Permalänk
Medlem

IPS back light bleed

Jag köpte en AOC 27" AGON LED G-Sync AG271QG från komplett och den har back light bleed i olika nivåewr i de olika hörnen.

Högra över har ganske mycket
Högre nedre har mäste värkar det som.
Vänster över. typ inget
Väster nedre ganska mycket.

Så kan man skicka tillback den och få en som inte har så mycket back light bleed och hur gör man då?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är möjligt men helt omöjligt för oss att säga om du inte bifogar en bild på hur det ser ut. Kontakta de du köpte den av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zautos:

Jag köpte en AOC 27" AGON LED G-Sync AG271QG från komplett och den har back light bleed i olika nivåewr i de olika hörnen.

Högra över har ganske mycket
Högre nedre har mäste värkar det som.
Vänster över. typ inget
Väster nedre ganska mycket.

Så kan man skicka tillback den och få en som inte har så mycket back light bleed och hur gör man då?

IPS har generellt förhållandevis mycket back light bleed, något som du borde räknat med när du slog till på en.

Sedan tycker jag att du ska justera ljus och kontrast till nivåer som passar för det ljus du sitter i. Standardinställningen brukar vara ganska högt ställd och ju mer ljus desto mer bleed. Förmodligen kommer du att märka att skärmen blöder markant mindre när du har justerat ljus och kontrast till rätt nivåer.

Du kommer aldrig att hitta en IPS som inte blöder med ljus och kontrast på höga inställningar. Är det inställningar du måste ha så ska du byta till en annan typ av panel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: om man fottar det så ser det mycket värre ut än vad det är. Eller iaf det ser ut att vara mycket mer än vad man kan see.

Permalänk
Medlem

@giplet: Jag vet att de har back light bleed. Men jag tor att det här är lite mycket.

Jag är ingen expert på hur man ska kalibrera en skärm. Så om du vet några tip så får du hjärna dela med dig av dem.

Permalänk
Medlem

en till fråga. kan black light bleed minska på en skärm. För det värkar vara mindre nu. tog upp en hel svart bild i gen och nu see jag typ inget.

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/Mcp2R Tror att något är fell på bilden på vänster sida.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tro att dom tar det sämsta material dom har inne och gör IPS monitorer av det.

Jag har IPS i både telefonen och TVn och ingen av dom har blödning.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Man kan ju tro att dom tar det sämsta material dom har inne och gör IPS monitorer av det.

Jag har IPS i både telefonen och TVn och ingen av dom har blödning.

/Lifooz

Rätt säker på att det skiljer på monitorer och telefoner. Det många inte ser med är skillnaden mellan IPS glow och backlightbleed. Ipsglow uppenbarar dig inte på tvapparater som jag förstått det. Aldrig sett eller hört om det varjefall. Backlightbleed kan bli bättre men IPS glow kan ej.
Sänk ljusstyrka ordentligt på skärmen och jämför

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Bleeding på IPS paneler är otroligt störigt. Jag är kanske extra känslig för det men jag blir alltid lika förvånad över att folk aldrig ser det som en deal breaker.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zautos:

@giplet: Jag vet att de har back light bleed. Men jag tor att det här är lite mycket.

Jag är ingen expert på hur man ska kalibrera en skärm. Så om du vet några tip så får du hjärna dela med dig av dem.

Tex:
http://www.wikihow.com/Calibrate-Your-Monitor

Jag Googlade på Screen Calibration. Finns massor.

Skrivet av Devil May Cry:

Bleeding på IPS paneler är otroligt störigt. Jag är kanske extra känslig för det men jag blir alltid lika förvånad över att folk aldrig ser det som en deal breaker.

Det beror ju helt på vad man är ute efter. Själv stör jag mig på de urtvättade färgerna och totala avsaknaden av betraktningsvinklar som TN-skärmar lider av. Glow/bleed syns ju mest på en helt svart skärm. Jag tittar oftast inte på en helt svart skärm. Tycker det är betydligt roligare när det är lite färg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det beror ju helt på vad man är ute efter. Själv stör jag mig på de urtvättade färgerna och totala avsaknaden av betraktningsvinklar som TN-skärmar lider av. Glow/bleed syns ju mest på en helt svart skärm. Jag tittar oftast inte på en helt svart skärm. Tycker det är betydligt roligare när det är lite färg.

Jo visst, alla är olika, men t.ex. i cs eller andra spel är det väldigt vanligt förekommande att det finns mörka partier och det syns när man spelar på kvällarna.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jo visst, alla är olika, men t.ex. i cs eller andra spel är det väldigt vanligt förekommande att det finns mörka partier och det syns när man spelar på kvällarna.

Ja, jag spelar också. Men i de fallen hinner man ju inte sitta och titta på sånt bjäffs. Vi har olika preferenser helt enkelt.
Men bara en följdfråga. Har du justerat ljusstyrkan på skärmen som du upplevde detta problem på? För det gör jäkligt stor skillnad om man har den rätt inställd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, jag spelar också. Men i de fallen hinner man ju inte sitta och titta på sånt bjäffs. Vi har olika preferenser helt enkelt.
Men bara en följdfråga. Har du justerat ljusstyrkan på skärmen som du upplevde detta problem på? För det gör jäkligt stor skillnad om man har den rätt inställd.

Jag har testat runt lite med ljusstyrkan och det gör skillnad, men det blir aldrig eliminerat helt och hållet.
IPS är överlag kanske den bättre panelen men det är lite lustigt att vi fortfarande år 2016 inte har en panel som är "felfri" om du förstår vad jag menar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Skiljer ibland mycket mellan exemplaren också av samma modell, har en billig AOC ips 24" 1980p@60Hz och fick byta flera skärmar innan det till sist blev bra.
Bytte bla till en Asus ips som kostade det dubbla men den var en total katastrof så den åkte tillbaka för att pröva ytterligare en AOC.

Men det sista exemplaret av AOC skärmen som jag behöll är nästan perfekt med väldigt lite av störande bleed & glow, nu går det flyga nattflygning i flygsimulatorn i kolmörker utan att det ser ut som gryning(svårt för skärmen när allt är helmörkt och de svaga detaljer som finns ligger bara precis aningen över helsvart) .

Är helnöjd med den och färgerna är kanon. Ni som har varit med ett tag kommer kanske ihåg känslan när Sonys trinitron skärmar kom på Crt tiden, är ungefär samma upplevelse jämfört med sämre LCD skärmar.

Har sett flera ips-skärmar i 10kkr klassen som har stora problem lika väl som att jag lyckats få ett guldex av min billiga 1500kr skärm.

När man vant sig vid klarheten och färgåtergivningen på ips är det lite svårt att ha något annat, möjligen som ren spelskärm om man måste ha en snabb 144Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Skiljer ibland mycket mellan exemplaren också av samma modell, har en billig AOC ips 24" 1980p@60Hz och fick byta flera skärmar innan det till sist blev bra.
Bytte bla till en Asus ips som kostade det dubbla men den var en total katastrof så den åkte tillbaka för att pröva ytterligare en AOC.

Men det sista exemplaret av AOC skärmen som jag behöll är nästan perfekt med väldigt lite av störandebleed & glow, nu går det flyga nattflygning i flygsimulatorn i kolmörker utan att det ser ut som gryning(svårt för skärmen när allt är helmörkt och de svaga detaljer som finns ligger bara precis aningen över helsvart) .

Är helnöjd med den och färgerna är kanon. Ni som har varit med ett tag kommer kanske ihåg känslan när Sonys trinitron skärmar kom på Crt tiden, är ungefär samma upplevelse jämfört med sämre LCD skärmar.

Har sett flera ips-skärmar i 10kkr klassen som har stora problem lika väl som att jag lyckats få ett guldex av min billiga 1500kr skärm.

När man vant sig vid klarheten och färgåtergivningen på ips är det lite svårt att ha något annat, möjligen som ren spelskärm om man måste ha en snabb 144Hz skärm.

Också en intressant grej du tar upp där.
I min mening är problemet att alla inte har tid eller ork att hålla på att leka beta testare för något så pass dyrt. Det är helt och hållet tillverkarnas/företagens uppgift att se till att det inte ska skilja så pass mycket från exemplar till exemplar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Så här är det vid några olika ljus styrkor http://imgur.com/a/qulaT

Permalänk
Bildexpert 📺

IPS är faktiskt den teknik som har minst problem blödningar och glow-fenomen. Det är ganska enkelt att mäta detta. VA- och särskilt TN har långt värre problem. Men...

...skillnaden är med IPS-tekniker är den enda effekten att det bli ljusare svärta. Resten av bilden är i stort sett likadan, färger, nyanser, ljusstyrka etc. Den sämre svärtan syns så tydlig eftersom det är just det enda som ändras.

Med VA och TN yttrar sig fenomenet på så många olika sätt. Det kan beroende på vinkel blir ljusare svärta eller mörkare (sotar igen) mot svart. Färgerna bli fel. Tonkurva/gamma ändras. Ljusstyrkan sjunker samtidigt och så vidare. Det är över hela kartan vilka fel som uppstår baserat på betraktningsvinkel och egenskaperna hos just den panelen och den produkten man tittar på.

Beroende på hur man använder skärmen och hur man är van att betrakta färg och bild kommer det där uppfattas olika. Orsaken till att många, mig själv inkluderad, både störs men också tolererar felen med IPS-fenomenen är att alternativen helt enkelt är så mycket sämre.

Jag kan med en bra IPS-panel titta mot hörnet och se att svärtan är ljusare än i mitten men att resten är som det ska vara. Det är fortfarande användbart. Samma hörn på en TN eller VA kan vara helt fel och beroende på användning kan detta göra delar av skärmens yta mindre användbar eller oanvändbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zautos:

Så här är det vid några olika ljus styrkor http://imgur.com/a/qulaT

Med tanke på att du har helt mörkt rum så bör skärmen vara inställd på väldigt låg ljusstyrka och kontrast också, och enligt dina bilder så syns inte mycket glow vid låga settings. Och sedan räcker det inte att dra ner ljusstyrkan. Både ljusstyrka och kontrast behöver justeras korrekt för bäst effekt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ta isär konstruktionen för att se om orsaken är *för högt tryck* från metallramen som håller fast panelen.

Brukar vara högst tryck runt hörnen, vilket bekräftades när jag löste liknande problem i min skärm i sign.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Avstängd

@Zautos:
Jag har också den AOC skärmen och liknande BLB men som tur är så märker jag inte alls av den, jag ser den bara om jag tar ett kort på skärmen.
Det är tyvärr väldigt vanligt på den panelen, Asus PG271Q och Acer HU271Q har samma panel och samma problem.

Personligen så tycker jag att man har rätt att begär en bättre produkt när man betalar 8000.

Du kan utnyttja ångerrätten och byta till du får en skärm som du är nöjd med, har läst om många med Asus och Acer som gjort det 2-3 gånger innan dom fått en skärm som dom varit nöjd med.

Edit: min brightness är på 30, behöver du verkligen ha högre än det?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

@kaya: jag vet inte exact vilken ljust styrka jag vill använda och jag sänker den på kvällen. men sitter bredvid ett ganska stort förnster som släpper in en massa ljus under dagen.

jag använder 50 ljust styrka ljust nu.