Nintendo NX överger optisk media till förmån för kassetter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Nu när minneskorten faktiskt har stort lagringsutrymme kan det gå.
Men det sägs att en orsak till den dåliga försäljningen av N64 var p.g.a. kassetterna då RPG-utvecklarna (t.ex. Square Enix med Final Fantasy) övergav konsolen för PS1 eftersom CD hade så mycket större utrymme. GC hade väl mindre utrymme än PS2 vilket inte lockade tillbaka någon.

Med tanke på att du på ett microSD kort kan få in 128-256GB+ och på en blue-ray kan få vad? 100GB med 4 lager som bäst... så tror jag flash är tillbaka som kung

16GB flash-krets är ju småpengar nu, något som är 2x vad en dual-layer DVD är, och accesstiden är ju enormt mycket snabbare. En fördel är ju också att du slipper ha en HDD i enheten att "installera" alla spel på, då de bör kunna köras direkt från flash kretsen, märkbart snabbare.

Så tycker Nintendo gör helt klart rätt val här.

Permalänk
Inaktiv

Nu håller jag nog inte med om att Nintendo övergett optiskt media. Vi vet ännu inte vad NX är och innebär och om det finns mer än en hårdvarulösning än den bärbara hybriden det ryktas om.
Vad gäller NX så pekar ryktena trots allt mot något som är mer likt en ersättare av 3DS än Wii U och för en portabel konsoll är optiskt media idiotiskt. Även om det finns de som försökt: https://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Media_Disc

Ryktena om val av media har funnits länge och verkar trots allt ha stämt hela tiden. Intressant att se hur det blir. Med dagens flashminnesteknik så vore det nog inte helt omöjligt att återgå till kassett-system. Som gammal spelare så är det något jag gärna ser, finns många fördelar.

Skrivet av som99:

Nu körde ju Nintendo i princip miniDVD på GameCube även samma visa på efterföljarna (dock fullstora), de har små skillnader för att slippa betala DVD licensen men är ändå nästan samma sak.

Sen var ju det faktiskt inget riktigt problem när Playstation 1 konsolerna var nya, när de blir äldre så kan man får vrida på potten för att öka resistansen och sänka styrkan på lasern måttligt men faktiskt ändå inte så vanligt som man kan tro, har sett fler GameCube som behövts justeras än PS1:or.

Sen att repa PS1 skivor undrar jag nog om det inte mer har med handhavandet av skivorna att göra. Av mina säkert 500st PS1 spel så är ingen repad och ingen har blivit bränd i någon av mina tre olika PS1 system.

Behöver inte vara så mycket svårare, inte precis som om någon fast media inte blivit knäckt och kopierad.

Valkyrie Profile är ett PS1-spel som jag vet är känd för att ha skivor som lätt repas av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Nu körde ju Nintendo i princip miniDVD på GameCube även samma visa på efterföljarna (dock fullstora), de har små skillnader för att slippa betala DVD licensen men är ändå nästan samma sak.

GameCube (8cm) och Wii (12cm) läser DVD skivor.
Har provat med homebrew på DVD på GameCube. Fick leta upp 8cm DVD-R skivor om man inte modifierar/byter ut skalet på GameCube för att få plats för 12cm skivor. Men annars funkar det.
(Även om man kör 12cm skivor i GameCube kan man bara använda de första 1,5GB eller något sånt. Men finns större utbud av 12cm DVD-R skivor).

Sen har de aktivt valt att inte stöda uppspelning av DVD video för att slippa licenskostnaderna.
Men för själva läsaren att läsa skivorna är inga problem. Bara att man inte kan göra något vettigt med det förutom originalspelen om man inte kör homebrew.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Kan se det framför mig, 899kr per spel igen.

Det behöver det nödvändigtvis inte bli. Wii U-spel är i regel billigare än XO- och PS4-spel idag, så man kan utgå från att Nintendo har en lägre vinstmarginal och royaltyavgift än konkurrenterna. Du kan få tag på ett SD-minne på 64GB för 150kr idag, och det är konsumentpris. Nintendo kommer ingå avtal på miljontals kort och kommer därmed få ett betydligt bättre pris. Sen kommer ju produktionskostnaderna att gå ner av naturliga orsaker också. Tar man 3DS som exempel. När det släpptes så kostade ett 8GB SD-minne 2-300kr. Idag kan du få tag på ett snabbare 64GB för 50-100kr.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Underbart. Mitt stora problem med dagens spelkonsoler ligger i att det tar sån jäkla tid från att man trycker på startknappen till att man faktiskt spelar.

Då får man bara hoppas att de får till det med själva konsolens boottider, och fimpar det där fullständigt meningslösa upprapandet av oborttryckbara företagsloggor de gisslar dagens konsolspelare med, så det faktiskt finns någon konkret poäng för spelaren med det snabbare flashminnet.

Någon slags direktbootläge hade varit fint, där man kommer direkt till spelets startmeny på kortast möjliga tid, och slipper en massa laddtider, klabbande i konsolens systemmeny, och tidsstjälande logotypvisning. Precis som det var under 8- och 16-bitserorna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har verkligen saknat att göra mun-mot-kassett-metoden. Inte riktigt samma sak med optiska skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Underbart. Mitt stora problem med dagens spelkonsoler ligger i att det tar sån jäkla tid från att man trycker på startknappen till att man faktiskt spelar.

Då får man bara hoppas att de får till det med själva konsolens boottider, och fimpar det där fullständigt meningslösa upprapandet av oborttryckbara företagsloggor de gisslar dagens konsolspelare med, så det faktiskt finns någon konkret poäng för spelaren med det snabbare flashminnet.

Någon slags direktbootläge hade varit fint, där man kommer direkt till spelets startmeny på kortast möjliga tid, och slipper en massa laddtider, klabbande i konsolens systemmeny, och tidsstjälande logotypvisning. Precis som det var under 8- och 16-bitserorna.

Fast dessa loggor är väl där för att visa att något händer, precis som när du startar datorn?

Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att du på ett microSD kort kan få in 128-256GB+ och på en blue-ray kan få vad? 100GB med 4 lager som bäst... så tror jag flash är tillbaka som kung

16GB flash-krets är ju småpengar nu, något som är 2x vad en dual-layer DVD är, och accesstiden är ju enormt mycket snabbare. En fördel är ju också att du slipper ha en HDD i enheten att "installera" alla spel på, då de bör kunna köras direkt från flash kretsen, märkbart snabbare.

Så tycker Nintendo gör helt klart rätt val här.

Det med hastigheten vet jag inte om det stämmer.
Traditionell HDD har ca 130MB/s read
En BD skiva, vad jag kunde hitta, hade runt 10MB/s
Ett hyfsat dyrt SD kort drygt 100 MB/s

HDD:n vinner fortfarande i pris/performance och pris/utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

GameCube (8cm) och Wii (12cm) läser DVD skivor.
Har provat med homebrew på DVD på GameCube. Fick leta upp 8cm DVD-R skivor om man inte modifierar/byter ut skalet på GameCube för att få plats för 12cm skivor. Men annars funkar det.
(Även om man kör 12cm skivor i GameCube kan man bara använda de första 1,5GB eller något sånt. Men finns större utbud av 12cm DVD-R skivor).

Sen har de aktivt valt att inte stöda uppspelning av DVD video för att slippa licenskostnaderna.
Men för själva läsaren att läsa skivorna är inga problem. Bara att man inte kan göra något vettigt med det förutom originalspelen om man inte kör homebrew.

Fullt medveten om att dem "KAN" läsa DVD skivor, har själv en modifierad Wii och GC. Som jag skrev så är läsarna i dem smått modifierade (av panasonic) för att undvika DVD licensen. Båda går att modifiera för att läsa DVD skivor ja. det är det modchippet gör, injectar några rader kod för att läsa DVD-formatet, vilket mina gör. Har själv haft topp-skalet som tillåter större DVD skivor men tyckte bättre om att ha original toppen på och köra med miniDVD skivorna, den är lite pipig dock vilka märken man kör med (verbatim har jag haft mest flyt med). Men modifierar du inte din GC så läser den INTE miniDVD skivor. Formaten är nämligen inte helt identiska.

Skrivet av anon5930:

Valkyrie Profile är ett PS1-spel som jag vet är känd för att ha skivor som lätt repas av någon anledning.

Där ser man, man lär sig så länge man lever, har dock itne råkat ut för det själv och det verkar itne vara något utbrett fenomen just på PS1, tittar på dock på något modernare konsoler så ser man en annan visa på vissa som i tidig revision gillade att repa skivor

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Jo men har inte vissa användare som "jublar" över det någon nytta av en optisk läsare så är det kanske inte så konstigt? Eller borde alla sitta och tänka på stackarna som vill ha en enhet som läser VCD/SVCD/DVD etc? Man får i så fall behålla sin andra enhet som kan läsa optiska format man vill.

Så vad är det som är märkligt med att vissa är glada över det? Högre läshastigheter, lättare media att hantera etc. Så skall folk vara ledsna över att vissa kanske vill ha optiskt läsare för sina optiska filmer?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Om nedladdningen av day1-patchen stannar är det bara att ta ut "kassetten" och blåsa i den så löser det sig!

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guos89:

Det känns lite felaktigt att kalla detta kasetter när det i själva verket är vanlig flashbaserad lagring, dvs det vi använder i minneskort (och även ssd enheter).

Snarare rör det sig om minneskort med en annan formfaktor för att inte kunna använda sig av vanliga sd-kort eller dylikt.

Äsch, det är lite roligt att de kallas för kassetter tycker jag. Dessutom är det helt korrekt. Det är kassetter, precis som Blu-Ray är skivor trots att DVD också är skivor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Det känns lite felaktigt att kalla detta kasetter när det i själva verket är vanlig flashbaserad lagring, dvs det vi använder i minneskort (och även ssd enheter).

Snarare rör det sig om minneskort med en annan formfaktor för att inte kunna använda sig av vanliga sd-kort eller dylikt.

Exakt vad tror du att det var i NES-kasetterna då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Men tråkigt att jag inte kan spela mina wii u spel på den då =/ Hoppas det inte kommer nya kontroller också.. Pallar inte köpa 10 olika varianter och flera av varje för multiplayerspel..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det med hastigheten vet jag inte om det stämmer.
Traditionell HDD har ca 130MB/s read
En BD skiva, vad jag kunde hitta, hade runt 10MB/s
Ett hyfsat dyrt SD kort drygt 100 MB/s

HDD:n vinner fortfarande i pris/performance och pris/utrymme.

Om vi ignorerar access tid, visst. Men nu finns det en anledning till att i praktisk användning SATA 2 SSD enheter är betydligt snabbare än HDDs i RAID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Fast nu är det ju nintendo vi prata om. Företaget som få sina fanboys att köpa samma konsol/handheld med minimal ändringar/förbättringar flera gånger och liknande med deras first party spel.
Företaget som år 2016 fortfarande inte riktig verka förstå att man kan spela med månger personer samtidigt via det där internet
Skulle inte förvåna mig om dem dra upp priset, likesom Nvidia verka ju folk inte bryr sig eller gnälla men ändå köpa, bara det stå "varumärket" på utsidan så måste det ju automatiska var bra/värt det.

Man har kunnat spela online på Nintendos enheter sedan förra milleniumet om man ska vara petig. Gamecube hade en adapter man kunde köpa till för att kunna spela spel online. Det har även varit inbyggt i de flesta multiplayer-spel sedan DS-eran. DS släpptes 2004. De flesta multiplayerspel på deras konsoler idag har stöd för onlinespel.

Med andra ord: vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast dessa loggor är väl där för att visa att något händer, precis som när du startar datorn?

Ett tråkigt svar, och med en viss risk att låta arrogant; källa på det?

I min värld verkar det i alla fall handla om exponerande av varumärke snarare än något annat. Ser aldrig hårddisken arbeta intensivt under det där logotypspammandet, som dessutom tar lika lång tid oavsett snikbygge eller monsterburk, när man spelar PC-versionerna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det vore grymt. En läsare låter så jäkla högt och laddningstiderna är kassa.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Känns som lite långsam rapportering. Denna WSJ artikel diskuterade vi ju i NX tråden här på forumet för typ 3 dar sen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Man har kunnat spela online på Nintendos enheter sedan förra milleniumet om man ska vara petig. Gamecube hade en adapter man kunde köpa till för att kunna spela spel online. Det har även varit inbyggt i de flesta multiplayer-spel sedan DS-eran. DS släpptes 2004. De flesta multiplayerspel på deras konsoler idag har stöd för onlinespel.

Med andra ord: vad pratar du om?

GameCube hade hela 3 spel som gick att spela online och alla hörde till samma serie.

Det som Nintendo gjort sämre än konkurrenterna är Friend Code-systemet. Nog för att det verkar ha blivit bättre med Wii U och 3DS, men ändå.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Där ser man, man lär sig så länge man lever, har dock itne råkat ut för det själv och det verkar itne vara något utbrett fenomen just på PS1, tittar på dock på något modernare konsoler så ser man en annan visa på vissa som i tidig revision gillade att repa skivor

Jag kan minnas fel förstås, var ett par år sedan. Var en del prat om att Valkyrie Profile-spelen repade rätt lätt och att man behövde vara extra försiktig med hanteringen av dess skivor samt om man köper begagnat. Något produktionsfel eller något sådant som gjorde de extra känsliga.

Men detta spel ska, vad jag vet, vara ett undantag. De flesta PS1-skivor ska klara sig bättre med varsam hantering.

Skrivet av Nautilus011:

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Jag ser inte riktigt vilket problem du ser här? Optiskt media är inte direkt bra i dagsläget. Långsamma åtkomsttider och överföringshastigheter där den enda egentliga fördelen hitills varit mycket utrymme/krona. Asiaterna köper även de spelen, på kassett, i deras varuhus eller vart de nu handlar. Kom ihåg att det är en portabel spelkonsoll, optiska mediat har rejäla nackdelar där mot flashbaserad lagring.

Tidigare rykten gällande minnescellerna som Nintendo väntades använda hintade åt ett pris som gjorde att skillnaden var väldigt liten mot optisk lagring. Optisk lagring för NX hade varit en sämre lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast dessa loggor är väl där för att visa att något händer, precis som när du startar datorn?

Det med hastigheten vet jag inte om det stämmer.
Traditionell HDD har ca 130MB/s read
En BD skiva, vad jag kunde hitta, hade runt 10MB/s
Ett hyfsat dyrt SD kort drygt 100 MB/s

HDD:n vinner fortfarande i pris/performance och pris/utrymme.

Han menade förmodligen att det går snabbare än att vänta i 20min varje gång du sätter in ett nytt spel för att det ska installera på hårddisken, sen är ju som sagt accesstiden betydligt lägre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Bra beslut och något som vi antagligen får se på kommande generations spelmaskiner från MS och Sony om de inte redan börjar fundera på att implementera någon flashbaserad lösning för att snabba upp de kommande maskinerna. Redan 2008 eller om det var 2009 så installerade jag en SSD i min PS3:a just därför att det var så otroligt långsamt från skiva och den trötta 5400rpmshårddisken som satt i maskinen.

Just det här med laddningstider är något man börjar lednsa på rejält. Lite OT men blev sjukt förvånad över att när jag köpte GTA V här för ett par månader sedan, slängde in det på en SSD så var det precis lika långsamt som det var på min PS4a med mekanisk disk.

Jag tror dessutom att Nintendo vinner på det här i slutändan i form av mycket lägre underhåll- och ersättningskostnader. Ett inte allt för ovanligt problem med konsoler med dvd/bluray är att släden går sönder, optiska läsögat går sönder osv. Dessutom kommer flashminne garanterat innebära både lägre strömförbrukning samt mindre värmeutveckling vilket borde innebära att YLOD och RROD är fenomen som inte borde förekomma lika ofta.

Skrivet av anon159643:

Det har varit prat på detta länge och tankarna förs tillbaka famicom (Jap Nes) Diskdrive. Där tanken var att man skulle kunna köpa ett spel på en kassett, när man ville ha en nytt spel kunde man kopiera över detta. Och det skulle då finnas maskiner som gjorde detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Family_Computer_Disk_System

Samma sak skulle de kunna göra igen även om det floppade förra gången.. Men de blir nog enbart engångskassatter då de ej vill göra som samma misstag 2 gånger.

Annars är ju nerladdning det stora för de allra flesta, men det finns folk i världen som har dåligt bredband. Så jag tror knappast marknaden för fysisk media speciellt för yngre personer ej är liten.

Finns en intressant video ifrån en kanal jag gillar på YT om just FamiCom

Skrivet av Orisons:

Ja det känns ju lovande att Nintendo hänger med i den tekniska utvecklingen föe en gångs skull, att släppa en konsoll med optisk media idag känns ju nästan retro?. Vem sätter en optisk läsare i en ny dator idag om man inte har väldigt specifika saker man ska göra med den...

Hänger med vet jag inte. Vi vet fortfarande inte vem NX är ämnad för och om det är ersättare till Wii U. Dessutom skulle de ju vara först i modern tid med att gå över till flashbaserad lagring för spelen, så då är de ju mer "banbrytande" än efterföljare?

Skrivet av Nautilus011:

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Kan du få ned laddningstiderna rejält och samtidigt pressa ned priset så är det ju en vinst för alla. Att du hittar SVCD-filmer i Asien har snarare med att göra att det är fattiga länder där man inte har råd med en dvd-spelare ens utan sitter kvar på sin gamla trotjänare med cd-romläsare, troligtvis till en gammal dator. Skulle tippa att det mesta som säljs på SVCD dessutom är piratkopior. Är det dessutom så pass fattigt hade de inte haft råd med en ny spelmaskin ändå gissar jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Det borde inte vara så. Nintendo pensionerar Wii U vid lanseringen av NX och lovar samtidigt utveckling, support och tillverkning av 3DS till 2018.

3DS släpptes februari 2011, det är högsäsong att ersätta hårdvara vid det här laget och det här med att NX ska vara bärbart spänner det hela bara vidare.

Permalänk
Medlem

Det här är bara rätt väg att gå.

Sony och Microsoft har valt att köra allt från hårddisk för att snabba upp. Skivan är bara till för att installera.

Nintendo skippar installationsfasen och låter en spela på en gång. Win win

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Laddningstider kan säkerligen optimeras en del genom att frångå optisk media, men det är stor skillnad på modern flash-lagring och de kassetter som användes förr i tiden. Dessa var ROM-chip som kopplades direkt på CPUns databuss. DVS ingen laddningstid. Det är inte möjligt med modern teknik, så spelen kommer fortfarande behöva laddas in i RAM-minnet på konsollen som om de lästes från skiva/hårddisk eller vad som helst.

Du kan väl i praktiken eliminera laddningstider genom att använda PCI-Express som gränssnitt mellan flashkassetten och konsolen. Vad är det? 16 GB/s?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Nu förstår jag inte riktigt vad du vill få fram, du behöver inte åka till Asien för att köpa film på optisk media, finns ju fortfarande massvis med DVD/Bluray och det senaste Ultra-HD Bluray att köpa.
Du menar att tv-spelskonsolen inte får någon video uppspelning ??
Är man sånn som köper filmer för att få fysiskt media och eller bara bättre kvalitet så har man säkert en separat spelare eller någon annan spelkonsol som fyller den funktionen.

Ska bli intressant att se vad det blir för ny konsol iaf..
om det bara är en ny *Gameboy* eller om det går att avända den till TV'n också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Du kan väl i praktiken eliminera laddningstider genom att använda PCI-Express som gränssnitt mellan flashkassetten och konsolen. Vad är det? 16 GB/s?

/hulle.

Det går inte att exekvera kod över PCIe-"bussen" vad jag vet. Koden måste kopieras till arbetsminnet innan CPU kan exekvera den. Ja, PCIe är många gånger snabbare än lagringen, det som kommer ta tid är att läsa in data från flash-minnet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Att folk "jublar" åt att Nintendos beslut att gå från optisk media till "kassetter" är märkligt. Tror inte det har varit ett lätt beslut för Nintendo. Optisk media är fortfarande "king of the hill" i många länder där Nintendo har sin starkaste ställning. I många delar av asien där man fortfarande kan köpa SVCD (cd-rom) filmer i varuhus.

Dock så befinner sig ju många Sweclockers medlemmar inte i Asien utan i just Sverige, och då kommenteras det ifrån hur situationen ser ut i Sverige.

Sedan så tror jag även asiaterna köper sina spel på kassetter, då Nintendo handhållna kört på "kassetter" i årtionden.

Permalänk

Om Nintendo NX nu är bärbart (hybrid) så är väl flash inte så konstigt?
Menar alla bärbara konsoler har haft flash förutom typ PSP eller va det var.

Hade det varit en icke bärbar konsol (ej hybrid också) så hade det varit grejer.
Typ som ett PS4/Xbone med Flash.

Men känns som det här bara är som en vanlig bärbar konsol bara att det går att koppla till TVn för att spegla bilden eller nåt.