Permalänk
Medlem

Trasiga ram minnen?

Hejsan!

har på senaste fått lite bluescreens då och då... händer typ 3ggr per vecka.
Verkar tråkigt nog endast komma när jag spelar overwatch eller world of warcraft.

efter ha läst lite guider etc på swec så ladda jag ner memtest86.
körde det ett tag å fick 440 errors stod även något om memory flip? kommer inte ihåg riktigt.

går det att hitta resultatet nånstans? tryckte yes på save as html men det verkar endast vara för PRO versionen
vilket jag inte har.

Min dator

CPU 4770k
Moderkort Asus Maximus vi impact
Ram 16GB Corsair
SSD Samsung pro 256GB
Grafikkort: GTX 760
Nätagg Fractal Design Edison M 650W
OS Windows 10 Pro

är det bara att köpa nya ram minnen? eller är det något annat som är trasigt?

Permalänk
Medlem

Memtest86 är pålitligt så, får du error där hade jag bara köpt nya minnen helt enkelt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att sätta i modulerna 1 och 1 och testa igen.
Kontrollera även att de kör på rätt spänning och timeing. (Står de fel så kommer de ge fel på data). Ofta är det sk ESD skador (statiskt elektricitet) som dödar RAM minnen, så tänk på att ha antistatarmband och vara försiktig (läs om ESD faror om du inte vet).

Minnesfel är ganska allvarligt fel för en dator, för det kan mycket väl förstöra både spels sparningar, banna dina konton för fusk och krascha Windows (för gott så ominstall behövs). Så ta hand om detta direkt och tro inte att det försvinner.

Permalänk
Avstängd

Testa sätt minnena på 9 9 9 24, T1 sen sätt spänningen på 1,5V..(Om nu detta inte redan är gjort)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Memtest86 är pålitligt så, får du error där hade jag bara köpt nya minnen helt enkelt.

ok får ev titta på nya minnen då.

Skrivet av Paddanx:

Du kan ju börja med att sätta i modulerna 1 och 1 och testa igen.
Kontrollera även att de kör på rätt spänning och timeing. (Står de fel så kommer de ge fel på data). Ofta är det sk ESD skador (statiskt elektricitet) som dödar RAM minnen, så tänk på att ha antistatarmband och vara försiktig (läs om ESD faror om du inte vet).

Minnesfel är ganska allvarligt fel för en dator, för det kan mycket väl förstöra både spels sparningar, banna dina konton för fusk och krascha Windows (för gott så ominstall behövs). Så ta hand om detta direkt och tro inte att det försvinner.

Har ITX moderkort samt det är 2st minnen har testat bytt plats samt kört på 1 verkar fortfarande få fel....

läste också något om spänningen... hur kollar man vad den ska vara på?

Skrivet av Fisken1986:

Testa sätt minnena på 9 9 9 24, T1 sen sätt spänningen på 1,5V..(Om nu detta inte redan är gjort)

ok ska kolla det

Permalänk
Avstängd

Får man errors är minnena dåliga och ful lösningen är att antingen köra slappare timings och man kan inte bara säga sätt timingsen på 9 9 9 24, T1 på 1.5v utan att veta orginal timings och är dina orginal timings 9.9.9.24 1t kan man först testa att ändra 1t till 2t funkar inte det köra 10.10.10 48 2t ...funkar inte det så går man på volten och ddr3 brukar oftast vara 1.5v men man piskar på till 1.6v det klarar alla minnen vissa är lite känsliga om man går högre men brukar inte vara nån fara att gå 1.65 heller ....funkar inte det så kasta köp nytt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

Har ITX moderkort samt det är 2st minnen har testat bytt plats samt kört på 1 verkar fortfarande få fel....

läste också något om spänningen... hur kollar man vad den ska vara på?

Antingen kollar du på tillverkarens sida efter exakt de modellerna du har (du har inte sagt detta så vi kan inte hjälpa dig).

Eller om du iaf kan komma in i Windows, ta hem och kör CPU-Z (räcker med den Zip:ade versionen av eng). Packa upp och kör programmet. I fliken "SPD" kan du "fråga" varje modul, elektroniskt, vilka timeings och spänningar det ska ha. Välj en slot i rullisten, så ser du.

Normalt är det 1,5V för standard hastigheter och 1,65V för högprestanda/OC hastigheter.
Hastigheterna du ser i tabellerna är äkta frekvenser. Eftersom det är DDR (Dual Data Rate) så är den effektiva hastigheten 2x detta. Så tex 1600Mhz DDR3 minne är egentligen 800Mhz i äkta.
I fliken "Memory" så ser du vad datorn kör.. just nu. Så kan kan jämföra mellan flikarna.

- Frekvensen ska inte gå högre, utan det som står i SPD är max för de värdena.
- Timeings får inte gå lägre, utan det som står är minsta som krävs för den frekvensen (du kan alltid öka ett steg eller så.)
- Spänning, är minimin nivån som behövs för den specifika hastigheten och timeings.
Du bör inte gå över 1,65V, men du kan utan problem sätta 1,55V-1,60 för 1,5V-moduler för att se om de fungerar då.

Om de inte fungerar efter att du verifierat detta, så är det något fel, och då blir det till att titta på nya moduler. Normalt dock, är det bara en modul som går sönder i taget... så om båda är trasiga (när du testar en och en) så är risken att något annat är trasigt också/istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Får man errors är minnena dåliga och ful lösningen är att antingen köra slappare timings och man kan inte bara säga sätt timingsen på 9 9 9 24, T1 utan att veta orginal timings 1.5v och är dina orginal timings 9.9.9.24 1t kan man först testa att ändra 1t till 2t funkar inte det köra 10.10.10 48 2t ...funkar inte det så går man på volten och ddr3 brukar oftast vara 1.5v men man piskar på till 1.6v det klarar alla minnen vissa är lite känsliga om man går högre men brukar inte vara nån fara att gå 1.65 heller ....funkar inte det så kasta köp nytt

Jo, du har rätt...glömde fråga vad TS har för DDR3 RAM.

TS kolla först upp vad du har för RAM sen utgå efter vad du har för timings nu, med te.x CPU-z.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Ändrade till 1.5v men ja det gick inget vidare

har inte ändrat timeings

fick detta resultat skrev ner det denna gång iaf ^^

TEST - ERROR
0 - 0
1 - 0
2 - 0
3 - 0
4 - 0
5 - 0
6 - 2954
7 - 1
8 - 0
9 - 2600
10 - 0
13 - 0

Ber om ursäkt glömde skriva vilket minne det var

det är

Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP

Men jag gissar att dom är slut... köpte dom 2013 - 02 - 27 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

Ändrade till 1.5v men ja det gick inget vidare

har inte ändrat timeings

fick detta resultat skrev ner det denna gång iaf ^^

TEST - ERROR
0 - 0
1 - 0
2 - 0
3 - 0
4 - 0
5 - 0
6 - 2954
7 - 1
8 - 0
9 - 2600
10 - 0
13 - 0

Ber om ursäkt glömde skriva vilket minne det var

det är

Corsair 16GB (2x8192MB) CL10 1600Mhz VENGEANCE LP

Men jag gissar att dom är slut... köpte dom 2013 - 02 - 27 ^^

Hör med Corsair Johan i deras tråd , det ska va livstids garanti på dom.
http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag har förstått det är allt över 0 fel i Memtest86 för många fel när det gäller RAM. Du kan ju höra av dig till Corsair om du orkar, det är livstids garanti på i stort sett alla minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Hör med Corsair Johan i deras tråd , det ska va livstids garanti på dom.
http://www.sweclockers.com/forum/127-corsair
Mvh / Mange

Skrivet av Andreaz1:

Som jag har förstått det är allt över 0 fel i Memtest86 för många fel när det gäller RAM. Du kan ju höra av dig till Corsair om du orkar, det är livstids garanti på i stort sett alla minnen.

ok jo.. har gått i tanken bra länge att något har varit knasigt med minnerna...

vet bara inte hur jag ska inleda min fråga till corsair är lite dåligt på sådant ^^

senast jag försökte med ett garanti ärende va på siba.. min mus slutade bara fungera.. å då för
att dom skulle kunna hjälpa mig så var jag tvungen att teckna... något siba kort å bli kund där först
lät lite för krångligt så jag struntade i det i stället.

köpte minnerna på inet men jag antar att butiker har sin egen garanti på ca 1-2 år? sen får man vända sig till tillverkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

ok jo.. har gått i tanken bra länge att något har varit knasigt med minnerna...

vet bara inte hur jag ska inleda min fråga till corsair är lite dåligt på sådant ^^

senast jag försökte med ett garanti ärende va på siba.. min mus slutade bara fungera.. å då för
att dom skulle kunna hjälpa mig så var jag tvungen att teckna... något siba kort å bli kund där först
lät lite för krångligt så jag struntade i det i stället.

köpte minnerna på inet men jag antar att butiker har sin egen garanti på ca 1-2 år? sen får man vända sig till tillverkaren?

"Tja. Mina minnen har gått sönder efter två år. Jag har hört att det är livstid garanti från en person på SweClockers. Är det sant?"
Sen ta det från där.

En fördel, för både dig och Corsair är att du tar reda på vilken av ramstickorna det är fel på.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

ok jo.. har gått i tanken bra länge att något har varit knasigt med minnerna...

vet bara inte hur jag ska inleda min fråga till corsair är lite dåligt på sådant ^^

senast jag försökte med ett garanti ärende va på siba.. min mus slutade bara fungera.. å då för
att dom skulle kunna hjälpa mig så var jag tvungen att teckna... något siba kort å bli kund där först
lät lite för krångligt så jag struntade i det i stället.

köpte minnerna på inet men jag antar att butiker har sin egen garanti på ca 1-2 år? sen får man vända sig till tillverkaren?

Får båda stickorna fel när du kör dom ensamma? Får du fel i alla socklar? Stämmer inställningarna överens med deras spec dvs timings samt spänning. Mer spänning kan ge fel lika som för låg spänning.

Om båda stickor får fel oavsätt sockel så skulle jag snarare titta på moderkort/CPU/BIOS

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

ok jo.. har gått i tanken bra länge att något har varit knasigt med minnerna...

vet bara inte hur jag ska inleda min fråga till corsair är lite dåligt på sådant ^^

senast jag försökte med ett garanti ärende va på siba.. min mus slutade bara fungera.. å då för
att dom skulle kunna hjälpa mig så var jag tvungen att teckna... något siba kort å bli kund där först
lät lite för krångligt så jag struntade i det i stället.

köpte minnerna på inet men jag antar att butiker har sin egen garanti på ca 1-2 år? sen får man vända sig till tillverkaren?

Corsair Johan är jäkligt trevlig och lätt att prata med så det blir inga problem.
Det är ju bara att skriva att du har testat att byta dom och kört med memtest.
Det löser du.
Mvh / Mange

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

"Tja. Mina minnen har gått sönder efter två år. Jag har hört att det är livstid garanti från en person på SweClockers. Är det sant?"
Sen ta det från där.

En fördel, för både dig och Corsair är att du tar reda på vilken av ramstickorna det är fel på.

ok ! tack

Skrivet av Commander:

Får båda stickorna fel när du kör dom ensamma? Får du fel i alla socklar? Stämmer inställningarna överens med deras spec dvs timings samt spänning. Mer spänning kan ge fel lika som för låg spänning.

Om båda stickor får fel oavsätt sockel så skulle jag snarare titta på moderkort/CPU/BIOS

Ja dom får båda errors.

vadå kan det vara fel på moderkortet? å cpu? fatta inte riktigt.

förlåt ^^

Skrivet av Mange75:

Corsair Johan är jäkligt trevlig och lätt att prata med så det blir inga problem.
Det är ju bara att skriva att du har testat att byta dom och kört med memtest.
Det löser du.
Mvh / Mange

Skickades från m.sweclockers.com

ok härligt att höra.

Edit*** Testade nu köra en sticka i

Då fick jag 0 errors....

Men dock så står det

Ram may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips?

Vad menas med det?

är minnet ok?

för när jag testar den andra som jag tog ur så får jag errors.

minnets timing står det 10 - 10 - 10 - 27.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

ok ! tack

Ja dom får båda errors.

vadå kan det vara fel på moderkortet? å cpu? fatta inte riktigt.

förlåt ^^

ok härligt att höra.

Igen du måste svara bättre om du vill ha hjälp.....

Så du har testat _varje_ RAM sticka i _varje_ sockel _ensamt_ och varje gång har de fått fel?
Har de rätt spänning/timings?

Vad som kan vara fel? Moderkortets socklar kan vara skadade men om alla ger utslag är det knappast det. Kan vara BIOS som ger trubbel eller helt enkelt skadad CPU sockel (böjda pins) CPU'n minneskontroller kan vara skadad.

Hanterar du dina komponenter ESD säkert? dvs antistatarmband mm?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander:

Ok ska försöka svara så gott jag kan

Ja, har flyttat runt på minnerna testa en i taget även testat byta plats med dom... testa sticka NR.1 i båda platserna men fick errors...

Gjorde samma sak på sticka NR.2 den fick 0 errors men det står

"Ram may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips"

Minnet körs på 1.5v

sen det dära med timing blev jag inte riktigt klok på å vågade inte ändra på något

så den är inställd på följande

10 - 10 - 10 - 27

Jag har ett ESD armband som jag kopplar till datorns metall delar antar att det duger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

@Commander:

Ok ska försöka svara så gott jag kan

Ja, har flyttat runt på minnerna testa en i taget även testat byta plats med dom... testa sticka NR.1 i båda platserna men fick errors...

Gjorde samma sak på sticka NR.2 den fick 0 errors men det står

"Ram may be vulnerable to high frequency row hammer bit flips"

Minnet körs på 1.5v

sen det dära med timing blev jag inte riktigt klok på å vågade inte ändra på något

så den är inställd på följande

10 - 10 - 10 - 27

Jag har ett ESD armband som jag kopplar till datorns metall delar antar att det duger?

Dvs den får inga fel på andra stickan vilket betyder då att sticka nr 1 är skadad.

Meddelandet du får är att vissa stickor från 2010 är något känsliga för vissa operationer och då har memtest upptäckt att den kan ha tendenser att få dessa "mindre fel". Läser man på deras sida om detta så ser det ut som att man skall se upp om man kör databasservrar eller flygplan eller medicinskt utrustning som måste ha extrem stabilitet och som kan accessa minnet bra mycket mer än vanligt användning.

Mer info: http://www.memtest86.com/troubleshooting.htm#hammer

Men det är bara att ta kontakt med Corsair eller återförsäljaren som sålde minnen till dig och säga att ena stickan får fel i memtest86. Du kan nämna Hammer felet och länka ovanstående men viktigt är att du förklarar att det inte är samma typ av fel. Då det är ganska ovanligt att 2/2 stickor felar, utan brukar vara då att någon annan hårdvara som har problem.

Dock skulle jag varit du skulle jag först testat med att manuellt ställa in timings och spänning enligt spec då det kan hända att BIOS sätter detta fel. Att slänga 1.5V utan att vara säker på om de är speccade för det kan vara skadligt....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander:

ok! tackar så mycket för hjälpen

allt verkar fungera prima just nu ^^ men det visar sig
får kontakta corsair om det trasiga minnet å hoppas på det bästa.

Tack igen alla.

Permalänk
Avstängd

jag skulle köra rma är inget snack om saken med errors men har man inte möjligheten att köra rma och det är cl10 minnen så kan man testa t.e.x cl 11.11.11 xx 2t och med slappare timings ger ökat stabilitet och får rätt ofta bort bort errors sen eftersom orginal volten är 1.5v kan man testa om 1.6v hjälper annars gå till 1.65v och även om det är över spec på en del modeller så klarar ddr3 minnen 1.65v om dom är spec till 1.5v .....vad dom pallar beror på vad det är för chip på just din modell om man ska vara anal och köra efter spec men har aldrig sett minnen dö av 1.65v

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Jo ska köra en RMA

skulle ha testat ändrat allt det där om jag kunde...
vågar inte göra det då jag inte vet riktigt hur man gör så man ev inte förstör något

Permalänk
Medlem
Skrivet av LolloZ:

@lord_vasagos:

Jo ska köra en RMA

skulle ha testat ändrat allt det där om jag kunde...
vågar inte göra det då jag inte vet riktigt hur man gör så man ev inte förstör något

Hej du.
Hur har det gått med dina minnen?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition