Billig surfplatta att köpa för enklare saker

Permalänk
Inaktiv

Billig surfplatta att köpa för enklare saker

Tänkte införskaffa en billig surfplatta 7 tum eller 10.1 tum, någon av dessa:
Denver Surfplatta 7” TAQ-70232

Eller denna:
Lenovo Tab 2 A10-70 16GB Midnattsblå

Jag vet att priset skiljer sig stort mellan dessa plattor, då Denvern kostar 499 kr och Lenovon 1990 kr.
Men jag tänkte bara använda plattan för enklare saker, så spelar det då någon roll vilken jag väljer?
Android 4.4 Kitkat verkar det vara installerat på båda plattorna, Finns det uppgraderingar då?

Permalänk
Skrivet av anon144494:

Tänkte införskaffa en billig surfplatta 7 tum eller 10.1 tum, någon av dessa:
Denver Surfplatta 7” TAQ-70232
https://www.kjell.com/se/image/Product_346560sv/product/1/denver-surfplatta-7-
Eller denna:
Lenovo Tab 2 A10-70 16GB Midnattsblå
https://inetimg.se/img/452x339/1978058_6.jpg
Jag vet att priset skiljer sig stort mellan dessa plattor, då Denvern kostar 499 kr och Lenovon 1990 kr.
Men jag tänkte bara använda plattan för enklare saker, så spelar det då någon roll vilken jag väljer?
Android 4.4 Kitkat verkar det vara installerat på båda plattorna, Finns det uppgraderingar då?

Köp inte Denvern, sämre skit får man leta efter. Har haft en sådan, långsam redan från ny, knappt svt play fungerar.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk

jag kör med lenovo tab 3 essential på jobbet, använder den primärt för att se lite på film ibland, slappsurfa, youtube etc, funkar väldigt smidigt för det.

känner att lenovo har en bättre kvalitet än vad Denver plattorna har, men har bara klämt på denvers plattor väldigt kort.

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/surfplattor-o-tablet...

min är uppdaterad till android 5.0, minneskort möjlighet.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Vad är "enklare saker"?

Permalänk
Medlem

jag hade kört på lenovon och jag kommer att köpa den (hoppas på en prissänkning vid blk friday eller jul), pga jag har väldigt dålig erfarenhet av super billiga plattor har en idag som vi fick med något telefon paket men den tar en hel dag att ladda och batteriet hoppar från 100% till 70% på 10min ibland och den är så seg så man blir galen..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Lenovon alla dagar i veckan. Har arbetat med båda, rör ej Denver frivilligt.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Vad är "enklare saker"?

Peta och trycka på skärmen

Permalänk
Medlem

Denna platta är bättre än Denver-plattan.
https://www.dustinhome.se/product/5010961881/tab-3-710

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typen_200:

Köp inte Denvern, sämre skit får man leta efter. Har haft en sådan, långsam redan från ny, knappt svt play fungerar.

Är Denvern så dålig, om jag ska kolla på bilder från digitalkameran och spela mp3 filer,
så kanske den är bättre än en digital fotoram? Sådana har jag två av och de har inte
inbyggt batteri iallafall

Permalänk
Medlem

Köp en modern budget-platta istället. Acer Iconia b1-780 har iaf Android 6 och kostar 995kr på elgiganten och har ok prestanda. Android 4.4 är redan tre år gammalt, inget jag skulle köpa idag.

Permalänk
Skrivet av anon144494:

Är Denvern så dålig, om jag ska kolla på bilder från digitalkameran och spela mp3 filer,
så kanske den är bättre än en digital fotoram? Sådana har jag två av och de har inte
inbyggt batteri iallafall

Betraktningsvinklarna var i alla fall på min platta väldigt dåliga så färgerna ändrades ganska mycket och blev i princip vitt vid en viss vinkel. Digitala fotoramar har generellt mycket bättre skärmar än billiga plattor.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typen_200:

Betraktningsvinklarna var i alla fall på min platta väldigt dåliga så färgerna ändrades ganska mycket och blev i princip vitt vid en viss vinkel. Digitala fotoramar har generellt mycket bättre skärmar än billiga plattor.

Okej, då kör jag vidare med mina två digitala fotoramar, då jag endast behöver kolla på bilder från digitalkameran där.
Jag trodde också det skulle vara bättre skärm på den Denver surfplatta än en digital fotoram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Peta och trycka på skärmen

Ex facebook anser jag vara enklare saker... Men även facebook har blivit ganska mycket tyngre de senaste åren.

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3322940 är oxå ett bra alternativ runt 2000 pengen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Köp en modern budget-platta istället. Acer Iconia b1-780 har iaf Android 6 och kostar 995kr på elgiganten och har ok prestanda. Android 4.4 är redan tre år gammalt, inget jag skulle köpa idag.

skulle den där funka om man bara surfar och håller på?
har en platta just nu som är så seg så man somnar ju innan skiten har laddat någon sida och sen får den för sig att jag klickade på en länk som var en halv sida ner som jag inte ville trycka på.. kort sagt otroligt dålig platta är vad jag har nu skulle den där plattan vara snabbare alltså ladda sidor och länkar ganska snabbt för det är de enda jag är ute efter.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

skulle den där funka om man bara surfar och håller på?
har en platta just nu som är så seg så man somnar ju innan skiten har laddat någon sida och sen får den för sig att jag klickade på en länk som var en halv sida ner som jag inte ville trycka på.. kort sagt otroligt dålig platta är vad jag har nu skulle den där plattan vara snabbare alltså ladda sidor och länkar ganska snabbt för det är de enda jag är ute efter.

Den har bra CPU/SOC för en budgetplatta (4xCortex A53 CPU i 1.3GHz) så det ska gå rätt snabbt att surfa. Det som kan orsaka problem är att den bara har 1GB RAM, så har du många flikar öppna i Chrome så kanske det blir lite segt ibland (men bara att stänga flikarna och i värsta fall starta om plattan). Plattor med 2GB RAM blir en hel del dyrare.
Jag har inte plattan själv än, men jag har tänkt köpa den som födelsedagspresent till min dotter senare i höst.

Den finns ju på Elgiganten, så den kanske finns i lager i närheten av där du bor så du kan testa lite? (fast jag är lite osäker på om Elgiganten har etablerat sig i Narnia)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Den har bra CPU/SOC för en budgetplatta (4xCortex A53 CPU i 1.3GHz) så det ska gå rätt snabbt att surfa. Det som kan orsaka problem är att den bara har 1GB RAM, så har du många flikar öppna i Chrome så kanske det blir lite segt ibland (men bara att stänga flikarna och i värsta fall starta om plattan). Plattor med 2GB RAM blir en hel del dyrare.
Jag har inte plattan själv än, men jag har tänkt köpa den som födelsedagspresent till min dotter senare i höst.

Den finns ju på Elgiganten, så den kanske finns i lager i närheten av där du bor så du kan testa lite? (fast jag är lite osäker på om Elgiganten har etablerat sig i Narnia)

ja har vant mig att bara ha 1 flik öppen med plattan jag har så det är inget problem, tror du den kommer sänkas i pris på t.ex black friday? om inte så beställer jag den nog nästa vecka.

närmaste elgiganten är i haninge men känns inte värt att åka så långt bara för o testa den, beställer hellre bara hem den o kör på den kan i alla fall inte vara värre än den jag har

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

ja har vant mig att bara ha 1 flik öppen med plattan jag har så det är inget problem, tror du den kommer sänkas i pris på t.ex black friday? om inte så beställer jag den nog nästa vecka.

närmaste elgiganten är i haninge men känns inte värt att åka så långt bara för o testa den, beställer hellre bara hem den o kör på den kan i alla fall inte vara värre än den jag har

För mig har black friday och rean i slutet av januari alltid varit den rean:
* Med procentuellt högst rea
* På produkter man faktiskt vill ha och inte gammalt skit

Alla andra reor är det mest skit eller 1% rea. Visst finns det undantag, bra erbjudanden finns ju under hela året. Men de ovanstående reorna är klart bäst. Och båda är ju väldigt snart. Så om man vill spara pengar så är det ganska dumt att köpa nu på hösten, skolstarter och allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Köp en modern budget-platta istället. Acer Iconia b1-780 har iaf Android 6 och kostar 995kr på elgiganten och har ok prestanda. Android 4.4 är redan tre år gammalt, inget jag skulle köpa idag.

Kan ju komplettera mitt gamla inlägg med att jag köpte just en Acer Iconia B1-780 till min dotter (4 år) för ett par veckor sedan. Den har fungerat problemfritt sedan dess, installerat ett tiotal barnspel som fungerar utmärkt. Prestandan är helt OK, kan surfa på komplexa hemsidor som aftonbladet utan problem iaf, och barnspel är inga som helst problem.
Den är rätt plastig såklart, men det var väntat. Jag saknar automatisk reglering av ljusstyrkan på skärmen, men man kan inte få allt. Och den har bara 1 GB RAM så inget för surfare med många flikar öppna t ex.

Jag kompletterade med den här typen av skal/fodral funkar (i stort sett det enda formanpassade skalet jag har hittat, övrigt verkar vara generella tablet-fodral), finns i olika färger:

https://www.amazon.co.uk/Iconia-B1-780-Pasonomi-Lightweight-L...

I stort sett alla andra budgetplattor i 7-8 tumsstorlek kör Android 5 eller t o m 4.4, den här kör Android 6.0, det var också avgörande för mitt val.