Permalänk

i5 3570k fast i x16

Som rubriken lyder går min processor i x16 av någon anledning, och kan inte få upp den i något annat hur mycket jag än har provat.
Har ett msi z77 mpower mobo.
Har provat att ställa multiplyern på diverse hastigheter i bios, använder high performance plan i windows, har stängt av diverse power saving features. System i windows säger att den kör i 3.4ghz, men jag får inte upp den högre än 1.6ghz ens i load när jag mäter samtidigt som jag startat bf 1 beta. Det kör cpun i upp till 100% men bara i 1.6ghz.
Jag har kanske missat något, men vet inte vad isf. Provade att installera förra bios firmwaren men ingen skillnad där heller.
Hjälp uppskattas enormt! Postar lite bilder på hur det ser ut. Och postar nya kontinuerligt om ni vill att jag ska kolla i diverse program osv.

Permalänk
Medlem

Har du testat med Load default i bios?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd

Tagit ur batteriet nån minut??

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Maho: Jag har provat att använda cl_cmos knappen på baksidan vid usb portarna, men inte att göra det manuellt. borde jag prova att göra det manuellt med jumpern?
Det konstiga är att allt ser rätt ut så vitt jag vet, och att den registrerar det som 3.4 men testprogrammen säger något annat. Även provat att köra 3D mark Firestrike, med urusla resultat i fysik och combined.

Permalänk

@Mange43: Kan lika gärna prova batteriet också då.

Permalänk

@Mange43: Provade att resetta med batteriet, ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Vad står det när du bootar datorn? Det ska ju stå när uefi bootar vilke aktuell hastighet din processor har. Står det 1.6 där också?

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk

@imdaniel: När jag resettade står det att allt inställningar har återställts, och även att den har en klockhastighet på 100mhz*34=3.4ghz

Permalänk

@ImmortalCore: Då kanske felet ligger i mjukvaran på något sätt? Ganske långsökt iofs, men jag kanske måste installera om windows för att få bort "buggen" som kanske har uppstått? iom att mb registrerar 3.4ghz ?

Permalänk

Några fler ideer? Annars tar jag och installerar om windows för säkerhets skull

Permalänk
Medlem

Ja då är ju problemet övervägande sannolikt i Windows. Finns ett överklockingsprogram från Intel. Se om du kan göra nån ändring där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.

Permalänk
Medlem

Hade du den Senaste biosen innan du provade den Äldre ?

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk

@kriffe93: Började med det nyaste bioset, resettade det, flashade näst nyaste, resettade, flashade tillbaka till nyaste, resettade, inget hjälper konstigt nog. Enda skillnaden var att i det gamla gick cpun i 105mhz istället för jämna 100, men det var nog bara tillfälligt skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Antar att du redan har tittat energialternativ och ställt in maximum performance? Testa stäng av C-states i bios annars

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

@Fakkahe: Kollad både power states, och ställt in high performance. Ska prova att installera windows 10 och se om det fungerar sedan, annars kanske moderkortet är dåligt? Eller är det större risk att det är cpu som kan ha problem? Kan jag kolla det med något program som kan köra tester på mobo och cpu ?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Låter som mjukvarufel. Installera om Windows och kolla om det hjälper?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImmortalCore:

@Fakkahe: Kollad både power states, och ställt in high performance. Ska prova att installera windows 10 och se om det fungerar sedan, annars kanske moderkortet är dåligt? Eller är det större risk att det är cpu som kan ha problem? Kan jag kolla det med något program som kan köra tester på mobo och cpu ?

Kan vara mjuvarutrassel som ställer till det.

Ladda ner trottlestop och kör det, i huvudfönstret finns en ruta som säger BD PROCHOT bocka ur den och se om CPU går upp i hastighet, bocka i den igen och jämför.

Om CPU beter sig normalt när du bockar ur så får antagligen din CPU Prochot signal vilket den bara ska få om nått (behöver inte vara CPU) är överhettat, kolla med tex hwmonitor, om allt ser bra ut så antagligen Windowstrassel...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson: BDPROCHOT fick den att gå upp till x34 igen ! I HWmonitor ligger ingen av tempmätarna över 40 grader.... hur ska jag tolka det? Såg också att DrMOS Alarm lampan lyser på mitt moderkort, men inget är varmt varken på kortet eller heatsinks, så då kanske felet ligger i moderkortet ändå? Om jag har förstått det rätt så betyder det att MOS är överhettat ?
Stresstestade i några minuter, och alla värden såg stabila ut i hwmonitor, högsta uppmätta värden låg på 50-55 grader.

Permalänk
Medlem

@ImmortalCore:

Med Intel XTU så kan man se om cpu throttlar pga värme:
https://downloadcenter.intel.com/download/24075/Intel-Extreme...-

Permalänk
Medlem

Bara en chansning, testat att ändra powersettings i kontrollpanelen?
Sätt den på maximum performance.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Kanske är Nord/sydbrygga som behöver ny kylpasta, dessa chipset kan ställa till det om de blir överhettade.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Fisken1986: Då behöver jag alltså ta bort dessa 4 heatsinks och applicera ny pasta alltså? Aldrig pillat med nb/sb men det ska nog gå att komma på hur man tar bort dem. Har ingen alkohol att ta bort gammal pasta med, är det känsligt på dessa kretsar? Och funkar det bra med EK-TIM Ectotherm eller Arctic Silver 5? De har legat några år dock, och var använda då, men legat stängda i plastpåsar sedan dess.