Globalfoundries tillkännager 7 nanometer för lansering 2018

Permalänk
Melding Plague

Globalfoundries tillkännager 7 nanometer för lansering 2018

Kontraktstillverkaren Globalfoundries bekräftar att de hoppar över 10 nanometer och går direkt till 7 nanometer, som ska erbjuda rejäla framsteg i prestanda och transistortäthet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara bra. Vill aldrig mer vara med om att de ligger kvar på gammal skit såpass länge som de gjorde utan det är ju så att det måste gå frammåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tror det kan vara bra. Vill aldrig mer vara med om att de ligger kvar på gammal skit såpass länge som de gjorde utan det är ju så att det måste gå frammåt.

Hoppas att vi får se grafikkort som ligger på 2,5 GHz 2018.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hoppas att vi får se grafikkort som ligger på 2,5 GHz 2018.

Om de håller sina löften med 30% högre klockfrekvenser kan vi vara säkra på ~2.7ghz. Osäkert dock vad dem menar med "högre än". Högre än vad? förhoppningsvis Pascal. Då kanske det går att pressa upp kretsarna till 3ghz med lite OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ruzikx:

Om de håller sina löften med 30% högre klockfrekvenser kan vi vara säkra på ~2.7ghz. Osäkert dock vad dem menar med "högre än". Högre än vad? förhoppningsvis Pascal. Då kanske det går att pressa upp kretsarna till 3ghz med lite OC

Då kanske grafikkortet klara av 4k bättre än vad den gör idag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Dags för Stackade GPUer snart? Finns inte mycket utrymme för förminskning längre

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Dags för gpu att göra som cpu har gjort länge nu kan en tänka. Intern (SLI/CF) i brist på bättre ord, men ni förstår
Hoppas det iaf. Hellre det och låg värme än hög MHz.

Byggs det och programmeras efter det är det inga problem.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Dags för gpu att göra som cpu har gjort länge nu kan en tänka. Intern (SLI/CF) i brist på bättre ord, men ni förstår
Hoppas det iaf. Hellre det och låg värme än hög MHz.

Byggs det och programmeras efter det är det inga problem.

On du menar att GPUer ska ha flera kärnor så är de lååååångt före CPU på den fronten. Grafik är extremt parallelliserbart. En modern GPU har tusentals vad man kan kalla kärnor. Se t.ex http://www.nvidia.com/object/what-is-gpu-computing.html
För en lite djupare förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Datavetare

7 nm...

Med tanke på att nuvarande 14 nm processen på många sätt är 20 nm med FinFET och 7 nm ska ge ungefär dubbla transistortätheten mot idag får man

2 = 20^2 / (N^2) N = sqrt(20^2 / 2) = 14

d.v.s. deras 7 nm process får en transistortäthet motsvarande en "äkta" 14 nm.

Undrar vad man tänkte göra i 10 nm som man nu hoppar över...

När man säger att processen ger minst 30 % högre frekvens, undrar om man då inte menar att den nya processen gör det möjligt att köra med ca 30 % högre frekvens vid samma strömförbrukningen som dagens process.

Tittar man på Intel så har maximal frekvens inte ökat speciellt mycket sedan 32 nm. Däremot har man kunnat skruva upp frekvensen rätt mycket på kretsar med låg TDP.

Apple visar rätt mycket samma sak. På det stora hela har man haft en rätt snarlik CPU-design sedan Cyclone (A7 i Iphone 5s). Den CPUn körde endast på 1,3 GHz, nu två nodminskningar senare har man lyckats skrämt upp frekvensen över 2,0 GHz.

Hur hög frekvens man kan nå har inte längre jättemycket med tillverkningsnoden att göra (den kopplingen försvann i princip när Dennard scaling försvann, d.v.s. vid ~65 nm).

Nvidia hade absolut kunna nå Pascals frekvenser även på 28 nm, men det hade dragit betydligt mer ström och antagligen krävt att man packat transistorerna lite mindre tätt i vissa lägen.

Hur hög frekvens en krets kan nå är i stället väldigt beroende av dess design. Här har man kunna sett att Apples kretsar inte alls kört på kretsens funktionella maxfrekvens i Iphone, de har varit högre klockade i Ipad där det går att dra lite mer ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xyborg:

On du menar att GPUer ska ha flera kärnor så är de lååååångt före CPU på den fronten. Grafik är extremt parallelliserbart. En modern GPU har tusentals vad man kan kalla kärnor. Se t.ex http://www.nvidia.com/object/what-is-gpu-computing.html
För en lite djupare förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska man försöka hålla parallellen med CPUer så nära som möjligt så motsvarar CPU-kärnor mer "compute units" i AMDs GPUer och "streaming multiprocessor" i Nvidias GPUer.

