Monopol innebär inte att du har stor marknadsandel, monopol är när det endast finns en tillverkare, dvs att endast en tillverkare för tekniken, och ingen annan kan/får konkurrera, och EU går hårt mot dessa. Men som du säger, ARM är nu en högst aktuell konkurrent så det kan ju påverka, då det faktiskt finns alternativ, typ.
Finns inget i vare sig Sveriges eller USAs konkurrenslagstiftning som säger att det är olagligt att sitta på ett de-facto monopol, även om företaget i praktiken är enda leverantör.
Däremot lär ett sådant företag granskas väldigt hårt.
Om jag minns rätt så är kravet inte högre än 586 för Windows 7, så vi är inte så långt ifrån det. Ja, självklart kommer en del instruktioner att vara mindre bra, men notera också att AMD har en del accelererande tekniker de också, så helt till råttorna är de inte.
Från Windows 8 är SSE2 ett krav, det betyder i praktiken ändå att man kan köra med Pentium 4 och Athlon 64.
SSE2 är också ett krav för alla 64-bitars program, det från Windows XP.
Verkar dock vara som du säger, 32-bitars Win7 har samma krav på ISA som Win XP som har samma som Win2k/NT vilket är Pentium. Rätt skumt att man inte bumpade kravet till 686 (Pentium Pro), något som i princip alla Linux-distributioner gjort för rätt länge sedan då man får tillgång till cmov.
I praktiken är det ändå ett problem, även med Window 7 då man får igång själva Windows men väldigt många program kommer förutsätta SSE2 och i alla fall 686.
Orsaken att så många vill åt just SSE2 är för att det gör det möjligt att skippa de gamla x87 instruktionerna för flyttal, SSE2 har alla funktioner och det på ett sätt som ger klart bättre prestanda.
Edit tar detta separat:
Självklart dock så blir det svårt att konkurrera med denna föråldrade teknik, men som sagt, AMD äger 64-bit instruktions-set, och program/spel idag där prestanda behövs, är just 64-bit, så frågan är vad du faktiskt kan göra, om du har iaf 586 grund.
Problemet med 64-bitars x86 är att det inte står på egna ben, det är en utökning av 32-bitars x86.
T.ex. kräver AMD64 SSE2 och formatering på instruktioner är i väldigt nära 100 % av fallen identisk med 32-bitars x86.
Det geniala med AMD64 och det som nog var absolut kritiskt för dess framgång är hur man gjorde utökningen, eller mer konkret: hur lite man behövde ändra/lägga till för att få till det.
I grunden kokar det ner till två saker
adressberäkningar går från 32-bit till 64-bit i normalfallet
Det sagt, ett exempel på vad som är möjligt med 586 + en del extra instruktioner (AVX512) är Intels Xeon Phi. Inget man kan köra Windows på, men kretsen kör en variant av x86 Linux!
Men är rätt mycket ett specialfall. Att den kretsen kör x86 är för dess användarfall rätt irrelevant, allt som är viktigt för kretsen använder AVX512.
Nuvarande generation Xeon Phi bygger på en betydligt nyare ISA, samma som Atom Silvermont.
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer