Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem

Finns det ett domstolsbeslut som visar på att Spridningskontrollen försökt få uppgifter från Bahnhof men att de har förlorat? Har Spridningskontrollen krävt att få uppgifter från Bahnhof? Jag kommer att köpa vad Bahnhof säger när det väl visar sig att de har vunnit i domstolen mot Spridningskontrollen.

---

Kan tänka mig att Bertelsmann utvidgar till Sverige eftersom domstolen i Tyskland har skurit ner hur mycket de får kräva vid första anmälan till €100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Kanske det de vill att du ska se vilket du nu gjorde, men vad är Administrativa kostnader och Juridiska kostnader som egentligen borde ingå i Spridningskollen.

Varför skulle Administrativa kostnader och Juridiska kostnader bara ingå i Spridningskollen när dom inte är ensamma att ta del av kakan? Alltså, en kostnad är ju en kostnad och kan ju inte direkt räknas som vinst, vilket jag antar att den blåa och den gröna delen är. Sedan kan man ju argumentera att kostnader är en del av vinsten, men då måste ju den vinsten fördelas på hela kakan, inte bara den delen som går till Spridningskollen utan även delen som går till rättighetsinnehavare också.

Så att säga att rättighetsinnehavare inte får majoriteten av kakan är ju direkt fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gropenator:

Finns det ett domstolsbeslut som visar på att Spridningskontrollen försökt få uppgifter från Bahnhof men att de har förlorat? Har Spridningskontrollen krävt att få uppgifter från Bahnhof? Jag kommer att köpa vad Bahnhof säger när det väl visar sig att de har vunnit i domstolen mot Spridningskontrollen.

Heh, jag har väntat på att någon skulle ta upp det där så jag skulle kunna fråga precis, exakt denna frågan.

Permalänk
Medlem

@VresiBerba: Gånger antalet nedladdningar väl? Eller skall Göran 80 år, vars barnbarn via råkat ladda ner en film vid ett besök 2004, få betala lika mycket som Kalle 20 år som öppet tankar 100GB i veckan?

Inte för jag är så insatt, men 2k känns ju som ett skämt jämfört med copyrightinnehavarnas krav på hundratusentals kronor i vanliga fall.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Q4Rspwn:

@VresiBerba: Gånger antalet nedladdningar väl?

Va? Citera inlägget, annars har jag ju inte en aning om vad du svarar på.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Vad som diskuterades var ju att det inte var ägaren till datorn (eller bilen som i det tidigare exemplet) som straffades, eftersom det inte gick att bevisa vem som använde den vid tillfället som lagar bröts, och ägaren (enligt tidigare resonemang) inte behövde berätta vem som brukat datorn (eller bilen) när brottet begicks undrar jag varför man skulle behöva kryptera datorn om de måste bevisa VEM som suttit vid datorn som gjort det, inte vem som äger och ansvarar för datorn i fråga. Att datorn använts för att begå ett brott blir ju i så fall ganska ointressant för mig om jag bara skulle kunna hävda att någon annan jag inte tänker peka ut använt den.

Tro mig, jag tycker också det här låter väldigt korkat, men gäller det med bilar ser jag inte varför något annat gäller datorer. Läs gärna vad kommentarerna handlar om innan du ber någon att inte vara dum.

Problemet är att det är du som måste bevisa dig oskyldig om misstankarna ligger på dig så kryptera hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oline8992:

Problemet är att det är du som måste bevisa dig oskyldig om misstankarna ligger på dig så kryptera hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte svensk lag att motparten måste bevisa dig skyldig?

Jag tror inte vi har en skyldig-till-motsatsen-bevisats ställning i domstolarna. Inte än iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Va? Citera inlägget, annars har jag ju inte en aning om vad du svarar på.

Skrivet av VresiBerba:

Eller inte då jag inte i min vildaste fantasi skulle tro att Spridningskollen skulle medvetet ge sig på kommunala bibliotek eller skolor. Alltså, folk må tycka att SK är Sauron personifierad, men liiite självbevarelsedrift tror jag nog att dom har än att begära ut 2000 spänn från ett bibliotek.

Citerade det men det dök upp som länk istället, inte helt van vid nya Sweclockers

Skrivet av oline8992:

Problemet är att det är du som måste bevisa dig oskyldig om misstankarna ligger på dig så kryptera hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, man kan ha krypterat och glömt bort lösenordet

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är inte svensk lag att motparten måste bevisa dig skyldig?

Jag tror inte vi har en skyldig-till-motsatsen-bevisats ställning i domstolarna. Inte än iaf.

Hörde precis detta när jag var hos facket för att få min outbetalda lön från min förra arbetsgivare också, och är lite nyfiken på var denna anti-logik kommer ifrån.

"Inom civilrätten finns en praktisk, men inte konsekvent använd, tumregel som innebär att den som påstår något har bevisbördan för sitt påstående. Den som yrkar något måste med andra ord styrka grunderna för sitt yrkande. Lyckas han med detta går oftast bevisbördan över på motparten som har att visa att omständigheten inte föreligger eller att yrkandet av något annat skäl skall ogillas. Beviskravet som skall uppnås för att ha fullföljt bevisbördan är normalt sett att omständigheten skall vara "styrkt"."

Så företaget styrker alltså sitt påstående med loggen som "bevis". Nu är det alltså upp till dig att motbevisa att du äger fler datorer/plattor/mobiler/routrar än de du frivilligt anger, som med allra största sannolikhet inte använts till ändamålet; att du använt dessa enheter vid de specifika tidpunkterna, att du sålt/gett bort/blivit av med enheter, att informationen hamnat i tömd papperskorg där den skrivits över, m.m. Visst, om man behåller datan som laddats ned, så visst. Jag förstår inte hur man kan motbevisa något som inte existerar?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Är inte svensk lag att motparten måste bevisa dig skyldig?

Jag tror inte vi har en skyldig-till-motsatsen-bevisats ställning i domstolarna. Inte än iaf.

Nä, men i ett civilmål kan rätten ändå bli nyfiken över varför du inte berättar till exempel vem som använde datorn eller om varför ditt nät är öppet och gillar dom inte svaret kan dom mycket väl döma för kärande. I ett brottmål kan man, även om det är olagligt, ljuga och jiddra bäst man vill, men som svarande i ett civilmål bör man nog ha sitt på det torra om man vill vinna målet och då kan det vara lägligt att faktiskt göra så gott man kan för att bevisa sin oskuld.

Permalänk
Medlem

Min ståndpunkt är enkel: Även om Telia inte har gjort något olagligt så är deras beteende klandervärt eftersom Bahnhof hittat en metod som är laglig OCH skyddar kunderna från privata aktörers rättsprocesser. Lagar och regler tar inte hänsyn till bolagens storlek, så jag tycker inte att det är en förmildrande omständighet, och alltså anser jag att Telia är kundillojala.

§1.1/trams /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Min ståndpunkt är enkel: Även om Telia inte har gjort något olagligt så är deras beteende klandervärt eftersom Bahnhof hittat en metod som är laglig OCH skyddar kunderna från privata aktörers rättsprocesser. ... alltså anser jag att Telia är kundillojala.

Nu blir jag lite nyfiken på din definition av lojalitet och måste leka djävulens advokat. Är din ståndpunkt alltså att Telia skall utgå ifrån att alla deras kunder gör ljusskygga saker och att de bör utforma sin verksamhet och arbetsmetodik på ett sådant sätt så att de kan dölja kunderna eventuella lagliga övertramp? Är det lojalitet?

Jag ogillar när folk drar långsökta analogier, det har ofta varit om bilar i den här tråden, men jag måste dra ett annat exempel på "lojalitet" för att få lite perspektiv: Det brukar kallas kåranda när det sker inom polisen och jag har svårt att se det som positivt att ingen sett något ovanligt om någon anhållen "trillat" upprepade gånger i cellen och slagit sig gul och blå. Är det lojalitet?

Det kan tyckas vara långsökt att ställa dessa fall mot varandra, men vilken typ av lojalitet uppskattar du och vilken ogillar du? Har jag tolkat det korrekt om jag uppfattat det som att det enligt din tolkning av "kundlojalitet" är bra att Bahnhof anpassat sina lagringsmetoder så att de inte får lämna ut uppgifter om deras kunders olagligheter till annan part än "brottsförebyggande myndighet"?

Är det lika bra om kollegor väljer att titta bort om en polis tummar på lagen?

Nej, det är inte samma sak vi pratar om, men fundera på var du drar gränsen för vilka brott som skall räknas och om det är positivt eller negativt att personer, företag eller myndigheter aktivt jobbar för att dölja andras brott. Det är trots allt det som piratkopierarna sysslar med.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn: Jag hade personligen accepterat deras utlämnande av data om det var till en behörig myndighet. Nu ska den ges ut till ett litet okänt företag som bedriver oroväckande utpressningslik verksamhet, helt å privata intressens vägar. Då tycker jag det är helt rimligt att man som kund kräver att det överklagas så långt det går.

Jag förstår Telias motvillighet, som det stora vinstdrivande maskineri de är. Att punga ut pengar på advokater bara för att en liten del av deras användare (som troligen är skyldiga) ska behandlas så rättvist som möjligt, kan förefalla dumt från ett aktieägarperspektiv. Det beror väl till sist bara på hur mycket dålig publicitet de nu får av det här. Jag skulle tro att det mest är flashback och sweclockers där folk är riktigt upprörda.

Men det verkar ju inte som om Telia har bestämt sig för om dem ska överklaga eller inte. De sitter nog och räknar kronorna i detta nu. Men bara det är väl anledning nog för vissa att byta till Snuttebahnhof.

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn:
I Sverige är det Polisens sak att bevis att en person begått ett brott. Att lämna ut information om ÄGAREN till ett abonnemanget till en privat firma som leker shariapolis är inte rättssäkerhet. Eftersom IPRED-lagen leder till rättsosäkerhet bör naturligtvis ISP göra allt för att ta bort sådan information där lagstadgat krav på att spara informationen inte finns, i alla fall om man skriver att man värnar om abonnenternas integritet. Det finns ju inget som hindrar någon från att skicka ett kravbrev där det står att man laddat hem flera bögporrfilmer och använder kravet för att utpressa dig. Eller vänta det har redan hänt...

Permalänk

@Bozzeta: Nu svarade du på mitt inlägg genom att repetera samma hätska argument jag läst många gånger tidigare istället för att svara på någon av de frågor jag ställde. Du får stå ut med att jag ställer några till så vi kan reda ut vad du menar. Eftersom du i första meningen skriver just "brott" så utgår jag ifrån att vi är överens om att det är ett brott vi diskuterar när vi pratar om piratkopiering.

Jag håller med om att det är polisens sak att bekämpa brott, men hävdar du på fullt allvar att det är ISPns sak att mörka brott? Jag hoppas du kan utveckla dina tankar och tala om var dina gränser går. Gäller det alla slags brott eller skall man bara se mellan fingrarna när det gäller piratkopiering? Gäller det oavsett vem det är som är förrövare/brottsmisstänkt eller gäller det bara deras kunder? Gäller det bara "om man skriver att man värnar om abonnenternas integritet"? Gäller det bara när det är en privat firma som vill veta om brott begåtts? Skulle det vara lika illa om en privat firma jagade folk som sysslade med något som ogillas, säg barnporr eller människohandel? Skall andra än ISPer mörka brott? Det kanske är allas medborgerliga plikt att mörka alla brott i rättsäkerhetens namn. Är jag elak som tar din argumentation ur sitt sammanhang? Ja, kanske, men du får gärna tala om både vilka brott som ISPn borde mörka och varför samt vilka brott som ISPn inte borde mörka och varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Bozzeta: Nu svarade du på mitt inlägg genom att repetera samma hätska argument jag läst många gånger tidigare istället för att svara på någon av de frågor jag ställde. Du får stå ut med att jag ställer några till så vi kan reda ut vad du menar. Eftersom du i första meningen skriver just "brott" så utgår jag ifrån att vi är överens om att det är ett brott vi diskuterar när vi pratar om piratkopiering.

Jag håller med om att det är polisens sak att bekämpa brott, men hävdar du på fullt allvar att det är ISPns sak att mörka brott? Jag hoppas du kan utveckla dina tankar och tala om var dina gränser går. Gäller det alla slags brott eller skall man bara se mellan fingrarna när det gäller piratkopiering? Gäller det oavsett vem det är som är förrövare/brottsmisstänkt eller gäller det bara deras kunder? Gäller det bara "om man skriver att man värnar om abonnenternas integritet"? Gäller det bara när det är en privat firma som vill veta om brott begåtts? Skulle det vara lika illa om en privat firma jagade folk som sysslade med något som ogillas, säg barnporr eller människohandel? Skall andra än ISPer mörka brott? Det kanske är allas medborgerliga plikt att mörka alla brott i rättsäkerhetens namn. Är jag elak som tar din argumentation ur sitt sammanhang? Ja, kanske, men du får gärna tala om både vilka brott som ISPn borde mörka och varför samt vilka brott som ISPn inte borde mörka och varför.

Jag kan sammanfatta svaret enkelt.
Vid brottsmisstanke används LEK och en polisanmälan upprättas.
Polisen får tillgång till uppgifterna och kan utreda om brott föreligger.
Shariapolis och privatpersoner ska däremot inte agera brottsutredare.
Inget mörkas alltså, utan man får gå via Polisen som sig bör.

IPRED-lagen ställer inga krav på ISP att lagra information utöver LEK. Lagen är uppbyggd så att privatpersoner kan begära ut information baserad på t.ex. faktureringsuppgifter. Det skapar naturligtvis rättsosäkerhet när beviskraven är så pass låga att privatpersoner kan begära ut sekretessbelagd information som annars skyddas av mycket stränga regler. Statens utredare fann uppenbarligen ingen konflikt mellan IPRED och LEK, vilket öppnar för ISP att förstöra all annan information som kan användas i integritetskränkande syfte.

Permalänk

@Bozzeta: OK, när du skrev "... Eftersom IPRED-lagen leder till rättsosäkerhet bör naturligtvis ISP göra allt för att ta bort sådan information..." tolkade jag det lite annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

@Bozzeta: OK, när du skrev "... Eftersom IPRED-lagen leder till rättsosäkerhet bör naturligtvis ISP göra allt för att ta bort sådan information..." tolkade jag det lite annorlunda.

Du får skilja på brottsmål och civilrätt. IPRED är en idiotisk lag eftersom den tillåter att samma sekretessbelagd information som lagras i LEK kan utelämnas via faktureringsuppgifter. Att statens utredare inte finner att detta är en konflikt är högst anmärkningsvärt.
Därför bör ISP verkligen förstöra all annnan information utanför LEK som kan leda till identifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur ska det bevisas vem som verkligen satt vid datorn?

Det verkar mer vara frågan om "kan du bevisa att det inte var du?"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nu blir jag lite nyfiken på din definition av lojalitet och måste leka djävulens advokat. Är din ståndpunkt alltså att Telia skall utgå ifrån att alla deras kunder gör ljusskygga saker och att de bör utforma sin verksamhet och arbetsmetodik på ett sådant sätt så att de kan dölja kunderna eventuella lagliga övertramp? Är det lojalitet?

Jag ogillar när folk drar långsökta analogier, det har ofta varit om bilar i den här tråden, men jag måste dra ett annat exempel på "lojalitet" för att få lite perspektiv: Det brukar kallas kåranda när det sker inom polisen och jag har svårt att se det som positivt att ingen sett något ovanligt om någon anhållen "trillat" upprepade gånger i cellen och slagit sig gul och blå. Är det lojalitet?

Det kan tyckas vara långsökt att ställa dessa fall mot varandra, men vilken typ av lojalitet uppskattar du och vilken ogillar du? Har jag tolkat det korrekt om jag uppfattat det som att det enligt din tolkning av "kundlojalitet" är bra att Bahnhof anpassat sina lagringsmetoder så att de inte får lämna ut uppgifter om deras kunders olagligheter till annan part än "brottsförebyggande myndighet"?

Är det lika bra om kollegor väljer att titta bort om en polis tummar på lagen?

Nej, det är inte samma sak vi pratar om, men fundera på var du drar gränsen för vilka brott som skall räknas och om det är positivt eller negativt att personer, företag eller myndigheter aktivt jobbar för att dölja andras brott. Det är trots allt det som piratkopierarna sysslar med.

Jag tycker inte det är en konflikt här. Bahnhof skriver själva att de inte har för avsikt att skydda brottslingar. Men Spridningskollen är en privat aktöt som stämmer/hotar att stämma folk civilrättsligt å sina uppdragsgivares vägnar, så i den meningen är det inte frågan om brottsbekämpning. Vill de ha ut uppgifterna från Bahnhof så går det ju om det finns ett polisärende på det och kriterierna för att få lämna ut uppgifterna enligt LEK.

Spridningskollen är inte en förlängning av polisens verksamhet. Det måste man ha i åtanke. Det är en helt privat organisation som är helt självständig och helt privat.

Så ja, jag tycker att Telia är illojala mot sina kunder, eftersom de lagrar uppgifter på ett sätt som gör att de kan lämnas ut enligt IPRED, när de uppenbarligen skulle kunna lagra uppgifterna på ett sätt som gör att de slipper.

Sen angående din liknelse med kåranda så ja... Det beror ju på hur man ser det, men eftersom du efterfrågar min personliga åsikt om det så... Jag tycker att en ISP skall sträva efter att vara en helt neutral tjänsteleverantör, så långt lagen tillåter, och här gör Bahnhof helt klart ett bättre jobb än telia.

Man måste spara och lämna ut uppgifter enligt LEK, här hörsammar båda lagen.

Man måste lämna ut uppgifter om de för syftet finns lagrade, enligt IPRED, här hörsammar båda lagen. Telia har oaktsamt lagrat uppgifter så de måste lämnas ut, och därför lämnar de ut dem. Laglydigt, men vissa kunder blir lidande. Bahnhof har inga uppgifter att lämna ut, eftersom de inte lagras för syftet, så de lämnar inte ut uppgifter. Laglydigt, och inga kunder blir lidande.

Det är lika lite en ISP's uppgift att hålla "fel" data borta från sitt nät som det är Postens uppgift att hålla "fel" sorts brev borta från systemet.

Det är min åsikt. Sedan kan man såklart tycka att jag har fel och som vissa här säga att operatörerna måste agera olika beroende på aktieägarna eller vad det nu var, jag får inte ihop det alls, men jag delar inte alls den åsikten.

Kunderna drar in pengar till företagen, då skall företagen behandla kunderna som kungar så långt lagen tillåter. Det är min åsikt vad gäller alla företag i all verksamhet. Försvinner kunderna så försvinner kapital, och då försvinner också företaget. Hur i helvete kan vissa ha så jävla svårt att begripa sådan enkl logik?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av oline8992:

Problemet är att det är du som måste bevisa dig oskyldig om misstankarna ligger på dig så kryptera hjälper inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte riktigt vad det där hade med det vi diskuterade att göra, sen är jag rätt säker på att man är oskyldig tills motsatsen bevisas i sverige, inte tvärtom? De måste ha bevis på att du gjort det för att du ska behöva motbevisa det. Sen var det inte jag som uppmuntrade till att kryptera, utan snarare ifrågasatte varför det ens togs upp, så jag tror att du tagit helt fel person.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Spridningskollen är inte en förlängning av polisens verksamhet. Det måste man ha i åtanke. Det är en helt privat organisation som är helt självständig och helt privat.

Irrelevant. IPRED ger dom rätten att få ut uppgifterna.

Skrivet av Ozzed:

Så ja, jag tycker att Telia är illojala mot sina kunder, eftersom de lagrar uppgifter på ett sätt som gör att de kan lämnas ut enligt IPRED, när de uppenbarligen skulle kunna lagra uppgifterna på ett sätt som gör att de slipper.

Jaså, jaha. Vilket sätt är det, nu igen?

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att en ISP skall sträva efter att vara en helt neutral tjänsteleverantör...

Bahnhof är neutral? När man står i media och skrävlar om sin förträffliga och överlägsna framförhållning till illegal fildelning och aktivt arbetar med att knyta så många brottslingar till sin verksamhet är inte neutralitet.

Skrivet av Ozzed:

Telia har oaktsamt lagrat uppgifter så de måste lämnas ut, och därför lämnar de ut dem. Laglydigt, men vissa kunder blir lidande.

Nej, återigen så lagrar inte Telia sin information oaktsamt bara för att en lag tvingar dom att lämna ut uppgifter om en DOMSTOL säger att dom skall göra det.

Skrivet av Ozzed:

Det är lika lite en ISP's uppgift att hålla "fel" data borta från sitt nät som det är Postens uppgift att hålla "fel" sorts brev borta från systemet.

Men det är alltså en operatörs uppgift att underlätta för brottslingar att utföra sin verksamhet, stå i media och blåljuga om hur man lagrar data och leka hobbyjurist och tycka att lagar är gördåliga på ett högs personligt vis samt aktivt medverka till att undanhålla bevismaterial som enligt lagen dom är skyldiga att lämna ut?

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Men det är alltså en operatörs uppgift att underlätta för brottslingar att utföra sin verksamhet, stå i media och blåljuga om hur man lagrar data och leka hobbyjurist och tycka att lagar är gördåliga på ett högs personligt vis samt aktivt medverka till att undanhålla bevismaterial som enligt lagen dom är skyldiga att lämna ut?

Hur många gånger ska vi gå igenom detta?
Det är polisens sak att utreda om det förekommer brottsmisstanke.
Då får motparten upprätta en polisanmälan och uppgifterna finns tillgängliga i LEK.
Ingen är skyldig att spara information för tvistemål.
T3 använder för övrigt samma sätt att lagra data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

Irrelevant. IPRED ger dom rätten att få ut uppgifterna.

Jaså, jaha. Vilket sätt är det, nu igen?

Bahnhof är neutral? När man står i media och skrävlar om sin förträffliga och överlägsna framförhållning till illegal fildelning och aktivt arbetar med att knyta så många brottslingar till sin verksamhet är inte neutralitet.

Nej, återigen så lagrar inte Telia sin information oaktsamt bara för att en lag tvingar dom att lämna ut uppgifter om en DOMSTOL säger att dom skall göra det.

Men det är alltså en operatörs uppgift att underlätta för brottslingar att utföra sin verksamhet, stå i media och blåljuga om hur man lagrar data och leka hobbyjurist och tycka att lagar är gördåliga på ett högs personligt vis samt aktivt medverka till att undanhålla bevismaterial som enligt lagen dom är skyldiga att lämna ut?

Du vet mycket väl varför jag tog upp aktieägare och det var för att, helt i onödan förklara för dig att det TAR TID att göra ändringar. Telia kan inte bara "ändra" sitt sätt att lagra data med ett knäpp med fingrarna eftersom en sådan justering skulle kosta hundratals miljoner och Telia har "en del aktieägare att ta hänsyn till" vilken Bahnhof med sina 122 anställda inte har. Det finns inte en människa i denna tråden som skulle kunna missuppfatta det jag sade.

Om det du säger stämmer... Att Bahnhof "ljuger", "skryter om att de skyddat brottslingar" osv osv... Hur har de fått fortsätta med sin verksamhet. Bolaget bildades inte nyligen direkt. Varför har de inte belagts med näringsförbud?

Jo, därför att de är laglydiga. Det är det enda som räknas.

Återigen... Att du och andra tycker att deras agerande är "att spela allan" osv påverkar dem ju inte negativt. Det de gör nu, och för den delen deras helhetstänk kring integritet, ger dem ju positiv publicitet och nya kunder, medans telias agerande har motsatt effekt. Vad DU tycker i frågan påverkar inget. Om Bahnhof hade gjort något olagligt så hade de åkt dit, som telia gjorde med mutskandalen i Uzbekistan. Man är inte immun mot rättsväsendet bara för att man är internetoperatör.

Medhjälp till brott är ett brott, förresten. Om du anser dig ha bevis för att Bahnhof pysslar med sådant så gör en piolisanmälan vettja

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det verkar mer vara frågan om "kan du bevisa att det inte var du?"

Låter orimligt att den som är anklagad för något ska bevisa något.

Kommer någon med ett påstående i rätten ska dom ha bevis för det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning och otrevligheter/tjafs)*

Vänligen låt bli personligt tjafs/förstöra tråden för övriga läsare.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag ska erkänna att det första jag tänkte när jag läste om spridningskollen var: "NEJ! Bara dem inte tar mig!!" fast fildelare måste ju åka dit nån jäkla gång. Folk kan ju faktiskt inte få fortsätta sno film hur länge som helst.

Dock är det intressant om de måste bevisa vem som gjort det lr om det är abonnemangets ägare som ryker....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag ska erkänna att det första jag tänkte när jag läste om spridningskollen var: "NEJ! Bara dem inte tar mig!!" fast fildelare måste ju åka dit nån jäkla gång. Folk kan ju faktiskt inte få fortsätta sno film hur länge som helst.

Dock är det intressant om de måste bevisa vem som gjort det lr om det är abonnemangets ägare som ryker....

Att sno och att kopiera är inte samma sak ens juridiskt. upphovsrättsintrång och stöld är två olika brottsrubriveringar med två olika påföljdsskalor.

Jag tycker inte alls att filderare "måste åka dit någon jäkla gång". Jag tycker snarare att "upphovsrättslagstiftningen måste reformeras så att den blir modern någon jäkla gång".

Att du skall äga rättigheterna till ett verk efter din död är t. ex sådan där sak som jag har svårt att förstå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Ozzed:

Att sno och att kopiera är inte samma sak ens juridiskt. upphovsrättsintrång och stöld är två olika brottsrubriveringar med två olika påföljdsskalor.

Jaja, man vet vad jag menar....

Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte alls att filderare "måste åka dit någon jäkla gång". Jag tycker snarare att "upphovsrättslagstiftningen måste reformeras så att den blir modern någon jäkla gång".

Klart de måste åka dit nån jäkla gång. Du kan väl inte ärligt tycka det är OK att sno film, serier, spel o.s.v hur länge som helst..?

Skrivet av Ozzed:

Att du skall äga rättigheterna till ett verk efter din död är t. ex sådan där sak som jag har svårt att förstå.

Arvingarna kan ju få det istället, men det är en fråga jag inte är insatt i lr bryr mig så mycket om.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Campaigner:

Arvingarna kan ju få det istället, men det är en fråga jag inte är insatt i lr bryr mig så mycket om.

Varför i hela friden skulle de det? Har min son rätt till att få betalt för grejjor jag gjort på mitt jobb under mitt arbetsliv? Knappast.
Om jag vill att mina barn ska ha det bra, så får jag se till att lägga undan de pengar jag tjänar på mitt arbete under mitt arbetsliv. Dessa pengar är sedan mina att fritt kasta omkring mig eller se till att mina barn ärver.

Och det är en extremt stor del av hela problemet, att upphovsrätten är så sjukt lång, inklusive efter skaparens död.
Jag fattar att man vill kunna tjäna pengar på något originellt, och det bör man också kunna. Inom rimliga gränser. Men dagens gränser är inte rimliga. Problemet är som ALLT ANNAT i samhället: det finns pengar att tjäna, och då gör folk precis vafan som helst för att hålla fast vid det.

Olja? Sämsta idén mänskligheten fått. Slutar vi med det? Nej, för det finns enorma pengar att tjäna.
Krig? Näst sämsta idén mänskligheten fått. Slutar vi med det? Nej, för det finns enorma pengar att tjäna.

You see my point.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield