Zalman reserator 1 använda eller inte till skylake?

Permalänk
Medlem

Zalman reserator 1 använda eller inte till skylake?

Hej folket!

Jag har en Zalman reserator som jag använde för många många år sedan.
Suttit och funderat på att bygga en ny dator på Skylake plattformen då min gamla i7 960 börjar kännas lite trött ibland (inte så mycket hastighet som att datorn har börjat hänga sig och har problem att boota då och då.

Nu till frågan... Finns det något praktiskt användningsområde för en Zalman reserator 1 idag eller finns det bättre och framförallt smidigare lösningar på bra och tyst kylning till en 6600k eller 6700k?

chassit är ett Define-r4 och har ett 760gtx grafikkort som kommer att få följa med över.

Edit: Jag kommer förmodligen att överklocka processorn minst 10%.

Mvh Fredrik

tillägg av info.
Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Hej folket!

Jag har en Zalman reserator som jag använde för många många år sedan.
Suttit och funderat på att bygga en ny dator på Skylake plattformen då min gamla i7 960 börjar kännas lite trött ibland (inte så mycket hastighet som att datorn har börjat hänga sig och har problem att boota då och då.

Nu till frågan... Finns det något praktiskt användningsområde för en Zalman reserator 1 idag eller finns det bättre och framförallt smidigare lösningar på bra och tyst kylning till en 6600k eller 6700k?

chassit är ett Define-r4 och har ett 760gtx grafikkort som kommer att få följa med över.

Edit: Jag kommer förmodligen att överklocka processorn minst 10%.

Mvh Fredrik

Det verkar fungera åtminstone.
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3yke5q/build_help_...
Men jag vet inte om jag hade vågat använda något som är 12 år gammalt

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

trycktesta den så den inte korroderat sönder så det är hål i den.

annars borde det ju inte vara något problem vi har ju typ samma tdp på dagens cpuer som för 12 år sedan ~60-90W på AMD Athlon 64 för socket 754/939 och ~85-90W TDP på intels Pentium 4 för lga 775

eventuellt kan du skrota impeller osv i pumpen för flöde rakt igenom den så att de bara är kylaren och ha en separat pump vid sidan om istället eller i chassit.

EDit:

hittade på google den ska ha en max rekommenderad TDP på 150W så du ska kunna klämma in ganska mycker oc utöver dessutom.

såg dessutom att pumpen visst bara var en dränkbar akvariepump på insidan så borde inte vara något problem att byta den mog något grövre från närmsta djurbutik typ

t.ex en http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@freron: Ursäkta röran på bilden men det var från läcktestet när det var nymonterat i gamla lägenheten.
Oavsett så är detta systemet jag kyler datorn med där hemma, 2x Zalman reserator som kyler en 4770k i 4.5GHz samt en 290X GPU. Tornen blir varma men jag har aldrig haft något problem i övrigt med systemet och det är underbart tyst.

Skrivet av Rouge of Darkness:

trycktesta den så den inte korroderat sönder så det är hål i den.

annars borde det ju inte vara något problem vi har ju typ samma tdp på dagens cpuer som för 12 år sedan ~60-90W på AMD Athlon 64 för socket 754/939 och ~85-90W TDP på intels Pentium 4 för lga 775

eventuellt kan du skrota impeller osv i pumpen för flöde rakt igenom den så att de bara är kylaren och ha en separat pump vid sidan om istället eller i chassit.

EDit:

hittade på google den ska ha en max rekommenderad TDP på 150W så du ska kunna klämma in ganska mycker oc utöver dessutom.

såg dessutom att pumpen visst bara var en dränkbar akvariepump på insidan så borde inte vara något problem att byta den mog något grövre från närmsta djurbutik typ

t.ex en http://www.pwss.se/product.php?productid=4492&cat=288&page=1

Reserators är av riktigt tjock aluminium så risken att det blir hål i dom är nog typ obetydlig, men de lär behöva en ordentlig urstädning oavsett då i alla fall båda jag har var helt igenkalkade när jag fick hem dom.
Angående pumpen så är den rätt värdelös, i alla fall i mitt fall där jag kör med 2 torn samt block till både cpu och gpu fick det bli en ordentlig pump inne i chassit. I mitt fall en MCP650 placerad i en ljuddämpad låda på en skumgummikudde i botten av chassit men hade jag köpt en pump idag hade det blivit en D5a.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Reserators är av riktigt tjock aluminium så risken att det blir hål i dom är nog typ obetydlig, men de lär behöva en ordentlig urstädning oavsett då i alla fall båda jag har var helt igenkalkade när jag fick hem dom.
Angående pumpen så är den rätt värdelös, i alla fall i mitt fall där jag kör med 2 torn samt block till både cpu och gpu fick det bli en ordentlig pump inne i chassit. I mitt fall en MCP650 placerad i en ljuddämpad låda på en skumgummikudde i botten av chassit men hade jag köpt en pump idag hade det blivit en D5a.

jo risken att det ska ha korroderat hål i dem är ju liten men att iaf provfylla den i badkaret eller ute en gång först och låta stå med vatten i en stund är aldrig fel FÖR INGENTING ÄR OMÖJLIGT.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

jo risken att det ska ha korroderat hål i dem är ju liten men att iaf provfylla den i badkaret eller ute en gång först och låta stå med vatten i en stund är aldrig fel FÖR INGENTING ÄR OMÖJLIGT.

Om något skulle jag nog rekommendera nya gummipackningar för de som sitter i är mer än lite torra efter 12+ år. Vet att jag bytte samtliga i samband med att jag monterade ner tornen för rengöring samt att plocka ut pumparna.
Även packningarna till Fittings lär behövas bytas ut om han nu vill köra vidare med original fittings, de funkar bra till Zalman kittet men inte till modernare hårdvara då gängdelen är för lång för att passa i moderna vattenblock och annan ny utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

@freron: Ursäkta röran på bilden men det var från läcktestet när det var nymonterat i gamla lägenheten.
Oavsett så är detta systemet jag kyler datorn med där hemma, 2x Zalman reserator som kyler en 4770k i 4.5GHz samt en 290X GPU. Tornen blir varma men jag har aldrig haft något problem i övrigt med systemet och det är underbart tyst.

https://i.solidfiles.com/Qk3rq8nQNmLGq.jpg

Reserators är av riktigt tjock aluminium så risken att det blir hål i dom är nog typ obetydlig, men de lär behöva en ordentlig urstädning oavsett då i alla fall båda jag har var helt igenkalkade när jag fick hem dom.
Angående pumpen så är den rätt värdelös, i alla fall i mitt fall där jag kör med 2 torn samt block till både cpu och gpu fick det bli en ordentlig pump inne i chassit. I mitt fall en MCP650 placerad i en ljuddämpad låda på en skumgummikudde i botten av chassit men hade jag köpt en pump idag hade det blivit en D5a.

Om du tycker att det där är rörigt så vågar jag inte tänka på vad du skulle tycka om mitt skrivbord frugan kommer alltid in och lägger saker som jag lämnar på andra ställen i huset där... märkligt...

Skrivet av lanbonden:

Om något skulle jag nog rekommendera nya gummipackningar för de som sitter i är mer än lite torra efter 12+ år. Vet att jag bytte samtliga i samband med att jag monterade ner tornen för rengöring samt att plocka ut pumparna.
Även packningarna till Fittings lär behövas bytas ut om han nu vill köra vidare med original fittings, de funkar bra till Zalman kittet men inte till modernare hårdvara då gängdelen är för lång för att passa i moderna vattenblock och annan ny utrustning.

Tack för era svar!, Jag behöver förmodligen nya slangar och även den där tryckmätaren som spruckit (glasdelen med en liten röd boll inuti). Det jag funderat på mest är om det är värt det att skaffa istället för en AiO lösning.

en sån där pump man har i chassit låter intressant, har ni något exempel på en sån?

ej jätte seriöst tror ni någon har testat detta?: Jag har ju även ett akvarium i rummet, man kanske skulle slänga in en radiator i vattnet och låta datorn värma upp akvariumet, det brukar kräva runt 200watt för att hålla en bra temp.

Permalänk
Medlem

Se även upp med O-ringarna i topp och botten på reseratorn, torkar de så kan du tappa hela volymen kylmedia ganska snabbt och plötsligt. Se till att smörja dem med vakumfett så håller de längre.

Min Reserator hänger fortfarande med även om jag har lagt till lite extra passiv kylyta för att klara kyla datorn i min signatur...men nästa gång får det allt bli en K-prolle!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Coolt att se de gamla sköna Reserator-tornen i bruk fortfarande

Skrivet av freron:

ej jätte seriöst tror ni någon har testat detta?: Jag har ju även ett akvarium i rummet, man kanske skulle slänga in en radiator i vattnet och låta datorn värma upp akvariumet, det brukar kräva runt 200watt för att hålla en bra temp.

En modern skylake maskin kommer idla långt under 200Watt, så lär inte bli tillräckligt varmt.
(säg snarare nått i stil med 50W om den är oklockad och har speedstep aktiverat)
Och kör du burken 24/7?

Känns inte som en dator är klockren för detta användningsområde

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Kör f.n en 4670K på en Reserator 1 v2 - går utmärkt - tystare än en kyrkråtta. Men skulle du inte vilja använda den så är jag mycket intresserad av att köpa dina quick couplings.

Permalänk

TDP

För övrigt har jag kört mycket mer än 150W på mitt torn. Jag körde CPU (I5 3570) + GPU (AMD 8950) båda överklockade på mitt torn och CPUn gick aldrig över 58C.

Grafikkortet hade TDP på 225 och CPUn på 77 min gissning är att jag kylde 350W+ utan problem.

Att Zalman klassade Reseratorn till 150W berodde på att reserator 2:an just kommit ut och dom ville sälja den istället.

Mvh

Permalänk
Medlem

@NyFrallan: Är det med original pumpen?

För övrigt så tror jag att Reserator med original pump är den tystate kyllösningen möjlig förutom helt passiva system. Men jag kunde då inte höra pumpen om jag inte satte örat mot tornet.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera modden där man sätter in en slang i tornet så att in och ut inte blir precis bredvid varandra.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Hej Tullen,

ja det är med orginalpumpen med 20C i rummet. När det var full sommar kom jag just ihåg att jag var uppe i 69 men då var det 30C+ i lägenheten.

/F