi på att vissa skattesmitande företag gynnas medans andra som betalar skatt går under? Ska vi vara glada att tex 3st jobb skapades och att sedan 123 miljarder i skatteintäckter försvann till skatteparadisen. Är detta bra? Samma skatteinkomster som sedan måste ersättas av befolkningen eller börja göra nedskärningar.

Kan bara hålla med.

Detta är ganska typisk amerikanska företag med.
Jobb amerikanarna inte vill ha går till Kina, det dom anser sig bra på och har expertis inom och där enda konkurrenten är Europa där nolltaxerar också deras egna företag i hemlandet USA.

Boing tex är direkt konkurrent till Airbus. Boing betalar ingen skatt i USA men dom får Skatteåterbäring vilket byter att staten är skyldiga dom pengar årligen som antigen kan inkasseras eller användas för att skriva av gamla skulder.

Hur är detta fördelaktigt för EU länder som bygger Airbus plan? Vi kan inte kontrollera vad Boing fär i USA men inte fan ska Apple som gör 300 USD i vinst PÄR Iphone får skattesmita i EU för några hundra eller ett par tusen jobb i europa, alla dom pengarna som går direkt till USA som annars skulle stannat i europa kunde get bättre sjukvård, skolor och jobb.

Detta är bara individuella Europa länder som gynnar sig själva kortsiktigt för brödsmulor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Kan bara hålla med.

Detta är ganska typisk amerikanska företag med.
Jobb amerikanarna inte vill ha går till Kina, det dom anser sig bra på och har expertis inom och där enda konkurrenten är Europa där nolltaxerar också deras egna företag i hemlandet USA.

Boing tex är direkt konkurrent till Airbus. Boing betalar ingen skatt i USA men dom får Skatteåterbäring vilket byter att staten är skyldiga dom pengar årligen som antigen kan inkasseras eller användas för att skriva av gamla skulder.

Hur är detta fördelaktigt för EU länder som bygger Airbus plan? Vi kan inte kontrollera vad Boing fär i USA men inte fan ska Apple som gör 300 USD i vinst PÄR Iphone får skattesmita i EU för några hundra eller ett par tusen jobb i europa, alla dom pengarna som går direkt till USA som annars skulle stannat i europa kunde get bättre sjukvård, skolor och jobb.

Detta är bara individuella Europa länder som gynnar sig själva kortsiktigt för brödsmulor.

Boeing betalar skatt i USA, dock kan företag få skatteförmåner om det gör investeringar i en särskild stat (framförallt i form av arbeten). Det vi också ska komma ihåg är att apple måste skatta enligt svenska lagar för försäljning i Sverige. Sedan för de pengarna till tex Irland eller Cayman öarna för att slippa skatta igen när de annars skulle fört in pengarna i USA (och sedan ännu en gång på vinsten). Detta är en skatt på redan beskattade pengar som tex Sverige inte har. Om apple skulle göra detta och behålla samma vinst så måste priserna utanför USA höjas. Sen ska vi komma ihåg att det alltid är konsumenten som betalar skatt, inte företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag är fullt övertygad om att människor är villiga att frivilligt bidra till sådant som binder vårat gemensamma samhälle samman. Jag skulle föreslå möjligheten för medborgare att utträda ur välfärdssystemet som ett första steg i rätt riktning enligt min mening, det vill säga de behöver inte betala den andel av skatten som går till att finansiera bl.a sjukvård till alla i Sverige.

Jag är inte anarkist, jag är ur grund och botten nyliberal - men diffar i frågor som rör bland annat djur och deras rätt, där jag hävdar att samtliga djur på planeten inklusive människan har ett lika högt grundvärde. Jag tycker alltså att all form av slakt är lika med mord, och att djur ej är en handlingsvara eller en äganderätt - såvida de själva inte lämnar medgivande att bli sålda på en marknad... Vilket är svårt då kommunikationen oss emellan ej är den bästa. Som topp i näringskedjan anser jag att människan bör föregå med gott exempel helt enkelt.

Edit omformulerar mig.
Hur ser du på lön för att utförande av arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Jag är fullt övertygad om att människor är villiga att frivilligt bidra till sådant som binder vårat gemensamma samhälle samman. Jag skulle föreslå möjligheten för medborgare att utträda ur välfärdssystemet som ett första steg i rätt riktning enligt min mening, det vill säga de behöver inte betala den andel av skatten som går till att finansiera bl.a sjukvård till alla i Sverige.

Jag är inte anarkist, jag är ur grund och botten nyliberal - men diffar i frågor som rör bland annat djur och deras rätt, där jag hävdar att samtliga djur på planeten inklusive människan har ett lika högt grundvärde. Jag tycker alltså att all form av slakt är lika med mord, och att djur ej är en handlingsvara eller en äganderätt - såvida de själva inte lämnar medgivande att bli sålda på en marknad... Vilket är svårt då kommunikationen oss emellan ej är den bästa. Som topp i näringskedjan anser jag att människan bör föregå med gott exempel helt enkelt.

Här kan man se vart ens pengar går. Slå in din lön eller testvärden och sen kika här vad skatten går till
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...
Själv tycker jag rätt mycket där känns som självklart.

Angående sjukvård så kan jag hålla med, privat sjukvård hela vägen för mig eftersom man läser för många nyheter på svenskan och dn om hur långa köerna är om man skulle bli drabbad av något osv.

Själv skulle jag ha svårt för att sluta äta kött, vi som människor är historiskt jagare och forskare hävdar att det är därför vi utvecklats mer och fått vår dominanta roll. Men givet, finns proteiner i annan mat också. Däremot så tycker jag djur och natur skall behandlas värdigt.

Jag är också åt det liberala hållet men även individualist. Tycker en person ska klara sig själv men om oturen är framme av något slag så skall det finnas ett skyddsnät. Gillar vissa idéer till höger och vänster så som att oavsett om du är född rik eller ej så har du tillgång till samma förutsättningar via skolan.
Kan överlag också tycka att skatteläget är lite väl högt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker i motsats till många andra av er att skatten snarare är för låg i Sverige. Det finns så enormt många sektorer som är underfinansierade (Försvar, Sjukvård, Psykvård (Det är seriöst 4 års kö på en ADHD-utredning här), Infrastruktur mm).

Med det sagt så är det klart som fan att Apple skall betala en rättvis skatt. Hostar de inte upp stålarna frivilligt så får EU gärna exproprietera dem på det de är skyldiga.

Ja, om ni undrar, jag är Marxist-Leninist.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

@RVX:
Irland tillhör inte Storbritannien.
Förklaring följer: https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

@Bruce Wayne:
Irland tillhör inte Storbritannien.
Förklaring följer: https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBSn10

Har jag väl inte påstått? Hävdade att dom var med i EU och vad jag kan se ex via den här sidan https://europa.eu/european-union/about-eu/countries/member-co... så är dom med I EU sen över 40 år tillbaka, 1 januari 1973.
Tror du misstolkade min mening där jag tog Storbritannien som ett ex i och med att dom nu lämnar EU.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

De här händer ju redan i sverige med andra företag?

Inte fan betalar Sandvik, Volvo, Ericsson nå skatter i Sverige i nämnvärda siffror? är det 6% minimum eller är dem inte helt befriade? (orkar inte googla)

Sandvik är dem så rädda att beskatta för då skulle verksamheten flytta direkt och tusentals jobb skulle gå åt helvete. gissar att Apples 124miljarder är en ganska liten summa om man sätter den emot vad somliga svenska företag under alla år fått i skatterabatter.

Sedan kan man ju undra varför EU ger sig in i att försöka styra vad ett land ska ta ut i skatt för en vis grej. Då kan dem ju börja rensa i tammefan varje land, alla de största företagen har rabatter. De har dem alltid haft.

Dom noll taxerar i Sverige. Men skall börja beskattas från 2015: http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sveriges-storsta-bolag-noll...

Skillnaden är dessa är svenska företag och skapar hundratusentals jobb för sitt eget lands befolkning. Får dom också samma skattelättnad på 0.005% på andra länder där dom har sina verksamheter och skapar jobb för länderna?
Om det var i egna landet USA, Apple fick skattelättnad på 0.005% eller noll taxerar, då är det inget att gnälla om. Men att ett utländskt företag som investerar i ett annat land och får en skattelättnad på 0.005% är bara helt fel.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Edit omformulerar mig.
Hur ser du på lön för att utförande av arbete?

Hur menar du? Marknadsekonomi är för mig att föredra där utbud och efterfrågan påverkar bl.a. löner.

Skrivet av IceDread:

Här kan man se vart ens pengar går. Slå in din lön eller testvärden och sen kika här vad skatten går till
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatte...
Själv tycker jag rätt mycket där känns som självklart.

Angående sjukvård så kan jag hålla med, privat sjukvård hela vägen för mig eftersom man läser för många nyheter på svenskan och dn om hur långa köerna är om man skulle bli drabbad av något osv.

Själv skulle jag ha svårt för att sluta äta kött, vi som människor är historiskt jagare och forskare hävdar att det är därför vi utvecklats mer och fått vår dominanta roll. Men givet, finns proteiner i annan mat också. Däremot så tycker jag djur och natur skall behandlas värdigt.

Jag är också åt det liberala hållet men även individualist. Tycker en person ska klara sig själv men om oturen är framme av något slag så skall det finnas ett skyddsnät. Gillar vissa idéer till höger och vänster så som att oavsett om du är född rik eller ej så har du tillgång till samma förutsättningar via skolan.
Kan överlag också tycka att skatteläget är lite väl högt.

Hur behandlas djuren värdigt enligt dig?

Har du smakat de allra senaste tillskotten var det gäller köttsubstitut? Rekommenderar Oumph! http://oumph.se/

"Lite väl högt" - sådär på ett ungefär resonerar väl de borgerliga också.. Var det inte Reinfeldt som senast gick till val på att ge vanliga människor 200-300 kronor mer i plånboken varje månad.. Det är ingen höjdarsiffra alltså..

Jag tycker den allmänna skolan är ett förlegat koncept som ej rimmar särskilt bra med de möjligheter vi står inför idag var det gäller teknologi och informationsteknik som exempel. Om så önskas kan jag med glädje gå in på ett djupare plan här med idéer som kan komma att ge samhället en helt ny nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Hur menar du? Marknadsekonomi är för mig att föredra där utbud och efterfrågan påverkar bl.a. löner.

Hur behandlas djuren värdigt enligt dig?

En jägares jakt i skog är ett värdigt slut, så som livet alltid har fungerat.
Det finns lagar mot djurplågeri som skyddar djur från vanvård. Många gårdar har stora områden där djuren får gå fritt på stora ytor.

Vi är inte födda växtätare.

Skrivet av M1NT:

Har du smakat de allra senaste tillskotten var det gäller köttsubstitut? Rekommenderar Oumph! http://oumph.se/

Jag gillar variation så det kan jag lätt testa.

Skrivet av M1NT:

"Lite väl högt" - sådär på ett ungefär resonerar väl de borgerliga också.. Var det inte Reinfeldt som senast gick till val på att ge vanliga människor 200-300 kronor mer i plånboken varje månad.. Det är ingen höjdarsiffra alltså..

Jag tycker den allmänna skolan är ett förlegat koncept som ej rimmar särskilt bra med de möjligheter vi står inför idag var det gäller teknologi och informationsteknik som exempel. Om så önskas kan jag med glädje gå in på ett djupare plan här med idéer som kan komma att ge samhället en helt ny nyans.

Det här vet jag inte om det var menat till mig men nej ett par hundringar är inget att hurra för när man i slutändan betalar ~75% av lönen i skatt, dvs då också inkräktat att du använder pengarna och betalar moms.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Skärp dig.

Varför det, får han inte ha en åsikt?

Skrivet av FANTEN:

Världen är liiiiite mer komplicerad än det där. Att Apple bara flyttar jobb från ett land till ett annat land skapar per automatik inga nya jobb.

Jo, det är precis vad det gör. A: det skapas jobb i det landet. B: med skattelättnader så kan företaget producera billigare och säljer mer produkter vilket leder till mer utveckling som leder till mer jobb som ...o.s.v. Händer över hela världen.

Skrivet av FANTEN:

Det är dock inte detta som problemet i detta fallet. Problemet är att företag inte betalar skatt men gärna utnyttjar samhället och gärna konkurrerar ut andra företag som sköter sig och betalar skatt. Vad tjänar vi på att vissa skattesmitande företag gynnas medans andra som betalar skatt går under?

Nu är det vare sig ett misskötande eller skattesmitande företag utan de gjorde en deal med Irland helt legalt. Bara för att du "känner" att det är skattesmitning och att de "missköter" sig så är det inte det.

Skrivet av FANTEN:

Ska vi vara glada att tex 3st jobb skapades och att sedan 123 miljarder i skatteintäckter försvann till skatteparadisen. Är detta bra? Samma skatteinkomster som sedan måste ersättas av befolkningen eller börja göra nedskärningar.

Intressanta siffror, verkar vara verklighetsförankrade och gagna en sund diskurs. Har du kanske källa på nåt liknande eller är det bara så det "känns"?

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Jag är inte anarkist, jag är ur grund och botten nyliberal - men diffar i frågor som rör bland annat djur och deras rätt, där jag hävdar att samtliga djur på planeten inklusive människan har ett lika högt grundvärde. Jag tycker alltså att all form av slakt är lika med mord, och att djur ej är en handlingsvara eller en äganderätt - såvida de själva inte lämnar medgivande att bli sålda på en marknad... Vilket är svårt då kommunikationen oss emellan ej är den bästa. Som topp i näringskedjan anser jag att människan bör föregå med gott exempel helt enkelt.

Föregå med gott exempel? För vilka?
Med föreläsningar för Lejonen i Serengeti om att döda/slakta djur är fel?

Permalänk
Medlem

Skippar till sista sidan och ser att det pratas om dödande av djur. Orkar inte läsa allt imellan men hur fasen kom diskussionen dit.

OT
Tycker Irland är ena jävla svin som tillåtit skitföretaget Apple dessa skattelättnader som i slutändan blir på bekostnad av deras invånare.
Nu är jag inte stolt över Sverige direkt heller då det sitter ännu större svin i riksdag, regering och myndigheter här som inte bara försummar pengar utan människoliv.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Skatteflykt, speciellt på sådana här nivåer ska absolut inte tollereras. Jag hoppas att EU sätter dit både Apple och alla andra som gör sig skyldiga till detta brott så att det sjunger om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Håller helt med på att de måste lägga ner med skattefusket. Visserligen är det bara EU som vill åt potentiellt enkla pengar, men någon måste stå upp och visa företagen and det här inte funkar. Sen kan man tycka synd om apple anställda som kan bli utan jobb på sidan men problemet är något som ligger djupt nog att man knappast kan förvänta sig att det hela ska lösas smärtfritt.

Helt off topic men

Skrivet av IceDread:

Skatt används traditionellt som en medel för att ta hand om en populations gemensamma intressen så som brandkår, polis, militär, sjukvård, viss form av forskning, infrastruktur så som vägar och till viss del också för internet beroende på land.

Va? Är inte skatt till för att köpa ut ipads och ikea möbler till våra nya svenska medborgare, ge socialbidrag till 7% av befolkningen som inte orkar att jobba, finansiera ny inflyttad flyktingfamiljs 23'de "barnvagn" under året, bygga nya museum och "kultur"byggnader is Stockholm samt betala för semester och partykostnader för sossarna?

Hur förklarar man annars att polis är bristande och folket har lågt polisförtroende och "no go" zoner håller på att etableras i särskillda förorter, svensk militär är nästan obefintlig, statliga sjukvård nekar patienter med cancer och stor del av läkaranställda finner sig själva överbelastade och är vid strejkgräns, genomsnittliga resultaten från våra skolor är det lägsta bland flera år? Verkar inte som att särskilt mycket skattepengar går till dessa. Samtidigt som statliga institutioner som lokala IT avdelningen för kommun skär ned på anställda/budget och Arbetsförmedling kontor på flera platser i landet skär ner på deras öppetider. Vart går pengarna någonstans?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clint Eastwood:

Föregå med gott exempel? För vilka?
Med föreläsningar för Lejonen i Serengeti om att döda/slakta djur är fel?

För djuren under oss i näringskedjan. Vi talar inte om några förändringar under en natt här. Evolutionen kommer med tiden bidra till högre intelligens hos alla arter, om vi låter dem leva och fortplanta sig då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrwu:

Vart går pengarna någonstans?

Pengarna går till EU som betalar ut den som bidrag till Irland eftersom de inte driver in skatt på det sätt de borde göra...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

En jägares jakt i skog är ett värdigt slut, så som livet alltid har fungerat.

Livet för vem/vilka? Jag håller verkligen inte med men respekterar din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Varför det, får han inte ha en åsikt?
Jo, det är precis vad det gör. A: det skapas jobb i det landet. B: med skattelättnader så kan företaget producera billigare och säljer mer produkter vilket leder till mer utveckling som leder till mer jobb som ...o.s.v. Händer över hela världen.
Nu är det vare sig ett misskötande eller skattesmitande företag utan de gjorde en deal med Irland helt legalt. Bara för att du "känner" att det är skattesmitning och att de "missköter" sig så är det inte det.
Intressanta siffror, verkar vara verklighetsförankrade och gagna en sund diskurs. Har du kanske källa på nåt liknande eller är det bara så det "känns"?

Vem har sagt att han inte får ha en åsikt?

Nä, om ett företag får skattelättnader så blir det snedvriden konkurrens vilket är dexakt det som EU kommit fram till.

Nej, dom gjorde uppenbarligen inte det legalt. Du läste bara rubriken va? Hela ärendet är utrett.

