Nvidia Geforce "Pascal" i fortsatt låg tillgång

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Christley:

men 1070 kan väl inte vara ett "defekt" 1080 om 1080 använder gddr5x och 1070 gddr5. det är väl olika tillverkningssätt

Minnesmoduler på grafikkort sätts så vitt jag vet på i efterhand och ses inte riktigt som en del av själva grafikprocessorn på det sättet.
Både GTX 1070/1080 är ju just GP104 med den skillnaden att GTX 1070 har viss avstängd hårdvara i själva GPU'n som är defekt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Christley:

1070 kan väl inte vara ett "defekt" 1080 om 1080 använder gddr5x och 1070 gddr5. det är väl olika tillverkningssätt?

Det är fullt möjligt att skapa en minneskontroller som stödjer både GDDR5 och GDDR5X. Stödet är inte automatiskt, skulle t.ex. inte gå att köra GDDR5X på Maxwell men Pascal har en minneskontroller som stödjer båda varianterna.

På logisk nivå behandlar Pascal alla minnen som GDDR5X, när man kör GDDR5 är kapslarna på något sätt kopplade i par så man får samma beteende kring "preload" som med GDDR5X (GDDR5X läser/skriver dubbelt så mycket data per "burst" jämfört med GDDR5).

Så är ur den aspekten fullt möjligt att göra 1070 av 1080 kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Det mest tragiska med detta är samtliga som köper nu inte kommer byta förrän om 2-5år. Marknaden kommer vara mättat när AMD lanserar Vega. AMD borde verkligen lätta på locket snart så en del av entusiastmarknaden kanske väljer att vänta med att köpa. Det har redan gått på tok för lång tid med monopol på GPU & CPU marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Svårt läge och jag tror det blir svårt för AMD att hämta in detta. Även om AMD släpper ett kort som är lika bra eller precis snäppet bättre än 1080 så skulle jag tycka det var bra men jag skulle behålla mitt 1080 och vänta in ett ännu bättre kort. Några procent hit eller dit är inget man byter kort för.

Skulle jag behöva ett lite billigare grafikkort till mina barn t.ex., ja då letar jag upp ett begagnat GTX 970 eller liknande för c:a 1500. Inte springer jag och köper ett 480 för 3000 spänn!

Nej, dom har tyvärr hamnat i strategiskt underläge.

Hoppas verkligen det blir bra med Zen, för där är det inte lika "mättat". Det kan knappast skilja 30-40%, som det lätt gör på grafikkort..

Permalänk
Skrivet av heatm:

Man blir inte direkt förvånad. Synd att AMD inte kunde konkurrera riktigt effektivt i pris med sin nya serie. Iaf inte i Europa. Fast AMD säljer nog också bra och dom nya korten verkar gått hem hos miners där ute.

De gör jättebra ifrån sig på den Engelska och Amerikanska marknaden, men här inom Europa är priserna sjuka. Billigare för många att köpa t.ex. GTX 970 eller 1060 än RX 480.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Fisken1986:

Ingen press på nVidia..de har marknaden i sin hand..AMD ligger och rullar tummarna..

nVidia borde börja konkurrera mot Intel's CPU'er, utöver mobil/taplet marknaden.

...varför då? De är inte alls inom samma typ av branch.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hehe.

Om något ger det mer en fingervisning till vad som kommer ske om folk envisas med att köpa Nvidia utan att titta på priset. Det kommer bara gå högre och högre.

Och AMD ska absolut inte bry sig, då deras ekonomi faktiskt går bra nu. Om de släpper ett kort så är det bara de som måste sänka "för att de korten ska vara värda att köpa" enligt många. Så... varsågod, här har ni Nvidia monopolet och konsekvenserna när ett high-midrange kort kostar 4500kr och vanlig midrange konstigt nog kostar strax under 2500kr. Lite stort gap, eller hur... Beror på att runt 2000kr finns det konkurrens, trots samma "brist" på kretsar.

Skrivet av Paddanx:

För 1060s prestanda är typ som ett OCat 970... som har kostat typ 2500-3000kr rätt länge nu. Så om nu prestanda/kr (eller "vad vi får för pengarna") spelar roll, så är det inte mycket mer du får, egentligen. Gamla 290 korten har ju haft typ liknande prestanda för 2 år sedan, och även de kunde du för 1 år sen köpa för 2500kr.

Det enda som jag kan säga om 960 är att det vara [img]ett otroligt överprisat kort från dag 1, och totalt skit för pengarna. Det höll marknaden med om också, för folk köpte 970 istället.
http://techreport.com/r.x/geforce-gtx-960/value-99th.gif

Min poäng var dock att just 1060 är rätt okej prissatt, då du får en lite högre pris/prestanda. Men tittar man på 1070 vs 1060 så är det nästan dubbla priset... för 30-40% mer. Här är ingen konkurrens.. alls.

Om jag kunde uttrycka mig på samma sätt så hade det varit i stil utav det du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ändå så ser man gång på gång på diverse forum "Åh nVIDIA är såååå dyra", "dom utnyttjar sin monopolställning". Uppenbarligen så återspeglar inte subjektiva åsikter som dessa marknaden i stort. Samma sak kan man om AMD´s prissättning i Europa. I förhållande till US dollar så ligger dom väl en aningen högt men dom säljs ju trots allt.

Skrivet av Bernd_P1:

Finns det någon som är överraskat av denna nyheten? Tror inte det. Folk köper ju ändå. Eller är det nån som hoppades på att nvidia skulle var "snäll" mot sina kunder och bara sänka priserna utan anledning?

nVidia är inte lika dyra som sina partnertillverkare. Visst är det inte billigt med ett gtx 1080 för 6500 kr, vilket motsvarar ett kort i originalutförande, men det är långt billigare än vad vi brukar de i svenska butiker. Allt över 6500 kr hamnar hos mellanhänder.

Den dåliga tillgången tillsammans med den stora efterfrågan, vilket gör att folk villigt köar för att få slänga sina pengar på återförsäljarna är anledningen till varför gtx 1080 kostar runt 8000 kr, inte nVidia.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Känns inte som det stämmer då AMD tar marknadsandelar. Mer troligt att det är problem med tillverkningen. Jag tvivlar att de som är insatta är så imponerade av Nvidia som inte levererar i DX 12 utan tappar mot gamla XD11. Vad händer om ett år då spelen görs för DX12. Redan så är 480 snabbare än Gamla 980TI som kostade +7000kr i många DX12 titlar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns inte som det stämmer då AMD tar marknadsandelar. Mer troligt att det är problem med tillverkningen. Jag tvivlar att de som är insatta är så imponerade av Nvidia som inte levererar i DX 12 utan tappar mot gamla XD11. Vad händer om ett år då spelen görs för DX12. Redan så är 480 snabbare än Gamla 980TI som kostade +7000kr i många DX12 titlar.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/directx/?sort=chg
Inga jättebra siffror för varken 460, 470 eller 480 så det där med att dom fortsätter ta marknadsandelar känns mer som önsketänkande.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

...varför då? De är inte alls inom samma typ av branch.

Det vore kanske intressant, sedan är Nvidia större än AMD som tillverkar både CPU+GPU.
AMD har ju knappast varit speciellt konkurens kraftiga på många år. Konkurens till Intel vore önskvärt.
Sedan är det antagligen tveksamt om Nvidia vill försöka slå sig in på den marknaden.

Permalänk
Medlem

Tror att vid årsskiftet har Nvidia över 85% av marknaden av diskreta graffen.Amd har ju inget alls att sätta emot och verkar ha gett upp.Att överlämna entusiast segmentet helt till konkurrenten i så lång tid är ju totalt huvudlöst och kommer naturligtvis att bestraffas stenhårt med ännu lägre marknadsandelar.

Har faktiskt två vänner som är fanatiska Amd kramare och som"aaaaldrig skulle stoppa ett ngreedia kort i burken"...nu sitter båda två på ett gtx1080,humor tycker jag men ändå väldigt talande för att Amd totalt tappat bollen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Det vore kanske intressant, sedan är Nvidia större än AMD som tillverkar både CPU+GPU.
AMD har ju knappast varit speciellt konkurens kraftiga på många år. Konkurens till Intel vore önskvärt.
Sedan är det antagligen tveksamt om Nvidia vill försöka slå sig in på den marknaden.

Nvidia skulle behöva göra väldigt mycket för att hoppa in på CPU marknaden, AMD hoppade ju in på GPU marknaden genom att köpa upp ATI, ser inte att Nvidia skulle kunna göra nå liknande.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Redan så är 480 snabbare än Gamla 980TI som kostade +7000kr i många DX12 titlar.

Sakta i backarna här. I vilka titlar är rx480 snabbare? Jag har inte sett en enda titel. Hitman är väl det jag minns som nära men den grafikmotorn har alltid varit till stor fördel för AMD.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Nvidia skulle behöva göra väldigt mycket för att hoppa in på CPU marknaden, AMD hoppade ju in på GPU marknaden genom att köpa upp ATI, ser inte att Nvidia skulle kunna göra nå liknande.

För att inte tala om vilken uppförsbacke det skulle bli att t ex få tillgång till x86- och x86-64-licenserna ^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bloodstainer:

Nvidia skulle behöva göra väldigt mycket för att hoppa in på CPU marknaden, AMD hoppade ju in på GPU marknaden genom att köpa upp ATI, ser inte att Nvidia skulle kunna göra nå liknande.

Skrivet av SuperOlsson:

För att inte tala om vilken uppförsbacke det skulle bli att t ex få tillgång till x86- och x86-64-licenserna ^^

Nvidias bästa chans var nog om de hade kommit någon vart med VIA, som också har x86-licens. När Nvidia var som mest på jakt efter licensen var det just VIA de försökte få licensen ifrån.

Annars finns alternativet kineserna använde sig av, köpa licenser för AMD64 från AMD, vilket är just x86-64. Men då missar Nvidia Intels x86. Intressant att se vad kineserna får ut av sitt köp.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Sakta i backarna här. I vilka titlar är rx480 snabbare? Jag har inte sett en enda titel. Hitman är väl det jag minns som nära men den grafikmotorn har alltid varit till stor fördel för AMD.

Bara i extremt AMD-biased titlar, helt irrelevant jämförelse. Tror Deus Ex och Hitman är båda pro-AMD Men nej ett RX 480 spöar inte GTX 980 ti utan extremt driver performance bonus

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nvidias bästa chans var nog om de hade kommit någon vart med VIA, som också har x86-licens. När Nvidia var som mest på jakt efter licensen var det just VIA de försökte få licensen ifrån.

Annars finns alternativet kineserna använde sig av, köpa licenser för AMD64 från AMD, vilket är just x86-64. Men då missar Nvidia Intels x86. Intressant att se vad kineserna får ut av sitt köp.

I Teorin borde det komma en dag där du kan använda gamla X86 licenserna från 80-90 talet + AMD-64 för att göra en CPU. För Intels licens är mindre hållbar i längden än AMDs (då den är äldre), då fler och fler saker går över till 64-bit, så behövs avancerade 32-bit funktioner mindre och mindre.

Skulle tro att om de bara kan få 486/586 nivån, så har de allt de behöver för en modern CPU grund, där de kan och få emulera ev saknade instruktioner (bara inte göra dem i hårdvara) och AMD tar nog tacksamt emot licens pengar.

Helt ärligt... det skulle behövas en konkurrent både på GPU och CPU sidan idag... för AMD måste ha lite tid att återhämta sig. Så jag förstår varför folk önskar något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Bara i extremt AMD-biased titlar, helt irrelevant jämförelse. Tror Deus Ex och Hitman är båda pro-AMD Men nej ett RX 480 spöar inte GTX 980 ti utan extremt driver performance bonus

I Deus Ex gick tom utvecklarna ut och sa att det var en bugg som gimpade nVidia-kort i dx12 så det testet var helt orelevant. Så hittills vet jag inte om ett enda spel där ett rx480 spöar ett 980Ti. Skulle det göra det skulle det vara SUCCÉ på en heeeelt annan nivå!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

I Teorin borde det komma en dag där du kan använda gamla X86 licenserna från 80-90 talet + AMD-64 för att göra en CPU. För Intels licens är mindre hållbar i längden än AMDs (då den är äldre), då fler och fler saker går över till 64-bit, så behövs avancerade 32-bit funktioner mindre och mindre.

Skulle tro att om de bara kan få 486/586 nivån, så har de allt de behöver för en modern CPU grund, där de kan och få emulera ev saknade instruktioner (bara inte göra dem i hårdvara) och AMD tar nog tacksamt emot licens pengar.

Helt ärligt... det skulle behövas en konkurrent både på GPU och CPU sidan idag... för AMD måste ha lite tid att återhämta sig. Så jag förstår varför folk önskar något sånt.

Precis, Nvidias gamla Project Denver var tänkt att emulera x86. Hur x86-64 var tänkt att lösas är jag osäker på.
Jag har en känsla av att Intel kommer kämpa på förlängning av deras järngrepp över x86. Är ju ändå x86 som gjort de så stora som de ändå blivit.

Fler aktörer behövs. Om det så är Nvidia, Intel delas i två eller fler delar eller nya aktörer tillkommer. Exempelvis Apple och speciellt Samsung borde kunna bli stora och farliga aktörer här.

Själv känner jag att hela IT-branschen hänger på x86-licensen. Viktigt att det inte blir ett monopol här, riskerna för nya problem är stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, Nvidias gamla Project Denver var tänkt att emulera x86. Hur x86-64 var tänkt att lösas är jag osäker på.
Jag har en känsla av att Intel kommer kämpa på förlängning av deras järngrepp över x86. Är ju ändå x86 som gjort de så stora som de ändå blivit.

Fler aktörer behövs. Om det så är Nvidia, Intel delas i två eller fler delar eller nya aktörer tillkommer. Exempelvis Apple och speciellt Samsung borde kunna bli stora och farliga aktörer här.

Intels enda fördel är just x86.. och de hade varit ett väldigt litet företag idag (typ VIA) om inte det hängt på det. De har inte bäst iGPU, de har bara den mest använda CPUn med dem i. De har blivit utkonkurrerade både på RAMBUS (vs DDR) och på I64 (vs x86-64), samt de är överkörda på NAND/SSD marknaden idag. De misslyckades helt mot arm, vilket också visar att de må ha $$$, men de kan inte lyckas så bra på lika villkor.

Håller helt med dig dock. Hade gärna sett både Samsung och Apple med x86 licens (tvingade från Intel om det så behövs), och AMD tror jag gärna hade licenserat ut den. De hade rört om i denna grytan rätt rejält.

Skrivet av anon5930:

Själv känner jag att hela IT-branschen hänger på x86-licensen. Viktigt att det inte blir ett monopol här, riskerna för nya problem är stora.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är tyvärr där vi är idag. Det är värsta situationen som det kan vara.

Om de fått monopol så hade de tvingats delas, eller sälja licensen till någon. Men som det är nu så är AMD precis vid liv nog för att Intel ska kunna skörda marknaden, och hävda att de inte har monopol. Borde egentligen krävas min 3 aktörer...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Intels enda fördel är just x86.. och de hade varit ett väldigt litet företag idag (typ VIA) om inte det hängt på det. De har inte bäst iGPU, de har bara den mest använda CPUn med dem i. De har blivit utkonkurrerade både på RAMBUS (vs DDR) och på I64 (vs x86-64), samt de är överkörda på NAND/SSD marknaden idag. De misslyckades helt mot arm, vilket också visar att de må ha $$$, men de kan inte lyckas så bra på lika villkor.

Håller helt med dig dock. Hade gärna sett både Samsung och Apple med x86 licens (tvingade från Intel om det så behövs), och AMD tror jag gärna hade licenserat ut den. De hade rört om i denna grytan rätt rejält.

Det är tyvärr där vi är idag. Det är värsta situationen som det kan vara.

Om de fått monopol så hade de tvingats delas, eller sälja licensen till någon. Men som det är nu så är AMD precis vid liv nog för att Intel ska kunna skörda marknaden, och hävda att de inte har monopol. Borde egentligen krävas min 3 aktörer...

Jag håller mer eller mindre helt med också, även om jag är lite osäker på just NAND/SSD. Xpoint kan bli lovande men frågan är verkligen hur bra och kostnadseffektivt det kan bli. Men i övrigt... instämmer. Frågan är vart Intel varit idag utan Microsoft, Wintel är ju ett begrepp på hur Intel och Microsoft tagit över och format PC-branschen. Hur hade det sett ut om Apple och IBM dominerat istället?

Misslyckandet mot ARM vilket fick Intel att backa ur mobilmarknaden och delvis från tabletmarknaden visar hur sårbara Intel egentligen är. x86 är extremt viktig och skulle ARM börja hitta till laptops och desktops och börja konkurrera ut x86-baserade system så är nog Intel körda. Jag har själv länge undrat varför man inte kunnat köpa exempelvis ITX-moderkort med ARM-SoC, vore en riktigt intressant produkt egentligen.

