Fiber: Måste jag använda telias router TG 799 vac?

Permalänk
Medlem

Fiber: Måste jag använda telias router TG 799 vac?

Hej,

Jag har precis fått fiber och har valt Telia som leverantör för internet (kommer även att på sikt få leverera TV om bredbandet fungerar tillfredsställande).

Nu till min fråga: Telia har skickat en Router som heter TG799vac som jag har hört ska ha lite tveksam wlan förmåga så jag undrar om jag måste använda den eller om jag kan använda min ASUS RT-AC66U istället och vad måste jag i så fall tänka på?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej det behöver du inte. Jag har detta modem hemma tillsammans med Telia fiber och allt du behöver göra är att gå in till bredbands-chatten hos Telia och be dom att ställa om modemet så det skickar vidare trafiken. Då kan du sätta en router bakom (jag har haft just AC66-U ett tag och nu uppgraderat till deras senaste 3200 Mbps-router) på port .... 1 tror jag men dubbelkolla med dom. Du kan dessutom fortfarande ha tillgång till TV via en av de andra portarna på TG799-modemet.

Edit: Min tanke var att du kanske ville fortsätta att kunna använda Telia Fiber för TV och telefon och då kan du som sagt ha TG799 som moem och en router bakom. Däremot om du inte ska ha Telefon/TV så ska du kunna baa ställa en router direkt mot det. Eventuellt kanske man kan få igång IP-TV den vägen också.

/Björn

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har du en fiberconverter i huset. På den borde det finnas LAN-portar. Koppla in valfri router så kommer du att få internet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Brygga Telia-routern och koppla till din gamla.

Om du kan göra det själv eller Telias kundtjänst får fixa det vet jag dock ej. Du kan alltid testa chatta med dem och fråga

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Satan i gatan vad snabba ni är på att svara

Det verkar som om jag kan välja mellan att bara använda ASUS:en eller plugga den i TG:n, vad är det för fördelar respektive nackdelar med de olika alternativen.

Eftersom jag är lat och inte gillar att behöva pilla med sånthär så kanske det är lika bra att köra via TG:n för att enklare komma igång med TV så småningom men om jag tappar effekt på det sättet så kör jag hellre via ASUS:en nu och gör om det om ett år när det är dags att lägga till TV:

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att inte använda Tg799 som en router är att du får två olika nät: ett för internet och ett för TV. Vilket innebär att du måste ha dubbla sladdar till t.ex TV-bänken, sladd till TV-boxen och en annan sladd för Internet.

Jag har valt en lösning där jag använder TG799 som router och accesspunkt men jag har även kompletterat med en extra accesspunkt för bättre wifi-täckning. Du kan återanvända din ASUS som en ren accesspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nackdelen med att inte använda Tg799 som en router är att du får två olika nät: ett för internet och ett för TV. Vilket innebär att du måste ha dubbla sladdar till t.ex TV-bänken, sladd till TV-boxen och en annan sladd för Internet.

Jag har valt en lösning där jag använder TG799 som router och accesspunkt men jag har även kompletterat med en extra accesspunkt för bättre wifi-täckning. Du kan återanvända din ASUS som en ren accesspunkt.

Det lät intressant för planen är att bara köra trådlöst, dels med internet nu men även TV om något år.

Min oro är att wifi-täckningen ska vara för dålig eftersom huset är ganska stort (ca 240 kvm) med både datorer och TV på båda våningsplanen och med en fiberaccepunnkt som tyvärr sitter på ena gaveln på övervåningen.

Hur gör jag för att få till detta på bästa sätt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kiro:

Det lät intressant för planen är att bara köra trådlöst, dels med internet nu men även TV om något år.

Min oro är att wifi-täckningen ska vara för dålig eftersom huset är ganska stort (ca 240 kvm) med både datorer och TV på båda våningsplanen och med en fiberaccepunnkt som tyvärr sitter på ena gaveln på övervåningen.

Hur gör jag för att få till detta på bästa sätt?

Du monterar upp flera accesspunkter, men tänk på att wifi är ett dåligt val om du bor där det finns mycket andra nät i närheten, man ska sträva efter kortast möjliga räckvidd och 5GHz om nätet ska bli snabbt, så flera AP är det som gäller, en AP och lång räckvidd ger mest problem för alla om du inte är ensam i etern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lite off:topic här , men har också precis fått telia fiber och jag upplever ibland ( flera gånger per dag ) att det går segt som fan att surfa och att slå upp sidor via websidor antar att det är DNSen som är slö? någon annan som har problem med detta? även på endel sidor så laddas inte bilderna utan man måste köra en F5 för att få upp bilder... hade aldrig dessa problem med comhem. Detta händer på alla datorer i lägenheten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det beror lite på vad du har för converter.

Jag har bredband och telefon från bahnhof, bredbandet är kopplat till min asus router.
Telefonen är kopplat till min CTS-converter med bahnhofs router som har telefonuttag.
Sen har jag tv från telia, TVboxen kunde jag ansluta direkt till min CTS utan att behöva krågla till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiro:

Det lät intressant för planen är att bara köra trådlöst, dels med internet nu men även TV om något år.

Min oro är att wifi-täckningen ska vara för dålig eftersom huset är ganska stort (ca 240 kvm) med både datorer och TV på båda våningsplanen och med en fiberaccepunnkt som tyvärr sitter på ena gaveln på övervåningen.

Hur gör jag för att få till detta på bästa sätt?

I mina ögon känns det lite knasigt att först investera en massa pengar i fiber för att därefter sabba det genom att endast köra trådlöst. Jag hade utan tvekan passat på att även installera kabel i huset och anslutit servrar, speldator, NAS, TV mm med kabel.

Bra wifi får man genom att ha flera accesspunkter vilket i ditt fall innebär minst 2 accesspunkter, en AP per våningsplan. Börja med TG799 vid "fiberaccesspunkten" och dra därefter kabel ned till undervåningen där du sätter en ytterligare AP på lämpligt ställe. Vill du ha ännu bättre wifi sätter du upp ytterligare en eller två accesspunkter.

Orkar du inte dra kabel så är "homeplug" ett mycket bättre alternativ än wifi repeaters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lite off:topic här , men har också precis fått telia fiber och jag upplever ibland ( flera gånger per dag ) att det går segt som fan att surfa och att slå upp sidor via websidor antar att det är DNSen som är slö? någon annan som har problem med detta? även på endel sidor så laddas inte bilderna utan man måste köra en F5 för att få upp bilder... hade aldrig dessa problem med comhem. Detta händer på alla datorer i lägenheten.

Vad har du för utrustning? Kör du egen router? Låter på symptomen att du kör routern på router...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Vad har du för utrustning? Kör du egen router? Låter på symptomen att du kör routern på router...

kör telias senaste router kör inget eget alls.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madtop:

I mina ögon känns det lite knasigt att först investera en massa pengar i fiber för att därefter sabba det genom att endast köra trådlöst. Jag hade utan tvekan passat på att även installera kabel i huset och anslutit servrar, speldator, NAS, TV mm med kabel.

Bra wifi får man genom att ha flera accesspunkter vilket i ditt fall innebär minst 2 accesspunkter, en AP per våningsplan. Börja med TG799 vid "fiberaccesspunkten" och dra därefter kabel ned till undervåningen där du sätter en ytterligare AP på lämpligt ställe. Vill du ha ännu bättre wifi sätter du upp ytterligare en eller två accesspunkter.

Orkar du inte dra kabel så är "homeplug" ett mycket bättre alternativ än wifi repeaters.

Rent tekniskt sätt har du rätt, trådat är alltid bäst. Du kan utan problem komma upp i runt 800-900 Mbps i ditt interna nätverk den vägen. Samtidigt ska jag säga att WiFi har utvecklats ordentligt under de senaste åren att det för en absolut majoritet av användare fungerar utmärkt.

Homeplug är jag tyvärr mer skeptisk till då det fortfarande är väldigt beroende av ditt elnät. Exempel: Jag har i vårt hus på Gotland (byggt ett par år sedan så relativt nytt elnät) och testade i dagarna TP-Link AV1200 som är en top-of-the-line homeplug med stöd för AV2, 'teoretisk' max-hastighet på 1200 Mbps och med 3 st gigabit-portar. Resultat: På samma våning så får jag runt 120 Mbps upload och 144 Mbps download (använder LAN Speed Test och TSL Server för att testa interna nätverkets hastighet). En våningupp så sjunker det till runt 40 Mbps upload och 70 Mbps download. Med andra ord inte speciellt imponerande hastighet för ett nybyggt hus.

Jag har en mycket bättre upplevelse med Wifi:

Jag har Telia fiber på två ställen, i vårt hus på Gotland och hemma i Huddinge. På Gotland tror jag att vi har 100/10 just nu som ingår men jag kommer uppgradera till åtminstone 100/100. Hemma har jag just nu 1000/100.

På Gotland såg jag till att dra in kablar i alla rum när vi byggde huset så varje rum har två uttag och i mitt "teknikrum" under trappan där fiber kommer in sitter en patchpanel + att jag satt till en netgear gigabit-switch (en av företagsvarianterna). En äldre TG789vn agerar router med trådlöst avstängt och jag har en lite äldre D-link-router (DL-868L) som agerar accesspunkt. Vi kör även Telia för TV/telefon.

Här får jag utan problem ut 100 Mbit/s till internet via det trådlösa i hela huset med ett stort antal enheter uppkopplade, dock kör TV endast via tråd då det var enkelt att dra en kabel direkt via patchpanelen till "rätt" uttag. Jag har dock provat med deras paket för att få TV trådlöst och det gick också bra. Testar jag det trådlösa nätverket via LAN Test Speed så ligger det runt 200 Mbps upp och 250 Mbps ner. Inte direkt gigabit-hastigheter men tillräckligt internt. Så ska jag vara ärlig så sitter jag fortfarande oftare och kör trådlöst på de bärbara datorerna istället för att dra kabel från ett uttag.

Hemma i Huddinge har vi som sagt 1000/100 (uppgraderade från 250/100 före sommaren). Det är ett hus från 30-talet och det var inte riktigt möjligt att dra om massor kablar i väggarna. Huset är i två våningar med en rejäl stomme av massivt trä. Mitt arbetsrum med flera datorer är i garaget på undervåningen lååångt bort från där fibern kommer in och routern står. Ett TG99 är bryggat och jag har haft lite olika ASUS routrar som router men nu är det en av deras nyaste 3200 AC-router.

Jag är inte helt nöjd med hastigheten via kabel, när jag hade 250/100 kom jag oftast upp i 300/100 i bredbandskollen men nu med 1000/100 (som egentligen är '500-1000') så får jag strax under 500 och ibland ner mot 400 när jag kör kabel direkt mot routern. Så jag ska klaga lite. Även med trådlöst på övervåningen så ligger jag runt 350-400 Mbps mot ineternet med de olika enheterna. Vid vår TV har jag satt en äldre Linksys WUMC710 Wireless-AC Universal Media Connector som bryggar signalen till de enheter som står vid TV (Chromecast, AppleTV, BR-spelare, TV, ibland en liten dator för att strömma från min NAS som står i garaget).

På undervåningen så droppar hastigheten snabbt, särskilt ute i garaget där jag sitter och jobbar och där min stora Synology-NAS står. Här har jag dock satt en äldre ASUS AC66u som jag satt upp som media-brygga (ASUS har det som ett val, det blir en sorts brygga). På samma ställe där jag direkt mot det trådlösa nätverket kanske får ner mot 20-30 Mbps om jag ens får signal så ger mig router => router runt 400 Mbps i hastighet när jag mäter på det interna nätverket via LAN Speed Test. De enheter som sitter i närheten ansluts via kabel och sen planerar jag att sätta en enklare accesspunkt där för att skapa ett nät på bottenvåningen.

Så för mig är WiFi ett utmärkt val då jag inte känner för att försöka dra kablar runt hela huset.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

@Oneone: intressant...har haft exakt samma problem...fick hem en netgear-router idag för att testa o det gick klockrent, men telefonin måste ju går via thomsonroutern så jag testade att koppla all utrustning utom telefon till netgear-routern och sen vidare in i thomson(ej bryggad) o därifrån till fiberboxen...nu går ALLT som det ska..inga "sidan kan inte visas" o dns-error etc...

fråga: vad förlorar jag på att INTE brygga thomsonroutern? allt funkar perfekt nu, 3 kabelanslutna + 3 wifianslutna enheter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av swetom:

@Oneone: intressant...har haft exakt samma problem...fick hem en netgear-router idag för att testa o det gick klockrent, men telefonin måste ju går via thomsonroutern så jag testade att koppla all utrustning utom telefon till netgear-routern och sen vidare in i thomson(ej bryggad) o därifrån till fiberboxen...nu går ALLT som det ska..inga "sidan kan inte visas" o dns-error etc...

fråga: vad förlorar jag på att INTE brygga thomsonroutern? allt funkar perfekt nu, 3 kabelanslutna + 3 wifianslutna enheter.

Om du inte konfat om Netgearen så kommer du troligen förr eller senare att få adresseringsproblem pga dubbel nat och dubbla dhcpservrar, dessutom är det konstigt om din ändring skulle ha påverkat dnsuppslag eftersom de fortfarande går genom Thomsonen som du har det kopplat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: håller med..borde inte funka bättre men det gör det...inga som helst problem nu..men kopplar jag in allt i thomson så bli det samma problem igen...fattar inte varför

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swetom:

@mrqaffe: håller med..borde inte funka bättre men det gör det...inga som helst problem nu..men kopplar jag in allt i thomson så bli det samma problem igen...fattar inte varför

Och du är säker att den inte är bryggad sen tidigare av någon anledning ...? Vilken IP-adress får din Netgear-router? Nu är jag absolut inte expert på nätverk men borde den inte får en intern adress från Thompson (typ 198.168.1.x) och sen i sin tur dela ut adresser? Jag minns itne vad Netgear brukar använda men det är väl i sin tur också samma nät, d v s 1.x ....

Ang bryggning och telefoni. Jag har TG 799 bryggad och vi har fortfarande telefon via den. Så bryggning förstör inte möjligheten för TV och telefoni. Det som ändras är att du endast kan använda en av portarna för ethernet som dras till routern.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Och du är säker att den inte är bryggad sen tidigare av någon anledning ...? Vilken IP-adress får din Netgear-router? Nu är jag absolut inte expert på nätverk men borde den inte får en intern adress från Thompson (typ 198.168.1.x) och sen i sin tur dela ut adresser? Jag minns itne vad Netgear brukar använda men det är väl i sin tur också samma nät, d v s 1.x ....

Ang bryggning och telefoni. Jag har TG 799 bryggad och vi har fortfarande telefon via den. Så bryggning förstör inte möjligheten för TV och telefoni. Det som ändras är att du endast kan använda en av portarna för ethernet som dras till routern.

TG7x9 har 192.168.1.1/24 och Netgear Nighthawk har exakt samma. Vilket betyder att netgear-routern har samma nät på båda sidorna...

När det gäller bryggning av TG7xx så anser jag den stora skillnaden att TV och Internet inte längre är på samma nät. Dvs man behöver ha två nät hemma, ett för internet och ett annat för TV. Vilket i sin tur kräver dubbla kablar mm.

Permalänk
Medlem

@Björn Endre:
netgear-routern får 192.168.1.70 fr teliaroutern...sen får jag 10.0.0.1 osv i dator, surfplatta etc fr netgear

Permalänk
Medlem

Är medveten om tråden är 1år+ gammal, men vill lägga till lite viktig information som fortfarande är relevant:

1) Du behöver inte brygga enheten för att få det att fungera precis som @swetom beskriver. Förutsättningen är att man kopplar in sladden från Telias router -> WAN-porten på sin egna router och använder sig av ett annat subnät.

Exempelvis: Telias router ger ut 192.168.0.x-adresser. På den egna routern kör man då 192.168.1.x eller 10.x.y.z exempelvis sen pluggar man in alla sina enheter i den egna routern.

Den egna routern kommer tolka adressen från Telias router som Internet och inga konflikter kommer ske i det lokala nätverket.

Nackdelen är att man har ett extra hopp för nätverkstrafiken mot att bara använda Telias router som modem (vid ADSL/VDSL). Bör påverka minimalt dock i de allra flesta fall.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

TG7x9 har 192.168.1.1/24 och Netgear Nighthawk har exakt samma. Vilket betyder att netgear-routern har samma nät på båda sidorna...

