Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro M

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cooler Master Masterkeys Pro M

Det har blivit dags för testpiloten "Huttala" att sätta tänderna i ett nytt tangentbord från Cooler Master, även denna gång med en avskalad design.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul och väl genomfört, fler av denna typ av tester!

För mig som är programmerare så tror jag att jag klarar mig bättre med TKL, främst för jag kommer gå bort mig pga avsaknaden av mellanrum mellan pilar och DEL/END/HOME som alla används ganska flitigt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Det verkar likna mitt cm storm quickfire tk väldigt mycket. Ett tangentbord jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

En förbättring här jämfört med Quickfire TK är att layouten är något ändrad så att storleken på tangenterna är standard så att de går att byta ut om man vill det.
Eller.. det ser ut så i alla fall. Det finns tangentbord som har konstiga 6.25 - långa mellanslagstangenter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Det verkar likna mitt cm storm quickfire tk väldigt mycket. Ett tangentbord jag är väldigt nöjd med.

Håller med - mitt quickfire tk med MX red är riktigt trevligt. Just att man kan välja mellan numerisk del eller funktionstangenter fungerar riktigt bra för vardagsbruk - kompakt men ändå allt man behöver. Jag har aldrig haft ett behov av pilt/funktionstangenter samtidigt som jag hackar siffror.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Rätt finurlig layout! Både äta och ha kakan liksom

Det lockar en del för mig faktiskt, som är gammal och bakvänd nog att spela FPS med piltangenterna istället för WASD.
Här skulle man kunna använda piltangenterna och få snäppet mer knappflexibilitet på köpet jämfört med en vanlig bräda, och få en kompaktare layout som kommer närmre musen.
Det skulle bli jobbigt att vänja om sig att pgup/pgdown/home/end är en rad längre ner dock, som DeluxXxe redan var inne på...

Vet inte om jag blivit lite för mycket tangentbordssnobb för att köpa ett belyst Coolermaster tangentbord dock
(sitter med Ducky PBT i nuläget)

Ett litet sidospår: nån som provat sätta Ducky:s PBT tangenter på ett belyst tangentbord? Ser det i närheten av vettigt ut? Lyser det igenom mycket? Går ju alltid att stänga av förstås..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Håller med - mitt quickfire tk med MX red är riktigt trevligt. Just att man kan välja mellan numerisk del eller funktionstangenter fungerar riktigt bra för vardagsbruk - kompakt men ändå allt man behöver. Jag har aldrig haft ett behov av pilt/funktionstangenter samtidigt som jag hackar siffror.

En till som håller med 😉. Kör själv ett Quickfire TK med MX brown. Ett kompakt tangentbord med numpad, gick väldigt fort att vänja sig vid.

Är mellanslagstangenten väldigt vinklad? Ser nästan lite trasigt ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av DeluxXxe:

Kul och väl genomfört, fler av denna typ av tester!

För mig som är programmerare så tror jag att jag klarar mig bättre med TKL, främst för jag kommer gå bort mig pga avsaknaden av mellanrum mellan pilar och DEL/END/HOME som alla används ganska flitigt.

Det var faktiskt inga större problem att vänja sig. Jag tjänar mitt leverbröd genom att koda jag med och det gick snabbare än jag trodde att vänja sig med layouten.
Med det sagt så föredrar jag fortfarande TKL, men layouten är absolut ingenting man inte kommer vänja sig med om man ger den en chans.

Skrivet av Lembritt:

En till som håller med 😉. Kör själv ett Quickfire TK med MX brown. Ett kompakt tangentbord med numpad, gick väldigt fort att vänja sig vid.

Är mellanslagstangenten väldigt vinklad? Ser nästan lite trasigt ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är jag som har OCD och måste vända spacebar åt "fel" håll så fort jag tar i ett tangentbord. Jag tål inte den skarpa kanten man vilar tummen mot när man har spacebaren åt "rätt" håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Rätt finurlig layout! Både äta och ha kakan liksom

Det lockar en del för mig faktiskt, som är gammal och bakvänd nog att spela FPS med piltangenterna istället för WASD.
Här skulle man kunna använda piltangenterna och få snäppet mer knappflexibilitet på köpet jämfört med en vanlig bräda, och få en kompaktare layout som kommer närmre musen.
Det skulle bli jobbigt att vänja om sig att pgup/pgdown/home/end är en rad längre ner dock, som DeluxXxe redan var inne på...

Vet inte om jag blivit lite för mycket tangentbordssnobb för att köpa ett belyst Coolermaster tangentbord dock
(sitter med Ducky PBT i nuläget)

Ett litet sidospår: nån som provat sätta Ducky:s PBT tangenter på ett belyst tangentbord? Ser det i närheten av vettigt ut? Lyser det igenom mycket? Går ju alltid att stänga av förstås..

Jag provade röda ducky ABS från MAXFPS på 3st av mina CoolerMaster tangentbrd.

  • quickfire ultimate

  • quickfire rapid-i

  • quickfirext

http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/quickfireult...
http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/rapid-i/
http://www.coolermaster.com/peripheral/keyboards/quickfirext/

De två första har belysning (röd resp vit). Såg bra ut på båda, men gillar quickfire ultimate mest och ville inte ha röda på det.

Slutade med att de nu sitter på quickfire xt.

keycaps: http://www.maxgaming.se/keycaps/ducky/s4-keycap-109-set-red

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

ska ni test masterkeys pro S RGB ? tänkte köpa den versionen med blåa switchar..

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jag provade röda ducky ABS från MAXFPS på 3st av mina CoolerMaster tangentbrd.
...
De två första har belysning (röd resp vit). Såg bra ut på båda

Tackar, fint att veta att det "funkar" om man vill prova lite ljus

Tänkvärt... (och är lite småsugen att gå tillbaks till röda efter mitt hopp till bruna. (bruna känns aningen för indistinkta för att riktigt vara värt det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tackar, fint att veta att det "funkar" om man vill prova lite ljus

Tänkvärt... (och är lite småsugen att gå tillbaks till röda efter mitt hopp till bruna. (bruna känns aningen för indistinkta för att riktigt vara värt det)

Jag upplever faktiskt stor skillnad på mitt CM Quickfire Ultimate med mx-brown och min kollegas CM Quickfire XT mx-brown (mitt röda ovan är CM Quickfire XT mx-blue som används på jobbet). Ultimate är mycket bättre studs i och mycket skönare att skriva/banka på.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Varför får man inte test med någe bord som kör Cherry MX Silent ? Är det för Corsair en så länge har ensamrätt på dem ?

Testat dem i butik de verkar galet sköna o låter mindre en mitt gamla G15 membran skräp ^^

Permalänk
Medlem

Tack för en välskriven artikel, med ett intressant tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Odämpat Master chassi med 200Perforeringar || Moderkort med Pegasus vingar, B550 klassade || En 120 snurr i snurr av beigebrunt utförande || Grafikkort med dubbla insug som sussar runt i 4060ti RPM || Processor i rött utförande, GHz norr om 5600 || Spänningsbox certifierad i guldtext att klara 600w

Permalänk
Medlem

Bra recension. Fast varför är det allt fler t-bord idag som dissar handlovsstöd? Jag fattar inte det. Ska man betala premiumpris för mekaniska t-bord borde det vara solklart att handlovsstöd ska inkluderas. Om inte annat ur ett ergonomiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem

Har en quickfire XT, förgångaren av samma modell. De hade faktiskt doubleshot ABS keycaps. Känns något surt med att CM gått den billiga vägen med svart print på genomskinliga caps istället för doubleshot.

Sen finns ju fördelen med att svart print på igenomskinliga caps blir inte shine på ytan (dock är de ganska blanka till att börja med)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av UncleDirty:

Varför får man inte test med någe bord som kör Cherry MX Silent ? Är det för Corsair en så länge har ensamrätt på dem ?

Testat dem i butik de verkar galet sköna o låter mindre en mitt gamla G15 membran skräp ^^

Ja, jag är också sugen på att testa MX Silent. Får se om det dyker upp något inom snart framtid.

Skrivet av Duktig:

Tack för en välskriven artikel, med ett intressant tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!

Skrivet av MrM3:

Bra recension. Fast varför är det allt fler t-bord idag som dissar handlovsstöd? Jag fattar inte det. Ska man betala premiumpris för mekaniska t-bord borde det vara solklart att handlovsstöd ska inkluderas. Om inte annat ur ett ergonomiskt perspektiv.

Jag var också inne på det mycket förut. Men nuförtiden tänker jag inte alls på det då jag inte använder handlovstöd längre.

Skrivet av mrwu:

Har en quickfire XT, förgångaren av samma modell. De hade faktiskt doubleshot ABS keycaps. Känns något surt med att CM gått den billiga vägen med svart print på genomskinliga caps istället för doubleshot.

Sen finns ju fördelen med att svart print på igenomskinliga caps blir inte shine på ytan (dock är de ganska blanka till att börja med)

Är du 100% på det? Låter konstigt att de skulle ha det.
Ang shine så blir det ju inget eftersom det redan är 100% shine direkt ifrån fabrik då tangenterna är målade.

Permalänk
Medlem

Slänger upp en bild när jag kommer hem idag så kan du se skillnaden. Har blandat ihop keycaps. Keycapsen på gamla quickfire xt var inte doubleshots heller.

Handlovstöd är i flesta fall, onödiga och faktiskt dåligt för handled ergonomisk sett. Får du problem med handled/arm så bör du kontrollera hur du sitter, samt förhållandet mellan höjd på skrivbordet och höjden av din stol/armstöd på stolen. Vilar du handleden mot ett stöd så tillför du också tryck direkt mot handleden vilket aldrig kan anses som bra (även ifall det är bekvämt först)

Permalänk
Medlem

Skaffade ett QuickFire (som ser extremt likt ut fast utan bakgrundsbelysning), men måste säga att layouten med numpad istället för piltangenter + ins/del/home/end/pgup/pgdn är extremt irriterande.

Inte alla editorer (eller applikationer överlag) är lika smidiga att navigera i som VIM så home/end/pgup/pgdn/del kommer man inte undan att behöva använda. Så får mig gick det så långt att jag plockade bort alla keycaps förutom piltangenter och just nämnda knappar för att få de naturliga mellanrummen för lillfingret att känna var knapparna är. Problemet är bara att knapparna är nedflyttade en rad jämfört med ett vanligt tenkeyless så det känns ändå sisådär.

Bryr man sig inte om detta så funkar layouten fint, men föredrar mitt Filco Majestouch2 Tenkeyless alla dagar i veckan, båda med bruna switchar. Får en plastigare/svampigare känsla i CoolerMasters tangentbord jämfört med "rocksolid" Filco.

Just my 2 cents.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Slänger upp en bild när jag kommer hem idag så kan du se skillnaden. Har blandat ihop keycaps. Keycapsen på gamla quickfire xt var inte doubleshots heller.

Handlovstöd är i flesta fall, onödiga och faktiskt dåligt för handled ergonomisk sett. Får du problem med handled/arm så bör du kontrollera hur du sitter, samt förhållandet mellan höjd på skrivbordet och höjden av din stol/armstöd på stolen. Vilar du handleden mot ett stöd så tillför du också tryck direkt mot handleden vilket aldrig kan anses som bra (även ifall det är bekvämt först)

Det var ju ett sådant jag plockade isär i bilden längre upp. Helt korrekt, inga doubleshot. Men jag tyckte de var ok ändå.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Vad betyder detta?

Denna produktrecension arrangeras på uppdrag av Cooler Master.
Uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll.

Fick du det gratis och skulle det ha recenserats om de inte hade gjort det? Har utvecklarna börjat sponsra testpiloter nu också?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Maysay:

Vad betyder detta?

Denna produktrecension arrangeras på uppdrag av Cooler Master.
Uppdragsgivaren har inget inflytande över artikelns innehåll.

Fick du det gratis och skulle det ha recenserats om de inte hade gjort det? Har utvecklarna börjat sponsra testpiloter nu också?

Jag har fått det skickat till mig av Cooler Master, jag måste skicka tillbaka produkten som recenserats. Och så är det med alla testpilotrecensioner.
Så för att svara på din fråga; Nej, vi får ingen "sponsring" av tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag har fått det skickat till mig av Cooler Master, jag måste skicka tillbaka produkten som recenserats. Och så är det med alla testpilotrecensioner.
Så för att svara på din fråga; Nej, vi får ingen "sponsring" av tillverkarna.

Tack för förklaringen. Nu vet jag lite mer. Sweclockers får ju själva saker skickade till sig, så jag ser inget fel med detta. Undrade lite bara eftersom testpiloterna är privatpersoner, situationen kan bli lite annorlunda då eftersom ni inte får betalt av Sweclockers (vad jag vet). Tycker nästan då att redaktionen skulle kunna köpa produkten åt er för ett bra jobb

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk

Dröm bordet men verkar inte finnas att få tag i?! Någon som vet något annat? 🤞

Skickades från m.sweclockers.com