Snabbtest: Battlefield 1 Beta i DirectX 11 och DirectX 12

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Klart jag förstår vad du menar men samtidigt så förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra de för de är trots allt inte gamla bildäck vi pratar om? De blir extra intressant då dom nya korten är mer än 100% dyrare och bara presterar några få extra fps. Men ok alla gör exakt vad dom vill med sina hårt intjänade pengar.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Det verkar gilla RAM iaf *nom nom*...som mest låg jag på 11,4 GB (i7 4770k, GTX 1080, 3440x1440, ultra-inst)...för spel har jag aldrig legat mer än 7-8GB annars.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Det verkar gilla RAM iaf *nom nom*...som mest låg jag på 11,4 GB (i7 4770k, GTX 1080, 3440x1440, ultra-inst)...för spel har jag aldrig legat mer än 7-8GB annars.

Sett folk skriva att spelet lider av minnesläcka. Är det vanligt ram eller vram?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoPaw:

@dannesthlm: Klart jag förstår vad du menar men samtidigt så förstår jag inte varför man inte skulle kunna göra de för de är trots allt inte gamla bildäck vi pratar om? De blir extra intressant då dom nya korten är mer än 100% dyrare och bara presterar några få extra fps. Men ok alla gör exakt vad dom vill med sina hårt intjänade pengar.

Mvh

Jo begagnad elektronik är ju ofta prisvärd om möjligtvis produkten inte heter "Apple". Dock löper man ju en del risk att bli lurad vid de flesta begagnatköp, alternativt att skicket kanske inte visar sig vara det bästa. Då står man ju med skägget i brevlådan och det blev inte så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Sett folk skriva att spelet lider av minnesläcka. Är det vanligt ram eller vram?

Aha, tack, jo det kan förklara det...och visst, det är en beta så jag skall inte dra för stora slutsatser Vanligt RAM BTW.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Seasonic Prime PX 750W | MSI MEG Z490 UNIFY | Intel Core i7-10700K | Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB | MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB | ASUS Essence STX II | Triangle AIO Twin | Beyerdynamic DT 1990 Pro

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Ska man tänka så är de nästa lika bra att inte går utanför dörren, men ok skämt åsido finns jätte många trevlig och seriösa köpare/säljare här på sweclockers marknad osv och sen är de ju upp till köparen att använda sitt huvud tycker jag har själv nämligen köpt massor av sakar och aldrig haft några problem.

Men återigen alla gör precis som dom vill inte så att jag försöker tvinga på någon något.

Mvh

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

DICE har väldigt mycket kunskap om det med tanke på Mantle.

Sant. Fast lika är inte samma. Nåja , vi får se vad de lyckas med framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det gör bara saken konstigare eftersom Battlefield är en Gaming Evolved titel. :/

Aha, det hade jag missat. Ja då är det väldigt märkligt att man inte ser annorlunda resultat. Men men, det kommer säkert uppdaterade rutiner väldigt snabbt som ändrar på detta nu när vi har ett storspel på G

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Kan bara ändra videosettings där, low/medium/high/ultra/custom Står inget om directX... har ett 1060 GTX kort.

OS?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Fick pm om att man måste ha w10 ... har ju w8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En förutsättning för att DX12 överhuvudtaget ska vara möjligt är WDDM 2.0. Arbetet med att designa WDDM 2.0 var i full gång redan i mitten av 2012, d.v.s. innan Mantle överhuvudtaget påbörjats.

Vad det gäller tekniker som är grundstenar i DX12, Vulkan och Metal (som faktiskt var först med en officiellt lansering av ett low-level API) så hade dessa redan demonstrerats långt tidigare. Nvidia pushade t.ex. för modellen kring hur resurser ska effektivt associeras med aktuellt renderingstillstånd (en modell som alla low-level APIer idag använder), detta demonstrerades redan 2009 i form av OpenGL utökningar.

Modellen DX12/Vulkan använder för att "spela in" en rad grafikkommandon i en minnesbuffert, något som kan göras från vilken tråd som helst och som är grundbulten i skalning över CPU-kärnor, introducerades redan i DX11. Precis som alla 1.0 av något var inte det man gjorde i DX11 fritt från grodor, dessa tror man sig nu fixat i DX12/Vulkan, men det är i grunden exakt samma idé som i DX11.

När DX12 offentliggjordes på Build 2014 ställde sig flera frågande till varför AMD överhuvudtaget lagt resurser på Mantle då AMD, precis som Nvidia och Intel, jobbat ihop med Microsoft på DX12 under flera år (precis som man gjort med alla DX-version). GPU-tillverkarna är även med när Microsoft tar fram WDDM, så AMD måste ha känt till DX12 väldigt långt innan man startade Mantle.

Både Nvidia och AMD satsade ju stenhårt på GPGPU (Fermi och GCN), en teknik som allt mer används på konsoler men som aldrig tagit fart på PC. Skillnaden är väldigt mycket CPU, den är flaskhals för konsoler vilket gör värdet av GPGPU enormt. CPU-delen är överhuvudtaget inte flaskhals på PC, att då flytta mer jobb till GPU-delen skulle ju ge lägre total prestanda i de flesta lägen (finns några få nischområden där GPGPU även är vettig på PC).

Min gissning är att AMD förväntade sig en betydligt större vinst från Mantle än vad som blev fallet. Man fick nog också panik av att GCN är ineffektiv jämfört med Nvidias kretsar i DX11 (behövs väldigt mycket fler transistorer och effekt för likvärdig spelprestanda), man kunde inte heller utnyttja saker i GCN i GPGPU då det aldrig tog fart. Nvidia insåg relativt snabbt att GPGPU inte kommer ta fart, i Kepler skalade man bort väldigt mycket från Fermi som bara var vettigt för GPGPU.

Missen AMD antagligen gjorde var att titta på konsolerna (som haft detta sedan 360 och i någon mån även PS3), sett hur stor vinsten är där och sedan extrapolerat det till PC utan att tänka på de skillnader som ändå finns i fördelning mellan CPU kontra GPU-kraft och skillnader i kommunikationslatens mellan CPU och GPU (gemensamt minne vs. separerade av PCIe).

Så Mantles påverkan på designen och tidsplaneringen av DX12 lär varit minimal. Däremot lär Mantle betytt enormt mycket för Vulkan, framförallt lär Mantles existens accelererat 1.0 releasen av Vulkan rätt mycket. Man startade ju jobbet med Vulkan rätt långt efter Microsoft startade jobbet med DX12.

Känns mer och mer som att GCN är en felsatsning och att AMD bör skrota den och köra på något annat, eller åtminstone skala ner GCN. Lär ta flera år innan DX12 och Vulkan etableras och därmed låter nuvarande GCN-kort nyttjas ordentligt mer generellt. Vad tror du om AMD:s framtid på grafikfronten?

Med tanke på att Vega dröjer såpass och att den enligt roadmaps ska vara än energieffektivare så är det kanske inte "bara" en stor Polaris, utan lite mer av ett nytt chip. GCN5 kanske?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

En Ny stortitel där ett 480/1060 funkar mycket bra. Frågan är om inte de nya spelen är anpassade till dessa kort. Att välja ett kort för +5000kr för att spela detta kort då har man gjort fel.
Skulle varit kul att se test med AMD 470,460, och Nvidia 960 för frågan är om inte dessa kort också skulle funka 1080P.

Bra test där man tydlig visar hur bra kort man behöver för att spela detta spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GilbertG:

Känns mer och mer som att GCN är en felsatsning och att AMD bör skrota den och köra på något annat, eller åtminstone skala ner GCN. Lär ta flera år innan DX12 och Vulkan etableras och därmed låter nuvarande GCN-kort nyttjas ordentligt mer generellt. Vad tror du om AMD:s framtid på grafikfronten?

Med tanke på att Vega dröjer såpass och att den enligt roadmaps ska vara än energieffektivare så är det kanske inte "bara" en stor Polaris, utan lite mer av ett nytt chip. GCN5 kanske?

Tror AMD inte bryr sig jättemycket om grafikkort för PC-marknaden längre, Polaris 10 verkar framförallt vara framtagen för PS4 Neo medan Vega av allt att döma främst tas fram för Xbox Scorpio. Ser man det ur den synvinkeln kopplat till AMDs senaste kvartalsrapport pekar ju saker åt rätt håll.

För konsoler är inte GCN en felsatsning, tvärtom kommer ju saker som ACE och andra mer GPGPU specifika detaljer till allt större nytta där. När man väl har tagit fram kretsen finns det ju all anledning att även försöka sprida ut FoU-kostnaden över PC-grafikkortförsäljning. Dock dras PC-delen fortfarande med förlust och där ser man inget trendbrott som kommer få det segmentet att börja växa igen. För Zen är nog data-center och "molnet" långt mer kritisk än hem-PC.

Sedan är en omdesign nu lite sent påtänkt. När den väl skulle se dagens ljus borde DX12/Vulkan ändå ha tagit fart, annars lär det aldrig göra det. Vidare innehåller ju Polaris 10 faktiskt en del förändringar som bättrar på effektiviteten i DX11, av allt att döma fungerar dessa även i praktiken så absolut inte bara snack. Men visst har man fortfarande ett problem i att t.ex. RX 480 består av signifikant fler transistorer än GTX 1060, drar mer ström men ändå presterar de helt likvärdigt. AMD ska vara tacksamma för att Nvidia verkar totalt ointresserade av ett priskrig, ett 1060 lär vara märkbart billigare att tillverka...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför ni testar med 6600k? Hela grejjen med DX12 är väl att kunna använda HT på exempelvis 6700k.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd

@Kenneth:

Ska höra med honom, han dök inte upp på teamspeak i går. Han sade att han kunde välja Vulkan, jag trodde honom förstås inte. Men han insisterade. Ska be honom skicka en graf.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror AMD inte bryr sig jättemycket om grafikkort för PC-marknaden längre, Polaris 10 verkar framförallt vara framtagen för PS4 Neo medan Vega av allt att döma främst tas fram för Xbox Scorpio. Ser man det ur den synvinkeln kopplat till AMDs senaste kvartalsrapport pekar ju saker åt rätt håll.

För konsoler är inte GCN en felsatsning, tvärtom kommer ju saker som ACE och andra mer GPGPU specifika detaljer till allt större nytta där. När man väl har tagit fram kretsen finns det ju all anledning att även försöka sprida ut FoU-kostnaden över PC-grafikkortförsäljning. Dock dras PC-delen fortfarande med förlust och där ser man inget trendbrott som kommer få det segmentet att börja växa igen. För Zen är nog data-center och "molnet" långt mer kritisk än hem-PC.

Sedan är en omdesign nu lite sent påtänkt. När den väl skulle se dagens ljus borde DX12/Vulkan ändå ha tagit fart, annars lär det aldrig göra det. Vidare innehåller ju Polaris 10 faktiskt en del förändringar som bättrar på effektiviteten i DX11, av allt att döma fungerar dessa även i praktiken så absolut inte bara snack. Men visst har man fortfarande ett problem i att t.ex. RX 480 består av signifikant fler transistorer än GTX 1060, drar mer ström men ändå presterar de helt likvärdigt. AMD ska vara tacksamma för att Nvidia verkar totalt ointresserade av ett priskrig, ett 1060 lär vara märkbart billigare att tillverka...

Mycket intressant

Jag menar att de kanske redan är på gång med en omdesign, inte att de börjar nu förstås. Att eventuellt Vega kanske blir en drastisk omsvängning, eller kanske Navi. Men ja, det kanske är dumt om/när DX12 och Vulkan verkligen kommer loss. Men du menar att AMD kommer hålla kvar vid GCN. Samtidigt behöver de kanske inte skrota GCN helt, utan "bara" göra en del fundamentala förändringar som gör att det blir lite av ett mellanting mellan nuvarande och typ Nvidias kretsar. Jag bara spekulerar vilt.

Men med andra ord är både AMD och Nvidia ganska nöjda med sina nuvarande positioner.

Skrivet av xcluzive:

Får man fråga varför ni testar med 6600k? Hela grejjen med DX12 är väl att kunna använda HT på exempelvis 6700k.

Poängen med DX12 är att utnyttja fler trådar bättre, och framför allt ge en boost till svagare processorer med flera kärnor. Att testa med Core i7 finner jag tämligen meningslöst då man sällan ser vinster i verkliga scenarion.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Radeon Software Crimson Edition 16.8.3 Highlights (8/31/2016)

New AMD CrossFire profile added for DirectX® 11:

Deus Ex™: Mankind Divided
Battlefield™ 1 Beta

bara att visa oss lite FuryX prestanda med detta då

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Poängen med DX12 är att utnyttja fler trådar bättre, och framför allt ge en boost till svagare processorer med flera kärnor. Att testa med Core i7 finner jag tämligen meningslöst då man sällan ser vinster i verkliga scenarion.

Ja? 6600k har ju bara 4 kärnor och fyra trådar, så skillnaden blir väl minimal i DX11 vs DX12. 6700k skulle ju ge en stor vinst i DX12, därför är det väl något som är intressant?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@xcluzive
DX12 och Vulkan handlar snarast om att gå från 1 tråd till ca 4 trådar, inte från 4 till 8, där är vi inte. 6600 är fortfarande en väldigt kraftig processor av senaste snitt, IPC:n blir inte högre än så. Äldre Core i5 och i3 hade varit mycket intressantare.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@xcluzive
DX12 och Vulkan handlar snarast om att gå från 1 tråd till ca 4 trådar, inte från 4 till 8, där är vi inte. 6600 är fortfarande en väldigt kraftig processor av senaste snitt, IPC:n blir inte högre än så. Äldre Core i5 och i3 hade varit mycket intressantare.

Ah ok, då förstår jag! Jag har alltid trott att HT skulle gynnas i DX12. Folk brukar ju säga i köptrådarna "i5 räcker för spel" men senaste 1-2 åren har folk börjat skriva "kör på i7 istället eftersom DX12 är på ingång". Men vi får vänta till DX13 kanske? vem vet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR