Permalänk
Medlem

Dog min PCI-E slot?

Har ett märkligt problem.

Köpte ett GTX 1080 i somras, har fungerat förträffligt för det mesta men för nån vecka sen så ville den inte skicka bild till mina två skärmar och datorn POST.ade inte ens, det enda som hände var att grafikkortet stod och blinkade med LED.sen. Då kunde jag avhjälpa det genom att koppla ur DVI kabeln till en av skärmarna och starta om. Det har hänt flera gånger, oftare och oftare.

Nu på slutet har inte ens det hjälpt utan det enda som händer är att kortet blinkar ungefär 2 ggr i sekunden.

Kör jag en cmos-rensning så verkar den dock starta. Jag kan göra omstarter från windows och då fungerar det prima men stänger jag av och för att sen starta upp från "cold" så vill den inte. Då blinkar det bara.

Testade nu imorse att sätta i mitt gamla 680 och samma problem där.

Det som återstår att göra är väl egentligen att byta PCI-E slot.

Nån annan som har nåt tips.

@Asus_alexander kanske har nån förklaring till blinkandet? Vad det betyder.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort överklockningen och prova ett nyare nätagg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilrah:

Har ett märkligt problem.

Köpte ett GTX 1080 i somras, har fungerat förträffligt för det mesta men för nån vecka sen så ville den inte skicka bild till mina två skärmar och datorn POST.ade inte ens, det enda som hände var att grafikkortet stod och blinkade med LED.sen. Då kunde jag avhjälpa det genom att koppla ur DVI kabeln till en av skärmarna och starta om. Det har hänt flera gånger, oftare och oftare.

Nu på slutet har inte ens det hjälpt utan det enda som händer är att kortet blinkar ungefär 2 ggr i sekunden.

Kör jag en cmos-rensning så verkar den dock starta. Jag kan göra omstarter från windows och då fungerar det prima men stänger jag av och för att sen starta upp från "cold" så vill den inte. Då blinkar det bara.

Testade nu imorse att sätta i mitt gamla 680 och samma problem där.

Det som återstår att göra är väl egentligen att byta PCI-E slot.

Nån annan som har nåt tips.

@Asus_alexander kanske har nån förklaring till blinkandet? Vad det betyder.

Det är väl inte direkt någon ansträngning att byta PCIE slot? Pröva. Dock låter det inte uppmuntrande, och lite som att antingen kortet eller PSU håller på och ger upp. Har du integrerad grafik så kan du ju pröva den och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Jorå, har testat att köra utan OC, samma sak.

Ska absolut testa en annan slot när jag kommer hem efter jobbet men det som är lite märkligt är ju att den verkar starta första gången efter att man bytt grafikkort.
Testade först att ta ur 1080 och blåsa rent med luft, satte tillbaks, startade och allt funkade fint. Stängde ner, startade om och ingen bild.

Samma sak när jag bytte till 680, startade på första försöket, stängde ner, startade och ingen bild.

Om det vore nätagget borde den väl inte starta överhuvudtaget kan man tycka...

Nätagget är 4 år gammalt så det skulle kunna vara det, fullt möjligt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah:

har du haft samma problem med ett annat kort så kan man nästan utesluta det nya kortet

dålig PSU kan orsaka de mest svårförklarade problem...
men enklast är att testa annan PSU kvarstår problemet så det cpu,mobo eller ram

så det är felsökning som gäller och utesluta del för del

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Jo det är väl så.

Synd bara att jag inte har nåt nätagg över så jag lär ju få köpa ett nytt och testa med i sånt fall.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Hade samma problem när jag slängde in en 970 i ett gammalt x58 chipset moderkort. Inte ens fläktarna gick igång. Jag hade inte möjligheten att gå in i bios ens, vilket jag tycker att du ska göra och kolla vissa inställningar, typ plug and play och se om du får någon info om kortet i pcie sloten. Samt ladda hem en ny bios version. Jag bytte moderkort och processor vilket löste problemet då jag tror att en kondensator eller säkring som gick tillsammans med installationen. Lycka till

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demtrest:

Hade samma problem när jag slängde in en 970 i ett gammalt x58 chipset moderkort. Inte ens fläktarna gick igång. Jag hade inte möjligheten att gå in i bios ens, vilket jag tycker att du ska göra och kolla vissa inställningar, typ plug and play och se om du får någon info om kortet i pcie sloten. Samt ladda hem en ny bios version. Jag bytte moderkort och processor vilket löste problemet då jag tror att en kondensator eller säkring som gick tillsammans med installationen. Lycka till

Nä precis, kommer inte heller in i bios. Fläktarna och allt går igång och det är precis som vanligt annars, men det skickas ingen signal till skärmarna...

Bios är senaste versionen.

Det hade varit smutt om man kunde få reda på vad blinkandet betyder men hittar inget när jag söker på det. Känns som en felkod nämligen.
Hur menar du med att kolla vissa inställningar, plug and play?

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Fan det går inget vidare det här. Får igång den emellanåt och då funkar den hur bra som helst. Kan köra omstarta etc från windows och det är inga problem men så fort jag stänger av och sätter på så skiter det sig. Får hålla på och cleara bios för att få igång den igen.

Testat den andra pci-e slotten men det var ingen skillnad.

Det som verkar lite konstigt är att det låter som om stora HDn klickar i samma takt som led.en på grafikkortet blinkar. Vad skulle det nu betyda, för när jag väl kommer in i windows så finns disken där och den rapporterar inget konstigt.

Man tycker ju att om det vore moderkortet så borde det ju vara kört överlag. PSU.n då... ja eventuellt men det känns långsökt för den har fungerat prima innan och nu stängde jag av alla fläktar, drog ur ljudkortet etc för att ytterligare dra ner belastningen men det gjorde ingen skillnad. Har även prövat att koppla ur stora disken men det gjorde ingen skillnad heller.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Fast nu verkar den faktiskt vara helt körd. Startar inte alls, eller den startar och allting går men det kommer ingenting alls på skärmen. Bara att köpa nytt moderkort då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem

@Kilrah: Varför ska du köpa nytt moderkort? Iofs, om du håller på att försöka starta med ett defekt nätagg så kommer allt annat gå sönder till sist också. Första du ska prova är annat nätagg, precis som jag skrev tidigt, det är ändå dags.

Edit: Med gamla, överklockade komponenter så kan allt gå sönder, så givetvis finns det inga garantier via ett forum. Hade du lämnat in den så kunde man felsökt och gjort rätt direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Kilrah

Hmm... Har du testat att koppla ur kablarna till chassits power on och reset och starta genom att kortsluta stiften manuellt på moderkortet med en skruvmejsel eller liknande? Skulle kunna vara något skumt med att knappen är mongo så att moderkortet tror att du håller den intryckt. Isf så är det mest reset knappen dock.

Du har bytt batteri på moderkortet eller? Kan vara det annars.

Om det är ett dåligt nätagg borde du kunna reproducera det genom att stänga av agget, dra ur strömkabeln och vänta några minuter och sedan starta. Då borde den gå igång utan en cmos-reset kan man tycka.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Har testat att byta batteri. Testat att stänga av agget, dra ur kontakten, vänta, starta. Samma fel.

Tagit bort cpun för att kolla stiften, allt såg bra ut där.

Kopplat bort alla HDD.s och SSDs utom en, samma fel,

Testat att starta utan grafikkort för att se om den ens kommer vidare men samma fel (stannar efter nån sekund och dioden för HDD aktivitet blinkar till nån gång i sekunden)

Prövat olika ramstickor i olika slots

Har inte testat att kortsluta via stift...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah: Tvivlar på att det är chassiknapparna men det är enkelt att prova. Jag hade en knapp i ett chassi som djävlades för mig för många år sedan och fan ta mig innan jag fattade vad det var som var fel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att det är den eftersom allt går igång när jag trycker på den.

Nä, jag får nog bita i det sura äpplet och införskaffa ett nytt nätagg helt enkelt. Återkommer om det löste problemet men det känns hyfsat troligt eftersom det har blivit värre och värre för att till slut inte komma igång överhuvudtaget. Som sagt, de gånger den verkligen startat så har den fungerat prima, med omstarter och allt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Med gamla, överklockade komponenter så kan allt gå sönder, så givetvis finns det inga garantier via ett forum. Hade du lämnat in den så kunde man felsökt och gjort rätt direkt.

Tanken var att lämna in den men det kryllar inte av kompetenta butiker där jag bor tyvärr. Inet eller nåt annat i närheten hade varit perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

@Kilrah: Lutar åt nätagget tycker jag med.

Återkom gärna efter du testat.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Fick ingång memtest till slut iaf... Ser väl inte så lovande ut detta.
Frågan är ju om alla ramstickor är slut i sånt fall för jag får ju samma symptom oberoende på vilken slot och vilken sticka jag använder.

EDIT: Prövade igen med två andra stickor och två andra slottar, inga errors alls. Stängde av, satte på, postar inte. Får se om det funkar bättre med nytt nätagg...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

KLANG OCH JUBEL!! DEN LEVER IGEN.

Däremot har jag precis slängt 1200 spänn i sjön för jag fick samma fel med nya nätagget men skit samma, modulärt är ju alltid trevligt och man vet ju inte hur länge den andra hade funkat.

Blev lätt uppgiven när jag hade precis samma symtom efter att jag bytt nätagget, kom fan inte på vad jag skulle göra. Testade som sista utväg att flasha om bios (med samma, senaste version jag har) och tamejfan, funkar den inte nu som den ska. Den måste ha blivit korrupt på nåt sätt.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Inaktiv

Jag brottas med ett liknande problem. Uppgraderade nyligen till 2st GTX 1070 och allt fungerade bra en liten stund varefter skärmen svartnade och sedan jag brutit strömmen via strömbrytaren på nätagget gick det inte att starta datorn öht.

Just nu lutar det åt att det är nättagget, ett Corsair 850HX Gold som är problemet. Har bytt ut det mot ett äldre nätaggregat jag har och det verkar funka bra ännu så länge, i vart fall går datorn igång med endast CPU och diskar anslutna och ska utöka genom att testa ett grafikkort i taget innan jag kopplar in båda samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Jag brottas med ett liknande problem. Uppgraderade nyligen till 2st GTX 1070 och allt fungerade bra en liten stund varefter skärmen svartnade och sedan jag brutit strömmen via strömbrytaren på nätagget gick det inte att starta datorn öht.

Just nu lutar det åt att det är nättagget, ett Corsair 850HX Gold som är problemet. Har bytt ut det mot ett äldre nätaggregat jag har och det verkar funka bra ännu så länge, i vart fall går datorn igång med endast CPU och diskar anslutna och ska utöka genom att testa ett grafikkort i taget innan jag kopplar in båda samtidigt.

Låter väl rätt troligt att det är nätagget i ditt fall åtminstone.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med mitt gamla moderkort med tre st gtx970 i sli visade sig senare att moderkortet kunde inte levererar tillräckligt med ström till pciexpress portarna.
Efter letande hitta jag en extra 8-pin på moderkortet med två 8-pin i kopplat fungerar de ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz