Microsoft upphör med Lumia – kan ersättas av Surface Phone

Permalänk
Medlem

Jag har kört med en 950 sedan december och dessförinnan med 930 och 920.
950 är kanon och jag har inte haft några egentliga bekymmer alls. Det är en trevlig lur med suverän kamera. Windows 10 Mobile fungerar hur bra som helst. Jag kanske saknar någon app ibland men inget avgörande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har kört med Windows Phone sedan Lumia 800 (800, 920, 930) men nu tar det stopp. Gillar OS:et men det är så bristfällande appar, plus att efter WP10 uppdateringen blev min 930 bara sämre och sämre.
Så nu går jag över till Android igen men det är inte hela världen, speciellt inte om Nokia presenterar något trevligt igen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Var hyfsat nöjd med min Lumia 630 men när Microsoft bestämde sig för att inte uppdatera den och andra populära mobiler som Lumia 520 till Windows 10 hoppade jag tillbaka till Android igen. Har svårt att se hur Microsoft ska kunna ta andelar på mobilmarknaden det får vara genom företag i så fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hade bara bytt från Android om dom släpper en telefon med full Windows, som inte behöver tömma plånboken helt och hållet. HTC One var både första och sista luren som jag betalat 5-6k+ för. Inte så att man är missnöjd med luren men känns lite onödigt då man bara använder den för enkla grejer. Vore ju dock riktigt najs om man hade en lur med full Windows och bara kunde koppla till en skärm så har man ett desktop gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Tror lätt att windowsPhone är framtiden om dom bara satsar på det och lyckas få fram något bra! Jag vill verkligen se en re-make av hela skiten!
Dom skulle nog gynnas i längden av att ta en paus och sedan komma in starkt med nya telefoner, samarbeten med de största apptillverkarna så de kan ha en bättre bas av appar att bygga vidare på och fortsätta jobba mot att få in ett riktigt W10 på mobilerna. Min dröm skulle vara att ha en telefon som jag kan gå runt med hela dagen och när jag vill använda en dator eller något dockar jag bara i mobilen i antingen bara en skärm eller liknande så att man inte ens behöver synca datan mellan olika lokala lagringar utan att du bara har allt på telefonen.. skulle göra jobb, plugg och liknande så mycket smidigare.. dom har ju gått lite åt det hållet men gillar inte att det är en windows10-mobilversion..

EDIT: Hoppas iaf att dom kommer så långt att jag kan byta från min iphone inom snar framtid utan att ångra mig..

Permalänk
Medlem

Som tidigare ägare av exempelvis n900 (och förstås 3310 etc) så tycker jag att är det sorgligt att se hur världens en gång största mobiltelefonsleverantör (avser då nokias mobildivision) gått från topp och nu till grav. Även om man hade problem tidigare (bl.a. pga att de olika versionerna av maemo inte var bakåtkompatibla för 5 öre medan android och ios klarade detta problem betydligt bättre), så stod Microsoft först med Elop som infiltratör (obs! Spekulation) och sedan i helt egen regi för tragedin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG G751JT, GTX970m, I7 4710HQ

Permalänk
Medlem

Microsoft har motsatta förhållandet på mobiler och desktop som Linux har, det måste reta dem.

MS viftar med Continuum som om det vore något nytt, jag gamla Nokia N8 med symbian hade samma funktion (dock bättre eftersom den hade micro-HDMI ut + USB-otg). Android har haft stöd för MHL långt tillbaka.

Windows på telefoner kommer aldrig att resa sig igen nu när Intel har lagt ned sin mobila x86 satsning och satt sista spiken i kistan för legacy support.

Permalänk
Medlem

Microsoft verkar inte veta vad de egentligen vill med Windows phone/mobile de kommer med massa löften om hur de ska utveckla plattformen och saker som "kommer" men inget händer och de överger allt... Win 7->8 helt ny grund och för framtiden en del saker blir sämre men förbättras 8->10 de överger tex 920 som var utlovat en uppdatering och försämrar flertalet saker och måste introducera saker som redan fans i Win8 och överger en hel del av Win8 design filosofi för att likna Android mer...

Sen ska vi inte tala om hur de tillverkar telefoner... de använder ofta förra gen chip i sin high end lur släpper dem med ojämna mellanrum utan att man har en klar uppgraderingsväg.. de använder S400 i 6, 7 och 800 serien av telefoner det finns bättre chip man kan trycka in i sina telefoner..

Jag önskar att Microsoft nu när de dumpar namnet Lumia (som ändå har rätt bra ryckte) för något nytt som "surface phone" gör en modern stabil high-end telefon och fyller på neråt med två-tre bra men billigare telefoner och sen släpper nya varje år /18mån max och inte glömmer bort dem... Och gör sina appar Windwos först MS appar på iOS och Android är ofta bättre än vad de är på WP/WM...

/rant av någon som tycker om UIt men är på väg att överge för Android som bara är allt som oftast bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@linde: Enda som är skit är ju utbudet på appar, jag har kört både android, ios och windows phone och windows phone är det OS jag gillar absolut mest.. sen drar ju avsaknaden av appar ner det totala betyget en del

Självklart tycker jag det finns för många appar till alla sidorna, blir grötigt att söka efter något bra. 😂
Vad är det som saknas till WP som de andra har?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows mobile är fina saker, men windows phone 10 är katastrofen själv. dock flyter WP 8.1 riktigt skönt på min Lumia 930 (dock avsaknad funktionalitet mot WP 10...) 😊

Skrivet av bonaqua:

Jag kan hålla med om att Nokia Lumia 920 var en riktigt trevlig nalle, men Microsoft Lumia 950XL är rena rama katastrofen.
Möjligen pga beta-kvalitet på själva Windows Mobile, och det är efter att ha kört en i 8 månader med alla tänkbara olika versioner.

Det var tidigt efter släppet av 950XL tydligt att Microsoft bara släppte den för att ha nåt nytt på marknaden fram tills att man kan ta fram en Surface Phone med tanke på hur dåligt man hanterat det hela...

HP Elite X3 kanske är en bra telefon och Windows Mobile kanske lämnar beta-stadiet nån gång (på riktigt, inte bara påstått) men broarna är brända och kommer inte byggas upp igen.

Till sist tröttnade jag och skaffade en Samsung Galaxy S7... Inte vidare nöjd med den heller (touchscreen som reggar knapptryckningar från kanten när man bara håller i telefonen, och andra saker), men den är ändå bättre än 950XL.

Ångrar att jag inte satsade på iPhone 6Plus (hade inte möjlighet att vänta på 7Plus) istället, men jag gick på tekniska specar och pris och kunde inte motivera iPhone bara på det... Såg heller inget negativt om S7 så jag trodde att det var säkert att satsa på...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

Windows mobile är fina saker, men windows phone 10 är katastrofen själv. dock flyter WP 8.1 riktigt skönt på min Lumia 930 (dock avsaknad funktionalitet mot WP 10...) 😊 Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller med. WP 10 är hittills en katastrof. Jag bytte precis min Lumia 930 mot en OnePlus 3 och jag kommer att sakna enkelheten med WP. Dock kommer jag inte att sakna WP 10.

Permalänk

Microsofts problem ligger i mjukvara. Populära nytto-appar finns inte, bara massa icke-officiella kopior som inte helt stabila men gör sitt jobb.

Samt även deras systemuppdateringar gör mig galen. För 2-3 månader sedan fungerade mitt wi-fi helt problemfritt, nu måste jag starta om luren två gånger om dagen för att kunna koppla upp till nät. De även är otydliga med nyheter och ändringar, en uppdatering slog ut Wi-fi'et helt(den installerade fel drivrutin för nätverksenheten) vilket tvingade ägare av samma lur att uppdatera genom mobila nätet. Ersättning för datamängden? Nej så snälla är de inte.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag tror Microsoft behöver göra följande:

Förenkla utbudet. Gör två high-end modeller och lägg allt krut där. Kalla dem Surface Phone och Surface Phone+. Apple torde vara bevis på att det funkar. Det ska vara så lätt att förstå och överskåda att en idiot i propellerkeps förstår.

Få över utvecklare till varje pris. Muta dem om det behövs. Utveckla fler egna appar. Gör plattformen så attraktiv som möjligt.

Satsa på integrering med desktop och plattor. Microsoft verkar varit inne på det spåret med senaste Lumia-modellerna och de behöver fortsätta och göra det bättre.

Mer marknadsföring och se till att produkten sticker ut med sin egen identitet samtidigt som den väcker känslor hos folk. Återigen är Apple ett föredöme. De har kunder som uttryckligen älskar deras produkter. Microsoft behöver kunder som går helt Steve Ballmer över deras.

Grejen är liksom att Microsoft har misslyckats hårt på mobilmarknaden. De har hattat runt och varken lockat till sig kunder eller utvecklare. Detta trots att de haft bra produkter, om än med avgörande brister.

Det är som om ingen på Microsoft riktigt vetat hur de ska styra skutan. Det har blivit tveksamt, förvirrat och de har inte kunnat göra sin röst hörd.

Permalänk
Medlem

Windows phone är nog tyvärr bortom räddning. Tåget har gått... Microsofts ovilja (eller vad man nu ska kalla det) att pusha för apputveckling till OS'et i ett tidigt skede är det stora problemet.

Synd egentligen, hade en lumia 920 som jag köpte första dagen den var tillgänglig och det var en väldigt bra telefon, inget fel i grund och botten på själva OS'et heller.
Till sist orkar man dock helt enkelt inte längre med det usla utbudet av appar, antingen finns de som man vill ha inte alls eller så är de dåliga versioner jämfört med iOS/Android. Själv gick jag över till Android.

Permalänk
Medlem

Tycker det hade varit coolt om de gjort en telefon med en atom processor. Så man kan köra riktiga x86 Windows på den.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tycker det hade varit coolt om de gjort en telefon med en atom processor. Så man kan köra riktiga x86 Windows på den.

Yes! Extremt avskalat windows med minimala features (men full kompatabilitet) och dockningsbar hade varit en dröm.

Jag var på väg att köpa 950XL eftersom jag trodde att det var en sådan telefon, men vid närmare undersökning förstod jag att så inte var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tycker det hade varit coolt om de gjort en telefon med en atom processor. Så man kan köra riktiga x86 Windows på den.

Är det inte det som just surface phone ryktas bli?
Det har ju ryktats om det här typ sen förra våren.
Oavsett vilket så är det här garanterat sista chansen för microsoft.

Tror lite på idén sin postades tidigare, dvs att gör 2 serier: surface phone och surface phone+. Så gör man + med riktig monster-hårdvara, metall/aluminium chassi och större skärm runt 5,2-5,8" och vanliga surface med aningen enklare chassi och mindre skärm runt 4,7"
Man behöver kopiera och kolla på Apples strategi om man överhuvudtaget ska ha en mikroskopisk chans att lyckas nu efter alla misslyckanden.
Har själv suttit med Windows phone och en lumia 1020 som jag saknar oerhört, lätt den bästa telefonen jag ägt. Men till slut går det inte att bortse från den markant största bristen, apparna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

lite som svar till många som tycker att Surface Phone ska bli en x86a med riktiga Windows..
Jag vet inte riktigt vad som skulle bli bättre av det. Idag även om Lumia 950 inte är en x86 så kan man fortfarande docka den och i en företagsmiljö så så kan man då köra RemoteApp/remote desktop och köra alla nödvändiga feta applikationer den vägen..

att man kan köra en fet applikation direkt på mobilen hjälper väl inte MS i det läge dom är nu? Det kommer ju fortfarande inte finnas appar som folk är beroende av, t.ex. pokemon go som togs upp tidigare i tråden

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

@Karoug: Hade före en 735 som jag uppade till WP10, och fundera länge på o köpa en 1+3, men sen fick jag chansen o köpa polarens 930 med trådlös laddare o 2 skal för 100€ med 8.1 i. Så nu är jag relativt nöjd igen

Hur känns det att gå från WP till andriod ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Är det inte det som just surface phone ryktas bli?
Det har ju ryktats om det här typ sen förra våren.
Oavsett vilket så är det här garanterat sista chansen för microsoft.

Tror lite på idén sin postades tidigare, dvs att gör 2 serier: surface phone och surface phone+. Så gör man + med riktig monster-hårdvara, metall/aluminium chassi och större skärm runt 5,2-5,8" och vanliga surface med aningen enklare chassi och mindre skärm runt 4,7"
Man behöver kopiera och kolla på Apples strategi om man överhuvudtaget ska ha en mikroskopisk chans att lyckas nu efter alla misslyckanden.
Har själv suttit med Windows phone och en lumia 1020 som jag saknar oerhört, lätt den bästa telefonen jag ägt. Men till slut går det inte att bortse från den markant största bristen, apparna.

Skickades från m.sweclockers.com

tror det är det alla väntar på, frågan är om tekniken är mogen, rykatas även om att den tyngsta Surface Phone kommer komma med 500GB minne

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

tror det är det alla väntar på, frågan är om tekniken är mogen, rykatas även om att den tyngsta Surface Phone kommer komma med 500GB minne

Vart hörde du det ryktet?
Låter onekligen intressant och som ett steg i rätt utveckling nu i och med Apple som introducerar 256gb lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1r1d1um:

Yes! Extremt avskalat windows med minimala features (men full kompatabilitet) och dockningsbar hade varit en dröm.

Jag var på väg att köpa 950XL eftersom jag trodde att det var en sådan telefon, men vid närmare undersökning förstod jag att så inte var fallet.

Behöver nog inte skalas av så mycket. Har en Asus t100 och den rullar på riktigt bra med win10 och massa skit installerat. Just dockningsfunktionen är vad jag mest hade gillat. En knäpptyst och kompakt enhet för allt. Förutom ordentligare spelande då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@jhonekri: Har haft telefonen i ca 2 veckor och börjar vänja mig vid Android igen. Fast det känns inte lika självklart som WP.
Jag får ofta leta lite extra efter inställningar och saker jag tycker borde självklara är inte alltid det.
Fast det är ju trevlig att få tillgång till alla jävla appar som inte finns till WP.

Och hårdvaran i sig är bra, den här telefonen skulle vara suverän med WP!

Permalänk

Om du lyckas likt Blackberry med att enkelt kunna side-load android appar så kan nog Windows Phone lyckas på nytt, annars inte.

Dock var det krångligt att försöka få android appar på Blackberry att fungera, kamera-appar fungerade aldrig (av rätt självklara skäl).

Visa signatur

HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 100 GB Hdd | Radeon x1600 256mb |

Permalänk
Medlem

@Karoug: Känns den lika välbyggd som 930in med sin ALUram ?

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vart hörde du det ryktet?
Låter onekligen intressant och som ett steg i rätt utveckling nu i och med Apple som introducerar 256gb lagring.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.winbeta.org/news/surface-phone-rumor-roundup-looks...

Dock nämner även denna artikel och de flesta andra Qualcomm 830 som SoC vilket tyvärr är mer troligt än x86, den dagen det kommer i x86 är den dagen jag byter dock

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

@jhonekri: OP3 backsida är helt i aluminium, så den känns mer gedigen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhonekri:

@Karoug: Hade före en 735 som jag uppade till WP10, och fundera länge på o köpa en 1+3, men sen fick jag chansen o köpa polarens 930 med trådlös laddare o 2 skal för 100€ med 8.1 i. Så nu är jag relativt nöjd igen

Hur känns det att gå från WP till andriod ?

Var mycket lättare än jag trodde, lite pill med synkning till Ms konto å så men,, jo lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det händer något hos Microsoft?
Vill gärna ha en ny mobil med Windows.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)