Permalänk
Inaktiv

Spridningskollen

Hej Sweclocker,
Jag tror alla vet om Spridningskollen, har ni fått hembrev av dem än? Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böte, skulle ni betala det eller polisanmäla? Jag har inte laddat ner filmer eller musik, spel köper jag eller finns grattis att ladda ner ex, league of legends. ***bort/mod*** Och hur gäller det för online filmer samt Youtube, är det också nedladdning?

Har köpt OVPN, vet att det kan vara lite sent men tror ni det kan hjälpa i fram tiden? Är det okej att jag laddar ner grejer så länge jag har OVPN på eller spelar det ingen roll då skickas alla loggs till Spridningskollen?

MVH

§7 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

skulle jag fått ett brev från dem skulle inte jag betalat en enda krona, jag har inte gjort ett piss.

''spridningskollen'' kan dra åt helvete i mina ögon.

Permalänk
Lego Master

On topic tycker jag hela affären luktar utpressning istället för rättssamhälle. Jag hoppas varenda jäkel som får brev av dem vägrar betala så de inte har något annat val än att gå till domstol och bli totalt överkörda. Tingsrätten har fumlat ordentligt i mitt tycke då de inte verkar ha granskat deras metoder för att få fram enskilda IP-nummer korrekt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Bifogar protokollet från TR i fredags där Crystalis begärde ut 8.000 IP-adresser från Telia.
Det finns flera intressanta punkter som inte har framgått ur medierapporteringen.
I slutet av protokollet (Bilaga 1) listas samtliga torrenter som övervakats.

Telia anförde bland annat:

"TeliaSonera konstaterar dock att den utredning som finns i ärendet om de
påstådda intrången enbart består av en rapport från den 5 november 2014 som enligt
Crystalis validerar Excipios arbete om hur de samlar in bevis rörande intrång. Det
finns alltså ingen dokumentation i ärendet som kopplar de i bilagan angivna IPadresserna
till de påstådda intrången
[min kursiv]".

"TeliaSonera har uppgett att bolaget har tillgång till den aktuella informationen som
sökanden vill få del av, med undantag för de IP-adresser som är NAT-adresser och de
mobila IP-adresser som är äldre än 100 dagar"

"Ett ärende av detta slag är i första hand avsett att skapa underlag för rättighetshavaren
att kunna beivra och få kompensation för redan inträffade intrång i sin upphovsrätt,
inte att hindra pågående intrång i en upphovsrätt. Intresset för att TeliaSonera ges
skälig tid att lämna ut informationen måste därför väga tyngre än rättighetshavarens
intresse av en snabb handläggning
[min kursiv]"

Telia anför även att det i tidigare fall tagit två månader för att sammanställa 800 IP-adresser i liknande mål. De ska ta in mer personal för att klara att lämna ut stora mängder information i framtiden.

TR anser att Crystalis har visat sannolika skäl för intrång i dess upphovsrätt har begåtts.
Angående tidsfristen för utlämnandet av samtliga uppgifter anser TR fyra månader vara skäligt. Utlämnandet ska ske i sju etapper.

"När det gäller tidsfristen för uppgifternas utlämnande har parterna olika uppfattningar i
fråga om behövlig tid för TeliaSonera att sammanställa informationen samt om
utlämnandet ska ske i etapper. Tingsrätten anser vid en samlad bedömning att en
tidsfrist på fyra månader för samtliga uppgifter är skälig."

Protokollet: http://docdro.id/VdIXEno

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk

Alltså läser man överlag i deras FAQ så står det bara om delning, inget om nerladdning.
Så, hypotetiskt, dem utgår ifrån att de personer som använder torrent har en 1:1 ratio, tar man ner en film edyl så har du seedat samma film med lika datamängd fram till att nerladdningen är klar, då har man mao delat uphovsrättskyddat material.

Men vad gäller tex om du ställer in i valfritt torrentprogram seed=0 ?, då seedas väl bara fragment av den totala datan?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MentalBlank:

Hej Sweclocker,
Jag tror alla vet om Spridningskollen, har ni fått hembrev av dem än? Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böte, skulle ni betala det eller polisanmäla? Jag har inte laddat ner filmer eller musik, spel köper jag eller finns grattis att ladda ner ex, league of legends. Och hur gäller det för online filmer samt Youtube, är det också nedladdning?

Har köpt OVPN, vet att det kan vara lite sent men tror ni det kan hjälpa i fram tiden? Är det okej att jag laddar ner grejer så länge jag har OVPN på eller spelar det ingen roll då skickas alla loggs till Spridningskollen?

MVH

Det kan nog anses som ett brott dock så tror jag inte att du behöver oroa dig. Det finns en lista på deras sida över vilka filmer/serier som det gäller.

Sen är det ju även svenska utgivare som ligger bakom det hela och finns inte filmen i Sverige så är sannolikheten stor att det inte finns någon svensk utgivare som har rättigheter till den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MentalBlank:

Hej Sweclocker,
Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böter, skulle ni betala det eller polisanmäla?

Det är svårt att ge råd eftersom du riskerar att få mycket högre skadestånd än så. Men vad gäller serier och om de företräder även Anime så kan jag inte annat än tänka mig att de kommer kräva 2000kr per avsnitt eller film, vilket i slutändan kommer bli dyrt.

Annars så har spridningskollen in lista på hemsidan om vilka filmer och serier de övervakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazze2k5:

Det finns en lista på deras sida över vilka filmer/serier som det gäller.

Skrivet av VexedRelic:

Annars så har spridningskollen in lista på hemsidan om vilka filmer och serier de övervakar.

Av nyfikenhet - var? Hittar det inte på deras hemsida.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Jag delar tankar
Delar på tanken
Tankar ofta

Jag delar

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

@MoNkeY-05: Listan finns på deras hemsida. Sidan är väldigt långsam så man får ha tålamod.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av peckapecan:

Alltså läser man överlag i deras FAQ så står det bara om delning, inget om nerladdning.
Så, hypotetiskt, dem utgår ifrån att de personer som använder torrent har en 1:1 ratio, tar man ner en film edyl så har du seedat samma film med lika datamängd fram till att nerladdningen är klar, då har man mao delat uphovsrättskyddat material.

Men vad gäller tex om du ställer in i valfritt torrentprogram seed=0 ?, då seedas väl bara fragment av den totala datan?.

Jag tror inte det står i någon paragraf om upphovsrätt huruvida man behöver ha en positiv leech/seed-ratio eller inte

Så fort man laddat upp en enda bit (vilket man automatiskt gör om man laddar ner en torrent med default-inställningar) så har man alltså brutit mot lagen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazze2k5:

Kollade igenom den tidigare och kunde inte se att det fanns någon anime med på den. Sen är det ju även svenska utgivare som ligger bakom det hela och finns inte filmen i Sverige så är sannolikheten stor att det inte finns någon svensk utgivare som har rättigheter till den här.

Det är inte bara svenska utgivare idag, utan även ifrån Tyskland och Danmark. Om nu Spridningskollen ser att deras affärsidé håller rättsligt i Sverige (vilken den delvis gjort då Telia och Telenor vikt sig), så lär snart även de stora internationella bolagen börja jaga pirater i Sverige på allvar.

Får bara hoppas att Bahnhof, Bredbandsbolaget och Comhem är starka nog och faktiskt överklagar eventuella domstolsbeslut.

De som fastnat i mjukvaran som Spridningskontrollen använder sig av idag, lär bara vara småfisken. Piraterna som seedar 24/7 lär istället använda privata trackers och/eller VPN.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte betala en krona. Om alla dessa 10000 som krävs på pengar skiter i att betala, så finns det inte en chans i världen att detta skitföretag faktiskt skulle vidta rättsliga åtgärder. Jag tror faktiskt inte ens att dom gör det även om bara jag inte betalar.

Deras metod är precis vad som lovades att IPRED och liknande inte skulle leda till. Här delas uppgifter ut om IP-adresser baserat på inget mer än att ett företag påstår att någon gjort intrång. Ingen som helst bevisning finns, förutom en lista på IP-adresser.
Möjligheten att få ut dessa uppgifter var för att kunna fortsätta en utredning och åtala någon för brott, men nu används dom alltså istället som bas för massutskick av hotbrev.

Hoppas det går åt helvete för dessa skitar.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJulmust:

@MoNkeY-05: Listan finns på deras hemsida. Sidan är väldigt långsam så man får ha tålamod.

Ja, den är seg. Men nu har jag kollat 4 gånger, jag hittar inte. Är jag blind?'
:edit: nevermind, found it..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MentalBlank:

Hej Sweclocker,
Vad gör ni ifall ni fick 2000kr böte, skulle ni betala det eller polisanmäla?

Slänger skiten i papperskorgen och går vidare med livet! Skulle de ha mage att skicka påminnelse så blir det polisanmälan.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de där breven borde komma som rekommenderat brev, alltså du måste hämta ut det på posten eller liknande ställe.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crockett:

Slänger skiten i papperskorgen och går vidare med livet! Skulle de ha mage att skicka påminnelse så blir det polisanmälan.

var min första tanke med och anmälan mot personligt intrång eller nått

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Om jag får hem denna fakturan så kommer jag att bestrida skitet. De kan jätte gärna ta det vidare till tingsrätten, men lycka till att bevisa vem det är som har laddat ner materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag antar att de där breven borde komma som rekommenderat brev, alltså du måste hämta ut det på posten eller liknande ställe.

Måste? Vem säger att man måste det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Måste? Vem säger att man måste det?

Rekommenderade brev ska posten endast lämna ifrån sig mot legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoxava:

Rekommenderade brev ska posten endast lämna ifrån sig mot legitimation.

Ja så är det, men vem säger att jag måste hämta det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det här hade jag missat. Blir något att läsa på om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Ja så är det, men vem säger att jag måste hämta det?

De var inte det personen du citerade sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag antar att de där breven borde komma som rekommenderat brev, alltså du måste hämta ut det på posten eller liknande ställe.

Skrivet av xoxava:

De var inte det personen du citerade sa.

Gjorde jag inte, my bad i så fall?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag antar att de där breven borde komma som rekommenderat brev, alltså du måste hämta ut det på posten eller liknande ställe.

Skrivet av Bael:

Måste? Vem säger att man måste det?

Skrivet av xoxava:

De var inte det personen du citerade sa.

?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Man måste inte hämta ut REK, det är bara skita i om man känner för det.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Gjorde jag inte, my bad i så fall?

Vad jag läser in i texten är ett antagande om att det skickas rekommenderat, vill du då ha brevet måste du hämta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xoxava:

Vad jag läser in i texten är ett antagande om att det skickas rekommenderat, vill du då ha brevet måste du hämta det.

Så skrev han inte. Han skrev du MÅSTE hämta ut det på posten eller liknande..

Edit: Och då kom frågan vem säger att man måste hämta det?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Jag antar att de där breven borde komma som rekommenderat brev, alltså du måste hämta ut det på posten eller liknande ställe.

Skrivet av Bael:

Så skrev han inte. Han skrev du MÅSTE hämta det.

Inte i exakt dom orden, nej. Kan inte heller se något i påståendet som säger att du MÅSTE hämta det, mer ett allmänt (samt korrekt) påstående om att rekommenderade brev hämtas ut på posten eller liknande. Ser ingenting om ett måste med meningen att du inte kan välja om du vill hämta det eller ej.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Ja så är det, men vem säger att jag måste hämta det?

Ja, eller till och med ens ha möjlighet att göra det. Man kanske inte äger en legitimation.