Transistorer av nanorör kan ersätta kisel

Permalänk
Melding Plague

Transistorer av nanorör kan ersätta kisel

För första gången någonsin har forskare lyckats ta fram transistorer av nanorör som presterar bättre än kiselbaserade, någonting som borgar för högre prestanda och energieffektivitet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur man tillverkar kolnanorör så skulle jag inte hoppas för mycket...

För övrigt byggde man switchar av kolnanorör (fungerade precis som transitorer) på forskargruppen jag gjorde exjobb på för 12 år sedan...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Så less på sådana här "nyheter" -.-

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den här forskningen också. http://news.mit.edu/2013/computing-with-light-0704

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Så less på sådana här "nyheter" -.-

Vadå less?? Menar du att en teknikbasserad nyhetswebbplats inte ska skriva om framtidens planer inom IT?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Så less på sådana här "nyheter" -.-

Less på att vi "nästan" är där med ny tillverkningsmaterial till processorer som du ser fram emot?
eller
att Sweclockers som en entusiastsida skriver nyhetsartiklar om den senaste forskningen inom datorteknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Så less på sådana här "nyheter" -.-

Om inte det här är intressant för en teknik/IT-orienterad webbplats så förstår jag inte hur du tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vadå less?? Menar du att en teknikbasserad nyhetswebbplats inte ska skriva om framtidens planer inom IT?

Skrivet av SolidReactor:

Less på att vi "nästan" är där med ny tillverkningsmaterial till processorer som du ser fram emot?
eller
att Sweclockers som en entusiastsida skriver nyhetsartiklar om den senaste forskningen inom datorteknik?

Det här betyder ju ingenting.
Exakt samma sak som att varannan vecka de senaste åren har forskare lyckats göra en ny fantastisk teknik som kommer revolutionera prestandan för batterier.
Det är så långt ifrån en fungerande teknisk produkt så att det (i alla fall för mig) är helt ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Less på att vi "nästan" är där med ny tillverkningsmaterial till processorer som du ser fram emot?
eller
att Sweclockers som en entusiastsida skriver nyhetsartiklar om den senaste forskningen inom datorteknik?

Personligen önskar jag att det var mer sånna här nyheter. Det kan lätt kännas lite tomt här ibland.
Förresten skrev inte SweC något om Samsungs 750-serie om jag inte minns fel, fast att det är en rätt bra SSD från samsung som definitivt kommer hamna i många datorer. De hade dessutom en tävling med Inet där 5 medlemmar vann varsin.
Jag är personligen inte ett dugg intresserad av nanorör eftersom det har varit snack om detta i över ett decennium och vi verkar ändå inte vara ett dugg närmare. Jag hade hellre sett lite fler nyheter om annat inom datorvärlden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Om inte det här är intressant för en teknik/IT-orienterad webbplats så förstår jag inte hur du tänker.

Det där var inte en nyhet om teknik eller IT. Det var om pussla-med-molekyler-forskning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Imaculent:

Så less på sådana här "nyheter" -.-

Jag förstår din frustration med tanke på att väldigt lite ändå händer idag.

Men som entusiast och allmänt IT-intresserad bör detta ändå vara av intresse. Det är ändå intressant forskning som nödvändigtvis inte hittar ut i produkter. Men detta kan vara ett steg på vägen till nästa tekniska genombrott som återigen får fart på utvecklingen.

Kisel var bra för sin tid men vi har sesan länge kommit så långt lösningar kring detta är möjligt. Vad som finns kvar är väldigt små steg och förbättringar där priset ändå drar iväg.

Grafen var riktigt lovande men man har fortfarande inte lyckats applicera den på ett vis som går att ersätta kisel.

Förr eller senare hittas en bra lösning igen. Varje upptäckt är, i mitt tycke iallafall, värd att nämna utifall set visar sig vara något som faktiskt leder till en ökad utvecklingstakt inom IT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fel i Swec artikeln. Där nämns spänning x1. 9 men i ursprungsrtikeln refereras till ström. Fascinerande med framsteg men långt kvar tills dess att det kan användas om inget drastiskt framsteg görs.

På ursprungsartikeln (som dessutom använder en hel del konstiga fomuleringar som 'ultra small' i stället för konkret storleksangivelse) saknas reda siffror om koncentration och antal som man lyckats deponera med hög precision. Man anger bara att 2.5 cm wafers använts vilket är rätt lpngt ifrån kommersiella 45 cm som används för kisel idag. Har inte läst rapporten än men det kan vara intressant att se vad de menar med 'floating evaporation self assembly'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det där var inte en nyhet om teknik eller IT. Det var om pussla-med-molekyler-forskning.

... Som i sin tur kan resultera i stora nyheter inom teknik/IT. Men det är förstås, man måste tänka ett steg längre för det antar jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjornchristensen:

Har inte läst rapporten än men det kan vara intressant att se vad de menar med 'floating evaporation self assembly'.

Detta: https://www.researchgate.net/publication/260442011_Dose-Contr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornchristensen:

Fel i Swec artikeln. Där nämns spänning x1. 9 men i ursprungsrtikeln refereras till ström. Fascinerande med framsteg men långt kvar tills dess att det kan användas om inget drastiskt framsteg görs.

På ursprungsartikeln (som dessutom använder en hel del konstiga fomuleringar som 'ultra small' i stället för konkret storleksangivelse) saknas reda siffror om koncentration och antal som man lyckats deponera med hög precision. Man anger bara att 2.5 cm wafers använts vilket är rätt lpngt ifrån kommersiella 45 cm som används för kisel idag. Har inte läst rapporten än men det kan vara intressant att se vad de menar med 'floating evaporation self assembly'.

Föreslår att du i artikeln tittar längst ner... finns en "skicka en rättelse"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simon253:

Personligen önskar jag att det var mer sånna här nyheter. Det kan lätt kännas lite tomt här ibland.
Förresten skrev inte SweC något om Samsungs 750-serie om jag inte minns fel, fast att det är en rätt bra SSD från samsung som definitivt kommer hamna i många datorer. De hade dessutom en tävling med Inet där 5 medlemmar vann varsin.
Jag är personligen inte ett dugg intresserad av nanorör eftersom det har varit snack om detta i över ett decennium och vi verkar ändå inte vara ett dugg närmare. Jag hade hellre sett lite fler nyheter om annat inom datorvärlden.

Är du intresserad av IT och mer specikt datorer så skadar det ju inte att besöka flera sidor för bredare täckning med.

Själv bevakar jag fyra dagligen, brukade vara 8-10 men blir så mycket att kolla igenom så fått skala ner lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter lovande för framtiden ny teknik
Mm kisel komm väll slutet på 1960 talet
Dax för ny teknik.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte hinner till 7nm övergången ..eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Men som entusiast och allmänt IT-intresserad bör detta ändå vara av intresse. Det är ändå intressant forskning som nödvändigtvis inte hittar ut i produkter. Men detta kan vara ett steg på vägen till nästa tekniska genombrott som återigen får fart på utvecklingen.
...
Förr eller senare hittas en bra lösning igen. Varje upptäckt är, i mitt tycke iallafall, värd att nämna utifall set visar sig vara något som faktiskt leder till en ökad utvecklingstakt inom IT.
Skickades från m.sweclockers.com

Rätt allting men jag tycker det är lite för långt ifrån att bli realiserat. Kan ju även kolla ännu längre "bak" så sitter det folk och gör teoretiska modeller på ersättare för kisel. Det är för mig lika ointressant.
Okej för mig om SweC skriver om detta - men för mig är det ointressant. Speciellt med tanke på hur forskningsresultat, även om de kanske inte är relevanta, trycks fram bara för publicitet och mer forskningspengar.

Skrivet av MrShizzle:

... Som i sin tur kan resultera i stora nyheter inom teknik/IT. Men det är förstås, man måste tänka ett steg längre för det antar jag.

Trevlig typ du är då.
Om du är så intresserad kan du ju börja läsa vetenskapliga journaler. Du kan nog sitta heltid och bara läsa artiklar "som i sin tur kan resultera i stora nyheter inom teknik/IT".
Eller så kan du bara sitta och bli matad med lättsmälta nyheter utan att behöva tänka efter.

Permalänk
Medlem

Förvirrande inledning på artikeln, nanorör ersätter kisel.
Nanorör består av något form av material, teoretiskt exempelvis kisel

Ser man videon så förstår man dock direkt att det handlar om nanorör konstruerade av kol-atomer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

"It's a series of tubes!!!"

Kan man hoppas på en 10%-ig prestandaökning med nanorören, Intel?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Rätt allting men jag tycker det är lite för långt ifrån att bli realiserat. Kan ju även kolla ännu längre "bak" så sitter det folk och gör teoretiska modeller på ersättare för kisel. Det är för mig lika ointressant.
Okej för mig om SweC skriver om detta - men för mig är det ointressant. Speciellt med tanke på hur forskningsresultat, även om de kanske inte är relevanta, trycks fram bara för publicitet och mer forskningspengar.

Trevlig typ du är då.
Om du är så intresserad kan du ju börja läsa vetenskapliga journaler. Du kan nog sitta heltid och bara läsa artiklar "som i sin tur kan resultera i stora nyheter inom teknik/IT".
Eller så kan du bara sitta och bli matad med lättsmälta nyheter utan att behöva tänka efter.

I allmänhet är jag en trevlig typ, men om jag ska behöva förklara mitt tycke gällande en nyhetsartikel så får du acceptera det. Tack för idén, men jag läser en del vetenskapslitteratur redan. Som heltidsjobb har jag ett arbete, men det är en annan sak.

Tycker du blev onödigt otrevlig bara för att du finner artiklar som denna ointressant. Låt andra tycka annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

om jag ska behöva förklara mitt tycke gällande en nyhetsartikel

Ok

Permalänk
Skrivet av Icte:

Äntligen!

Äntligen? Vi har hört om Nanorör sedan flera år tillbaka. Tvivlar på att det här kommer komma ut praktiskt ur ett labb på mindre än 8-10 år

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det här betyder ju ingenting.
Exakt samma sak som att varannan vecka de senaste åren har forskare lyckats göra en ny fantastisk teknik som kommer revolutionera prestandan för batterier.
Det är så långt ifrån en fungerande teknisk produkt så att det (i alla fall för mig) är helt ointressant.

Att lyckas med att skapa prototyp i labb innebär större möjligheter av investering, som i sin tur eventuellt leder fram från labb prototyper till tillverkningsprototyper. Lyckas man med tillverkningen till rimlig kostnad och kan skala upp det så får vi produkten.
Därför är dessa nyheter intressanta för entusiaster.
Tyvärr får inte forskning alltid pengar i första eller andra steget, i regel sitter forskarna halva tiden med att jaga pengar istället för att forska.
Dessa nyheter behövs också få spridning, det hjälper lite och det är coolt

Jag satt och räknade lite lätt på hur mycket material man kan spara in på att använda kolnanotuber till byggkonstruktion istället för s500 stål. (jobbar med byggkostruktion och vi använder egentligen s275 s355 som är billigare men räknade på s500)
Snabbkalkyl skulle byggnaden i teorin kunna bli omkring 250-300 gånger lättare! Detta dock i teorin. Däremot skulle kostnaden för en sådan byggnad bli skyhög (pun intended).
Gjorde också en annan snabb amatörberäkning för bilar och dess konstruktion. Fick fram att man kan ersätta stålet med 25kg nanotuber, kanske t.o.m. mindre.

Visst är det svårt att tillverka dessa material idag och väääääligt dyrt! Tror att det gick på 200000kr per kg för 2 år sedan om jag minns rätt... men fasiken när vi får till det med tillverkningen och kostnaden så blir det revolution.
Precis som när vi människan lärde oss att tillverka och använda oss av betong, stål och stållinor till byggnadskonstruktion.
Inte ser vi idag några 40 våningar höghus byggda av tegel & trä

Hursomhelt, jag är nörd som gillar sånt, detta är en nördsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Äntligen? Vi har hört om Nanorör sedan flera år tillbaka. Tvivlar på att det här kommer komma ut praktiskt ur ett labb på mindre än 8-10 år

Hört om det ja, men skälet till att jag hurrar är följande:

"För första gången någonsin har forskare lyckats ta fram transistorer av nanorör som presterar bättre än kiselbaserade, någonting som borgar för högre prestanda och energieffektivitet."

Detta har jag inte läst/hört något om tidigare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Det här betyder ju ingenting.
Exakt samma sak som att varannan vecka de senaste åren har forskare lyckats göra en ny fantastisk teknik som kommer revolutionera prestandan för batterier.
Det är så långt ifrån en fungerande teknisk produkt så att det (i alla fall för mig) är helt ointressant.

Skrivet av Imaculent:

Rätt allting men jag tycker det är lite för långt ifrån att bli realiserat. Kan ju även kolla ännu längre "bak" så sitter det folk och gör teoretiska modeller på ersättare för kisel. Det är för mig lika ointressant.
Okej för mig om SweC skriver om detta - men för mig är det ointressant. Speciellt med tanke på hur forskningsresultat, även om de kanske inte är relevanta, trycks fram bara för publicitet och mer forskningspengar.

Skrivet av Bloodstainer:

Äntligen? Vi har hört om Nanorör sedan flera år tillbaka. Tvivlar på att det här kommer komma ut praktiskt ur ett labb på mindre än 8-10 år

Något jag tror många missar här är att ingen kom fram till en Intel x86 CPU på bara ett försök. Det krävs en hel del experimenterande för att få fram ny teknik. Just att marknaden nu verkar ha insett att kisel är död/döende, gör att allt detta kommer accelerera. Minns när tex gamla diskussioner om när flashminnen kom, och det var ju inte direkt till nytta då heller, och tekniken där är ung, men lovande. Det behövs pengar... stora RnD investeringar för att få labboratorie-tekniker (som artikeln) att nå produktion. Detta sker inte tills det är ekonomiskt lönsamt att göra det heller, vilket det nog börjar bli.

Så nu när behovet är större så är det faktiskt intressant att läsa om vad för olika sätt man jobbar på för att ersätta kisel. Största problemet har ju varit just.. fungerande transistor.

Förstår att långt från alla är intresserade av det, men det är lite som att jag också är totalt ointresserad av en Apple produkt (den under denna). Det gör dock inte nyheten mindre... teknisk. De flesta skiter nog också i vilken ny Intel CPU som kommer och hur tekniken bakom görs, men dessa nyheter öses vi också med, för det är som sagt, ny teknik. Man får välja var som intresserar en...

Sen kan vi ta upp något som är minst sagt udda... reglerna i detta forum säger att man inte får prata om piratkopiering, men det är okej för Sweclockers att publicera artiklar om det med Spridningskollen (då de får 100-tals besökare så klart) och $$$.

Så var drar man gränsen på vad som är teknik? För vi alla har olika intressen och olika åsikter. Det enda jag ibland kan reta mig på är Sweclockers som försöker göra "aftonbladet rubriker". Låt era artiklar tala, och överdriv inte rubrikerna är det enda jag önskar. Sen kan alla välja att läsa den bit de vill, och är intresserade av.

Skrivet av Icte:

Hört om det ja, men skälet till att jag hurrar är följande:

"För första gången någonsin har forskare lyckats ta fram transistorer av nanorör som presterar bättre än kiselbaserade, någonting som borgar för högre prestanda och energieffektivitet."

Detta har jag inte läst/hört något om tidigare!

Håller med att just transistor-delen är nytt, och spännande. Men att spekulera om prestanda och energieffektivitet, innan man löst tillverkning är lite överdrivet

Permalänk
Avstängd

Använder man transistorer i CPU och GPU eller är det bara ström?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Använder man transistorer i CPU och GPU eller är det bara ström?

Svaret på din fråga är Mu