Telia döms till att lämna ut uppgifter om Black Sails-pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jaja, man vet vad jag menar....

Klart de måste åka dit nån jäkla gång. Du kan väl inte ärligt tycka det är OK att sno film, serier, spel o.s.v hur länge som helst..?

Arvingarna kan ju få det istället, men det är en fråga jag inte är insatt i lr bryr mig så mycket om.

Om du menar upphovsrättsintrång så säg det. Man ska inte blanda ihop begrepp bara för att göra billiga retoriska poänger.

Nej, jag tycker inte att folk skall åka dit nån jäkla gång. Synen på upphovsrätt och immaterialrätt i allmänhet anser jag måste förändras. Jag ser inget fel i att man kopierar saker, eftersom inget "fösvinner" och det inte ens är bevisat att upphovsmännen förlorar pengar på det. Jag har bra insikt i branchen och är själv musiker, ser alls inget problem i att folk använder mina verk "gratis" eftersom det som hörs och syns också ger publicitet. Så nej jag håller inte med dig.

Du verkar ha fastnat i ett cirkelresonemang där du tycker att det borde vara förbjudet för att det är olagligt. Det är inte konstruktivt.

Kan oberoende part bevisa att man som upphovsman förlorar pengar på piratkopiering?

Om ja, står resurserna som samhället lägger ner på att bekämpa brotten och påföljden man kan få i proportion till brottets allvarlighet?

Jag anser att båda frågorna kan besvaras med "Nej".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Därför att om din granne bryter sig in i din bil skulle det möjligen lämna någon typ av spår. Tror att vi börjar spåra lite väl långt från ämnet nu, men tycker inte det låter vettigt att man inte ska ha något krav på att uppge vem som begått brott när de använt ens egendom.

Nej inte på min gamla slitna 900a jag hade när jag vara 18 iaf. körde själv med något tillhygge om jag inte hade nycklar med mig.

Om vi är tre st som delar på en bil då. Jag står som ägare. Hur vet jag vem som kört bilen?

Skit samma.
Jag gillar bahnhofs aggerande då jag inte tycker det är rätt att privata föratag ska få dela ut räkningar som man måste betala bara för att man står för abbonemanget, för annars!!
Du får tycka som du vill.

Permalänk
Skrivet av stimy09:

Kan du utveckla detta lite mer?

Jag vet inte om jag kan utveckla det mer åt dig. Du vet om att Apple nådde utanför Kalifornien (öht, på något som helst vis), genom att sälja låtar till Ipod utan att fråga först... eller? Innan Ipod var de ett företag som gjorde produkter och konkurrerade, och det gick ...sådär.

Allmänt så är väl företag som säljer piratkopierad media för en miljard om dan, i monopol de skapat för syftet som bryter mot konkurrenslagar i EU och USA, och som inte betalar skatt och inte anställer personal eller i övrigt bidrar till länder där de på pappret "finns", allmänt så är väl de "bra"?

Och hemska, hemska pirater som fälls i Södertörns lilla tingsrätt är världens bovar.

Jag har nog klargjort det så långt jag kan för de som vill kunna nåt om världen. Några beslut på sistone från EU-rätten visar resten av världen att de förstår vad som händer, och det är bra. Framtiden får visa om företag som är rikare än länder till slut kommer att behandlas lika inför lagen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag vet inte om jag kan utveckla det mer åt dig. Du vet om att Apple nådde utanför Kalifornien (öht, på något som helst vis), genom att sälja låtar till Ipod utan att fråga först... eller? Innan Ipod var de ett företag som gjorde produkter och konkurrerade, och det gick ...sådär.

Oookej.. Så dom 10 MILJARDER dollar dom omsatte 1995, sex år innan iPod släpptes, räknas inte? Eller att dom från 1985 till 1997 drog in mer pengar än Microsoft? Apple nådde alltså inte utanför Kalifornien innan 2001? Intressant..

Skrivet av HolyFather:

Allmänt så är väl företag som säljer piratkopierad media för en miljard om dan, i monopol de skapat för syftet som bryter mot konkurrenslagar i EU och USA, och som inte betalar skatt och inte anställer personal eller i övrigt bidrar till länder där de på pappret "finns", allmänt så är väl de "bra"?

* Piratkopierad media
* Inte betalar skatt
* Inte anställer personal
* Inte bidrar till länder där det på pappret "finns"

Tar gärna källor på dessa påståenden. Alltså riktiga källor som backar upp dina påståenden, inte bara svepande generaliserande saker i stil med "ja, men kolla på Irlandsgrejen, dom betalar ju ingen skatt".

Apple har exempelvis 22 tusen anställda i Europa, varav ca 300 i Sverige.

Skrivet av HolyFather:

Jag har nog klargjort det så långt jag kan för de som vill kunna nåt om världen. Några beslut på sistone från EU-rätten visar resten av världen att de förstår vad som händer, och det är bra. Framtiden får visa om företag som är rikare än länder till slut kommer att behandlas lika inför lagen.

Nej, det har du inte. Det jag citerade och undrade över var ju varför man skulle skaffa Netflix eller liknande en månad och sedan "vara hemma". Jag vill gärna fortfarande veta det. Har Netflix nu, men funderar på att säga upp det p.g.a det något skrala innehållet, så det vore trevligt att sen "vara hemma".

Permalänk
Medlem
Skrivet av VresiBerba:

*** raderat ***

Om någon har lånat min bil o kört förbi en fartkamera (som diskuterades) så är jag inte skyldig att gissa vem det kan vara som kört bilen vid den tidpunkten.
*** raderat ***

Citerad text finns inte längre kvar i tråden.
Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några inlägg som klart bröt mot forumets trivselregler. Det blev inte heller praktiskt möjligt att behålla ett svar på detta. Lärdomen vad gäller det senare är att helst ignorera personangrepp och istället anmäla inläggen.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Finns en man nu som postat ett inlägg på Telias facebook där Telia skickat brev om att de lämnat ut information till Crystalmeth den 8 juli 2016 gällande 3658-16 från den 13 maj 2016. Brevet var daterat 25 september 2016. Rör sig inte om Black Sails dvs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Finns en man nu som postat ett inlägg på Telias facebook där Telia skickat brev om att de lämnat ut information till Crystalmeth den 8 juli 2016 gällande 3658-16 från den 13 maj 2016. Brevet var daterat 25 september 2016. Rör sig inte om Black Sails dvs...

Utpressningsföretag som heter Crystalmeth? Är det knarkare som driver företaget eller är det nån som trollat lite?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Utpressningsföretag som heter Crystalmeth? Är det knarkare som driver företaget eller är det nån som trollat lite?

Nej, det är smeknamn... orkar inte skriva ut hela namnet