Instämmer även i sista stycket, situationen som är nu där AMD fortfarande finns kvar men inte kan konkurrera fullt ut mot Intels processorer är ju helt klart Intels drömsituation. De slipper monopol-stämpeln och kan ändå roffa åt sig marknaden och sätta de priser de vill.
Verkligen mycket som hänger på Zen. Arkitekturmässigt ser det lovande ut i mitt tycke, inte helt olik en Intel CPU vilket bör vara tillräckligt.

Vad gäller Apple och Samsung så var ju denna nyhet under dagen rätt lovande. Förvisso grafikteknik men även där behövs fler aktörer. Vore nog bra med Samsung där också: http://www.sweclockers.com/nyhet/22653-samsung-i-samtal-med-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi vet i.o.f.s. inte hur många kretsar Nvidia räknat med att producera. Om man producerar ungefär så många man förväntade sig har man ju inte ett tillverkningsproblem, då har man ett lyxproblem i form av högre efterfrågan än förväntat.

Steam har tydligen över 100 miljoner aktiva användare. Om Steams HW-survey är någorlunda korrekt har man sålt minst 490k GTX 1080, 710k GTX 1070 samt 240k GTX 1060. Givet tidsramen och totala storleken på GPU-marknaden för PC borde det vara rätt höga siffror.

Tvärtom är det riktigt låga siffror, om 0.79% av 100 miljoner spelare köper kortet så är det ju försvinnande liten del av spelarna som accepterar den överprisade produkten. Det spelar lixom ingen roll hur man vrider och vänder på siffrorna. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag håller mer eller mindre helt med också, även om jag är lite osäker på just NAND/SSD. Xpoint kan bli lovande men frågan är verkligen hur bra och kostnadseffektivt det kan bli. Men i övrigt... instämmer. Frågan är vart Intel varit idag utan Microsoft, Wintel är ju ett begrepp på hur Intel och Microsoft tagit över och format PC-branschen. Hur hade det sett ut om Apple och IBM dominerat istället?

Misslyckandet mot ARM vilket fick Intel att backa ur mobilmarknaden och delvis från tabletmarknaden visar hur sårbara Intel egentligen är. x86 är extremt viktig och skulle ARM börja hitta till laptops och desktops och börja konkurrera ut x86-baserade system så är nog Intel körda. Jag har själv länge undrat varför man inte kunnat köpa exempelvis ITX-moderkort med ARM-SoC, vore en riktigt intressant produkt egentligen.

Instämmer även i sista stycket, situationen som är nu där AMD fortfarande finns kvar men inte kan konkurrera fullt ut mot Intels processorer är ju helt klart Intels drömsituation. De slipper monopol-stämpeln och kan ändå roffa åt sig marknaden och sätta de priser de vill.
Verkligen mycket som hänger på Zen. Arkitekturmässigt ser det lovande ut i mitt tycke, inte helt olik en Intel CPU vilket bör vara tillräckligt.

Vad gäller Apple och Samsung så var ju denna nyhet under dagen rätt lovande. Förvisso grafikteknik men även där behövs fler aktörer. Vore nog bra med Samsung där också: http://www.sweclockers.com/nyhet/22653-samsung-i-samtal-med-a...

Men kommer Intel med någon ny arkitektur som är mycket effektivare på att göra samma sak så är vi tillbaks på ruta ett, dvs AMD får vänta tills patentet går ut innan de kan konkurrera en kort stund igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gäller Apple och Samsung så var ju denna nyhet under dagen rätt lovande. Förvisso grafikteknik men även där behövs fler aktörer. Vore nog bra med Samsung där också: http://www.sweclockers.com/nyhet/22653-samsung-i-samtal-med-a...

Hade helt missat detta, tackar.

Är utan tvekan positivt, men nackdelen med sådan licensering är ju att Nvidia kan bara dra i proppen om de anser det ett problem.
Att Samsung dock har fått upp ögonen på det är helt klart intressant dock...

