Permalänk
Medlem

Har jag gjort något riktigt dumt?

Hej!

Bestämde mig för att damma av min dator igår och kopplade ur CPU kylaren/fläkten. Riktigt dumma och okunniga jag plockade ur fläkten för att damma av och började då pilla på själva processorn för att pilla bort något som jag trodde var smuts, läste sedan något som egentligen känns som självklart, att man inte ska pilla på den med fingrarna. Har även läst på nu att om man kopplat ur fläkten ska man lägga på ny kylarpasta? Har plockat ur den någon gång förut utan att göra detta och datorn funkat som vanligt efter detta, även nu funkar den som vanligt efter gårdagen. Alltså borde jag rengöra och lägga på ny kylarpasta eller låta det vara som det är?

Specs: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz Haswell 22nm Teknologi (Från Speccy) Använder stock-kylaren och har inte byggt datorn själv utan fick den levererad färdigbyggd.
Temp i idle är runt 35-40, för det mesta sittandes på 37. När jag spelar hamnar graderna mellan 70-75 oftast. Ibland lägre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stronkger:

Hej!

Bestämde mig för att damma av min dator igår och kopplade ur CPU kylaren/fläkten. Riktigt dumma och okunniga jag plockade ur fläkten för att damma av och började då pilla på själva processorn för att pilla bort något som jag trodde var smuts, läste sedan något som egentligen känns som självklart, att man inte ska pilla på den med fingrarna. Har även läst på nu att om man kopplat ur fläkten ska man lägga på ny kylarpasta? Har plockat ur den någon gång förut utan att göra detta och datorn funkat som vanligt efter detta, även nu funkar den som vanligt efter gårdagen. Alltså borde jag rengöra och lägga på ny kylarpasta eller låta det vara som det är?

Specs: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz Haswell 22nm Teknologi (Från Speccy) Använder stock-kylaren och har inte byggt datorn själv utan fick den levererad färdigbyggd.
Temp i idle är runt 35-40, för det mesta sittandes på 37. När jag spelar hamnar graderna mellan 70-75 oftast. Ibland lägre.

Har du plockat bort kylaren och pillat på CPU, så får du rengöra den. Huden har naturliga fetter som försämrar värmeöverföringen mellan CPU och kylaren. Sedan behöver du ny kylpasta, absolut. Vi på SweC. är väl nördar som vill ha ut så mycket som möjligt, men återanvänd kylpasta kan bli riktigt dåligt och kanske t.om. skadligt i längden då CPU'n inte kommer kylas ner i närheten såbra som den borde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stronkger:

Hej!

Bestämde mig för att damma av min dator igår och kopplade ur CPU kylaren/fläkten. Riktigt dumma och okunniga jag plockade ur fläkten för att damma av och började då pilla på själva processorn för att pilla bort något som jag trodde var smuts, läste sedan något som egentligen känns som självklart, att man inte ska pilla på den med fingrarna. Har även läst på nu att om man kopplat ur fläkten ska man lägga på ny kylarpasta? Har plockat ur den någon gång förut utan att göra detta och datorn funkat som vanligt efter detta, även nu funkar den som vanligt efter gårdagen. Alltså borde jag rengöra och lägga på ny kylarpasta eller låta det vara som det är?

Specs: Intel Core i5 4670K @ 3.40GHz Haswell 22nm Teknologi (Från Speccy) Använder stock-kylaren och har inte byggt datorn själv utan fick den levererad färdigbyggd.
Temp i idle är runt 35-40, för det mesta sittandes på 37. När jag spelar hamnar graderna mellan 70-75 oftast. Ibland lägre.

Ja, man ska byta kylpasta när man tar bort kylaren. Luftbubblor mellan kylaren och IHSen är inte det roligaste eftersom värmeledningen blir sämre, vilket leder till högre temperaturer etc.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Har du plockat bort kylaren och pillat på CPU, så får du rengöra den. Huden har naturliga fetter som försämrar värmeöverföringen mellan CPU och kylaren. Sedan behöver du ny kylpasta, absolut. Vi på SweC. är väl nördar som vill ha ut så mycket som möjligt, men återanvänd kylpasta kan bli riktigt dåligt och kanske t.om. skadligt i längden då CPU'n inte kommer kylas ner i närheten såbra som den borde.

Skrivet av solomon:

Ja, man ska byta kylpasta när man tar bort kylaren. Luftbubblor mellan kylaren och IHSen är inte det roligaste eftersom värmeledningen blir sämre, vilket leder till högre temperaturer etc.

Okej tack! Blir att beställa kylpasta, vilken är den bästa sorten?
Undrar också om hur farligt det är då det säkert gått ett halvår innan jag plockade bort kylaren första gången utan att lägga på ny kylpasta. Har jag förstört CPU tro? Vad jag har läst när jag googlat ser det ut som att temperaturerna jag har är det normala för många.

Permalänk
Medlem

Byt till CPU-kylare istället för att sätta på ny kylpasta på stockkylaren. Hyper 212 EVO och Pure Rock är mycket prisvärda. Det ingår kylpasta också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stronkger:

Okej tack! Blir att beställa kylpasta, vilken är den bästa sorten?
Undrar också om hur farligt det är då det säkert gått ett halvår innan jag plockade bort kylaren första gången utan att lägga på ny kylpasta. Har jag förstört CPU tro? Vad jag har läst när jag googlat ser det ut som att temperaturerna jag har är det normala för många.

den billigaste är bäst, spelar noll roll vilken du köper till en stock kylare i princip.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stronkger:

Okej tack! Blir att beställa kylpasta, vilken är den bästa sorten?
Undrar också om hur farligt det är då det säkert gått ett halvår innan jag plockade bort kylaren första gången utan att lägga på ny kylpasta. Har jag förstört CPU tro? Vad jag har läst när jag googlat ser det ut som att temperaturerna jag har är det normala för många.

Det är ingen fara alls så länge temperaturerna inte ligger över ca 90C en längre tid. Men det är inte optimalt att varken pilla på kylpastan eller återanvända den.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt mycket för all hjälp!

Skrivet av Lorault:

Byt till CPU-kylare istället för att sätta på ny kylpasta på stockkylaren. Hyper 212 EVO och Pure Rock är mycket prisvärda. Det ingår kylpasta också.

Passar hyper 212 till ASRock Z87 Pro4 och Fractal Design Arc Midi R2? Ifall den gör det blir det att beställa en sådan, sedan om man vågar ge sig på att installera den själv eller lösa det på ett annat sätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stronkger:

Tackar så hemskt mycket för all hjälp!

Passar hyper 212 till ASRock Z87 Pro4 och Fractal Design Arc Midi R2? Ifall den gör det blir det att beställa en sådan, sedan om man vågar ge sig på att installera den själv eller lösa det på ett annat sätt..

Köper en cooler master TX3 annars den monteras på samma sätt som intel fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Alltså vänta nu. Har du verkligen tagit bort hela kylaren och inte bara fläkten?

Alltså har du tagit bort både fläkten och metallflänsen du ser till vänster på bilden och därmed blottat själva processorn du ser till höger?

För i så fall är det ett under att datorn din inte överhettat tycker jag. Bra att du frågade! Jag säger som de andra köp en ny billig kylare. Och låt bli att ta bort den i onödan i fortsättningen

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Som Xyborg frågade ovan, är det fläkten eller kylaren du plockat loss? Du behöver aldrig ta bort kylaren om du skall damma. Köp en flaska med tryckluft och blås ren den. Går snabbare och det blir helt dammfritt.
Nej du sabbar inte CPUn genom att pilla på skyddshöljet (den blanka metallhuven/locket) eftersom du inte kommer åt några kretsar. Det är precis som namnet säger, ett skydd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Alltså vänta nu. Har du verkligen tagit bort hela kylaren och inte bara fläkten?
http://img.tomshardware.com/us/2007/05/11/box_cooler.jpg

Alltså har du tagit bort både fläkten och metallflänsen du ser till vänster på bilden och därmed blottat själva processorn du ser till höger?

För i så fall är det ett under att datorn din inte överhettat tycker jag. Bra att du frågade! Jag säger som de andra köp en ny billig kylare. Och låt bli att ta bort den i onödan i fortsättningen

Skrivet av KingCobra:

Som Xyborg frågade ovan, är det fläkten eller kylaren du plockat loss? Du behöver aldrig ta bort kylaren om du skall damma. Köp en flaska med tryckluft och blås ren den. Går snabbare och det blir helt dammfritt.
Nej du sabbar inte CPUn genom att pilla på skyddshöljet (den blanka metallhuven/locket) eftersom du inte kommer åt några kretsar. Det är precis som namnet säger, ett skydd.

står att han har pillat på cpun

"Riktigt dumma och okunniga jag plockade ur fläkten för att damma av och började då pilla på själva processorn för att pilla bort något som jag trodde var smuts, läste sedan något som egentligen känns som självklart, att man inte ska pilla på den med fingrarna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså vänta nu. Har du verkligen tagit bort hela kylaren och inte bara fläkten?
http://img.tomshardware.com/us/2007/05/11/box_cooler.jpg

Alltså har du tagit bort både fläkten och metallflänsen du ser till vänster på bilden och därmed blottat själva processorn du ser till höger?

För i så fall är det ett under att datorn din inte överhettat tycker jag. Bra att du frågade! Jag säger som de andra köp en ny billig kylare. Och låt bli att ta bort den i onödan i fortsättningen

Jag plockade bort hela till vänster men plockade aldrig isär fläkten från kylflänsen efter att jag tagit bort den från moderkortet. Den till höger (skydd för själva processorn?) plockade jag aldrig ut utan rörde endast med ett finger på det blanka locket!
https://youtu.be/Seu7O6IbATU?t=7m31s Så som det ser ut under timestampen jag länkade till, den delen rörde jag med ett finger.

Ska låta bli och se till att läsa på extra till nästa gång jag gör något inom datorn!

Skrivet av KingCobra:

Som Xyborg frågade ovan, är det fläkten eller kylaren du plockat loss? Du behöver aldrig ta bort kylaren om du skall damma. Köp en flaska med tryckluft och blås ren den. Går snabbare och det blir helt dammfritt.
Nej du sabbar inte CPUn genom att pilla på skyddshöljet (den blanka metallhuven/locket) eftersom du inte kommer åt några kretsar. Det är precis som namnet säger, ett skydd.

Har svarat på Xyborgs post. Tack för informationen, skall tänka på det tills nästa gång!

Skrivet av Alle22:

står att han har pillat på cpun

"Riktigt dumma och okunniga jag plockade ur fläkten för att damma av och började då pilla på själva processorn för att pilla bort något som jag trodde var smuts, läste sedan något som egentligen känns som självklart, att man inte ska pilla på den med fingrarna."

Ber om ursäkt, är nog jag som är okunnig och inte kan skillnad på vad som är vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av stronkger:

Den till höger (skydd för själva processorn?) plockade jag aldrig ut utan rörde endast med ett finger på det blanka locket!

Grejen till höger på bilden är själva processorn, och metallhöljet på den är en värmespridare som mycket riktigt skyddar processorn och ger en bra yta för kylaren att fästa mot.

Innan du byter kylpasta eller kylare så bör du sen rengöra värmespridaren, oavsett om du petat på den eller inte. Du kan använda t.ex. t-sprit, kemiskt ren bensin eller isopropanol, tillsammans med något som inte luddar av sig (t.ex. tops eller kaffefilter).

Om du skaffar en ny kylare så är kylpasta nästan alltid förapplicerad, så då följer du bara instruktionerna som följer med. Om du väljer att istället skaffa ny kylpasta och använda din gamla kylare så är det bara att applicera ungefär ett riskorn kylpasta på mitten av värmespridaren och sen trycka dit kylaren. När du skruvar fast kylaren så trycks kylpastan ut i ett lagomt tunt lager.

Permalänk
Avstängd

Enkela svaret är ja du bör ha kylpasta och vilken som helst duger för skillnaden är så liten så ta minsta billigaste du hittar och det gör inget att du petat på processorn men ta ett papper från en toa rulle "ja det är inget problem även om många snackar om micropartiklar från papper och annat skitsnack " försvinner gamla kylpastan och du ser det är helt rent på processorn och kylaren är det bara att lägga på en ny klutt typ riskorn i storlek i mitten av cpu´n och sätt dit kylaren ..ta daa du är good to go

t-sprit och kemisk alcohol eller isopropanol o.s.v som många snackar om behövs bara om det är extremt gammal kylpasta som verkligen är inbränd och inte går att få lös med ett papper och kaffe filter må vara luddfria men du ser om det blir ludd på cpu´n ...blås bort det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w