Deus Ex: Mankind Divided saknar stöd för DirectX 12 vid lansering

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

@Djhg2000: Självklart kommer dom inte fixa stöd för äldre sina äldre os, byter man inte får man därför skylla sig själv. Om Windows 10 nu är så dåligt på alla de sätt du nämner så är det ju inte mkt att göra för dig.

Vilket är ytterligare en anledning till att jag hänger på Vulkan-tåget istället. Förhoppningsvis kan jag slippa Windows helt om några år, SteamOS har ju trots allt satt fart på marknaden nu.

Huvudargumentet jag har mot Windows 10 är att all kvalitetskänsla är borta, inte för att 7 var lika bra som XP på den punkten men 7 var trots allt ganska nära. I 10 går saker sönder nästan konstant, att hålla systemet friskt och säkert känns mer som whack-a-mole.

För mig är det ett jätteproblem eftersom jag delar Linus Torvalds åsikt om att ett OS bara ska sköta sitt jobb och i övrigt hålla sig ur vägen.

Skrivet av anderjo4:

Däremot är jag imponerad av din set up, gav det ett kort försök själv men orkade inte fullfölja det så bra jobbat. Synd att det inte fungerar lika bra med w10.

Tack, väldigt sällan som andra inser vilken frihet det är att kunna arbeta i en Linux-distro och samtidigt köra spel i en virtuell maskin. Inget slår känslan av att kunna multitaska Crysis och Sweclockers, för att inte nämna att kunna Googla en bluescreen medan man ser den (utan en extra enhet då).

Jag har en VM med 10 som väntar på bättre tider så helt kört är det väl inte, vi får hoppas att Microsoft tänker om när gamla system börjar automatuppdatera sig fel på samma sätt som för mig. Skulle tro att företag inte uppskattar att behöva ladda om backuper på bokföringen särskilt ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag är lite besviken än så länge på DX12, känns inte som det har gett nånting. Vad hände med att det skulle bli så enormt minskad CPU-belastning som vi alla såg fram emot? :/

Beror helt på hur kraftig CPU man har, i många fall är gpu:n flaskhalsen fortfarande i dx 12 (bara för mer last på Gpu:n gör den till större flaskhals).

Skrivet av anon5930:

Du är inne på rätt linje, ingen vits att bry sig om bakåtsträvare. Bara att ignorera dessa personer lika som de som envist ville ha DX9-titlar för att kunna använda Windows XP när Windows 7 och DX11 kom.

Om de som inte vill använda Windows byter till Linux eller vad de nu vill ha, kommer andelen av dessa system öka och kanske bli intressant för mjukvaruutvecklare.
Eller, i många fall, kommer de inse hur smidigt Windows som operativsystem ändå är och återgår till Windows eller dualbootar båda OS eller använder dubbla datorer.

Tröttsamt med allt evigt Windows 10-gnäll där det mest bara är trams och paranoia som verkar vara problemet. Gick det bra att använda tidigare Windows-OS lär det göra det i fortsättningen med. Och om man oroar sig över att bli avlyssnad så glöm Windows helt, förmodligen även OSX med och kör en Linux-distro där du bygger OS'et själv, helst kompilerar och granskar källkoden för säkerhets skull. Och glöm att använda Facebook, alla Google-produkter inkl sökmotorn, youtube, gmail och android. Används dessa tjänster och man fortfarande gnäller på Windows så har iallafall jag svårt att ta denna person seriöst.

Personligen kör jag Windows 10 på både huvuddatorn och min laptop. Min Windowsplatta kör fortfarande 8.1 då jag föredrar den där. Nu är jag inte supernöjd med Windows 10, AU uppdateringen försämrade mina Pro-licenser, men det är fortfarande den bästa Windows-utgåvan att använda idag. Skulle jag backa vore det till 8.1 Pro men datorn jag spelar på kommer behöva köra Windows 10 för att vara kompatibel med moderna spel.

Till sist får man också tänka på att Windowd 10-hatarna/vägrarna är en minoritet. De flesta/snudd på alla kommer använda Windows 10 om något år då det är vad som finns i de datorer som säljs. Det finns ändå inga alternativ som lockar kunder, bortsett från Apples OSX då. Linux år lär aldrig komma och det säger jag som gammal pingvinkramare.

Dock finns ju vulkan, så om många sitter på win 8 eller lägre kan den bli större än den låsta DX 12 (som bara fungerar på ett os).

Spelen jag kör idag har tyvärr inte vulkan stöd eller GL, utan kommer köra win 7 tills något annat os blir bättre.

Gillar inte win 10 ska installera drivers utan hejd (tidigare Windows hade buggiga och utdaterade drivrutiner). Pro av win 10 var ju okej tills AU kom (jag har stängt av uppdateringar helt nu på grund av att jag inte vill ha den). Finns ingen orsak till pro längre :/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Dock finns ju vulkan, så om många sitter på win 8 eller lägre kan den bli större än den låsta DX 12 (som bara fungerar på ett os).

Spelen jag kör idag har tyvärr inte vulkan stöd eller GL, utan kommer köra win 7 tills något annat os blir bättre.

Gillar inte win 10 ska installera drivers utan hejd (tidigare Windows hade buggiga och utdaterade drivrutiner). Pro av win 10 var ju okej tills AU kom (jag har stängt av uppdateringar helt nu på grund av att jag inte vill ha den). Finns ingen orsak till pro längre :/

Frågan är hur mycket Vulkan kommer användas dock, intresset för API't är inte i närheten av lika stort för DirectX 12. Själv gillar jag båda, de är bra utveckling på gamla och speciellt i OpenGL's fall daterade API'er. Hoppas verkligen fler spel får det, implementering i DOOM gav helt klart mersmak för min del.

Jag gillar heller inte förändringarna sedan AU med Pro, innan hade vi ju bättre möjligheter att bromsa uppdateringar och liknande. Förhoppningsvis är det något som kommer lättas på.

Det där med automatisk installation av drivare har jag själv inte stött på under det år jag kört Windows 10 primärt och dagligen. Upp till hårdvarutillverkaren att se till att drivarna fungerar bra i mitt tycke, att de kan distribueras via Windows Update tycker jag också är bra men om de verkligen ska vara automatiska är jag förstås tveksam till. Det senaste halvåret med skakiga Nvidia-drivare är en bra anledning att inte auto-installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Frågan är hur mycket Vulkan kommer användas dock, intresset för API't är inte i närheten av lika stort för DirectX 12. Själv gillar jag båda, de är bra utveckling på gamla och speciellt i OpenGL's fall daterade API'er. Hoppas verkligen fler spel får det, implementering i DOOM gav helt klart mersmak för min del.

Jag gillar heller inte förändringarna sedan AU med Pro, innan hade vi ju bättre möjligheter att bromsa uppdateringar och liknande. Förhoppningsvis är det något som kommer lättas på.

Det där med automatisk installation av drivare har jag själv inte stött på under det år jag kört Windows 10 primärt och dagligen. Upp till hårdvarutillverkaren att se till att drivarna fungerar bra i mitt tycke, att de kan distribueras via Windows Update tycker jag också är bra men om de verkligen ska vara automatiska är jag förstås tveksam till. Det senaste halvåret med skakiga Nvidia-drivare är en bra anledning att inte auto-installera.

Jag vet inte om jag kryssat ur någon ruta som andra inte gjort men jag har inte den senaste uppdateringen ifrån Nvidia utan kör på en äldre. I och för sig är det fel att man ska behöva kryssa ur något för att slippa få allting installerat automatiskt. Har pro-versionen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Om detta stämmer sällar sig detta spel till de misslyckade.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/deus-ex-mankind-divided...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Om detta stämmer sällar sig detta spel till de misslyckade.
http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/deus-ex-mankind-divided...

1920x1080
DX11

1920x1080
DX12

2560x1440
DX11

2560x1440
DX12

3840x2160
DX11

3840x2160
DX12

Knasigt att inte 470, 480 och 1060 är med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det där med automatisk installation av drivare har jag själv inte stött på under det år jag kört Windows 10 primärt och dagligen.

Det är nog väldigt få som har märkt av det eftersom 10 gör det helt transparent i bakgrunden utan att ens visa en sån där meddelandeballong. Att döma av symptomen på min maskin börjar drivrutinerna dessutom användas på en gång. Automatisk installation av drivare från AMD ser för övrigt ut som en glappande monitorsladd, ingen aning hur det blir för NVIDIA-kort då min enda Windows-maskin kör AMD.

7 kan göra det för enstaka enheter i WHQL men visar det då som en valfri uppdatering i Windows Update. Man behöver alltså explicit säga att man vill ha just den uppdateringen och de flesta orkar nog inte ens kolla i den menyn.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det är nog väldigt få som har märkt av det eftersom 10 gör det helt transparent i bakgrunden utan att ens visa en sån där meddelandeballong. Att döma av symptomen på min maskin börjar drivrutinerna dessutom användas på en gång. Automatisk installation av drivare från AMD ser för övrigt ut som en glappande monitorsladd, ingen aning hur det blir för NVIDIA-kort då min enda Windows-maskin kör AMD.

7 kan göra det för enstaka enheter i WHQL men visar det då som en valfri uppdatering i Windows Update. Man behöver alltså explicit säga att man vill ha just den uppdateringen och de flesta orkar nog inte ens kolla i den menyn.

För mig har det inte installerat det i bakgrunden heller. Jag använder 368.81 och den senaste är 372.54. Varför händer detta bara vissa?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag vet inte om jag kryssat ur någon ruta som andra inte gjort men jag har inte den senaste uppdateringen ifrån Nvidia utan kör på en äldre. I och för sig är det fel att man ska behöva kryssa ur något för att slippa få allting installerat automatiskt. Har pro-versionen.

Skrivet av Djhg2000:

Det är nog väldigt få som har märkt av det eftersom 10 gör det helt transparent i bakgrunden utan att ens visa en sån där meddelandeballong. Att döma av symptomen på min maskin börjar drivrutinerna dessutom användas på en gång. Automatisk installation av drivare från AMD ser för övrigt ut som en glappande monitorsladd, ingen aning hur det blir för NVIDIA-kort då min enda Windows-maskin kör AMD.

7 kan göra det för enstaka enheter i WHQL men visar det då som en valfri uppdatering i Windows Update. Man behöver alltså explicit säga att man vill ha just den uppdateringen och de flesta orkar nog inte ens kolla i den menyn.

Jag får inte nya Radeon-drivare via Windows Update. Nu inaktiverar jag i Crimson så jag inte får automatiska uppdateringar, är det där du får dina?

Jag kör ofta en drivare efter då de senaste drivarna sällan ger något alltför givande för mig med mitt gamla R9 290. Mycket av fokuset nu är ju de senaste korten, i viss mån Fury fortfarande men främst Polaris-korten samt Pro Duo. Installerade, manuellt, No Man Sky-drivaren vid lanseringen och då låg jag 2-3 drivare efter innan.

Verkar vara rätt olika iallafall, och då kör jag Windows 10 Pro och kör Silent Hours mellan kl 12:00 till 00:00 så jag får det lugnt kvällstid när jag är hemma och kan använda datorn. Nu började jag använda Silent Hours i och med AU bör tilläggas.

Skrivet av ClintBeastwood:

För mig har det inte installerat det i bakgrunden heller. Jag använder 368.81 och den senaste är 372.54. Varför händer detta bara vissa?

Upplevelsen verkar helt klart vara olika. Vissa påstår ju att de får en massa appar och annat installerat, här ser jag inget sådant. Varken under det år jag körde Windows 10 eller de veckor jag nu kört AU. Möjligen att jag sett Candy Crush på min stationära eller laptop men har ju bara varit att avinstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag får inte nya Radeon-drivare via Windows Update. Nu inaktiverar jag i Crimson så jag inte får automatiska uppdateringar, är det där du får dina?

Alltså med en ren installation från DVD tar det ca en kvart innan skärmen blinkar till och drivaren är installerad, CCC nere vid klockan och allt. Är upprepbart på denna maskin, har installerat direkt från skiva 2-3 gånger och det är alltid samma historia.

I och med att den går med VirtIO som nätverkskort och hårddisk av prestandaskäl drar jag in de drivarna själv från Red Hat. Hårddiskdrivaren behövs redan innan installationen kan börja men nätverk hinner jag knappt hämta och installera innan Windows kör in Crimson (det tar ju ett tag att installera SpyBot Anti-Beacon, Classic Shell och FireFox med emulerat nätverkskort).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raizor1991:

Haha jodå även datorn är fossil i helhet men hänger på bra, är kul att man kan se sådana prestandaökningar, känner mig rätt nöjd med mitt r9 290x

ZEN:are kanske jag kan mata på mitt

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Flertalet spelar väl igenom spelet direkt. Sedan bryr de sig inte om kommande uppdateringar när spelet redan klarats av.

Varför kan de inte skjuta upp lanseringen lite istället?

Kvartalsrapport?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Deus Ex har nu blivit med DX 12-patch (fast fullt stöd kommer inte förrän nästnästa vecka):
Info om DX12 i Deus Ex

Kanske inte optimal än...
"Known DirectX 12 issue:
- There is a known bug that causes some very high end cards to regress relative to DirectX 11. This bug is being addressed by the development team.
"

Och då har såklart AMD påpassligt en ny drivrutin ute, 16.9.1 Hotfix med stöd för DX 12 i Deus Ex:
Crimson Edition 16.9.1 Hotfix

För Nvidia är det 372.70 som gäller:
Nvidia Geforce 372.70 WHQL