När det gäller bryggning av TG7xx så anser jag den stora skillnaden att TV och Internet inte längre är på samma nät. Dvs man behöver ha två nät hemma, ett för internet och ett annat för TV. Vilket i sin tur kräver dubbla kablar mm.

Ja jag har 4 st utag

1 = Internet
2= IPTele
3= IPTv
4= framtida tjänster som larm osv

Internet från BB2 och TV från Serverado och dom går på 2 olika abonnemang..

TV boxen är kopplad direkt i utag nr 3 ingen router eller något mellan så jag har en kabel dragen från hallen till vardagsrummet
Medans internet kör jag helt trådlöst.Så lite irriterande att behöva ha en kabel ändå

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Är medveten om tråden är 1år+ gammal, men vill lägga till lite viktig information som fortfarande är relevant:

1) Du behöver inte brygga enheten för att få det att fungera precis som @swetom beskriver. Förutsättningen är att man kopplar in sladden från Telias router -> WAN-porten på sin egna router och använder sig av ett annat subnät.

Exempelvis: Telias router ger ut 192.168.0.x-adresser. På den egna routern kör man då 192.168.1.x eller 10.x.y.z exempelvis sen pluggar man in alla sina enheter i den egna routern.

Den egna routern kommer tolka adressen från Telias router som Internet och inga konflikter kommer ske i det lokala nätverket.

Nackdelen är att man har ett extra hopp för nätverkstrafiken mot att bara använda Telias router som modem (vid ADSL/VDSL). Bör påverka minimalt dock i de allra flesta fall.

En stor nackdel är att du har två NAT.
Tycker man det är krångligt att göra "port forwards" i en NAT ska man definitivt undvika att göra det i 2 NAT:ar.

Skrivet av fermia:

Ja jag har 4 st utag

1 = Internet
2= IPTele
3= IPTv
4= framtida tjänster som larm osv

Internet från BB2 och TV från Serverado och dom går på 2 olika abonnemang..

TV boxen är kopplad direkt i utag nr 3 ingen router eller något mellan så jag har en kabel dragen från hallen till vardagsrummet
Medans internet kör jag helt trådlöst.Så lite irriterande att behöva ha en kabel ändå

Du har nog svängt på portarna:
2 = TV
3 = Voip

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

En stor nackdel är att du har två NAT.
Tycker man det är krångligt att göra "port forwards" i en NAT ska man definitivt undvika att göra det i 2 NAT:ar.

Du har nog svängt på portarna:
2 = TV
3 = Voip

Nej jag har så som jag skrev

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

När jag har telias router med fiber har jag fast ip nr.
Kör jag egen router så får jag nytt ip så fort jag startar om routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

En stor nackdel är att du har två NAT.
Tycker man det är krångligt att göra "port forwards" i en NAT ska man definitivt undvika att göra det i 2 NAT:ar.

Helt klart! Det har du helt rätt i, det blir krångligare och lösningar som uPnP etc kommer inte fungera automatiskt eftersom de inte routas.

Mao, undvik den lösningen så långt det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ni som kör iptv/telefoni via fibern. Skiljer leverantören bara på det via olika vlan? Hur villiga är de att ge ut informationen så man kan köra med egna prylar isf?

Visa signatur

.

Permalänk

Portar på MediaAccess TG799TSvac Xtream likadana?

Hej

Ska precis koppla in ubiquiti ac lite och undrar om det spelar någon roll vilken av utgångarna på Telias router (MediaAccess TG799TSvac Xtream) som jag väljer? På min switch som jag också har står det att portarna har olika prio men det kanske inte är så på telias router?

Trevlig helg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gördetsjälv:

Hej

Ska precis koppla in ubiquiti ac lite och undrar om det spelar någon roll vilken av utgångarna på Telias router (MediaAccess TG799TSvac Xtream) som jag väljer? På min switch som jag också har står det att portarna har olika prio men det kanske inte är så på telias router?

Trevlig helg!

Portarna har samma prio och funktion om smarten inte är bryggad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Portarna har samma prio och funktion om smarten inte är bryggad.

Lysande och stort tack för blixtsnabbt svar! Fortsätter inkopplingen och får snart (?) njuta av wifi via Ubiquitin framöver!

Tack!