Val av CPU-kylare i ett BitFenix Prodigy-chassi

Permalänk
Medlem

Val av CPU-kylare i ett BitFenix Prodigy-chassi

Hej!

Jag sitter och funderar på att köpa en ny processorkylare till min dator. Jag har ett Gigabyte H97N Wifi-moderkort och en Intel 4670k i5-processor och inga direkta planer på överklockning, jag vill bara få en tystare dator. Allt är monterat i ett Bitfenix Prodigy-chassi.

Just nu är mina två främsta kandidater till detta inköp en Cooler Master Hyper 212 Evo eller en Noctua NH-L12. Vilken av dessa två är det bästa köpet? Eller är båda kylarna skräp?

Dessutom har jag lite funderingar kring hur man bäst bör lägga upp luftflödet i chassit, vilken av dessa varianter leder till bästa luftflödet? (se de otroligt välgjorda och fullt skalenliga skisserna nedan...)

Vänster sida på bilderna är datorns front. Alla fläktar som ska behövas till detta finns redan i min ägo, så inga köpråd om det borde behövas

Cooler Master Hyper 212 Evo:
V1:

V2:

V3:

Noctua NH-L12:

Bilderna visades ej
Permalänk
Medlem

En vattenkylare med 120mm eller 240mm radiator är ett bättre alternativ för det chassit. En luftkylare kan vara trång att få in.

Permalänk
Skrivet av Axel95:

En vattenkylare med 120mm eller 240mm radiator är ett bättre alternativ för det chassit. En luftkylare kan vara trång att få in.

Man får väl in ett dubbeltorn i det chassit, så jag tycker inte att luftkylare är dumt.

Skulle ta en tornkylare med 120mm-fläkt, typ Hyper Evo eller Pure Rock. Skulle inte ta en lågprofilskylare som blåser neråt i ett Prodigy, bättre att ha en tornkylare som blåser mot utblås-fläkten baktill.

Edit: Jag ser inte dina bilder.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

Har en Pure Rock i mitt core 500 och det är prefekt! Tyst och svalt! Fantastisk kylare för Intel men kass för AMD i mina ögon. :-/

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Har hört mycket bra om Pure Rock, så den skulle jag köpt.

Jag skulle även köra en Bitfenix Spectre Pro 230mm i fronten, bara för att det går! Den är gigantisk!

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Man får väl in ett dubbeltorn i det chassit, så jag tycker inte att luftkylare är dumt.

Skulle ta en tornkylare med 120mm-fläkt, typ Hyper Evo eller Pure Rock. Skulle inte ta en lågprofilskylare som blåser neråt i ett Prodigy, bättre att ha en tornkylare som blåser mot utblås-fläkten baktill.

Edit: Jag ser inte dina bilder.

Har hört liknande saker angående lågprofilkylare, just den där Noctua-kylaren kom jag mest att tänka på i fall jag flyttar över nuvarande dator till något mindre chassi i framtiden. Men det kanske är bättre att ta något sånt den dag man faktiskt har det bygget på gång.

Fungerar bilderna nu?

Skrivet av heffaklumpmamma:

Har hört mycket bra om Pure Rock, så den skulle jag köpt.

Jag skulle även köra en Bitfenix Spectre Pro 230mm i fronten, bara för att det går! Den är gigantisk!

Hittar bara såna fläktar med LED på inet, finns det någon modell utan? Vill inte ha så mycket disco-look på min dator. Men som du säger, kul att fläska på lite med storlek bara för att man kan!

Ska lägga till Pure Rock på listan av kandidater då

Edit:
Hur är Pure Rock Slim i jämförelse med vanliga Pure Rock? Stora temperatur/ljud-skillnader? Att döma av specifikationerna på inet är Slim 1.4 dB tystare. Men vore kul att veta om någon testat den.

Permalänk
Medlem

Om du bygger enligt första bilden kolla in denna kylaren Noctua NH-L12
Men max höjden är ju 180mm och tornkylare får ju plats även om du kan få montera sidofläktar utanpå så är ju denna bäst Noctua NH-D14

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Om du bygger enligt första bilden kolla in denna kylaren Noctua NH-L12
Men max höjden är ju 180mm och tornkylare får ju plats även om du kan få montera sidofläktar utanpå så är ju denna bäst Noctua NH-D14

Saknas plats för fläktar på sidorna, DH14 är lockande, men känns rent spontant som det är lite väl hög prisklass för mig.

Funderar på att köpa mig en BitFenix Spectre Pro 230mm att ersätta 140mm-fläkten i fronten med och en Pure Rock Slim, vilket skulle landa på 458 kr. Helt ok pris, men är det bra grejer? Borde jag ta en vanlig Pure Rock för 349 eller Slim för 279? Som sagt, har inga som helst planer på överklockning i denna burk.

Permalänk
Medlem

@ML_916: ok ska du inte klocka räcker det med vilken som typ om inte original fläkten.
Men såfall något från be quiet deras fläktar går så låga varv så är så tysta till det mesta, noctua har ju dubbelt flås så kyler bättre på låga varv med, jag har nästan bara noctua och de snurrar 500-800rpm för det mesta, bara på sommaren de snurrar 1300rpm ungefär vid load men har de nya svarta industri fläktarna som är ännu bättre.

PS. Man ska inte snåla när det gäller teknik och saker som ska vara länge, mina moderkort brukade vara dyrare än processorn men idag är de lite skillnad, men bra kylning krävs också så får du 30c grader i rummet på sommaren kommer du ångra du inte valde bättre kylare osv. och när du kommer klocka så är det guld värt det lilla extra, bara spara en månad extra och köp andra saker nästkommande månader.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Skrivet av ML_916:

Saknas plats för fläktar på sidorna, DH14 är lockande, men känns rent spontant som det är lite väl hög prisklass för mig.

Funderar på att köpa mig en BitFenix Spectre Pro 230mm att ersätta 140mm-fläkten i fronten med och en Pure Rock Slim, vilket skulle landa på 458 kr. Helt ok pris, men är det bra grejer? Borde jag ta en vanlig Pure Rock för 349 eller Slim för 279? Som sagt, har inga som helst planer på överklockning i denna burk.

En vanlig Pure Rock kan bli tystare än Pure Rock Slim, med tanke på att den har en större fläkt (120mm vs 92mm).

Tror du kan få väldigt tyst med en sådan och en standardklockad processor.
Det hänger ju på vad du har för fläktkurva inställd på alla fläktar.

Jag har inte sett några tester på Slim-modellen. Det kan vara så att även den klarar att hålla en oklockad processor sval vid låga varv, men det är ju svårt att veta.

För övrigt tycker jag att din illustration V3 bör vara mer än nog kylningsmässigt.

Vad har du för planer på att flytta systemet till för chassi? Mycket mindre?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

@heffaklumpmamma:

Lyckats hitta två recensioner på Pure Rock Slim:
eteknix Pure Rock Slim review

Pure Rock Slim Review Enostech

Att döma av dessa två tester verkar det inte vara ett helt dumt köp, men det vore ju trevligt att läsa fler sidor också.

Är lite småsugen på att prova att bygga i en låda i stil med Cooler Master Elite 110, Fractal Design Node 202 eller 304. Men någon flytt från mitt Bitfenix-chassi är inte aktuellt än på några år förrän man är färdig med studierna och har råd med värstinggrejer till ett helt nytt bygge i mitt nuvarande chassi.

Permalänk

@ML_916: Vissa av de lådorna kräver extremt små kylare, och det är ju inte optimalt i dagsläget när du har plats. Pure Rock Slim är ju för stor för bland annat Node 202 om jag förstår det rätt.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

@ML_916: Vissa av de lådorna kräver extremt små kylare, och det är ju inte optimalt i dagsläget när du har plats. Pure Rock Slim är ju för stor för bland annat Node 202 om jag förstår det rätt.

Ja det verkar vara väldigt trångt i alla dom mindre chassin jag kollat på. Så jag tror inte jag ska ta så stor hänsyn till framtida flytt av systemet utan istället satsa på något bra här och nu som inte spränger budgeten helt. Den dagen den sorgen liksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Noctua D15

Har själv haft liknande setup i ett Prodigy som nyligen pensionerats:

Bak: Spectre Pro 140
Fram: Spectre Pro 230 (Körde även vanliga Spectre 230 som var lite tystare men lite svagare flöde och annan ljudkaraktär)
CPU: Noctua D15 (Hade även en Evo 212 innan som var utmärkt men den orkade inte med 3570k på 4.8)

Allt gick med low-noise adapters.

Den enda fläkten jag hörde var frontfläkten vilken var väldigt tyst med low-noise adapters, men vill man ha ännu lägre ljudnivå så rekommenderas att antingen testa någon form att FanController med Volt/PWM kontroll för exakt RPM och eventuellt invänta Noctuas kommande 200mm fläkt och köra den i fronten.

För CPU rekommenderas Noctua D15 även om du inte ska klocka då den dels är "framtidssäker" om du skulle vilja klocka med låg ljudnivå men framförallt för att den är riktigt tyst oavsett, tystare än 212 som i sig är tyst men ej tillräcklig för eventuell hög överklock enligt mig.

Med den setupen blev luftflöde in från front och ut bak, inga fler fläktar behövdes för min del och jag kör en 3570k på 4.8ghz på 1.4v vilket är som ett mindre reaktor i värmeutveckling. CPU låg i idle runt 40 +-5 och i load runt 75-80.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt mig en Pure Rock och en 230mm fläkt att sätta i fronten på chassit. Ska bli kul att se hur det blir. Tackar för hjälpen allihop!