Skrivet av Dem8n:

Men kommer Intel med någon ny arkitektur som är mycket effektivare på att göra samma sak så är vi tillbaks på ruta ett, dvs AMD får vänta tills patentet går ut innan de kan konkurrera en kort stund igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Grisar lär flyga innan det sker. De har redan effektiviserat typ allt som går att göra på dagens CPUer för desktop (något @Yoshman själv också sagt, som kan dessa CPUer rätt bra), så medan Intels utveckling "saktas ner", så kan AMD faktiskt komma ikapp.

Det som krävs nu är inte ny arkitektur baserat på befintlig, utan helt nytt material/typ av CPU för att nå nästa kliv, vilket troligen också behöver ny typ av programmering och ja, nytt allt. Blir inget som lär ske närmaste åren iaf...

GPUer kan ju utvecklas än pga det jobb de gör kan parallelliseras betydligt mer, så GPU marknaden är väl några års utveckling kvar på iaf, innan de blir desperata.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Men kommer Intel med någon ny arkitektur som är mycket effektivare på att göra samma sak så är vi tillbaks på ruta ett, dvs AMD får vänta tills patentet går ut innan de kan konkurrera en kort stund igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tvivlar, har inte hänt så speciellt mycket från Intel arkitekturmässigt på många år. Sedan är frågan hur seg företaget skulle vara att reagera om Zen blir bättre än väntat eller nya aktörer skulle dyka upp på marknaden.

Intel är inget odödligt företag. Intel hade sämre produkter än AMD under väldigt många år, var först med Core 2 som de tillslut kom förbi. Sedan får man inte glömma Intels misslyckande mot ARM. Intel är helt utkonkurrerad i mobila produkter där låg strömförbrukning är viktigt.

Skrivet av Paddanx:

Hade helt missat detta, tackar.

Är utan tvekan positivt, men nackdelen med sådan licensering är ju att Nvidia kan bara dra i proppen om de anser det ett problem.
Att Samsung dock har fått upp ögonen på det är helt klart intressant dock...

Grisar lär flyga innan det sker. De har redan effektiviserat typ allt som går att göra på dagens CPUer för desktop (något @Yoshman själv också sagt, som kan dessa CPUer rätt bra), så medan Intels utveckling "saktas ner", så kan AMD faktiskt komma ikapp.

Det som krävs nu är inte ny arkitektur baserat på befintlig, utan helt nytt material/typ av CPU för att nå nästa kliv, vilket troligen också behöver ny typ av programmering och ja, nytt allt. Blir inget som lär ske närmaste åren iaf...

GPUer kan ju utvecklas än pga det jobb de gör kan parallelliseras betydligt mer, så GPU marknaden är väl några års utveckling kvar på iaf, innan de blir desperata.

Hm, "dra i proppen"? Vad betyder det egentligen? Aldrig hört uttrycket tidigare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dem8n:

Tvärtom är det riktigt låga siffror, om 0.79% av 100 miljoner spelare köper kortet så är det ju försvinnande liten del av spelarna som accepterar den överprisade produkten. Det spelar lixom ingen roll hur man vrider och vänder på siffrorna. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det spelar absolut roll hur man vrider och vänder på siffrorna.
Majoriteten av spelen som spelas på Steam är Dota 2, CS:GO och liknande lättdrivna spel.

Så oavsett vilken typ av gamer man är så buntas man ihop i Steams hårdvaru-statistik när man sitter och spelar CS:GO med Intel HD Graphics och en Celeron.
Som ett exempel på det så använder 2.97% av Steams användarbas Intel HD Graphics 4000, jag tror inte att dessa "spelare" valde den kretsen för att spela med och är aktiva spelare över lag eller vad tror du?

Hade samma undersökning gjort på ett entusiastforum som Sweclockers så hade det sett vääääldigt annorlunda ut procentmässigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag tvivlar, har inte hänt så speciellt mycket från Intel arkitekturmässigt på många år. Sedan är frågan hur seg företaget skulle vara att reagera om Zen blir bättre än väntat eller nya aktörer skulle dyka upp på marknaden.

Intel är inget odödligt företag. Intel hade sämre produkter än AMD under väldigt många år, var först med Core 2 som de tillslut kom förbi. Sedan får man inte glömma Intels misslyckande mot ARM. Intel är helt utkonkurrerad i mobila produkter där låg strömförbrukning är viktigt.

Hm, "dra i proppen"? Vad betyder det egentligen? Aldrig hört uttrycket tidigare.