"Stream cores" och "CUDA cores" är sedan mer lik SSE/AVX i dagens x86 CPUer. Varje CPU-kärna med SSE har fyra "stream cores" och med AVX har den åtta "stream cores" per SSE/AVX ALU.

Dagens Intel CPUer har två SSE/AVX ALUs per kärna.

GPUer har ändå långt mer parallellism, en 10 kärnig Broadwell E (i7 6950X) har ju "bara" 10 * 8 * 2 = 160 stream/CUDA cores. I.o.f.s. på 3-4 GHz men ändå långt från de största GPUerna.

Skillnaden är dock inte riktigt så stor som Nvidia försöker påskina i länken ovan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

7 nm...

Med tanke på att nuvarande 14 nm processen på många sätt är 20 nm med FinFET och 7 nm ska ge ungefär dubbla transistortätheten mot idag får man

2 = 20^2 / (N^2) N = sqrt(20^2 / 2) = 14

d.v.s. deras 7 nm process får en transistortäthet motsvarande en "äkta" 14 nm.

Undrar vad man tänkte göra i 10 nm som man nu hoppar över...

Tänkte väl... Deras "7nm" nod motsvarar Intels 14nm...och detsamma med TSMC antar jag. Alltså bibehålls Intels processövertag förutsatt att deras 7nm inte försenas vilket den mycket väl kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

7 nm...

Med tanke på att nuvarande 14 nm processen på många sätt är 20 nm med FinFET och 7 nm ska ge ungefär dubbla transistortätheten mot idag får man

2 = 20^2 / (N^2) N = sqrt(20^2 / 2) = 14

d.v.s. deras 7 nm process får en transistortäthet motsvarande en "äkta" 14 nm.

Inte heller Intels är "äkta" 14 nm. Men den är betydligt närmare än Samsung/Tsmc:s motsvarigheter.

"GLOBALFOUNDRIES’ new 7nm FinFET technology is expected to deliver more than twice the logic density and a 30 percent performance boost compared to today’s 16/14nm foundry FinFET offerings."

Så. Om man ska tro på deras officiella uttalande, så medger det ca: dubbel densitet mot Samsungs 14nm. Intels 14nm har inte dubbel densitet mot Samsung som du spekulerar i ovan.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Här är en hyffsat bra illustration av skillnaderna: http://xtreview.com/images/6deformation.jpg

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jacozz:

Inte heller Intels är "äkta" 14 nm. Men den är betydligt närmare än Samsung/Tsmc:s motsvarigheter.

"GLOBALFOUNDRIES’ new 7nm FinFET technology is expected to deliver more than twice the logic density and a 30 percent performance boost compared to today’s 16/14nm foundry FinFET offerings."

Så. Om man ska tro på deras officiella uttalande, så medger det ca: dubbel densitet mot Samsungs 14nm. Intels 14nm har inte dubbel densitet mot Samsung som du spekulerar i ovan.

Ser inte att jag nämner Intel någonstans ovan vad det gäller jämförelse mellan noder. Intel må vara betydligt närmare en "riktig" 14 nm jämfört med övriga, faktum är att deras 14 nm hade i princip prefekt skalning från 22 nm.

Dock var Intels 22 nm var inte alls dubbla densiteten mot deras 32 nm, så är där "felet" ligger.

Poängen var mest att peka på att vilken siffra som hamnar i nodnamnet är inte längre tillräckligt för att veta vem som "leder". Är därför lite löjligt att man "hoppar över" 10 nm när deras 7 nm i någon mening motsvarar en "riktig" 14 nm.

Om inget väldigt oväntat inträffar lär Intels "10 nm" vara tätare än både TSMC och Globalfoundries "7 nm". Kanske läge att skippa "nm" värdet helt och ge processerna lite klatschiga kodnamn i stället

Vidare får man inte heller enbart bra saker vid krympningar, så är inte självklart att man alltid vill sträva efter senaste nod.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser inte att jag nämner Intel någonstans ovan vad det gäller jämförelse mellan noder. Intel må vara betydligt närmare en "riktig" 14 nm jämfört med övriga, faktum är att deras 14 nm hade i princip prefekt skalning från 22 nm.

Dock var Intels 22 nm var inte alls dubbla densiteten mot deras 32 nm, så är där "felet" ligger.

Poängen var mest att peka på att vilken siffra som hamnar i nodnamnet är inte längre tillräckligt för att veta vem som "leder". Är därför lite löjligt att man "hoppar över" 10 nm när deras 7 nm i någon mening motsvarar en "riktig" 14 nm.

Om inget väldigt oväntat inträffar lär Intels "10 nm" vara tätare än både TSMC och Globalfoundries "7 nm". Kanske läge att skippa "nm" värdet helt och ge processerna lite klatschiga kodnamn i stället

Vidare får man inte heller enbart bra saker vid krympningar, så är inte självklart att man alltid vill sträva efter senaste nod.

Nä.Ok. Jag håller med om det meningslösa med att kalla processerna 14/10/7 eller what ever. Det finns ju inte längre någon verklig relevans med de namnen. Jag förväntar mig också att Intels 10:a har betydligt högre densitet än TSMC:s 10:a. Dock tror jag att Glofos: 7:a motsvarar Intels 10:a. Men det har jag såklart ingen aning om. Men, enligt GloFo så motsvarar det samma krympning som 28 till 14. Dvs dubbel densitet. Den som lever får se.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

On du menar att GPUer ska ha flera kärnor så är de lååååångt före CPU på den fronten. Grafik är extremt parallelliserbart. En modern GPU har tusentals vad man kan kalla kärnor. Se t.ex http://www.nvidia.com/object/what-is-gpu-computing.html
För en lite djupare förklaring.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är det inte riktigt så jag menade. Vilket du nog förstår om du läser vad jag skrev igen.

Men A 4 effort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Men, enligt GloFo så motsvarar det samma krympning som 28 till 14. Dvs dubbel densitet. Den som lever får se.

28 till 14 borde bli 4 gånger högre densitet, inte dubbelt.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

28 till 14 borde bli 4 gånger högre densitet, inte dubbelt.

I teorin ja. Men som tidigare konstaterats, används processdistinktionen felaktigt idag och ska mest ses som marknadsföring. Det gäller alla tillverkare mer eller mindre.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av SCORPIUS:

Nu är det inte riktigt så jag menade. Vilket du nog förstår om du läser vad jag skrev igen.

Men A 4 effort.

Menar du då flera GPUer på ett bräde? För det har också funnits i "evigheter" i datortermer. 295X2, 7990, 6990, 5990 etc från AMD. GTX 590, 690 och Titan Z från Nvidia. Finns äldre dubbelmackor också, men de minns jag inte vad de heter. Annars vet jag inte riktigt vad du syftar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

Ska man försöka hålla parallellen med CPUer så nära som möjligt så motsvarar CPU-kärnor mer "compute units" i AMDs GPUer och "streaming multiprocessor" i Nvidias GPUer.

"Stream cores" och "CUDA cores" är sedan mer lik SSE/AVX i dagens x86 CPUer. Varje CPU-kärna med SSE har fyra "stream cores" och med AVX har den åtta "stream cores" per SSE/AVX ALU.

Dagens Intel CPUer har två SSE/AVX ALUs per kärna.

GPUer har ändå långt mer parallellism, en 10 kärnig Broadwell E (i7 6950X) har ju "bara" 10 * 8 * 2 = 160 stream/CUDA cores. I.o.f.s. på 3-4 GHz men ändå långt från de största GPUerna.

Skillnaden är dock inte riktigt så stor som Nvidia försöker påskina i länken ovan.

Där ser man. Tackar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Dags för Stackade GPUer snart? Finns inte mycket utrymme för förminskning längre

Jo då borde man dessutom kunna göra en process innan de stackas för att se om delarna fungerar och på det sättet få bättre yield.

Vet inte riktigt hur det fungerar. Men säj att va har två grundchipp som inehåller minneskontroller och cache. Vi bygger en tårta. Mitten består av beräkning. Ovan och under delen med minescontroller och casche. sen bygar men på om det ska vara en starkare krets ett eller två lager neråt innan man sätter konekt lagrett mot pcb. och uppot sätter man 1-3 lager av extra berääkningsenhter. på sidaorna som då borde nå minneskontrollern varandra sätter man två lager HBM, ett lager pär minneskontroll. Isolerande material mellan Core och HBM för att bli av med värmespriding dem emellan. Sen via kyalern låter man fördelningen av kylning hanteras mellan core och HBM.

Tror inte det fungerar så men ja... Drömda kan man alltid.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.