Microsoft möjliggör konvertering av Win32-appar till Windows Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är tydligt att du inte vet vad WINE är. Det du beskriver låter som en emulator, och det är ingen emulator utan ett kompatibilitetslager som implementerar Microsofts APIn, kernel calls.

WINE har utvecklats för att fungera på PowerPC via x86-emulering med QEMU på OS X förr. Det blev aldrig klart, men det finns inget hinder mot att göra en sådan mjukvara. På Linux kan du köra QEMU user mode emulation för att köra WINE (x86) på andra arkitekturer. Winelib är även intressant att köra och det går att köra på annat än x86, men då måste du såklart bygga om programmen.

WINE används på Android för att köra x86 Windows-program/spel redan, på Android för ARM alltså. Det från tredjepart, från projektet själv finns Winelib.

För i helvete...

Första Rosa pantern går att köra i DOS och således under DOSBox på Windows 10.

Återigen, DOSBox är inte tillåtet att publiceras i Store som Windows Runtime-program för W10M osv, det är inte tillåtet enligt reglerna, reglerna tillåter inte att ett program laddar in ett annat program och liknande.

Både hokus pokus, och rosa resa (1 och 2) kräver windows. Eller menar du att man ska installera windows i dosbox?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@Petterk: Wine är ett översättningsbibliotek och inte en emulator. Och man kan köra 16bitars x86 saker med wine som man inte kan köra i 64bitars windows eftersom de tog bort 16bit stöd i windows 64bit versionerna.

Vad är det du inte förstår? WINE är ett kompatibilitetslager som implementerar Windows API och kernel calls, inte översätter maskinkod. Ska du köra 16-bitars under 64-bitars Windows-kärna måste du köra virtualisering, då den kör processorn i ett läge där du inte längre kan köra 16-bitars kod.

WINE kan användas ihop med (QEMUs) user mode emulation av x86 (emulering) på en annan arkitektur, och Winelib som kräver att man bygger (kompilerar) om programmet stödjer flera arkitekturer.

Ska du köra ditt 16-bitars spel på Windows 10 x64 får du lov att antingen köra en emulator eller en virtuell maskin. OS X/MacOS har exempelvis en hypervisor inbyggd, och det finns program i Mac App Store som använder sig av den för att virtualisera bland annat Windows. På Windows har du Hyper-V medföljande, men du kan inte skeppa program som kräver virtualisering i Windows Store varken med Microsofts implementation eller din egen. Reglerna tillåter dig inte heller att publicera (även fast den inte kräver kernel-mode drivers, och troligen skulle gå att köra på WinRT-körverket) en emulator i butiken. På Android går det däremot att köra en del x86-Windowsprogram via WINE tillsammans med (som inte är en del av WINE) emulering av x86, även på en ARM-enhet (Android stödjer MIPS och x86 också).

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Både hokus pokus, och rosa resa (1 och 2) kräver windows. Eller menar du att man ska installera windows i dosbox?

"The Pink Panther: Passport to Peril" kom 1996 i en version som även gick att köra på DOS, 99 kom en variant som kräver Windows 95. Se https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81u-yDm59nL....

Vad det gäller den svenska varianten som kom 97 vet jag inte om det ingick DOS-versionen.

Hokus pokus kräver garanterat Windows.

Lösningen är som sagt att köra ett 32-bitars Windows virtualiserat (med Hyper-V, VMware eller vad du nu föredrar). Du ska inte installera det i en emulator när du trotts allt sitter på en x86-processor.

Permalänk
Medlem
  1. In computing, ioctl (an abbreviation of input/output control) is a system call for device-specific input/output operations and other operations which cannot be expressed by regular system calls

  2. UWP does not support arbitrary IOCTL connections as part of the AppContainer isolation. -Chuck Walbourn - MSFT Microsoft, 2016

Dvs. som jag förstått det en liten söt multiplattformskompatibilitetsbubbla som om du ska använda något i måste utveckla speciellt stöd för direkt i paketet via API'er med övriga windows/drivare då det inte bryr sig i datorsetup i övrigt via andra drivare eller mjukvaror. Det känns framtidsosäkert och anti-pc-laddat. Spelet och drivrutiner/mjukvaror har beroende (eller ingen koppling alls) med varandra. Detta känns som en inkräktande totalflopp så länge inte steam, simulatorspel och gamla spel finns och bör aktivt bekämpas om du inte är en sån som kör med uppdaterad standardhårdvara, stora speltitlar som funnits ett par månader, ej bryr dig i spelen 2 år efter släpp och inte har några knepiga kontrollers. Forza hade för bövelen inte ens rattsupport för dom hade inte haft tid att lägga in specifika rattar. Fullskärmsproblem eller hertzproblem i en titel och du kan glömma att forcera videolägen. Jag betvivlar min h-shifter någonsin skulle fungera i något spel om inte utvecklarna för en given titel älskar Fanatec. Eller så har jag missat något med det isolerade paketkonceptet.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av mackanj:

Vet inte om du blandar ihop WinRT med surfplatteläget i Win10(?)
Men, det finns en VLC-app i affären till WinRT.
Det finns även en VLC-app portad till UWP, men just nu saknar den en del funktionalitet som skrivborsprogrammet har.
Jag har inte testat någon av dem.

Jag menar den som funkar på Windows RT plattor. Jag hade en sådan själv ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com