Ja de gamla prillarna med FSB var horribla, väldigt många grafikkort blev flaskade av just den anledningen.
Vad som talar för Intel är försprånget på transistorerna, men det kan ändras snabbt om Samsung fortsätter sin storsatsning på krympta kretsar. Frågan är dock om Intel har något ess i rockärmen, de har ju legat kvar väldigt länge på nuvarande arkitektur och har haft all tid i världen att forska på en efterföljare. Jag skulle vilja se massa kärnor i lägre klock med inbyggd kontroller som fördelar arbetsbördan mellan dessa oavsett hur ett program är skrivet. Ta till exempel enkeltrådade program, om kontrollern kunde fragmentera upp den tråden i smådelar som delas ut till kärnorna skulle det kunna bli grymt. Tänk dig själv att ha en sval CPU utan en stor bluffa till kylare eller vattenkylning. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jo det spelar absolut roll hur man vrider och vänder på siffrorna.
Majoriteten av spelen som spelas på Steam är Dota 2, CS:GO och liknande lättdrivna spel.

Så oavsett vilken typ av gamer man är så buntas man ihop i Steams hårdvaru-statistik när man sitter och spelar CS:GO med Intel HD Graphics och en Celeron.
Som ett exempel på det så använder 2.97% av Steams användarbas Intel HD Graphics 4000, jag tror inte att dessa "spelare" valde den kretsen för att spela med och är aktiva spelare över lag eller vad tror du?

Hade samma undersökning gjort på ett entusiastforum som Sweclockers så hade det sett vääääldigt annorlunda ut procentmässigt.

Fast det innebär ju att 97.03% inte använder det inbyggda skräpet Intel levererar sina low-midrange med. 😀
Så 0.79% är fortfarande en väldigt låg andel spelare.
Men jag håller med om att det skulle sett väldigt annorlunda ut om man gjorde undersökningen på ett entusiastforum. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dem8n:

Fast det innebär ju att 97.03% inte använder det inbyggda skräpet Intel levererar sina low-midrange med. 😀
Så 0.79% är fortfarande en väldigt låg andel spelare.
Men jag håller med om att det skulle sett väldigt annorlunda ut om man gjorde undersökningen på ett entusiastforum. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var det bara en av alla mobila kretsar som används
Eftersom jag har lite tid att döda tänker jag nu ta reda på exakt hur många inbyggda GPU'er som används på Steam som inte är är dedikerade GPU'er (Mobila spelGPU'er dvs).

Svar: 17.24% av Steams "spelare" använder en mobil Intel-krets.
Samtliga av dessa är i stort sett sämre än den billigaste stationära GPU'n du kan hitta.
Och då finns fortfarande "Other" kvar på 14.05% som sannolikt också är liknande lågpresterande kretsar då Steam inte ens kan identifiera dem.

Så jag tror nog att det inte vore helt osannolikt att generalisera att cirka till 30-40% av Steams användarbas använder integrerade grafikkretsar och då främst på laptops och är då förmodligen inte heller potentiella kunder till ett GTX 1070 eller något annat grafikkort för den delen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Nu var det bara en av alla mobila kretsar som används
Eftersom jag har lite tid att döda tänker jag nu ta reda på exakt hur många inbyggda GPU'er som används på Steam som inte är är dedikerade GPU'er (Mobila spelGPU'er dvs).

Svar: 17.24% av Steams "spelare" använder en mobil Intel-krets.
Samtliga av dessa är i stort sett sämre än den billigaste stationära GPU'n du kan hitta.
Och då finns fortfarande "Other" kvar på 14.05% som sannolikt också är liknande lågpresterande kretsar då Steam inte ens kan identifiera dem.

Så jag tror nog att det inte vore helt osannolikt att generalisera att cirka till 30-40% av Steams användarbas använder integrerade grafikkretsar och då främst på laptops och är då förmodligen inte heller potentiella kunder till ett GTX 1070 eller något annat grafikkort för den delen.

Ja men det är fortfarande en försvinnande liten marknad Nvidia verkar på, när en så liten del tycker att de behöver en GPU. Sen vet inte jag om du räknat in Nvidia integrerade i laptops?
De kanske till och med ingår i vanliga GTX 1070 eftersom det numera är samma krets som byggs in.😁

Skickades från m.sweclockers.com