Den stora Playstation 4-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Värt eller överkurs med ett ps4 pro? Kommer köra på min 1080p tv. Kommer det komma exklusiva titlar för pro varianten?

Nä, de vill inte att att PS4 Pro skall ha exklusiva titlar. Det enda är nog Playstation VR, du behöver nog en PS4 Pro till det, vad jag vet så skall de släppa många titlar till VR, även full spels VR titlar som ett nytt Residental Evil. Men du kommer att få betala säkert flera tusen till för VR delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Nä, de vill inte att att PS4 Pro skall ha exklusiva titlar. Det enda är nog Playstation VR, du behöver nog en PS4 Pro till det, vad jag vet så skall de släppa många titlar till VR, även full spels VR titlar som ett nytt Residental Evil. Men du kommer att få betala säkert flera tusen till för VR delen.

Totalt ointressant med vr, eller ja. Inte totalt men, inget jag sträcker mig efter. Vi får se vad det blir

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Nä, de vill inte att att PS4 Pro skall ha exklusiva titlar. Det enda är nog Playstation VR, du behöver nog en PS4 Pro till det, vad jag vet så skall de släppa många titlar till VR, även full spels VR titlar som ett nytt Residental Evil. Men du kommer att få betala säkert flera tusen till för VR delen.

Finns samtidigt risk att exklusiva spel ändå kan komma. Företag har en förmåga att ändra sig trots allt. Men i dagsläget så påstår Sony att alla PS4-spel som släpps ska vara kompatibel med alla PS4or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Så kom den då. Hösten och därmed spelsug. Tänker inte köpa några datorprylar denna gången vid ett spelinfall. Det blir konsol.

Värt eller överkurs med ett ps4 pro? Kommer köra på min 1080p tv. Kommer det komma exklusiva titlar för pro varianten?

Inga exklusiva titlar, skillnaden är att man får möjlighet att köra med högre FPS eller med finare grafik. Så skillnad blir det även på 1080p, så får man bestämma själv hur viktigt FPS och ögongodis är för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns samtidigt risk att exklusiva spel ändå kan komma. Företag har en förmåga att ändra sig trots allt. Men i dagsläget så påstår Sony att alla PS4-spel som släpps ska vara kompatibel med alla PS4or.

Skrivet av Hazelberg:

Inga exklusiva titlar, skillnaden är att man får möjlighet att köra med högre FPS eller med finare grafik. Så skillnad blir det även på 1080p, så får man bestämma själv hur viktigt FPS och ögongodis är för en.

Hmm, ögongodis i något mer framtids säker har väl inte skadat..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns samtidigt risk att exklusiva spel ändå kan komma. Företag har en förmåga att ändra sig trots allt. Men i dagsläget så påstår Sony att alla PS4-spel som släpps ska vara kompatibel med alla PS4or.

Tvivlar på det, för hårdvaran är inte tillräckligt bra, PS4 Pro GPU är typ hälften av vad ett GTX 1080 presterar även om det nu är bättre än vad som finns i en vanlig PS4.

För övrigt kommer Microsts XB1 variant tydligen prestera 30% bättre än PS4 Pro av vad jag läsa, den kommer iofs inte förrän nästa år.

Så vad du får är HDR och möjligheten till högre upplösning, spelen som kommer ut har säkert någon inställning så du kan köra utan HDR så några exklusiva titlar, förutom VR, tvivlar på faktiskt.

Sedan så kommer du nog inte ens kunna köra 4K på alla spel, för det blir för tungt att driva spelen på den upplösningen. 4K är till viss del för video, typ för Netflix öppen för att streama bättre kvalite.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av VexedRelic:

Tvivlar på det, för hårdvaran är inte tillräckligt bra, PS4 Pro GPU är typ hälften av vad ett GTX 1080 presterar även om det nu är bättre än vad som finns i en vanlig PS4.

För övrigt kommer Microsts XB1 variant tydligen prestera 30% bättre än PS4 Pro av vad jag läsa, den kommer iofs inte förrän nästa år.

Så vad du får är HDR och möjligheten till högre upplösning, spelen som kommer ut har säkert någon inställning så du kan köra utan HDR så några exklusiva titlar, förutom VR, tvivlar på faktiskt.

Sedan så kommer du nog inte ens kunna köra 4K på alla spel, för det blir för tungt att driva spelen på den upplösningen. 4K är till viss del för video, typ för Netflix öppen för att streama bättre kvalite.

Räkna med att Sony nog vill få folk att köpa PS4 Pros. En "Pro"-exklusiv The Last of Us 2 skulle nog få fart på försäljningen och tvinga många av kunderna att byta.

Vi vet inte så mycket om Scorpio, är ett år kvar och vi vet inte så mycket öht om grafikkretsen som kommer användas. Bara en massa antaganden hittils, men att Scorpio blir bättre än PS4P är rätt givet.

Det Sony visat upp är för slö för att klara UHD vid spel. Det lär nog inte bli så mycket mer än strömmande tjänster då den inte ens är kompatibel med UHD-BD, Sonys egna format för UHD Bluray.

Ska man köpa en PS4 inom kort så ser jag personligen ingen anledning att välja något annat än PS4 Pro, då är man lite mer garderad mot vad som kommer framöver samt förhoppningsvis får ut mer prestanda ur befintliga titlar.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om det är värt ca 1500 kr mer, men kanske kommer priset justeras nåt?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Så vad du får är HDR och möjligheten till högre upplösning, spelen som kommer ut har säkert någon inställning så du kan köra utan HDR så några exklusiva titlar, förutom VR, tvivlar på faktiskt.

HDR kommer även att finnas tillgängligt för äldre konsoler via en kommande firmwareuppdatering.

Skrivet av N_Micke:

Frågan är ju om det är värt ca 1500 kr mer, men kanske kommer priset justeras nåt?

Det får du avgöra själv. Den största skillnaden är egentligen VR-prestanda så om du inte har tänkt skaffa PSVR ser jag ingen större anledning att betala mellanskillnaden för nya pro. Grafikmässigt kommer det antagligen att vara obetydliga skillnader så det man skulle märka av i det avseendet är i så fall stabilare uppdateringsfrekvens (30 vs 60fps).

Tänk även på att dagens modeller kommer att sjunka i pris när de nya modellerna släpps vilket öppnar för möjligheten att göra ett riktigt klipp.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

HDR kommer även att finnas tillgängligt för äldre konsoler via en kommande firmwareuppdatering.
Det får du avgöra själv. Den största skillnaden är egentligen VR-prestanda så om du inte har tänkt skaffa PSVR ser jag ingen större anledning att betala mellanskillnaden för nya pro. Grafikmässigt kommer det antagligen att vara obetydliga skillnader så det man skulle märka av i det avseendet är i så fall stabilare uppdateringsfrekvens (30 vs 60fps).

Tänk även på att dagens modeller kommer att sjunka i pris när de nya modellerna släpps vilket öppnar för möjligheten att göra ett riktigt klipp.

Närmre 60 än 30 fps är ju att föredra. Jag vettefan alltså vilken det ska bli. Om någon.

Blir ju snart som med dator detta om både sony o ms ska släppa nya versioner, då är man ju i gpu hypen igen och det jag tänkte slippa

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Närmre 60 än 30 fps är ju att föredra. Jag vettefan alltså vilken det ska bli. Om någon.

Blir ju snart som med dator detta om både sony o ms ska släppa nya versioner, då är man ju i gpu hypen igen och det jag tänkte slippa

Jag vet faktiskt inte exakt hur det fungerar eftersom jag inte är så påläst men det hänger nog mycket på hur pass väloptimerade spelen är, att man har pro är nog ingen garanti för att man ska få konstanta 60fps.

Både Microsoft och Sony har väl gått ut med att de i fortsättningen kommer att satsa på uppgraderingar snarare än nya generationer. Det ska bli intressant att se hur det påverkar konsolmarknaden eftersom många väljer konsol just för att man betalar en rimlig engångssumma och får en maskin som håller i uppåt tio år.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag vet faktiskt inte exakt hur det fungerar eftersom jag inte är så påläst men det hänger nog mycket på hur pass väloptimerade spelen är, att man har pro är nog ingen garanti för att man ska få konstanta 60fps.

Både Microsoft och Sony har väl gått ut med att de i fortsättningen kommer att satsa på uppgraderingar snarare än nya generationer. Det ska bli intressant att se hur det påverkar konsolmarknaden eftersom många väljer konsol just för att man betalar en rimlig engångssumma och får en maskin som håller i uppåt tio år.

Jo, får hoppas inte den tiden är helt förbi bara.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Får nog fan bli ett vanligt ps4, ska ju funka säger Sonyoch skulle det inte göra det får jag väl köpa ett pro i framtiden...

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Får nog fan bli ett vanligt ps4, ska ju funka säger Sonyoch skulle det inte göra det får jag väl köpa ett pro i framtiden...

Jag köpte ett vanligt i torsdags. Tänker lite samma. Får bli ett Pro längre fram om det nu skulle bli stor skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Får nog fan bli ett vanligt ps4, ska ju funka säger Sonyoch skulle det inte göra det får jag väl köpa ett pro i framtiden...

Skrivet av Emtek:

Jag köpte ett vanligt i torsdags. Tänker lite samma. Får bli ett Pro längre fram om det nu skulle bli stor skillnad.

Om inte annat lär de bli billiga att köpa framöver. Värdet på PS4 lär ju trots allt sjunka, speciellt för de av oss som sitter på första revisionen.

Är nog inget dumt köp så, kommer kosta betydligt mer att köpa själva spelen.

Permalänk
Medlem

Sådär, beställt ett hederligt "gammal" knubbigt ps4 och två spel. Ska bli kul att soffa ner sig lite igen

Är det så snodigt som det verkar, att bara koppla in lurarna i handkontrollen för att slippa köpa trådlösa lurar?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Japp. Default-inställningen är dock att endast ljud från chatt skickas ut i hörlurarna, men det är bara att byta en inställning så får du allt ljud därigenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@N_Micke: Japp. Default-inställningen är dock att endast ljud från chatt skickas ut i hörlurarna, men det är bara att byta en inställning så får du allt ljud därigenom.

Det där är ju löjligt smart egentligen...

Nåväl, speltips alla? The last of us och witcher 3 beställt. Gta V har jag redan kört igenom på datorn. Mafia 3 förbokat. Mer som jag missat?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Bloodborne om du har nerverna för det, hatar att jag älskar det spelet så mycket som jag gör.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@N_Micke: Uncharted får ju inte glömmas! Första tre spelen finns som remakes i paket med uppgraderad grafik för ps4, sen är det fjärde ett "äkta" ps4-spel. Sen är alla Witcher-expansioner fantastiska. Ännu bättre än storyn i grund-spelet enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Det där är ju löjligt smart egentligen...

Nåväl, speltips alla? The last of us och witcher 3 beställt. Gta V har jag redan kört igenom på datorn. Mafia 3 förbokat. Mer som jag missat?

Uncharted 4. Går inte att beskriva vilken inlevelse det är i det spelet:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Jag köpte ett vanligt i torsdags. Tänker lite samma. Får bli ett Pro längre fram om det nu skulle bli stor skillnad.

En viss skillnad finns. GPU i ett vanligt PS4 klara typ 1.8 teraflops, alltså hur många instruktioner per klock cykel, men ett Pro skall tydligen klara 4 teraflops. Det kanske i sig inte betyder att du får 60 fps i alla spel, eller att grafiken helt plötsligt blir grym, det kan betyda dock att får en mer jämn 30 fps fördelning med mindre fps dippar som finns i vissa spel.

Permalänk
Medlem

Vore nice om PS4 kunde ladda ner spelet ist för att installera från skivan om skivan är repig.
Jag köpte ett spel på Tradera, och skivan lossnade inne i fodralet under postens hantering, så skivan blev ju repig.
Min PS4 hittar spelet och allt, den kommer fram i menyn och allt, och jag kan till en viss del starta spelet, men vägrar installera efter ett tag: "Disc cannot be read, dirty or damaged yada yada".
Så nu sitter jag här och reder ut med Tradera försäljaren en lösning så vi båda blir nöjda.

Bara en liten 2 på natten fundering.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Bloodborne om du har nerverna för det, hatar att jag älskar det spelet så mycket som jag gör.

Skrivet av Hazelberg:

@N_Micke: Uncharted får ju inte glömmas! Första tre spelen finns som remakes i paket med uppgraderad grafik för ps4, sen är det fjärde ett "äkta" ps4-spel. Sen är alla Witcher-expansioner fantastiska. Ännu bättre än storyn i grund-spelet enligt mig!

Skrivet av Bluesky1:

Uncharted 4. Går inte att beskriva vilken inlevelse det är i det spelet:)

Tack för tipsen

Bloodborne vettetusan, slutar nog med självmord eller dosa genom väggen isf. Det som är så jäkla svårt väl?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Bloodborne vettetusan, slutar nog med självmord eller dosa genom väggen isf. Det som är så jäkla svårt väl?

That's the one!

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag köpte ett spel på Tradera, och skivan lossnade inne i fodralet under postens hantering, så skivan blev ju repig.

Köp inte spel på tradera

Säljaren kan ha sålt dig ett repigt spel och helt enkelt inte satt i spelet i fodralet för att sedan skylla på det. Oftast sitter de väldigt bra och man måste trycka ner plast grejen i mitten för att det ens kan lossna.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av N_Micke:

Det där är ju löjligt smart egentligen...

Nåväl, speltips alla? The last of us och witcher 3 beställt. Gta V har jag redan kört igenom på datorn. Mafia 3 förbokat. Mer som jag missat?

kan inte ge tips eftersom jag inte har ett Playstation men jag kommer skaffa mig ett när Pro kommer. Dock har jag hört bra om dessa:
Uncharted, inFamous, Kingdom Hearts, Ratchet & Clank, The Last of Us, Bloodborne, Until Dawn, Heavy Rain, Beyond: Two Souls, LittleBigPlanet, God of War, Crash Bandicoot

Sen har jag gjort en lista på prisjakt med spel som jag är intresserad av:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3098072&view=m

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Köp inte spel på tradera

Säljaren kan ha sålt dig ett repigt spel och helt enkelt inte satt i spelet i fodralet för att sedan skylla på det. Oftast sitter de väldigt bra och man måste trycka ner plast grejen i mitten för att det ens kan lossna.

Jag brukar köpa och sälja spel på Tradera, det brukar fungera bra.
Jag tror faktiskt det bara var otur denna gång då säljaren har varit med sedan 2006 och har skaffat sig ett bra antal omdömen, samt att han säljer och har sålt nyligen en massa andra spel till flera olika personer vart de lämnat positivt omdöme. Han verkar seriös.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Divinity original sin enhanced edition om du gillar rpg och inte kört det redan. Ett mycket bra spel om man är lagd åt det hållet! Går även att köra coop och split-screen, lirar med frugan och vi har hur kul som helst!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lambdan:

Vore nice om PS4 kunde ladda ner spelet ist för att installera från skivan om skivan är repig.
Jag köpte ett spel på Tradera, och skivan lossnade inne i fodralet under postens hantering, så skivan blev ju repig.
Min PS4 hittar spelet och allt, den kommer fram i menyn och allt, och jag kan till en viss del starta spelet, men vägrar installera efter ett tag: "Disc cannot be read, dirty or damaged yada yada".
Så nu sitter jag här och reder ut med Tradera försäljaren en lösning så vi båda blir nöjda.

Bara en liten 2 på natten fundering.

Det skulle ju dock innebära att det behövdes CD-nycklar till spelen vilket istället skulle ta död på begagnatmarknaden.

Du kan lämna in skivor på typ Gamestop för att få de slipade/polerade, kanske kan vara en lösning om inte vanliga hemmaknep med tandkräm och annat som man kan googla fram funkar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]