Permalänk
Medlem

Använda 3 skärmar med AMD HD7970?

Hejsan alla datorkunniga personer!

Har försökt lösa detta problem i tre dagar nu, som varken personal från Inet eller Kjell & Co kunde hjälpa till med! Har även sökt detta på nätet och kommit halvvägs, men vill ha ett säkert svar innan jag köper ytterligare sladdar. Problemet är följande:

Vad behöver jag för att kunna använda alla mina tre skärmar samtidigt med ett Radeon HD7970 grafikkort?

Har 2 datorskärmar som just nu kör på varsin minidisplay (H) från grafikkortet, till HDMI (H) in i skärmarna. Utöver dessa har jag även 1 tv på 40" som kör med HDMI (H) i båda ändarna mellan sig och datorn. Däremot när jag testar olika inställningar i Windows, så tillåter det mig att endast ha två skärmar aktiva, där den tredje (kvittar vilken skärm det är) inte går att utöka vidare på. I en video på YouTube talade en kille om att detta beror på att man INTE får köra på 3 digitala signaler, utan att den tredje måste köras analogt för att det ska funka? Jag har följande inputs till mitt grafikkort (2 minidisplay, 1 HDMI och 1 display):

Till grafikkortet ingick följande sladdar, som enligt personalen på Kjell & Co antingen är så kallade "aktiva" eller "passiva" (hur jag nu kollar upp det?) och som då kan konvertera en av signalerna till en analog sådan, så som jag förstod det:

Så, då är min slutgiltiga fråga:

Vad exakt behöver jag köpa och göra för att kunna använda alla min skärmar samtidigt! En enkel köplista med instruktioner hade varit suveränt, då jag inte tror det krävs så mycket egentligen väl?

Tack på förhand!

Permalänk

Du behöver en aktiv mini-DP till DVI/HDMI, de passiva räcker inte till då korten bara har stöd för två st pixelklockor. De kostar dock en slant jämfört med de passiva.

ex: http://www.club-3d.com/index.php/products/reader.en/product/d...

Permalänk
Medlem

Dessa kort klarar bara av 2st "gammaldags" signaler (DVI, VGA, HDMI).
Du behöver köra minst 1st av dina skärmar på displayport i native läge, alltså du behöver en aktiv omvandlare till den ena skärmen eller köra den på ren displayport.

Gammal tråd med en massa blandad info, allt stämmer inte dock då vissa som vanligt bara gissar sig fram: https://www.techpowerup.com/forums/threads/three-monitors-on-...

Snubben på youtube har fel, det har inget med digitalt eller analogt att göra utan att dessa kort endast klarar 2st "icke displayport" signaler.
Kör själv ett 7950 med 3 skärmar med HDMI, DVI och en aktiv DP-VGA adapter t.ex

Permalänk
Entusiast

Se till att dina MiniDP -> HDMI är "Active" och inte vanliga adaptrar, kan mycket väl vara där problemet ligger. Sen tolkar jag det också som att du får använda x2 MiniDP +HDMI eller DVI. DVI och HDMI I/O:n brukar dela signal.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kanyl:

Hejsan alla datorkunniga personer!

Har försökt lösa detta problem i tre dagar nu, som varken personal från Inet eller Kjell & Co kunde hjälpa till med! Har även sökt detta på nätet och kommit halvvägs, men vill ha ett säkert svar innan jag köper ytterligare sladdar. Problemet är följande:

Vad behöver jag för att kunna använda alla mina tre skärmar samtidigt med ett Radeon HD7970 grafikkort?

Har 2 datorskärmar som just nu kör på varsin minidisplay (H) från grafikkortet, till HDMI (H) in i skärmarna. Utöver dessa har jag även 1 tv på 40" som kör med HDMI (H) i båda ändarna mellan sig och datorn. Däremot när jag testar olika inställningar i Windows, så tillåter det mig att endast ha två skärmar aktiva, där den tredje (kvittar vilken skärm det är) inte går att utöka vidare på. I en video på YouTube talade en kille om att detta beror på att man INTE får köra på 3 digitala signaler, utan att den tredje måste köras analogt för att det ska funka?

Stämmer EJ. Du ska inte använda någon typ av analog signal till någonting i ditt fall. Ordet analog ska ej förekomma i något resonemang kring ditt problem.

Citat:

Jag har följande inputs till mitt grafikkort (2 minidisplay, 1 HDMI och 1 display):

http://i67.tinypic.com/16lzfwg.jpg

Till grafikkortet ingick följande sladdar, som enligt personalen på Kjell & Co antingen är så kallade "aktiva" eller "passiva" (hur jag nu kollar upp det?) och som då kan konvertera en av signalerna till en analog sådan, så som jag förstod det:

http://i66.tinypic.com/20pc0zk.jpg

Så, då är min slutgiltiga fråga:

Vad exakt behöver jag köpa och göra för att kunna använda alla min skärmar samtidigt! En enkel köplista med instruktioner hade varit suveränt, då jag inte tror det krävs så mycket egentligen väl?

Tack på förhand!

Tror problemet ligger i att du med ett 7970 inte kan köra mer än två skärmar med TMDS-signaler (HDMI och DVI): Minst en skärm måste drivas med LVDS (DisplayPort). Om någon av dina skärmar har DP använder du helt enkelt det till den.

Ingen av adaptrarna omvandlar till analog signal. Det bör däremot gå att se om de är aktiva eller passiva:

Citat:

Passive adapters are less expensive since they do not need to include additional chips. A quick way to check whether you can use a passive adapter is to see if the DisplayPort or Mini DisplayPort source has the DP++ symbol above it. The symbol is a D with a P inside of it, with two + signs to the left, one on top of the other.

Om du har två passiva adaptrar driver du totalt tre skärmar med TMDS, vilket om jag minns rätt inte går med 7970.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hejsan

Såg nu att några andra svarat angående begränsningen med att använda 2st passiva Displayport till Hdmi adapter.
En aktiv kostar mer och kräver strömmatning från typ USB. (min kostade 800:- när jag köpte min för några år sen till mitt 5850)

Jag hade gjort som så att jag kopplat
Grafikort - Skärm
DVI - HDMI
HDMI - HDMI
DSP - HDMI
Då ska du inte behöva någon dyr adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Hejsan

Såg nu att några andra svarat angående begränsningen med att använda 2st passiva Displayport till Hdmi adapter.
En aktiv kostar mer och kräver strömmatning från USB.

Jag hade gjort som så att jag kopplat
DVI - HDMI
HDMI - HDMI
DSP - HDMI
Då ska du inte behöva någon dyr adapter

Detta kommer tyvärr inte att fungera om inte DP - HDMI adaptern är aktiv

Permalänk

Jag kör med

DP - DVI (Aktiv)
DP - DVI (Passiv)
DVI - DVI

på ett 280x vilket i princip är samma kort som 7970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Stämmer EJ. Du ska inte använda någon typ av analog signal till någonting i ditt fall. Ordet analog ska ej förekomma i något resonemang kring ditt problem.

Tror problemet ligger i att du med ett 7970 inte kan köra mer än två skärmar med TMDS-signaler (HDMI och DVI): Minst en skärm måste drivas med LVDS (DisplayPort). Om någon av dina skärmar har DP använder du helt enkelt det till den.

Ingen av adaptrarna omvandlar till analog signal. Det bör däremot gå att se om de är aktiva eller passiva:

Om du har två passiva adaptrar driver du totalt tre skärmar med TMDS, vilket om jag minns rätt inte går med 7970.

Tack för mest utförligast svar!

Nu förstår jag hel och hållet, men har fortfarande inte fått ett helt klart svar då alla här antar att jag har DVI ingång, vilket inte är fallet. Därför undrar jag om denna kombination lär funka:

1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Alla kombos med olika aktiva adapters bör väl funka? Eller vad bör regeln vara när man har 2 MD, 1 D och 1 HDMI som de enda portarna på grafikkortet?

Åter ingen, har INGEN ingång för DVI på mitt kort, då den är utbytt med en port för vanlig display!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanyl:

Tack för mest utförligast svar!

Nu förstår jag hel och hållet, men har fortfarande inte fått ett helt klart svar då alla här antar att jag har DVI ingång, vilket inte är fallet. Därför undrar jag om denna kombination lär funka:

1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Alla kombos med olika aktiva adapters bör väl funka? Eller vad bör regeln vara när man har 2 MD, 1 D och 1 HDMI som de enda portarna på grafikkortet?

Åter ingen, har INGEN ingång för DVI på mitt kort, då den är utbytt med en port för vanlig display!

Skickades från m.sweclockers.com

Aha för mig så gick inte dina bilder se i början så jag antog att du hade en DVI utgång som verkar va standard på 7970. Då fungerar så klart inte min rekommendation att köra med DVI->HDMI

Eftersom man inte kan ha 2st (eller fler) displayport adaptorer som är passiva om man vill använda mer än 2 skärmar totalt så kommer det du skriver nedan inte fungera för du har fortfarande 2st passiva adaptorer
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Du får ändra till följande om du vill bara använda Display port utgångarna
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Men det är billigaste och troligen det enda vettiga att köra följande
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 2)
3. HDMI (Dator) -> HDMI (Skärm 3)

En sån här borde fungera
http://www.ebay.com/itm/4K-Active-Mini-DisplayPort-to-HDMI-Vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Aha för mig så gick inte dina bilder se i början så jag antog att du hade en DVI utgång som verkar va standard på 7970. Då fungerar så klart inte min rekommendation att köra med DVI->HDMI

Eftersom man inte kan ha 2st (eller fler) displayport adaptorer som är passiva om man vill använda mer än 2 skärmar totalt så kommer det du skriver nedan inte fungera för du har fortfarande 2st passiva adaptorer
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Du får ändra till följande om du vill bara använda Display port utgångarna
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 2)
3. Display (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 3)

Men det är billigaste och troligen det enda vettiga att köra följande
1. MD (Dator) -> HDMI (Skärm 1)
2. MD (Dator) -> Aktiv Adapter -> HDMI (Skärm 2)
3. HDMI (Dator) -> HDMI (Skärm 3)

En sån här borde fungera
http://www.ebay.com/itm/4K-Active-Mini-DisplayPort-to-HDMI-Vi...

Ah, nu förstår jag helt och hållet! Får svänga förbi en butik och köpa en sådan nu då! Tusen tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

När du kollar på butikers hemsidor efter en aktiv adapter så ska ordet AKTIV stå i rubriken eller beskrivningen. Står inget så är det 99% fel adapter och du får samma problem igen. Eyefinity kan bruka också stå ibland.

Gällande HDMI. Om du i framtiden köper en skärm/TV med jättehög upplösning så finns en risk att du bara kan han en lägre upplösning via HDMI jämfört om det var DVI eller Displayport. Därför kan det vara bra om det är displayport->DVI adaper eller vara uppmärksam på av på vad adaptern klarar om du ändå vill ha via HDMI.

Edit:
Adaptern Ortovox länkade till verka klara hög upplösning (4K) om rubriken/beskrivingen stämmer men det kan vara bra att var uppmärksam.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av panpo98:

Gällande HDMI. Om du i framtiden köper en skärm/TV med jättehög upplösning så finns en risk att du bara kan han en lägre upplösning via HDMI jämfört om det var DVI eller Displayport. Därför kan det vara bra om det är displayport->DVI adaper [...]

Måste isåfall vara en adapter med stöd för Dual Link, annars klarar den ändå bara 1920x1200 @ 60 Hz. Sådana är dyra och kan krångla (om man vill använda Dual Link-kapacitet). Ser ingen som helst anledning att välja en sådan adapter; TS bör ändå absolut inte köpa en högupplöst skärm som inte har DisplayPort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

@Kanyl, jag måste faktiskt berömma dig för en bra trådstart. Efter alla dussintals "ja har tre skärmar men de funkar nt kan någon hjälpa" blir man genuint glad av att läsa en tråd med en klar och tydlig problembeskrivning och relevanta specs.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers