Permalänk

Hög temp i5 4690k + hyper 212 evo

Jag ligger på ca 30 grader i idle, och när bf1 betan var ute låg jag på 60 på ultra. Men När jag stresstestar med Prime95 så går cpu:n upp i 89 grader emellanåt! Det verkar extremt högt. Jag har inte överklockat, men vill göra det, men nu när det är så höga temps blir man ju lite tveksam. Finns det något sätt man kan få ner tempen?

Permalänk
Avstängd

Tagit bort den där plastfilmen under CPU-kylaren? Ny kylpasta när du monterade dit kylaren på processorn?

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Tagit bort den där plastfilmen under CPU-kylaren? Ny kylpasta när du monterade dit kylaren på processorn?

Japp, plasten är borttagen. Använde kylpastan som var med 212 evo:n. Kanske inte den bästa, men borde ju inte gå upp i 90 grader?

Permalänk

60°C i BF1 är inte bra men heller inte allvarligt, 89°C är dock ganska så varmt, speciellt med 212 EVO.
Är du säker på att du vick på kylpastan rätt när du monterade processorn, är det oerhört dammigt i kylaren, eller har du helt enkelt dåligt luftflöde i chassit?

Visa signatur

Dator: i5 3570K, EVGA GTX 1060 SC 6GB, Gigabyte Z77M-D3H, 16GB Corsair Vengeance LP DDR3, 1TB WD Blue, Intel 530 120GB och FD Core 1000
F.d Supermusen: Microsoft USB wheel mouse cream white, 1999 års modell.
Nuvarande mus: Steelseries kana v2

Permalänk
Skrivet av Oscisw888:

60°C i BF1 är inte bra men heller inte allvarligt, 89°C är dock ganska så varmt, speciellt med 212 EVO.
Är du säker på att du vick på kylpastan rätt när du monterade processorn, är det oerhört dammigt i kylaren, eller har du helt enkelt dåligt luftflöde i chassit?

La på en klick i mitten, som ett riskorn typ, och sen satte jag på kylaren. Kylaren är inte dammig alls, helt nyinsatt, datorn urdammad precis före dessutom. Jag har 1 intake fan i fram och en exhaust i bak.

Permalänk
Medlem

Låter normalt, Prime grillar nyare processorer rätt bra!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Avstängd

Haswell och Prime95 skulle man väl undvika?

Var nåt med Prime aktiverade massa spänning som var inaktiverat på Haswellchip eller var det va.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Skrivet av J-Ballz:

Låter normalt, Prime grillar nyare processorer rätt bra!

Så du menar att jag inte ska oroa mig och att jag kan överklocka utan att bränna ner hela huset?

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Haswell och Prime95 skulle man väl undvika?

Var nåt med Prime aktiverade massa spänning som var inaktiverat på Haswellchip eller var det va.

Ingen aning faktiskt, det kan stämma

Permalänk
Medlem

@vick3sson: Ja, 60c är bra temp i spel.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem

@vick3sson: Riskorn är nog för lite pasta. mer majskorn till storlek. Bästa är att sätta dit kylaren så det sprids ut och sedan ta bort den för att verifiera att det är ett fint lager.

Du kan öppna sidan på datorn så du får bättre ventilation. Testa köra prime95 igen och se vad du får. Blir det mycket bättre resultat så är kylaren ok men lyftflödet i burken är för dåligt.

Är det fortfarande dåligt så är det något med kylaren (kontakt mot CPU eller fläkten).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

okej, tack alla för snabba svar! Någon som vet något bra program som funkar med min processor då?

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Intel burn test, eller Intel(R) Extreme Tuning Utility.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@Implor: LinusTechTips rekommenderar ju att man ska ha ungefär som ett kokt riskorn. Och jag tog nog lite mer än det så borde nog vara bra.

Permalänk

@vick3sson: Har du cpuz? Om inte så skaffar du det och kollar vad core voltage ligger på. Du kommer nästan garanterat att se att den kommer vara högre i just prime95 än när du spelar. Högre spänning = Högre temperatur.

Skulle inte vara orolig för att överklocka med temperaturen du såg då du spelade. Såg ju helt normalt ut med tanke på att du endast kör med 2 fläktar.
Skulle inte bli förvånad om du kommer att sänka temperaturen med en mild överklockning och en spänning som är mer skräddarsydd för just din processor. Alla jag pratat med hittills inklusive mig själv som har haswell cpu har kunnat sänka cpu-spänningen och ändå få till en liten överklockning. Den sänkta spänningen medförde dessutom en temperatursänkning motför standard. Win win.

Permalänk
Medlem

@vick3sson: Kokt riskorn låter bra :). Tänkte på ett okokt ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@vick3sson Tänk på att många moderkort fläskar på spänning (i Auto) som F på 4690k och 4790k som standard. Så det blir mycket värme utan att det behövs. Hade själv 1.31v på min 4790k av moderkortets standard. Efter lite testande så räckte det utan problem med 1.12V för stock hastigheterna... så den har typ "överklockat" spänningen.

Den goa nyheten är att om du bara kollar upp vilken spänning den kör på (tex CPU-Z), så vet du också vad din kylning klarar med överklock. För om du redan har hög spänning så kan du lägga på högre frekvens på de flesta CPUer utan problem, och utan mer värme, då det är spänningen som utgör iaf 95% av värmepåverkan. Så genom att ha nuvarande spänning som referens för kylningen när du väl börjar OCa, så vet du ungefär vad du kan nå med den kylningen.

Alt så kan du få den svalare genom att sänka spänningen och testa (ofta bör 1.2V lätt gå bra, ibland tom lägre på stock frekvens), vilket ger märkbart mindre värme. Det går också att hitta en bra mellanväg där du sänker spänningen lite, men OCa frekvensen lite, då det finns marginal.

Permalänk

@Paddanx: Den ligger på 1.224 volt, men går ner till 1.185 när jag kör benchmark/stress test med Intel extreme Tuning utility.
Men i övrigt så ligger tempsen aldrig över 65 grader.

Dock så är det en sak jag inte fattar. i5 4690k ska ju vara på 3.5GHz, men enligt både cpu-z och IETU så ligger den mellan 4.106 och 4.25 och jag har inte ändrat något. Vad kan det bero på?

Är som ni märker väldigt ny på att överklocka

Permalänk
Medlem

Jag hade oxå värme problem med min. Tidigare var den uppe i över 80c i OCCT. Men sen delida jag "vilket är lätt i skruvstäd" Och nu ligger jag på 64c max istället. Och de känns som att ju mer volt man lägger på desto mer gjorde delid skillnad. Kändes som att man inte fick bort värmen från CPU innan hur mycke man än drog på med kylning. Kör själv Kraken x60.

Permalänk
Medlem

Det är ganska normalt om temperaturerna är uppe i 80c när man stresstestar, vilket är typ värsta möjliga scenario som aldrig kommer hända under normal använding och spelande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vick3sson:

Jag ligger på ca 30 grader i idle, och när bf1 betan var ute låg jag på 60 på ultra. Men När jag stresstestar med Prime95 så går cpu:n upp i 89 grader emellanåt! Det verkar extremt högt. Jag har inte överklockat, men vill göra det, men nu när det är så höga temps blir man ju lite tveksam. Finns det något sätt man kan få ner tempen?

Prime 95
Ger helt galna temps strunta i det.
Prova istället intel extreme tuning utility.
Så blir du så här glad.😃😄😅😆

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av vick3sson:

Dock så är det en sak jag inte fattar. i5 4690k ska ju vara på 3.5GHz, men enligt både cpu-z och IETU så ligger den mellan 4.106 och 4.25 och jag har inte ändrat något. Vad kan det bero på?

Är som ni märker väldigt ny på att överklocka

Vilket moderkort har du? Vissa moderkort kan göra en automatisk överklockning utan att man ens ber om det. Mitt gigabyte soc force gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vick3sson:

@Paddanx: Den ligger på 1.224 volt, men går ner till 1.185 när jag kör benchmark/stress test med Intel extreme Tuning utility.
Men i övrigt så ligger tempsen aldrig över 65 grader.

Dock så är det en sak jag inte fattar. i5 4690k ska ju vara på 3.5GHz, men enligt både cpu-z och IETU så ligger den mellan 4.106 och 4.25 och jag har inte ändrat något. Vad kan det bero på?

Är som ni märker väldigt ny på att överklocka

Det var en enorm vdroop du har (från 1.224 till 1.185 = 0.039v eller ca 3.2%). Ska du klocka mer måste du nog justera detta, eller iaf ta med det i beräkningarna, då det är det lägre värdet som du kommer få problem med. Ang 1.224 så är den helt okej ur CPUns synpunkt, och pga det höga Vdroop så behöver den vara ganska hög för att garantera stabilitet. Dock borde den CPUn klara 4,2Ghz på runt 1.15-1.2 utan problem, om du inte råkat få ett "måndags ex".

Vdroop är i sig inget fel, eller problem, utom för OCare. Den är ett bra sätt att kunna enkelt mata en CPU med lite mindre stabil spänning från ett moderkort, och samtidigt garantera att inte CPUn får för hög spänning (så den skadas). För att OC ordentligt dock, är den rätt bråkig, då den orsakar instabilitet av en spänning som blir mer och mer känslig, desto mer du pressar CPUn, och den är inte alltid lätt att kontrollera. Men i gengäld så skyddar den CPUn...

Vissa blir helt tokiga när de ser minsta lilla Vdroop, men jag personligen ser inget fel med lite, förutsatt att du förstår vad den gör och innebär. Ta en titt här.

Ang din CPU:
http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...
Tittar man här så ska 4690k inte ha mer än 3.9 i turbo på upp till 2 kärnor samtidigt, så det låter som att moderkortet har Auto OC aktiverat redan...

Permalänk
Medlem

Testa en äldre version av Prime95. Jag körde med v26.6 och det gjorde typ 20C skillnad. De nya versionerna använder nya instruktioner/finesser som gör att iaf haswell blir asvarm.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein