Permalänk
Medlem

Passar alla intel fläktar

Hej alla.

Tänkte överklocka min q9550.
Då jag tänker spela BF1.
Just nu så är det riktigt varmt med original kylaren.

Min fråga är ifall jag köper en Coolermaster eller Noctua, Passar dom då till min processor.
Q9550 är ju LGA 775 socket.

Ifall man köper en fläkt som passar till 1150. Går det då att använda till min cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

Ifall man köper en fläkt som passar till 1150. GÅr det då att använda till min cpu?

Nej
Dock så har flera tillverkare med monterings detaljer till flera olika CPU typer. Kontrollera så att den är kompatibel med din CPU, d.v.s att det medföljer monterings detaljer för den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

står det 775 så kommer den med mounting tools till 775

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

@Christley:

Ok, Så då bör det fungera.
Antar att man måste riva ut moderkortet då för att få ditt allt så att det passar

Förresten, Kan ju titta hos våran Marknad, Kan ju finnas någon som har ett som passar direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

@Christley:

Ok, Så då bör det fungera.
Antar att man måste riva ut moderkortet då för att få ditt allt så att det passar

Förresten, Kan ju titta hos våran Marknad, Kan ju finnas någon som har ett som passar direkt

har du ingen cutout på baksidan av chassit måste du göra det med varenda kylare hur som helst, oavsätt om du köper den på marknaden eller inte

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Ok.

Så eftermarknads kylare är inte lika "smidiga" likt original kylare vid montering.
Original. Bara trycka ner 4 st piggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

Ok.

Så eftermarknads kylare är inte lika "smidiga" likt original kylare vid montering.
Original. Bara trycka ner 4 st piggar.

De väger oftast mer och behöver bättre fästen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Så är det,

Lite OT överklockade till 3,2 Ghz.
Och då gick det att köra utan att det hackar var 10 sek.
Men tempen låg vid 64-74 grader. Lite för varmt. :s

Permalänk
Medlem

@NoobAtOC:
De flesta moderkort har att man kan ändra fläkt hastigheten i BIOS, d.v.s vilket hastighet den har som grund.
Brukar vara döpt till Silent/Turbo, eller liknande. Den kommer dock naturligtvis att låta mer även när CPU'n inte jobbar särskilt mycket, eftersom grund RPM har ökats.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Din processor är åtta år gammal. Är det inte bättre att köpa någonting nytt istället? Den där är knappast duglig för att spela Battlefield 1.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@NoobAtOC:
De flesta moderkort har att man kan ändra fläkt hastigheten i BIOS, d.v.s vilket hastighet den har som grund.
Brukar vara döpt till Silent/Turbo, eller liknande. Den kommer dock naturligtvis att låta mer även när CPU'n inte jobbar särskilt mycket, eftersom grund RPM har ökats.

Okej.. Det var bra att veta. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Din processor är åtta år gammal. Är det inte bättre att köpa någonting nytt istället? Den där är knappast duglig för att spela Battlefield 1.

Jo det har du rätt i Dreijer.
Fast då måste jag byta ut hela datorn, Moderkort osv. Tänkte inte lägga ut pengar på en ny dator just nu.

Dessutom så ska det inte gå att spela Battlefield 1 med en quad cpu.. Men det gör det visst. Som sagt väldigt laggigt. Men när jag överklockade processorn, då kunde faktiskt spela spelet med bra flyt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoobAtOC:

Jo det har du rätt i Dreijer.
Fast då måste jag byta ut hela datorn, Moderkort osv. Tänkte inte lägga ut pengar på en ny dator just nu.

Dessutom så ska det inte gå att spela Battlefield 1 med en quad cpu.. Men det gör det visst. Som sagt väldigt laggigt. Men när jag överklockade processorn, då kunde faktiskt spela spelet med bra flyt

Varför skulle det inte gå spela Battlefield med en quad ? Nästan alla nyare processorer har 4 kärnor.

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

Fungerar det så kör. Skit i vad folk säger.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peji89:

Varför skulle det inte gå spela Battlefield med en quad ? Nästan alla nyare processorer har 4 kärnor.

Jag tror att man måste ha en nyare quad cpu.
Jag läste att minimum är.
AMD FX-6350 / Core i5 6600K

I en annan sida står det .
Intel Core i3-6300T @3.3 Ghz or FX-4350 .

Jag har ju en Q9550 .

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Fungerar det så kör. Skit i vad folk säger.

😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som folk sa, kolla i produktdetaljerna på fläkten du köper att den har S-775-fästen så vet du.
Genomgående skruv+mutter > pushpins, enligt min erfarenhet.

Oavsett, detta är normalt du gör 1-2 ggr på en processors livslängd.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Det är typ denna jag tänkte köpa.

https://www.komplett.se/product/657094/datorutrustning/kylnin...

Den har push pins så då behöver jag inte ta ut moderkortet

Permalänk
Medlem

Detta hjälpte mig

Permalänk
Medlem