Permalänk

Stresstest temperaturer - i5 4690K

Hallå!

Jag har upplevt lite problem och ostabilitet i datorn senaste dagarna och tänkte att jag skulle börja köra lite krävande test på komponenterna för att se om det är hårdvarurelaterat.
Tog hem Prime95 och slog precis igång ett Small FFT test och såg att temperaturen såklart gick uppåt i HW-monitor.

Sitter som sagt på en i5 4690K med en Cooler Master Hyper 212X, i ett Fractal Design R3 chassi.
Efter ca 15 minuter ser det ut såhär i HW-monitor vad det gäller temp, och inga errors i Prime95.
http://piclair.com/gixb2

Men min egentliga fråga är, hur länge är det hälsosamt för min processor att stresstestas rent temperaturmässigt?
Och håller min processor den temperatur den bör under stress? Eller borde tempen ligga lägre?

Tacksam för alla tips och råd, och hoppas även jag lagt tråden i rätt forum-del.

På återseende!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linkminatoR:

Hallå!

Jag har upplevt lite problem och ostabilitet i datorn senaste dagarna och tänkte att jag skulle börja köra lite krävande test på komponenterna för att se om det är hårdvarurelaterat.
Tog hem Prime95 och slog precis igång ett Small FFT test och såg att temperaturen såklart gick uppåt i HW-monitor.

Sitter som sagt på en i5 4690K med en Cooler Master Hyper 212X, i ett Fractal Design R3 chassi.
Efter ca 15 minuter ser det ut såhär i HW-monitor vad det gäller temp, och inga errors i Prime95.
http://piclair.com/gixb2

Men min egentliga fråga är, hur länge är det hälsosamt för min processor att stresstestas rent temperaturmässigt?
Och håller min processor den temperatur den bör under stress? Eller borde tempen ligga lägre?

Tacksam för alla tips och råd, och hoppas även jag lagt tråden i rätt forum-del.

På återseende!

Nej det är inte bra temp.
Kolla så fläktarna spinner som dom ska.
Montera om kylaren om fläktarna är felfria.

Vad har du för vcore när du kör Prime?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

Nej det är inte bra temp.
Kolla så fläktarna spinner som dom ska.
Montera om kylaren om fläktarna är felfria.

Vad har du för vcore när du kör Prime?

Kanske en dum fråga men, hur ser jag det i Prime måntro?

Edit.
Google gav mig lite svar.
Tog hem ett program som heter CPU-Z, under test ligger min Core Voltage på 1.050v - 1.060v ungefär.

Ska sägas att jag pausade testet när jag läste din kommentar efter en stund, så testet har bara stått på 1 minut när jag läser ut detta, om det räcker för att få ett bra värde? Har inte mixtrat nåt med processorn innan så det borde ju va standard?

Permalänk
Medlem

Använd CPU-Z för att se Vcore!

Bör för övrigt tala om att skälet till dina högra temperaturer är p.g.a. AVX2 instruktionerna som Haswell och senare CPU:er kör med och som Prime95 versioner efter 28 använder sig av. Dessa instruktioner ökar din CPU Vcore lite mer än det du ställt in. Just nu finns det inte många applikationer som använder sig av AVX, så vill du få ett mer "verklighetstroget" resultat så tänka hem antingen Prime95 v. 27.5 eller tidigare eller så stänger du av AVX i BIOS. Då kommer du får bättre temperaturer på köpet, även under SmallFFT!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linkminatoR:

Kanske en dum fråga men, hur ser jag det i Prime måntro?

Edit.
Google gav mig lite svar.
Tog hem ett program som heter CPU-Z, under test ligger min Core Voltage på 1.050v - 1.060v ungefär.

Ska sägas att jag pausade testet när jag läste din kommentar efter en stund, så testet har bara stått på 1 minut när jag läser ut detta, om det räcker för att få ett bra värde? Har inte mixtrat nåt med processorn innan så det borde ju va standard?

Buss speed ska köras i 100 stock (din verkar köras i 102) gå in i bios och ställ allt på default.

Tempen är på tok för hög, spelar ingen roll om Prime 95 är extra kvävande, med sådana temps är det något fel.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkminatoR:

Hallå!

Jag har upplevt lite problem och ostabilitet i datorn senaste dagarna och tänkte att jag skulle börja köra lite krävande test på komponenterna för att se om det är hårdvarurelaterat.
Tog hem Prime95 och slog precis igång ett Small FFT test och såg att temperaturen såklart gick uppåt i HW-monitor.

Sitter som sagt på en i5 4690K med en Cooler Master Hyper 212X, i ett Fractal Design R3 chassi.
Efter ca 15 minuter ser det ut såhär i HW-monitor vad det gäller temp, och inga errors i Prime95.
http://piclair.com/gixb2

Men min egentliga fråga är, hur länge är det hälsosamt för min processor att stresstestas rent temperaturmässigt?
Och håller min processor den temperatur den bör under stress? Eller borde tempen ligga lägre?

Tacksam för alla tips och råd, och hoppas även jag lagt tråden i rätt forum-del.

På återseende!

Testa en äldre version av Prime95(v26.6). Jag överklockade min CPU nyligen och fick problem som du med prime. När jag bytte version blev det 20+ graders skillnad.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

@engywook:
Tack för tipset!

Nu till nästa problem, jag hittar inte ens rätt version?....

EDIT:
Googlade och hittade i forumet.

Permalänk

Nu har jag kört Prime95 på samma sätt som innan med en lägre version och HW-Monitor visar mycket lägre temps än innan.

Jag vet inte om jag bara inte förstod, men visade HW-monitor FEL temp innan pga något med prime? Eller var det rätt temp men fel test?

Tack för alla tips hittils, sjukt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkminatoR:

Nu har jag kört Prime95 på samma sätt som innan med en lägre version och HW-Monitor visar mycket lägre temps än innan.

Jag vet inte om jag bara inte förstod, men visade HW-monitor FEL temp innan pga något med prime? Eller var det rätt temp men fel test?

Tack för alla tips hittils, sjukt bra!

Läs det jag skrev ovan, det förklarar det exakta skälet till varför dina temperaturer var högre med en nyare version av Prime95!

Kort och gott - nyare versioner av Prime95 använder sig av AVX2, och om din CPU stödjer detta (vilket Haswell och nyare CPU:er gör) så får du högre temperaturer då AVX2 ökar spänningen utöver den inställda! Högre spänning -> högre temperaturer.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Bara ett tips. Testa med att stresstesta processorn i detta program också :

Intel Extreme Tuning Utility (Intel XTU)

Var först skeptiskt inställd till det men det påvisade motsatsen när jag väl prövade det. Går att testa i det så att överklockningen är stabil. Drar inte heller upp cpu:n i så vansinnigt tokhöga load temperaturer som t ex Prime 95 eller IBT. Dessa temperaturer (baserade på 100% load) kommer man ju knappt upp i - i verkligheten ändå. Programmet kanske inte är att rekommendera för själva överklockningen. Det görs nog bäst via manuella inställningar BIOS. Men det ger en bra överblick över det mesta nödvändiga iaf.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Hallå igen!

Nu när detta kommit lite på tapeten så är jag fundersam igen. Provade öka min multiplier och min v-core lite grann idag för att prova mig fram. Följde diverse guider och har efteråt testat med IntelBurnTest för att pressa ordentligt.
Men fick alldeles för höga temps på 1.2v och 44x, vad händer? Hade en bra bit över 80c vill jag minnas, har tyvärr ingen dump på det.

I första inlägget skrev jag att jag hade en Hyper 212 evo kylare vilket inte alls är rätt..
Jag har en GeminII M4 fråm cooler master, en riktig lågprofilare.

Min idletemp i windows utan typ något alls igång, och processorn som STOCK är 38-39c. Kör jag 10 reps på standard i IntelBurnTest får jag detta (http://piclair.com/e6f8x) som resultat. Alltså, är det kylaren som är riktigt usel eller varför får jag så hög temp?
Min vcore står på auto just nu och ligger runt 1.050v.

Såg en tråd i forumet där en kille körde likvärdiga grejer med med en annan kylare, som hade 71c i full load, känns ju långt bort för mig detta.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Tror definitivt det är din kylare som inte klarar av det.

Permalänk

Håller med om det. Att det är din kylare som inte gör ett bra jobb.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

90 grader är långt över processorns max-limit.

Dessa kan du alltid hitta här: https://ark.intel.com/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Proc...

Alltid rekommenderat att kolla upp innan man börjar pilla med något cpu/gpu så man vet inom vilka temperaturerar man kan säkert röra sig.

Bra att veta om man vill sälja vidare nån gång, inte schysst att göra med en torterad processor.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Tror definitivt det är din kylare som inte klarar av det.

Skrivet av septembro:

Håller med om det. Att det är din kylare som inte gör ett bra jobb.

Skrivet av Ceogar:

90 grader är långt över processorns max-limit.

Dessa kan du alltid hitta här: https://ark.intel.com/products/80811/Intel-Core-i5-4690K-Proc...

Alltid rekommenderat att kolla upp innan man börjar pilla med något cpu/gpu så man vet inom vilka temperaturerar man kan säkert röra sig.

Bra att veta om man vill sälja vidare nån gång, inte schysst att göra med en torterad processor.

Då ska jag se mig om efter en annan kylare. Oavsett OC eller ej så känns det som att det blir lite väl högt. Tack för tipsen grabbar, återkommer med resultat när jag inhandlat en ny!

Permalänk

Idag gjorde jag en liten vinterstädning av datorn som nog var på sin plats, lite damm hittade jag iallafall.
Passade också på att byta kylpastan och återmontera kylaren.

Efteråt körde jag samma test som igår och fick faktiskt lite lägre temps också vilket var skönt. Känns ändå kanske liite väl högt men med tanke på det jag läst om kylaren nu i efterhand förstår jag läget och det är bara att gilla läget tills jag kan köpa en ny.

Kylpastan jag hade på nu har suttit sen jag monterade den för kanske 1,5 år sedan. Kan det ha hjälpt att applicera ny?
Nu är iallafall "idle" nere på 32c ungefär. Se bild här: http://piclair.com/mgyyb

Det som står på "max" är det jag fick ut efter 12 reps i IntelBurnTest.

Är det mer okej nu eller är det åt helvete fortfarande?

Permalänk
Medlem

Här kan du se min 6700k i full load, och D15S.

och i idle nedan.

Din TDP 88W och min 91W

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkminatoR:

Idag gjorde jag en liten vinterstädning av datorn som nog var på sin plats, lite damm hittade jag iallafall.
Passade också på att byta kylpastan och återmontera kylaren.

Efteråt körde jag samma test som igår och fick faktiskt lite lägre temps också vilket var skönt. Känns ändå kanske liite väl högt men med tanke på det jag läst om kylaren nu i efterhand förstår jag läget och det är bara att gilla läget tills jag kan köpa en ny.

Kylpastan jag hade på nu har suttit sen jag monterade den för kanske 1,5 år sedan. Kan det ha hjälpt att applicera ny?
Nu är iallafall "idle" nere på 32c ungefär. Se bild här: http://piclair.com/mgyyb

Det som står på "max" är det jag fick ut efter 12 reps i IntelBurnTest.

Är det mer okej nu eller är det åt helvete fortfarande?

Din kylare använder en 15mm tjock fläkt, om det får plats på höjden kan du skaffa en vanlig 25mm tjock fläkt.
Det bör vara en PWM styrd samt en som ger högt statiskt tryck.

Det bör kunna förbättra med några grader om du vill överklocka lite.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av 0p:

Här kan du se min 6700k i full load, och D15S.

http://forumbilder.se/G73Q4/fullload.PNG

och i idle nedan.

http://forumbilder.se/G73Q4/idle.PNG

Din TDP 88W och min 91W

Oj, här kan vi snacka rejäl skillnad. Känns verkligen som att jag borde byta kylare.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Din kylare använder en 15mm tjock fläkt, om det får plats på höjden kan du skaffa en vanlig 25mm tjock fläkt.
Det bör vara en PWM styrd samt en som ger högt statiskt tryck.

Det bör kunna förbättra med några grader om du vill överklocka lite.

Mjo du har helt rätt, lite väl klena grejer kanske. Visst, jag känner inget tvång att överklocka heller men skulle ju vara skönt att få ner temperaturen en aning.
Ska också se över det övriga luftflödet i chassit så jag vet att det är okej också. Nackdelen nu är ju att fläkten sitter rakt uppochner på processorn, hade faktiskt varit skönt att ha en stående som gör att jag får ut värmen bättre i bak på chassit.

Permalänk
Medlem

Men min kylare kostar ju som 3 stycken CM 212 Evo, så det är ju stor skillnad i pris. Det får man ju ha i åtanke också. Men man kommer ju säkert ha den en lång tid framöver får man hoppas iaf.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Skrivet av 0p:

Men min kylare kostar ju som 3 stycken CM 212 Evo, så det är ju stor skillnad i pris. Det får man ju ha i åtanke också. Men man kommer ju säkert ha den en lång tid framöver får man hoppas iaf.

Så är det ju såklart, den kostar ju en ganska bra slant att inhandla.
Vet att polare har bra temps med 212 Evo också så det kan hända att det blir en sån, har ingen jättebudget för tillfället och att vänta speciellt länge känns inte heller aktuellt.

Permalänk

Hallå igen,

Ni som svarar här, eller andra också för den delen, kanske ville ha en liten uppdatering.
Fick hem min CM Hyper 212 Evo idag och har monterat den.
Nedan ser ni mina nya temp's i full load med IntelBurnTest12 repetitioner precis som innan. (i5 4690K, stock)

Här är tidigare testet med min förra kylare som var en CM Geminii M4:

Så det har helt klart blivit bättre, kanske lite hög idle-temp ändå men jag känner att 60c under verkligen 100% load på alla cores är rätt okej med tanke på att kylaren inte är av dyraste laget.

Tack för alla tips sen tidigare också, nu är jag nöjd för stunden iallafall!