Permalänk
Medlem

Snedmonterad processorkylare?

Fick idag min nya dator levererad och öppnade upp den för att ta en titt. Nånting som gjorde mig konfunderad var monteringen av processorkylaren (be quite! pure rock), som liksom ser ut att vara sned, se bilder nedan. Chassit är ett Define R5 och moderkortet ASUS Z170 Pro Gaming, processorn i7 6700K. Av er som har mer erfarenhet, ser detta okej ut? Om inte, är det möjligt att fixa själv eller är det att skicka tillbaka som gäller? Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser absolut inte ok ut i mina ögon. Beroende på exakt vad det är som är snett så kan du ha liten till ingen funktion hos kylaren. I värsta fall kan det finnas skador på tex moderkortet och/eller processorn. Detta måste du reklamera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@jdur: Reklamera, ser inte alls okej ut.

Permalänk

Hej, säger som tidigare talare, så ska det inte se ut, min Pure Rock står rakt ut så att säga du har ingen bild på sockeln? Har du tur så är bara heatpipen böjda, har du otur så är moderkortet paj.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att avgöra på dina bilder, men hur ser det ut jämfört med moderkortet, såvitt jag vet ska kylaren vara i linje med mb.

Var köpte du datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Lite svårt att avgöra på dina bilder, men hur ser det ut jämfört med moderkortet, såvitt jag vet ska kylaren vara i linje med mb.

Var köpte du datorn?

Skärp dig nu, man ser tydligt att kylaren lutar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jdur:

Fick idag min nya dator levererad och öppnade upp den för att ta en titt. Nånting som gjorde mig konfunderad var monteringen av processorkylaren (be quite! pure rock), som liksom ser ut att vara sned, se bilder nedan. Chassit är ett Define R5 och moderkortet ASUS Z170 Pro Gaming, processorn i7 6700K. Av er som har mer erfarenhet, ser detta okej ut? Om inte, är det möjligt att fixa själv eller är det att skicka tillbaka som gäller? Tacksam för svar!

http://forumbilder.se/FB101/img-5383.jpg?width=150
http://forumbilder.se/FB101/img-5382.jpg?width=150

Sådär ska det inte se ut, det ser ut som att 2/4 fästen har lossnat från monteringsanordningen. Kontakta butiken i fråga direkt.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Rekordmedlem

Hur ser passningen mot cpun ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Byggde precis ihop en 6700K-maskin med en Pure Rock och sådär ska det definitivt inte se ut! Ser ut som att skruvarna till ena halvan av fästanordningen inte år åtdragna.

Permalänk
Medlem

Tag tag i kyltornet och rotera den så att den blir vertikal. Du bör inte behöva någon större kraft utan den borde glida hyfsat lätt. (Om fäst systemet är byggt som jag tror det är så bör detta vara allt.)

EDIT: Inser nu att det är en helt annan form utav sne du pratar om, glöm mitt inlägg.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Du behöver ny kylpasta innan du drar åt skruvarna...

Permalänk
Avstängd

Så där ska det inte se ut och skulle gissa på att datorn fått sig en jävla smäll eller nått och dom purerock jag slängt i har jag för mig hade en skruvad backplate sen 2 skruvar man drar fast kylflänsen med och är en infästning som inte släpper i första taget ...är lite osäker hur dom sitter men torn kylare brukar ibland kunna roteras lite men ska inte vara lutande tornet i r5an så snacka med inköpsstället för det är antingen slarv eller skadat skulle jag gissa på

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tackar för alla blixtsnabba svar! Tydligt konsensus att det inte ser bra ut. Mailade inköpsstället med samma bilder innan lunch men ännu inte fått svar. Återkommer när jag hört mer. Så länge får datorn stå oanvänd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Skärp dig nu, man ser tydligt att kylaren lutar.

Skärp på dig själv, och läs min post en gång till.

Permalänk
Medlem

Gissar på att posten, dhl, Schenker har slängt din dator i marken, tung kylare kraftig smäll så blir detta resultatet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser ut som att grafikkortet också är snett? Alltså att det pekar inåt.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Lite svårt att avgöra på dina bilder, men hur ser det ut jämfört med moderkortet, såvitt jag vet ska kylaren vara i linje med mb.

Var köpte du datorn?

Det syns inte på bilderna, men det ligger inte vinkelrätt mot moderkortet. En antydan till det syns om du jämför med hur grafikkortet inte alignar med kyllänsen på pure rocken.

Permalänk
Medlem

Stora frågan är var den är sne. Worst case så är moderkortet knäckt och kylaren har dragit med sig hela fästpunkten igenom. Best case så är kylaren i sig vriden, det vill säga botten av kylaren är parallell med moderkort och CPU men efter det har den fått sig en törn och lutar. Om det är det senare så kan du så klart bara byta ut kylaren, den kan till och med fungera om än med nedsatt effekt. Det tråkigaste med alltihop är att det kan vara väldigt svårt att veta om CPUn/moderkortet har tagit skada. Har datorn varit igång sen du tog emot den?

Hur som helst bör du kontakta återförsäljaren, och komma överrens om hur de vill lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Det här ska du inte fixa själv, det kan ha blivit andra skador på cpu och moderkort så ge inte butiken möjlighet att hävda att felet är självförvållat.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNoNa:

Stora frågan är var den är sne. Worst case så är moderkortet knäckt och kylaren har dragit med sig hela fästpunkten igenom. Best case så är kylaren i sig vriden, det vill säga botten av kylaren är parallell med moderkort och CPU men efter det har den fått sig en törn och lutar. Om det är det senare så kan du så klart bara byta ut kylaren, den kan till och med fungera om än med nedsatt effekt. Det tråkigaste med alltihop är att det kan vara väldigt svårt att veta om CPUn/moderkortet har tagit skada. Har datorn varit igång sen du tog emot den?

Hur som helst bör du kontakta återförsäljaren, och komma överrens om hur de vill lösa problemet.

Nej datorn har inte varit igång. Jag öppnade den för att inspektera bygget, och såg direkt den lutande kylaren. Har mailat bilder och beskrivning till återförsäljaren och väntar på att de ska återkomma.

Permalänk
Medlem

Som alla skivor kylaren sitter inte rätt kan vara dåligt monterad eller så har den skakas loss i frakten.
Få det åtgärdat innan du försöker starta dator.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ett tips är att du inte rör något alls förens du pratat med säljaren. Så de inte får för sig att du gjort något själv. Och att du lägger ner chassiet så att kylaren vilar på moderkortet och inte hänger i skruvarna om de är lösa.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kylaren ser ut att vara böjd i värmeledningsrören.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis är kylaren för "hög" för chassit och de har böjt den lite för att fixa det, behöver inte sänka prestanda men det bör vara noterat i det fall att något är sämre eller går fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Gissningsvis är kylaren för "hög" för chassit och de har böjt den lite för att fixa det, behöver inte sänka prestanda men det bör vara noterat i det fall att något är sämre eller går fel.

Du gissade nog fel. En seriös butik skulle nog aldrig göra så.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Du gissade nog fel. En seriös butik skulle nog aldrig göra så.

Vet butiker som gjort så, sedan om det är butiken eller den som monterat som tagit beslutet är en annan sak och som sagt det ändrar inte något mer än just vinkeln.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Gissningsvis är kylaren för "hög" för chassit och de har böjt den lite för att fixa det, behöver inte sänka prestanda men det bör vara noterat i det fall att något är sämre eller går fel.

En Be Quiet! Pure Rock får dock plats i en R5 med gott om marginal, då max höjd för CPU kylare är 180mm och Pure Rock är 160mm över moderkortet.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk

bara jag som vill veta vilken butik det gäller och vad för respons ts fick på sitt mail?

Permalänk
Medlem

Tack för alla informativa svar jag fått! Efter kloka råd härifrån lät jag bli att pilla själv och jag fick möjlighet att ta in datorn till återförsäljarens butik igår och på en kvart kunde en servicetekniker konstatera att kylrören på pure rocken var krökta, men att den i övrigt låg an korrekt mot processorn. Kylaren byttes i vilket fall som helst och setupen ser nu ut som på bilden nedan. Håller på att installera Win10 och Linux Mint, och hittills har inget varken exploderat eller smält...