Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mycket pengar sparas in på tester och verifiering av gammalt skräp. Jobbar själv med mjukvaruutveckling och vet hur skönt det är att kunna ta till sig senaste tekniken och slippa bry sig om stöd till äldre system. Den stora kostnaden idag stavas konstruktionsunderhåll. Får idag sätta upp #pragma med if/else/endif och tråkigare lösningar för äldre mjukvara/hårdvara.

Kanske inte så kul att behöva göra en hemsida idag för att stödja Internet explorer 6 t.ex...

Från Microsofts sida är det ju dock skit samma. Det rör väl inte dom i ryggen om Intel råkar göra chipsetdrivare till Windows 7. Dessutom så är det OERHÖRT sällan fel och krångel med den typen av drivare. Så att Windows 10 skulle bli bättre av att mindre resurser läggs hos Intel och AMD på drivrutiner till äldre OS är helt ologiskt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det fungerar på en annan nivå. CPU:er installerar du exempelvis ingen drivrutin för.

Nej precis, därav mitt intresse. Visst behövs chipsetdrivrutiner men det lär ju inte ta lång tid innan någon portar dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är skrämmande hur mycket inflytande Microsoft har inom IT-industrin.

AMD och Intel följer Microsoft i det närmaste blint, bara några år efter att Nokia helt kollapsade efter att de hade beslutat sig för att att "gå till sängs med Microsoft".

Microsoft misslyckade OS Win8, och ännu mer misslyckade surfplatte OS/WinRT och den absolut största floppen Winphone.
Win10 är ju inget som pryder Microsofts produktkatalog heller, 20% av de tidigare kunderna valde att ta emot Win10 gratis.

Det verkar inte som om det är de smartaste och kunnigaste som blir IT-företagens toppchefer.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Windows 7 = Ja
Windows XP = Nej

XP är inte vanligt och där det råkar finnas kvar så är det för att just hårdvaran inte bytts ut och det är ingen vettig människa på ett IT område som skulle rekommendera en uppgradering av hårdvara på en XP maskin och sen behålla XP. Av uppkopplade datorer är det snart mindre än 1% som har XP.

Även om du skulle få igång XP på en modern CPU idag så har alla andra hårdvarutillverkare i världen redan slutat producera drivrutiner till Windows XP.

- AMD och nVidia på GPU gör inte XP drivrutiner längre
- RealTek och Intel släpper inga XP drivrutiner längre till sina nätverkschip
- Samma gäller samtliga tillverkare av skrivare

Kort sagt, resten av världen har övergett XP för länge sen så att slänga ut det från stödet i moderna CPU är bara sunt.

Nåja, finns nog rätt många XP kvar i bankomater o dylikt. Jag får iallafall fortfarande säkerhetsuppdateringar på XP. (installerat POS reghacken)

Permalänk

Fyfan vad Microsoft är osympatiska svin.
Menmen, vill de absolut att min näst-nästa stationära dator kör Linux, så gör den väl det! Min bärbara, som jag inte spelar på, gör det redan.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Secureboot

Där har vi ytterligare ett fint Microsoft trick.
Fuck Microsoft.

Permalänk

Jag tycker att MS kan börja med att visa att Win10 änns är lämpligt för produktivitetsmaskiner. Tex ta bort alla idiotiska beteenden dom implementerat i Win10, samt åtgärda alla buggar och annat trams som fördärvar användarupplevelsen till den grad att windows lätt kan uppfattas som ett helvete.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lastninja:

Jag tycker att MS kan börja med att visa att Win10 änns är lämpligt för produktivitetsmaskiner. Tex ta bort alla idiotiska beteenden dom implementerat i Win10, samt åtgärda alla buggar och annat trams som fördärvar användarupplevelsen till den grad att windows lätt kan uppfattas som ett helvete.

Är det något särskilt du tänker på?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Är det något särskilt du tänker på?

Många olika saker. Jag skrev ett längre inlägg om detta. Tex kring uppdateringar och stulen datatrafik på 3G-abonnemang.

Men egentligen är det så mycket mer än så. Jag stör mig på dom inbyggda apparna (för foton, film och musik, bl.a) som är extremt mycket fattigare än tex Win7's motsvarigheter. Bildvisningsprogrammet saknar tex en så basal grej som att visa bilder fullscreen kvalitativt. Den kan, men det blir skalningsproblem och artefakter, medans Win7 hade noll problem med detta med Windows Photo Viewer... Varför är inte det fixat ett år efter Win10 releasen?? Urlöjligt... GUI'et gick mig på nerverna varje dag... Edge krashar och beter sig oerhört illa, med tex flikar som ibland inte går att stänga.
Varför är alla Win10 färger/teman mörka och dunkla/bohema??? Varför har man tagit bort den grafiska inkapslingen av tex knappar och bars??? Är det för att förvirra användaren så att man inte ska veta om man musklickar inom godkänt område???
Anniversery Update som inte tog itu med detta blev droppen för mig.

...Sedan Win10 kom ut har jag säkert retat mig på över 100 olika saker som blivit till det sämre.
Och Ja, jag har observerat dessa usla beteenden på dussintals Win10 datorer.

Just detta gör det extra fult att tvinga in oss i Windows 10-träsket med Kaby Lake och Zen.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Windows 7 = Ja
Windows XP = Nej

XP är inte vanligt och där det råkar finnas kvar så är det för att just hårdvaran inte bytts ut och det är ingen vettig människa på ett IT område som skulle rekommendera en uppgradering av hårdvara på en XP maskin och sen behålla XP. Av uppkopplade datorer är det snart mindre än 1% som har XP.

Även om du skulle få igång XP på en modern CPU idag så har alla andra hårdvarutillverkare i världen redan slutat producera drivrutiner till Windows XP.

- AMD och nVidia på GPU gör inte XP drivrutiner längre
- RealTek och Intel släpper inga XP drivrutiner längre till sina nätverkschip
- Samma gäller samtliga tillverkare av skrivare

Kort sagt, resten av världen har övergett XP för länge sen så att slänga ut det från stödet i moderna CPU är bara sunt.

Jättebra skrivet, det är bara ett fel med dina "sanningar"
WinXP har ungefär samma användarbas på nätet som Win8 och Win8.1 tillsammans.
WinXP är större än OSX på nätet.
Win8.x minskar snabbare än WinXP, Vista är redan grupperat i Övriga OS kategorin.
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Lustigt värre för Microsoft då nvidea inte har drivrutiner för WinXP men har det för Linux.

IT-företagen får naturligtvis välja vilka de vill ha som kunder men kunder väljer också vilka IT-företag som man köper från.
Tänker då mest på Win8, hur få som valde att ta emot gratis-OSet Win10, svikande PC-marknad, Nokias oförmåga att överleva på Winphone mobiler, AMDs ekonomiska problem, Intels misslyckande på Surfplatte- och mobil-marknaden och Winphones tynande framtid.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Där har vi ytterligare ett fint Microsoft trick.
Fuck Microsoft.

Vad är det som är dåligt med SecureBoot? Det går stänga av, och enda gången det kan vara i vägen är om man behöver boota annat än windows, och då går det, som sagt, att stänga av.

Antingen så är du anti-Microsoft för att du bestämt dig för att vara anti-Microsoft, eller så förstår du inte vad Secure Boot gör.

Ett tredje alternativ skulle väl kunna vara att du tycker om att få påhälsning av Rootkit... Själv tycker jag hela idén med ovälkommen kod vid boot känns så... 2009? Men det kanske bara är jag som uppskattar att slippa svårskrubbad skadlig kod.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här tagits upp i tråden men säg att jag köper mig en Bristol Ridge när den kommer ut och jag har bara W7, vad är det för tekniker jag kommer att missa ut? Och kommer det vara stora prestanda hopp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad är det som är dåligt med SecureBoot?

När råkade du ut för ett bootsektorvirus senast? Secureboot har som enda funktion att försvåra byte till andra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

När råkade du ut för ett bootsektorvirus senast? Secureboot har som enda funktion att försvåra byte till andra operativsystem.

Det finns betydligt mer avancerade saker än bootsector-virus man kan göra med en moddad bootloader. Virus i allmänhet är ofta av karaktären att de inte märks. Men som sagt. Secure Boot skyddar mot mer än "boot sektor virus". Dessutom har flera linuxdistar, t. ex Fedora, implementerat tekniken, om än med något längre trust chain, så det är inte enbart fördelarna.

Och vi kan väl ta det igen, eftersom du tydligen tvärvägrar läsa:

DET

GÅR

STÄNGA

AV

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av fermia:

För att det är bättre för oss som kör Windows 10 om mer resurser läggs på just Windows 10 och inte på användare som envist sitter kvar på ett 7 år gammalt OS..

1. du antar att Windows är utspridda när de kommer till resurser på ett operativ system? Nej, de har mer än tillräckligt för att supporta alla deras operativ system från 95 till win10. Det är dessutom inte ens Windows som sysslar med de här, de borde vara upp till andra företag ifall de vill stödja windows 7 & 8 eller inte.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

1. du antar att Windows är utspridda när de kommer till resurser på ett operativ system? Nej, de har mer än tillräckligt för att supporta alla deras operativ system från 95 till win10. Det är dessutom inte ens Windows som sysslar med de här, de borde vara upp till andra företag ifall de vill stödja windows 7 & 8 eller inte.

Håller med det du säger, Det många här inte verkar fatta är att man betalat full pris för ett OS som ska hålla till EOL, t.ex. windows 7 har EOL 2020 och windows 8/8,1 har EOL 2023, i detta fall så ska väll då också nyare hårdvara stödjas tills OSet går till EOL, då man har betalat för denna support, och snälla alla dra inte upp gratis uppdateringen, finns många grejer som inte fungerar på Win 10 eller fungerar dåligt, därför många sitter kvar på äldre OS.

Så detta är enbart ännu ett jävligt löjligt sätt att försöka få alla att uppdatera till Win 10.
Man kan ju börja undra varför detta är så viktigt, deras försäljnings team som vill visa hur bra Win 10 är med hur många som uppdaterat? Löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det något särskilt du tänker på?

Datorn på jobbet loggade ut lite random mitt i försäljning 4ggr idag.
Den buggen fanns inte i Win7.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ja, vill du bli av med gammalt legacy-skräp tycker jag du ska skaffa en itanium-dator. Det var ju intels stora satsning innan man gick på amd-64.

Wat
Det finns en hel del yta på dagens processorer som borde kunna depreceras vid det här laget. Alltså sådant de hittat bättre lösningar för men valt att behålla för att inte sabba bakåtkompabilitet. Sade inte att de borde skrota hela x86 -arkitekturen, utveckla den och kasta sådant som är 15 år eller äldre och inte håller måttet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Secure Boot skyddar mot mer än "boot sektor virus"....

Skulle man kunna få ett exempel eller kanske länk med mer info?

Jag är genuint nyfiken eftersom att jag överhuvudtaget inte sett att secure boot skyddar mot något annat än just boot sektor virusar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pepsin:

"Stödja" och "fungera med" är olika saker i detta fallet. Det handlar ju fortfarande om x86-processorer i grunden. Om de på något sätt var inkompatibla med mjukvara från före 2015 skulle de knappast gå att sälja.

Däremot om man får något problem och kontaktar support hos Intel, AMD eller Microsoft kommer man få svaret att det inte "stöds".

Sedan kan det förstås saknas drivrutiner för vissa funktioner eftersom det vore en extra kostnad att backporta varenda ny funktion till gamla operativsystem. Har då aldrig sett någon som kräva att t.ex. Windows 3.1 ska få stöd för AHCI och EFI...

Det är inte nödvändigtvis så enkelt. Det krävs massa drivrutiner för diverse IO som är beroende av plattformen och nya processorer kommer med ny funktionalitet som kräver stöd i OS. Utan drivrutiner för chipset tappar man lätt mycket saker som är bra att ha, som nätverk och USB-portar. Det är möjligt att tredjepart fixar drivrutiner för sånt längre fram men det återstår att se. Det finns ju ett visst intresse från industrin och diverse företag att inte uppgradera till Windows 10. Jag köpte till exempel precis in två datorer som ska styra en testrigg på jobbet. Licensen till mjukvaran vi har stödjer bara Windows 7 så datorerna vi köpte in var tvungna att stöda Windows 7. Hade hittat en perfekt passiv NUC-liknande som gick att montera med VESA-fästen men den hade inte officiellt stöd för Windows 7 så kunde inte köpa den. Tillverkaren hade inga officiella drivrutiner för chipsetet för Windows 7 till de datorerna och då kunde de inte garantera att USB-portarna fungerade.

Det hade kanske gått att lösa med andra drivrutiner men eftersom stabilitet är extremt viktigt för de datorerna kunde jag inte chansa.

Ska bli intressant att se hur företag reagerar på den här. Antar att Dell, HP med flera kommer ha kvar datorer med Skylake ett tag framöver för bakåtkompatibilitetens skull.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Technoid:

Skulle man kunna få ett exempel eller kanske länk med mer info?

Jag är genuint nyfiken eftersom att jag överhuvudtaget inte sett att secure boot skyddar mot något annat än just boot sektor virusar

Här exempelvis: http://www.howtogeek.com/116569/htg-explains-how-windows-8s-s...

Då secureboot skyddar mot oönskad manupulation av bootloadern så innebär det också att den skyddar mot ofog som man kan göra med en moddad bootloader, vilket är en hel del, bland annat kan man ladda in rootkit vid boot, vilket gör det svårt för antivirusprogram att upptäcka dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Christley:

mac har de väldigt lätt med program och hur allt fungerar däremot, men du har inte mycket chans till att ändra saker i systemet på djupare nivå.

Jag håller med om att (grafik)drivrutiner är lite av ett härke på linux - däremot ser amd ut att vara på rätt väg där just nu.

Påståendet jag citerat ovan får du gärna utveckla. Det här är något som windowsanvändare gärna slänger sig med men som jag absolut inte kan håller med om. Det är mycket enklare att ersätta och modifiera systemkomponenter i macOS än Windows i och med att det finns en pakethanterare och följer POSIX-standarden varpå de flesta FOSS-mjukvaror fungerar på macen.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Här exempelvis: http://www.howtogeek.com/116569/htg-explains-how-windows-8s-s...

Då secureboot skyddar mot oönskad manupulation av bootloadern så innebär det också att den skyddar mot ofog som man kan göra med en moddad bootloader, vilket är en hel del, bland annat kan man ladda in rootkit vid boot, vilket gör det svårt för antivirusprogram att upptäcka dem.

Tack

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

DET
[b]GÅR
[b]STÄNGA
AV

Du är inte så här jävla dum, så sluta spela.
1) De första versionerna gick inte att stänga av. Enda anledningen till det ändrades är att det blev mer negativ publicitet kring det än väntat.
2) Hur många procent av användarna tror du ens vet att "safeboot" hindrar installation av andra operativsystem, eller törs ändra i BIOS?
3) Slutligen tar vi den biten du tydligen inte kände för att svara på: Bootsektorvirus är ett försumbart problem. Safeboot har ingen funktion utom att försvåra installation av andra operativsystem än Windows.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Då secureboot skyddar mot oönskad manupulation av bootloadern så innebär det också att den skyddar mot ofog som man kan göra med en moddad bootloader, vilket är en hel del, bland annat kan man ladda in rootkit vid boot, vilket gör det svårt för antivirusprogram att upptäcka dem.

Ja, det är så bootsektorvirus fungerar. De är fortfarande extremt sällsynta.
Kanske för att det inte är särskilt komplicerat att köra bootrec /fixboot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ja, det är så bootsektorvirus fungerar. De är fortfarande extremt sällsynta.
Kanske för att det inte är särskilt komplicerat att köra bootrec /fixboot.

Det är skillnad. Bootsektorvisus förstör ofta MBR, som då gör att det inte går boota något operativ alls, rootkit innebär att du smyger in filer på ett tidigt stadium för att lura antivirusprogram mm att det är legitima filer.

Sen tycker jag det är irrelevant att prata om hur Secure Boot fungerade innan det ens blev publikt och färdigt. Nuförtiden går det ju stänga av. Men vill du vara långsint så visst. Dock blåljuger du när du säger att secureboot bara har som funktion att hindra andra operativ än Windows från att ladda. Det secureboot gör att att den hindrar osignerade bootloaders från att köras, oavsett operativ.

Varför skulle secureboot ha Linux-stöd om dess funktion var att hindra annat än Windows från att laddas på datorn?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det var sju år sedan Windows 7 kom. Det finns ingen anledning till att hålla på att "älta" med gammalt operativsystem, när det faktiskt fungerar fint med senare versioner. Lär ju inte vara någon som köper ny hårdvara och kör vidare med Windows 7, där man enbart kan nyttja DirectX 11 t.ex.

Vad är det du och alla andra ***bort/mod*** inte fattar? Det fungerar inte fint med Windows 10! Plus att det ser ut som skit.

§1.1/caps lock /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caernoga:

Vad är det du och alla andra ***bort/mod*** inte fattar? Det fungerar inte fint med Windows 10! Plus att det ser ut som skit.

Med tanke på hur snabbt Win8.x tappar marknadsandelar, så har en stor del av Win10 användarna gått från Win8.x, kanske så många som 30-40% av de med Win10.

Bara det är ju en otroligt stort hot mot Microsofts framtida marknadsandel på DesktopOS.
De har förargat en stor mängd kunder för att fånga upp en massa obetydliga trendföljande, vindflöjlar.

Misstänker mer och mer att när de kickade ut Balmer och många fler som ansvariga för Win8 spektaklet. Så fick dom inte med sig alla "mindre ämnade medarbetare" ut.
Därför går Microsoft som ett rusande lokomotiv, mot samma avgrund lett dom till Winphones enorma problem och ifråga satt existens berättigande, för att inte tala om WinRT.

SurfplatteOS:et WinRT var liknande det som Android hade (en kort tid) Android 2.x för mobiler och Android 3.x för surfplattor, fast Google såg vart det barkade hän långt innan WinRT lanserades.
"kopierare står och stampar kvar, när innovatörer går framåt".

En skoj inblick på hur Microsoft arbetar (mellan raderna) får man genom att läsa Wikipedias "krönika" om WinRT.
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_RT
Det verkar inte finnas plats för kunders åsikter inom Microsoft.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Påhälsning av Rootkits och svårskrubbad skadlig kod.

Så som Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Så som Windows 10?

Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.