AMD sluter avtal med Globalfoundries om 7 nanometer

Permalänk
Melding Plague

AMD sluter avtal med Globalfoundries om 7 nanometer

Processormakaren AMD och kontraktstillverkaren Globalfoundries sluter ett nytt avtal, vilket förutom säkrad tillgång av kretsar innefattar ett ramverk för framtida 7 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD verkar jobba hårt med att komma på fötter igen genom att göra långsiktiga ekonomiska planer och se över alla utgifter.
Keep it going AMD!

Permalänk

Detta kanske möjliggör för AMD att även tillverka hos Samsung också?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Trevligt att de har en långsiktig plan Det tyder väl på att de vet med sig att det blir bättre ZEN

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

AMD verkar jobba hårt med att komma på fötter igen genom att göra långsiktiga ekonomiska planer och se över alla utgifter.
Keep it going AMD!

Ja de verkar faktiskt sikta på framtiden och inte bara nu:et. De måste ju satsa nu när de har fått huvudet över vatten, så att de kan fortsätta dra sig upp.
Om Zen nu blir energieffektiv, även i låga effekter, så blir den ju intressant även för laptop/plattor, där framtiden ligger idag. Då blir ju 7nm också väldigt intressant att ha.

Permalänk
Inaktiv

Vad har man för förhoppningar om när produktion av 7nm kan komma igång?

Permalänk
Medlem

Låter bra, jag som köpte AMD-aktier i går

Permalänk
Avstängd

Kanske förbereder för de nya konsolerna som kommer? AMD är väl starkast i konsolmarknaden, tack vare att det är lättare att få reklam via Microsoft och Sony...

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

Så Globalfoundries köper AMD, som AMD sålde ut tidigare

Får hoppas det går bra nu för AMD, men är inga dåliga summor att betala.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Undra när vi senast kan tänkas se 7nm

Permalänk
Avstängd

Känns som det finns hopp om att amd kommer vända negativa trenden och har blivit ett nerskalat företag som samtidigt har framtidsplaner och har alltid haft ganska ok cpu till bra pris och kanske får riktigt bra cpu till bra pris och satsar dom redan på 7nm så verkar dom tro på sin nästa produkt och lär kunna hålla bättre pris än intel så tjejen får nog ärva min dator och det blir en amd zen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

AMD är väl starkast i konsolmarknaden, tack vare att det är lättare att få reklam via Microsoft och Sony...

Vad menar? De är starkast på konsolmarknaden eftersom sony, nintendo och microsoft valt AMD. Vad har reklam med det att göra? Tror faktiskt väldigt få av konsol köparna faktiskt har koll på vilket företag som gör processorn och liknande i en konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar? De är starkast på konsolmarknaden eftersom sony, nintendo och microsoft valt AMD. Vad har reklam med det att göra? Tror faktiskt väldigt få av konsol köparna faktiskt har koll på vilket företag som gör processorn och liknande i en konsol.

På sätt och vis är väl ett långt och stabilt samarbete med företag som Sony, Nintendo och Microsoft god reklam i sig. Eller åtminstone ett gott betyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad menar? De är starkast på konsolmarknaden eftersom sony, nintendo och microsoft valt AMD. Vad har reklam med det att göra? Tror faktiskt väldigt få av konsol köparna faktiskt har koll på vilket företag som gör processorn och liknande i en konsol.

Det är ju lite konstigt ändå att AMD inte bett att få ha sin logo på lådorna till konsolerna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju lite konstigt ändå att AMD inte bett att få ha sin logo på lådorna till konsolerna.

Ja det har nog med deras reklam enhet där det inte är det bästa..Kolla på Nvidias och deras reklam hantering den är ju i världsklass

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är ju lite konstigt ändå att AMD inte bett att få ha sin logo på lådorna till konsolerna.

Vet att på min gamla gamecube satt det ett ATI klistermärke på själva konsolen. Men det är nog ganska dyrt att få göra reklam på det viset.

Skrivet av fermia:

Ja det har nog med deras reklam enhet där det inte är det bästa..Kolla på Nvidias och deras reklam hantering den är ju i världsklass

Hade Nvidia reklam på ps3 eller kartongen? Det är inget jag minns i alla fall men det var ett tag sedan jag hanterade en PS3.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trevligt att de har en långsiktig plan Det tyder väl på att de vet med sig att det blir bättre ZEN

Eller så tycker de att de var zent ute och vill kompensera.
Zent ska zyndaren vakna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vet att på min gamla gamecube satt det ett ATI klistermärke på själva konsolen. Men det är nog ganska dyrt att få göra reklam på det viset.

Hade Nvidia reklam på ps3 eller kartongen? Det är inget jag minns i alla fall men det var ett tag sedan jag hanterade en PS3.

Tror du det är dyrt? Jag har tänkt att det borde vara ett väldigt billigt sätt att synas. Men jag vet inte.

IBM hade en reklamlogga på kartongen till Gamecube som förkunnade "IBM processor technology".

Nvidia nämns inte någonstans på en PS3. Vilket kanske var lite dumt för Sony, för Nvidia tog hutlöst betalt för sin halvmesyr. Om nu sådan reklam är dyr borde de absolut kört på't

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar lovande för framtiden, då det säger att AMD har bra förtroende i sin arkitektur ZEN hoppas att detta kan leda till riktigt bra produkter i framtiden.

Permalänk

Frågan är ju hur mycket mer de kan krympa denna teknik...

Känns som en vettig satsning dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tänkte direkt: 7nm..? De ska ju ÖVERLEVA tills dess också!"

Men visste måste man ha lite hopp

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]