Samsung i samtal med AMD och Nvidia om licensiering av grafikteknik

Permalänk
Melding Plague

Samsung i samtal med AMD och Nvidia om licensiering av grafikteknik

Efter framtagandet av en egen ARM-kärna för systemkretsarna Exynos vill Samsung differentiera sig på grafiksidan, någonting de ska åstadkomma med hjälp av AMD eller Nvidia.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta säger oss indirekt att Vega inte kommer vara lika energieffektivt som Pascal? Även om det klart och tydligt står i dagsläget så måste ju AMD haft uppe Vega som förslag och då gett info angående det?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta säger oss indirekt att Vega inte kommer vara lika energieffektivt som Pascal? Även om det klart och tydligt står i dagsläget så måste ju AMD haft uppe Vega som förslag och då gett info angående det?

http://www.sweclockers.com/nyhet/22456-nvidia-anvander-gamla-knep-for-att-forbattra-grafikprestandan-i-maxwell-och-pascal

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hoppas på AMD, de behöver lite extra pengar.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Detta säger oss indirekt att Vega inte kommer vara lika energieffektivt som Pascal? Även om det klart och tydligt står i dagsläget så måste ju AMD haft uppe Vega som förslag och då gett info angående det?

Eftersom detta gäller teknologi som Samsung vill(kommer att?) implementera ca 2019-20,
är relevansen av jämförelser med just nu aktuella kretsar lite osäker.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hur villiga är Nvidia att skräddarsy en lösning för Samsung då? AMD ligger bra till där om man ser till deras konsolsatsningar? Fast samtidigt har de betydligt sämre prestanda/watt än Nvidia så det lutar väl mot dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Pascal är mer energieffektiv med DX11 på Windows, men Samsung har satsat stort på Vulkan med bl.a. Unreal engine körandes på Android.
Där är det inte säkert att Pascal är mer effektiv än nuvarande eller kommande (Vega) GCN på Android när Vulkan har implementeras bra.

Permalänk
Inaktiv

AMD skulle behöva detta och har nog också en god chans. De brukar vara samarbetsvilliga trots allt. Matrox använder AMDs GCN idag.

Ryktades tidigare om att AMD och Intel diskuterade grafik, inte hört något om detta på ett tag så förmodar att det inte blev något av det.

Edit: Intel måste ha tag i licenser för GPU-utveckling och tillverkning, kan bli stora problem om de inte får nya rättigheter och blir utan grafikdelar i deras produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag missar vad det har med mina frågor att göra. :/

Skrivet av FatherOfThree:

Eftersom detta gäller teknologi som Samsung vill(kommer att?) implementera ca 2019-20,
är relevansen av jämförelser med just nu aktuella kretsar lite osäker.

Men då är det ju meningslöst att ens dra upp Pascal. Bara för att Pascal är mer energieffektivt nu så kan det ändras på bara något år.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur villiga är Nvidia att skräddarsy en lösning för Samsung då? AMD ligger bra till där om man ser till deras konsolsatsningar? Fast samtidigt har de betydligt sämre prestanda/watt än Nvidia så det lutar väl mot dom.

Microsoft och Sony ska, vad jag tidigare läst, inte varit helt nöjd med sammarbetet med Nvidia för Xbox respektive Playstation 3. MS och Nvidia gick till och med till domstol.

MS och Sony verkar nöjdare med AMD, de fortsätter använda företaget som leverantör trots allt. MS använde AMD (inledningsvis ATI) till Xbox 360 och fortsatte med Xbox One och nu Scorpio.

Alltid intressant när sånt här kommer på tal, möjligheten att vi får se nya aktörer gillar jag. Och då det gäller Samsung finns nog chansen att de kanske satsar på grafikkort också och för det behöver de licenser.
Risken är nog största att det bara blir något som bakas in i ARM-SoC'en.

En tredje grafikkortsaktör... Ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror mer på att Samsung gör avtal med AMD. Visserligen ligger Nvidia före i viktiga områden så som energieffektivitet men AMD har en påtaglig erfarenhet av SoC, APU och andra integrerade lösningar. Dessutom är AMD betydligt mer villiga än Nvidia att dela med sig av teknik och utveckla lösningar för andra företag.

Bra exempel är Playstation, Xbox och WiiU som alla använder AMD-system, men också deras mångåriga erfarenhet av APU:er i stor skala (något som Nvidia saknar helt). Dessutom har AMD gjort framsteg på energieffektiviteten på senare tid vilket vi ser i både Xbox One S och Playstation 4 Neo samt deras senaste APU:er för bärbara.

Ett annat alternativ är Intel som har erfarenhet inom både mobilprocessorer, grafik och energieffektivitet. Intel gör ju redan i princip de processorer som Samsung skulle vilja vidareutveckla och grafikprestandan är tillräcklig för mobila lösninngar. Men precis som Nvidia tror jag att Intel är mindre villiga att dela med sig och samarbete. Dels för att de är redan stora nog för att inte behöva ett samarbete och dels för att Samsungs lösningar direkt konkurrerar med deras egna.

Den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur villiga är Nvidia att skräddarsy en lösning för Samsung då? AMD ligger bra till där om man ser till deras konsolsatsningar? Fast samtidigt har de betydligt sämre prestanda/watt än Nvidia så det lutar väl mot dom.

Att nVidias grafikkort blev mer energieffektiva än AMDs beror nog på att de tog bort en del hårdvara för schemaläggning med Kepler (sparar transistorer och energi) och introducerade Tile-based Rasterization med Maxwell (sparar bandbredd och energi).

Jag undrar om AMD tänkt börja med Tile-based Rasterization också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m3tr0:

Att nVidias grafikkort blev mer energieffektiva än AMDs beror nog på att de tog bort en del hårdvara för schemaläggning med Kepler (sparar transistorer och energi) och introducerade Tile-based Rasterization med Maxwell (sparar bandbredd och energi).

Jag undrar om AMD tänkt börja med Tile-based Rasterization också.

Precis detta som ofta missas, arkitekturerna skiljer sig. Nvidia designar kretsar optimerade för spel och AMD kretsar för all round.

AMD är nog tvungna. Frågan är hur Pascal presterar utan TBR, förmodligen betydligt sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Förhoppningsvis så blir det Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förhoppningsvis så blir det Nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför då? Nu vet jag inte hur sånt här funkar men får AMD mer pengar vid sidan av grafikkort så får dom väl får mer pengar till utveckling och på så vis pushar på utvecklingen inom just grafikkort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ClintBeastwood:

Varför då? Nu vet jag inte hur sånt här funkar men får AMD mer pengar vid sidan av grafikkort så får dom väl får mer pengar till utveckling och på så vis pushar på utvecklingen inom just grafikkort?

För att jag gillar Nvidia mer än AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att jag gillar Nvidia mer än AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte direkt som att heja på fotbollslag. Blir det AMD istället för Nvidia så tror jag både de som gillar Nvidia och AMD har nytta utav det i längden. Men på samma sätt som att jag hoppas att AMD får det så är det så klart upp till dig att hoppas på Nvidia.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tror sannolikt att AMD får avtalet. Samsung skröt lite med Vulkan och om vilka prestandalyftningar det ger på S7an. Så med en sannolikhet lär ett AMD chip som är underklockat prestera likt ett Nvidia chip och ha samma effektutveckling förutsatt att det körs på Vulkan.

Sen är det också en kostnadsfråga. AMD lär inte begära lika mycket som Nvidia för att göra socketerna. Nvidia lär ju ta betydligt mer för varje chip än vad AMD gör, vinsterna för XB1 och PS4 är inte stora för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Jag tror mer på att Samsung gör avtal med AMD. Visserligen ligger Nvidia före i viktiga områden så som energieffektivitet men AMD har en påtaglig erfarenhet av SoC, APU och andra integrerade lösningar. Dessutom är AMD betydligt mer villiga än Nvidia att dela med sig av teknik och utveckla lösningar för andra företag.

Nvidia har ju med Tegra dock redan en färdigutvecklad gpu-lösning för en ARM SoC med låg TDP, något AMD inte har. Och rätta mig om jag har fel men har inte tegra överlägset högst GPU-prestanda i formfaktorn som Samsung borde vara intresserade i (tvivlar på att detta handlar om kretsar med hög TDP)? Tegra X2 verkar ju även bli valet för Nintendo NX tex, och med tanke på att Nvidia verkar ha svårt att få design wins med tegra så borde det inte vara så långsökt att tänka sig att de funderar på att licensiera ut tekniken istället. Kan iof vara tvärtom, att de inte kommer vilja köra på detta för att inte konkurrera med Tegra.

Nä tycker inte alls det känns som att det vore någon självklarhet att AMD vinner detta, att de producerar x86 SoC:s i 100W TDP-klassen tycker inte är något superbra argument för att de borde ligga närmre till hands här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

För att jag gillar Nvidia mer än AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Löjligt tänk, vad spelar det för roll vem som är tillverkaren i en produkt man köper, hade du sagt att Nvodia gör snabbare och mer energieffektiva kort hade det varit en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teicaus:

Tror sannolikt att AMD får avtalet. Samsung skröt lite med Vulkan och om vilka prestandalyftningar det ger på S7an. Så med en sannolikhet lär ett AMD chip som är underklockat prestera likt ett Nvidia chip och ha samma effektutveckling förutsatt att det körs på Vulkan.

Sen är det också en kostnadsfråga. AMD lär inte begära lika mycket som Nvidia för att göra socketerna. Nvidia lär ju ta betydligt mer för varje chip än vad AMD gör, vinsterna för XB1 och PS4 är inte stora för AMD.

Både Intel och Nvidia ångrade sig att de inte hoppade konsolerna, marginalerna var mycket små men med tanke på volymen så blev det ändå en stor vinst av det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Microsoft och Sony ska, vad jag tidigare läst, inte varit helt nöjd med sammarbetet med Nvidia för Xbox respektive Playstation 3. MS och Nvidia gick till och med till domstol.

MS och Sony verkar nöjdare med AMD, de fortsätter använda företaget som leverantör trots allt. MS använde AMD (inledningsvis ATI) till Xbox 360 och fortsatte med Xbox One och nu Scorpio.

Alltid intressant när sånt här kommer på tal, möjligheten att vi får se nya aktörer gillar jag. Och då det gäller Samsung finns nog chansen att de kanske satsar på grafikkort också och för det behöver de licenser.
Risken är nog största att det bara blir något som bakas in i ARM-SoC'en.

En tredje grafikkortsaktör... Ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com

MS och Nvidia minns jag inte. I Sonys fall har jag för mej de vart sura på Nvidia p.g.a. att de inte ville sänka priserna vid omförhandling av kretspris.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

MS och Nvidia minns jag inte. I Sonys fall har jag för mej de vart sura på Nvidia p.g.a. att de inte ville sänka priserna vid omförhandling av kretspris.

MS och Nvidia hamnade i domstol över priser på grafikkretsar: http://www.geek.com/games/microsoft-and-nvidia-end-xbox-dispu...
Jag har också för mig att Nvidia slutade leverera grafikkretsar till ursprungliga Xbox vilket tvingade Microsoft att hoppa över till Xbox 360 tidigare. Hittar inget på det så kan minnas fel. Dock hittade jag denna och den pekar snarare på att Microsoft slutat ta emot kretsar så vettefan: http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?p=1353881

Lite osäker på om jag minns rätt med PS3. Rätt säker på att jag läst att Sony och Nvidia hade en del problem också. RSX, grafiklösningen i PS3 skulle ha varit underspecifierad och sämre än vad Sony hade betalat för.