Permalänk
Medlem

Ber om köphjälp av moderkort

Hej på er!
Efter mycket om och men är det dags att lägga pengarna på ny setup, närmare bestämt Z170 och i7 6700K. Kort och gott har jag snöat in mig på val av moderkort, som inte är särskilt många om man letar efter Z170 i ITX-klassen.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&b=s284357798

Jag har egentligen två krav, dels ska det vara en robust bräda av kvalité, vilket självklart ska avspeglas inne i BIOS. Sedan vill jag ha ett moderkort med en resetknapp på i/o-plåten. Bör jag nämna att koret ska vara byggt för stabilt överklockande?

Jag har just nu två kandidater:

EVGA Z170 Stinger och MSI Z170I Gaming Pro AC

Stinger kostar i runda slängor 400:- mer, vad får jag då för dom pengarna? När jag funderar på det så får jag egentligen bara ett utseende på brädan som tilltalar mig betydligt mer. Vad jag inte får är inbyggt wifi/BT och direktstöd på moderkortet för M.2. MSI's bräda har dessutom en guldplätterad USB-ingång som tydligen ska användas för externa ljudkort och ge en stabilare spänningsdel. Är inte så insatt, men är det ett säljtrick eller kan det verkligen ge förbättrad ljudupplevelse som MSI vill hävda?

På Stinger-kortet följer det med en adapter för att koppla till en M.2-enhet. Vad det verkar som så stödjer inte adaptern särskilt långa kort heller för den delen.

Kan någon ge mig någon input? Är EVGA's moderkort av bättre kvalité än övriga brädor som ASUS och MSI. Jag har i nuläget MSI och gillar det mer än t.ex. ASUS på grund av dess förenklade menyer.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

evga har bättre garanti än alla andra tillsammans.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

evga har bättre garanti än alla andra tillsammans.

De har väl alla 3 år?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netforce:

evga har bättre garanti än alla andra tillsammans.

bättre hurdå? om du menar i antalet månader/år dom har garanti så har båda korten lika länge

till op:
hade jag varit dig hade jag valt MSI kortet. den har allt det som evga kortet har plus lite extra (m2, ps2 port, wifi, bluetooth). det enda evga har bättre är att dom har 6st usb3 portar, vilket seriöst inte borde göra någon skillnad

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bättre hurdå? om du menar i antalet månader/år dom har garanti så har båda korten lika länge

till op:
hade jag varit dig hade jag valt MSI kortet. den har allt det som evga kortet har plus lite extra (m2, ps2 port, wifi, bluetooth). det enda evga har bättre är att dom har 6st usb3 portar, vilket seriöst inte borde göra någon skillnad

Alltså, det är verkligen skönt att kunna köpa MSI och veta att man får i rpincip alla funktioner man kan tänkas behöva. Samtidigt är jag iaf inte IDAG i behov av varken Wifi eller BT. Kanske kan man köpa till det senare? Det är verkligen estetiken som tilltalar mer. Frågan är om EVGA faktiskt kan göra moderkort i klass med övriga tillverkare.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Alltså, det är verkligen skönt att kunna köpa MSI och veta att man får i rpincip alla funktioner man kan tänkas behöva. Samtidigt är jag iaf inte IDAG i behov av varken Wifi eller BT. Kanske kan man köpa till det senare? Det är verkligen estetiken som tilltalar mer. Frågan är om EVGA faktiskt kan göra moderkort i klass med övriga tillverkare.

svårt att tänka mig att evgas moderkort är sämre än dom andra. har inte hört något klag om deras kort.
om utseendet är allt som spelar roll så go for it. du frågade efter input. jag gav min. hade jag köpt själv hade jag köpt det för alla extra funktioner. jag är ingen som betalar mer för mindre bara för den är snygg

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

svårt att tänka mig att evgas moderkort är sämre än dom andra. har inte hört något klag om deras kort.
om utseendet är allt som spelar roll så go for it. du frågade efter input. jag gav min. hade jag köpt själv hade jag köpt det för alla extra funktioner. jag är ingen som betalar mer för mindre bara för den är snygg

Aah Jag tackar för din åsikt, får se hur jag gör

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tyvärr är inte Asrock något jag gillar så skarpt Men jag ska absolut ta en titt på tråden du länkade

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3269440
Tillsammans med en 6700k och är väldigt nöjd,

Har även för mig att MSI's varianter inte stödjer full lenght M.2, utan enbart 2260.

Visa signatur

headake

Permalänk
Medlem

Har inte lusläst specen på korten men bara det att MSI stödjer M2 direkt hade avgjort saken för mig. Att få ett SSD kort som går över PCIe utan att ta upp plats, samt att det finns sjukt snabba M2 kort. Tre gånger så snabba som de snabbaste SATA SSD. Det blir till att fylla maskinen med RAM och körs RAM-disk för att få det snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Har inte lusläst specen på korten men bara det att MSI stödjer M2 direkt hade avgjort saken för mig. Att få ett SSD kort som går över PCIe utan att ta upp plats, samt att det finns sjukt snabba M2 kort. Tre gånger så snabba som de snabbaste SATA SSD. Det blir till att fylla maskinen med RAM och körs RAM-disk för att få det snabbare.

Det går att köra M.2 på EVGA Stinger, men då får man koppla in adaptern som följer med. Adaptern sätts i vertikalt på moderkortet, så om man sätter in en SSD så kommer den att peka rakt uppåt från moderkortet. Förstår inte det designvalet... Sedan stödjer bara adaptern "M.2 Key E" vad nu det betyder?

https://images10.newegg.com/BizIntell/item/13/188/13-188-164/...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

EVGAs Stinger verkar onekligen vara snäppet bättre i strömfaser och kvalité på komponenterna än övriga MSI och ASUS. Så frågan är om man kan leva utan Wifi/BT och M.2 för att få en rejält mycket snyggare bräda med bättre fokus på stabil överklockning... Jag har varken Wifi eller M.2 idag, så kanske att jag skulle kunna klara mig utan..

EDIT: Ser att Stinger inte har USB 3.1, frågan är hur nödvändigt det är 2016/ 2017

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless