Asus utmanar Apple med Zenbook 3

Permalänk
Melding Plague

Asus utmanar Apple med Zenbook 3

Efter ett första tillkännagivande i början av sommaren sjösätter Asus under IFA 2016 den bärbara datorn Zenbook 3, som tar sikte på Apples ultratunna Macbook.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Zeenbooken är sååå najs, jag försöker och försöker kunna motivera ett köp, men just nu behöver jag tyvärr inte en laptop ... såå tråkigt, hade mer än gärna köpt en sådan!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd

Såg nyss deras ZenPad 3S 10, hoppas den kommer till Sverige för runt 3000:-, blir ett köp då.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Inaktiv

Har deras trackpads blivit bättre? Rekommenderade frun att köpa en Vivobook för 2-3 år sedan. Om hon lämnar mig pga det så förstår jag henne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon193054:

Har deras trackpads blivit bättre? Rekommenderade frun att köpa en Vivobook för 2-3 år sedan. Om hon lämnar mig pga det så förstår jag henne.

Håller med, känner ingen som är nöjd med deras Asus laptop. Mjukvaran för trackpaden måste vara det sämsta av det sämsta. Kickar igång GPUn så fort man scrollar och kör slut på batteriet på 1h. Urgh

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Oh, I princip gratis. Tar tre!

Åh andra sidan har min nuvarande zenbook varit på lagning och är fortfarande inte hel efter 100dagar+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg och smidig, men dyrt för en surf/enkla spel-dator.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Varför kommer aldrig dessa datorer i 15"?
Riktigt synd tycker jag.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

Grymt snygg, för rätt användare är denna jättebra. För oss andra så är det bra att dessa datorer driver på utvecklingen av alla maskiner.

Permalänk

Jättefin. Men dyr och med den upplösningen blir den ju inte så superspännande direkt.

Visa signatur

[Intel Core i9@9900K][ASUS ROG Strix Z390-F GAMING][Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16][2x1TB Samsung 970 EVO][Acer Predator X38P][Littledot MKIII + Littledot DAC 1 + DT990][SVS PC-2000 Pro + 2xGenelec 8030 + 3x Genelec 8020]

Permalänk
Medlem

Varför jämförs de med just Apple i artikeln? Finns ju tunna ultrabooks från flertalet varumärken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En USB port får man alltså till detta priset? De kunde tryckt in en port till kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexic:

Varför jämförs de med just Apple i artikeln? Finns ju tunna ultrabooks från flertalet varumärken?

Skickades från m.sweclockers.com

Spekulerar vilt men antar att det var för att Asus själva jämförde sig med Apple under sitt pressevent.

Se: https://youtu.be/4rrirmg3kyg?t=599

Sammanfattning: Tunnare, lättare och mer kraftfull m.m. än Macbook och Macbook Air (enligt Asus själva).

@Fisken1986: Rekommenderat pris, åtminstone i Tyskland, verkar bli 379€

ZenPad 3S @ 2:35

Dold text
Visa signatur

Sony Vaio S13P - I5-3210M - 12GB RAM - Samsung 830 256GB - GT 640M LE @ 1000/1000

Permalänk
Medlem

Verkligen svårt att motivera ett köp av denna, behöver man skriva/surfa finns ju klart bättre modeller för ändamålet.
Vill man spela/arbeta med grafik är ju denna inget att föredra heller.
Egentligen är det väl bara designen som lockar, den är snygg, dock är ju utförandet (portmässigt) helt katastrofalt uselt.
Kapa priset med hälften så kanske jag överväger denna istället för att ha en snygg vas som folk kan titta på.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Påminner mycket utseendemässigt om: http://www.sweclockers.com/test/17601-asus-zenbook-infinity-u...
Märkligt att UX301 som släpptes för ganska exakt 3 år sedan hade en högre upplösning.
Jag köpte själv lillebror ux302 med 1080p så det bör ju nästan ses som en upphottad version av den. Jag är iallafall väldigt nöjd med min.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har deras trackpads blivit bättre? Rekommenderade frun att köpa en Vivobook för 2-3 år sedan. Om hon lämnar mig pga det så förstår jag henne.

Är väl som hos alla andra tillverkare (förutom Apple) modell beroende. Ux305 som imo är deras intressantaste ultrabook har en helt ok förutom lite hårda klick-knappar (ska dock vara åtgärdat på kommande ux306 som även har type-c och bakgrundsbelyst tangentbord).

Ux306 och ux330 ser båda riktigt lovande ut faktiskt, får kanske bli någon av dom när de kommer med Kaby lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Verkligen svårt att motivera ett köp av denna, behöver man skriva/surfa finns ju klart bättre modeller för ändamålet.
Vill man spela/arbeta med grafik är ju denna inget att föredra heller.
Egentligen är det väl bara designen som lockar, den är snygg, dock är ju utförandet (portmässigt) helt katastrofalt uselt.
Kapa priset med hälften så kanske jag överväger denna istället för att ha en snygg vas som folk kan titta på.

Eller kort och gott - du tillhör inte målgruppen helt enkelt

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Datavetare

Så lika dyr som MacBook, ändå fail på skärmen

"Skärmen på 12,5 tum har däremot en lägre upplösning än MacBook – 1 920 x 1 080 pixlar istället för 2 304 x 1 440."

2016 duger inte 1920x1080 på 12,5" i den här prisklassen. Det är verkligen en lyft att läsa text på högupplöst skärmar, efter att testat MacBook lite granna känns 2304x1440 som en riktigt bra avvägning (drar man på onödigt mycket blir det segt och batteritiden tar stryk).

Sedan är det inte alls säkert att CPU-delen är snabbare i Zenbook 3, beror på om den kör med "vanlig" TDP (4,5 W vilket är fallet med dagens Zenbook med Core M) eller som MacBook gör med det Intel kallar TDP-up. I fallet MacBook används en TDP på 7 W vilket gör att CPUn kan ligga på sin turbofrekvens betydligt längre.

Som ägare av nuvarande Skylake baserade Zenbook får man hoppas de fixat touchpad:en, den lämnat tyvärr en hel del övrigt att önska... Kan däremot inte klaga på CPU-delen, fungerar faktiskt riktigt bra "trots" att det handlar om 4,5 W TDP. Underbart med helt tyst maskin.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

@Schn3id3r Tack, är plattan bra kan det vara värt att lägga ut de lilla extra

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Eller kort och gott - du tillhör inte målgruppen helt enkelt

Helt klart inte.
Frågan är hur stor/vilken målgrupp de ämnar locka till sig med denna?
Folk som köper datorer billigt? -Nej.
Folk som kör Macbooks? -Lär ju inte hända p.g.a. OSX.
Folk som köper datorer p.g.a. features? Lär vara för få för att intressera.
Folk som gillar blå metallic, guld och inte vet vart de skall göra av pengarna? Kanske...
Folk som behöver en blå uppkopplad tårtspade? Yes!

Skämt åsido, jag irriterar mig på att jag inte har den minsta aning om vem denna dator skulle vara ämnad för?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Påminner mycket utseendemässigt om: http://www.sweclockers.com/test/17601-asus-zenbook-infinity-u...
Märkligt att UX301 som släpptes för ganska exakt 3 år sedan hade en högre upplösning.
Jag köpte själv lillebror ux302 med 1080p så det bör ju nästan ses som en upphottad version av den. Jag är iallafall väldigt nöjd med min.

Inte upphottad, snarare nedbantad

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Inte upphottad, snarare nedbantad

Sant

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Jääävlar vilket pris. Jag som alltid klagar på Apples priser... Måste nog sluta med det.

Sen förstår jag verkligen inte varför ASUS fortsätter med enbart en USB-kontakt.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Hade det inte varit roligare om Zeenbook fått en Zen-processor?? Fast då kanske det hade blivit en Zenare lansering...

Visa signatur

Min dator: Intel Core i7-4770 - EVGA GeForce GTX 970 - Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 16GB (4GBx4) - Asus B85-Plus - Cooler Master B500 500W - Toshiba Desktop 1TB SATA 3.0 - Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" OEM - Fractal Define R5

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Helt klart inte.
Frågan är hur stor/vilken målgrupp de ämnar locka till sig med denna?
Folk som köper datorer billigt? -Nej.
Folk som kör Macbooks? -Lär ju inte hända p.g.a. OSX.
Folk som köper datorer p.g.a. features? Lär vara för få för att intressera.
Folk som gillar blå metallic, guld och inte vet vart de skall göra av pengarna? Kanske...
Folk som behöver en blå uppkopplad tårtspade? Yes!

Skämt åsido, jag irriterar mig på att jag inte har den minsta aning om vem denna dator skulle vara ämnad för?

Min mamma har en 305 och den är ju ungefär lika, kostade ju inte 19k men denna finns väl i billigare utföranden med? Hon är jättenöjd iaf, har den hemma i soffan, surfar, mailar, bär med den och håller pressentationer nästan varje helg mm... den är perfekt för henne.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Min mamma har en 305 och den är ju ungefär lika, kostade ju inte 19k men denna finns väl i billigare utföranden med? Hon är jättenöjd iaf, har den hemma i soffan, surfar, mailar, bär med den och håller pressentationer nästan varje helg mm... den är perfekt för henne.

Antar att det är denna du menar?
https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX305FA/specif...

Den verkar ju faktiskt vettig, till skillnad från Zenbook 3.

Den har åtminstone portar för att koppla in prylar för presentation mm.
Att förlita sig på att tekniker som WiDi finns tillgängligt känns en aning skralt i dagsläget, om man behöver ladda datorn samtidigt som man presenterar något eller använder den enda USB-C -porten för någonting annat.

Nepp, Zenbook 3 är fortfarande ett mysterium enl. min åsikt.

Finns det sjukt bra multi-adaptrar för USB Type-C eller har jag missat något?

Edit: Missat denna ser jag...

nu fick datorn lite syfte iaf.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Skrivet av krigelkorren:

Antar att det är denna du menar?
https://www.asus.com/se/Notebooks/ASUS-ZenBook-UX305FA/specif...

Den verkar ju faktiskt vettig, till skillnad från Zenbook 3.

Den har åtminstone portar för att koppla in prylar för presentation mm.
Att förlita sig på att tekniker som WiDi finns tillgängligt känns en aning skralt i dagsläget, om man behöver ladda datorn samtidigt som man presenterar något eller använder den enda USB-C -porten för någonting annat.

Nepp, Zenbook 3 är fortfarande ett mysterium enl. min åsikt.

Finns det sjukt bra multi-adaptrar för USB Type-C eller har jag missat något?

Edit: Missat denna ser jag...

http://i.imgur.com/j7dcYgE.png

nu fick datorn lite syfte iaf.

Ja exakt den är det. Jag kollade inte Spec. på Zeenbook 3 men ANTOG att det skulle vara en ny version av samma, typ, bättre CPU och batteritid och så bara. Gillar UX305an det lilla jag hållit på med den iaf!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så lika dyr som MacBook, ändå fail på skärmen

"Skärmen på 12,5 tum har däremot en lägre upplösning än MacBook – 1 920 x 1 080 pixlar istället för 2 304 x 1 440."

2016 duger inte 1920x1080 på 12,5" i den här prisklassen. Det är verkligen en lyft att läsa text på högupplöst skärmar, efter att testat MacBook lite granna känns 2304x1440 som en riktigt bra avvägning (drar man på onödigt mycket blir det segt och batteritiden tar stryk).

Sedan är det inte alls säkert att CPU-delen är snabbare i Zenbook 3, beror på om den kör med "vanlig" TDP (4,5 W vilket är fallet med dagens Zenbook med Core M) eller som MacBook gör med det Intel kallar TDP-up. I fallet MacBook används en TDP på 7 W vilket gör att CPUn kan ligga på sin turbofrekvens betydligt längre.

Som ägare av nuvarande Skylake baserade Zenbook får man hoppas de fixat touchpad:en, den lämnat tyvärr en hel del övrigt att önska... Kan däremot inte klaga på CPU-delen, fungerar faktiskt riktigt bra "trots" att det handlar om 4,5 W TDP. Underbart med helt tyst maskin.

Håller verkligen med angående skärmen. Min Surface Pro 4 har en skärmstorlek på 12.3" och en upplösning på 2736x1824 (3:2) och den är fantastisk när det gäller att läsa dokument och att surfa på. Sen skadar det inte heller att MS använt en riktigt bra panel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag har redan en ZenBook som jag älskar, men herre#&*@€ i min lilla låda vad jag vill ha denna...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Helt klart inte.
Frågan är hur stor/vilken målgrupp de ämnar locka till sig med denna?
Folk som köper datorer billigt? -Nej.
Folk som kör Macbooks? -Lär ju inte hända p.g.a. OSX.
Folk som köper datorer p.g.a. features? Lär vara för få för att intressera.
Folk som gillar blå metallic, guld och inte vet vart de skall göra av pengarna? Kanske...
Folk som behöver en blå uppkopplad tårtspade? Yes!

Skämt åsido, jag irriterar mig på att jag inte har den minsta aning om vem denna dator skulle vara ämnad för?

Du kan väl fråga första bästa på stan som kommer med en frukt 6+