Vem har sagt att siffrorna jag skrev hade en källa? Jag skrev dom siffrorna för att förtydliga poängen i mitt inlägg för att försäkra mig att vilken idiot som helst skulle kunna förstå den. Jag hade tydligen fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Livet för vem/vilka? Jag håller verkligen inte med men respekterar din åsikt.

Jag tänkte historisk.
Sen känner jag flera som också jagar och fiskar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Dessa resonemang går inte att "vinna" - då det alltid finns flera sidor av myntet.

I princip håller jag med att alla skall skattas lika. MEN, om vi kör den linjen, då kommer Apple mfl sätta upp tillverkning i typ Afrika och andra än så länge outvecklade ställen. Vilket iofs kanske är bra, för då får de infrastruktur o ett know-how som sträcker sig bortom export av naturtillgångar. Men då tappar väst världen ytterligare arbetstillfällen. Eller ska vi i väst bara jobba i tjänstesektorn? o vad händer när den är ersatt med AI o self-service om 50 år?

Som sagt, svårt att "vinna"

// LZ

Problemet är ju hur hela ekonomin är uppbyggd. Vi byter arbetstid mot pengar, som vi sedan byter mot varor och tjänster. Samtidigt strävar vi efter att få så mycket arbete utfört så effektivt och snabbt som möjligt (för drömmen är ju att slippa leva ur hand i mun, och högsta drömmen att bara "arbeta" när vi vill med vad vi vill), men denna strävan minskar istället antalet arbetstimmar vi kan byta in mot pengar, och effektiviteten som vi jobbat för går till vinster för företaget. Vi kräver då högre löner för att klara av levnadskostnaderna, men de högre lönerna leder till högre efterfrågan (vi har råd med mer), och så sjunkande värde på valutan (mera pengar i omlopp), vilket leder till ökande priser på varor och tjänster. Då säger politikerna arbeta och tillverka mera, för att skapa fler arbetstillfällen för att öka tillväxten (för ökad konkurrenskraft, mer skattepengar för att betala varor och tjänster). Om och om igen så springer vi i detta ekorrhjul som aldrig stannar. Ibland svänger pendeln för mycket och för snabbt, då blir det en krash. Men till sist orkar inte naturens resurser med den ständiga tillväxten, och inte vi själva heller. Hoppas bara någon kommer på en lösning innan det är för sent.

Visa signatur

When the Twilight Eye doth open, so too shall the path to me.
Discourse with me and against that power fight.
When the key that overturns all is possessed, everything shall unfold.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av M1NT:

Jag är fullt övertygad om att människor är villiga att frivilligt bidra till sådant som binder vårat gemensamma samhälle samman. Jag skulle föreslå möjligheten för medborgare att utträda ur välfärdssystemet som ett första steg i rätt riktning enligt min mening, det vill säga de behöver inte betala den andel av skatten som går till att finansiera bl.a sjukvård till alla i Sverige.

Jag är inte anarkist, jag är ur grund och botten nyliberal - men diffar i frågor som rör bland annat djur och deras rätt, där jag hävdar att samtliga djur på planeten inklusive människan har ett lika högt grundvärde. Jag tycker alltså att all form av slakt är lika med mord, och att djur ej är en handlingsvara eller en äganderätt - såvida de själva inte lämnar medgivande att bli sålda på en marknad... Vilket är svårt då kommunikationen oss emellan ej är den bästa. Som topp i näringskedjan anser jag att människan bör föregå med gott exempel helt enkelt.

Är du medveten om att ditt imunförsvar, dödar mördar mängder av små baciller varje sekund?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Är du medveten om att ditt imunförsvar, dödar mördar mängder av små baciller varje sekund?

Kan vi förhindra det? Om ja, hur då?

Permalänk
Medlem

"EU var nära att gå miste om skumpan på näst-kommande aw. En snabbfix, resulterade i en stämning mot apple för att återfå rätt bubbbel till festen."

Visa signatur

: i7 950 @ 4,2Ghz | 1,296V : 12 GB @ 1600MHz : x58a-Ud3r Rev 2.0 (FE) : 470 GTX @ 880/1760/1800 | 1,212V : OCZ 700W : Cooling - 360 rad, Zalman reserator 1 plus :

Permalänk

Riktigt illa, hoppas Apple får behålla pengarna. De skapar mer värde i deras händer än staten!

Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av GiveMeLibertyOrDeath1337:

Riktigt illa, hoppas Apple får behålla pengarna. De skapar mer värde i deras händer än staten!

Du betalar mer skatt än vad Apple gör, Apple tycker inte synd om dig, varför skall du då tycka synd om Apple?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |