Permalänk
Medlem

GPU och CPU Load 30% ????

Hej alla!

Jag ligger i dagsläget på allt mellan 140-260 fps (180 avg.) Så jag har väl inget problem så men jag är lite förvirrad.

När jag kollar på systemanvändningen så ligger:
CPU på 30-40%
GPU på 40-50%
RAM minnet ligger på 60%

PC Spec:
Asus Maximus IV Extreme-z, Z68
i7 2600K OC 4.4GHz
8Gb Kingston HyperX Savage 1866Mhz CL9
Asus Strix GTX970 OC 1400MHz
Steam ligger på en SSD

Fråga:
Varför använder inte CS:GO den tillgängliga prestandan i datorn utan nöjer sig med att använda 30-60% ??
I alla andra spel ligger alltid GPU på 99% användning ju..

Mvh
Tobias A

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem

CS GO är inget krävande spel. Det är normalt att GPU inte används.

Permalänk
Medlem

@Lorault: Nää vet att gpu inte brukar användas. men när man kör ett spel så är det ju alltid nån hårdvara som begränsar FPS. Men jag kan inte hitta vad som begränsar eftersom inget ligger över 60% load nån gång...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

@Selfish: Nää vet att gpu inte brukar användas. men när man kör ett spel så är det ju alltid nån hårdvara som begränsar FPS. Men jag kan inte hitta vad som begränsar eftersom inget ligger över 60% load nån gång...

Det är antagligen en kärna som begränsar. Kolla alla kärnor för sig så ser du om en cpu kärna ligger nära 100%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Azodan: Trodde det också med det är samma belastning på alla kärnor enligt all mjukvara jag använder.. :/

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair VIII Dark Hero, CPU: R9 5900X @4,4GHz, RAM: Corsair Vengence DDR4 32Gb @3600MHz, GPU: RX7900XT Red Devil, Förvaring: Kingston KC3000 512Gb, WD Black SN750 2TB, Samsung 750 500Gb SSD och 2x Seagate Barracuda 4Tb i raid 1, Ljudkort: Creative Sound Blaster ZxR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALmo:

@Azodan: Trodde det också med det är samma belastning på alla kärnor enligt all mjukvara jag använder.. :/

Okeeeej då håller jag tyst då jag aldrig har spelat CSGO

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

CS är ju världskänt för att vara dåligt kodat och inte dra nytta av hårdvaran ordentligt. Du ska vara glad om det utnyttjar åtminstone en av dina kärnor till 70-80%. Det sjuka är att trots att ingen kärna jobbar fullt (och därför inte borde flaska), så får man ändå bättre fps av att klocka eller köpa snabbare CPU.