Köpa ratt för racing (aldrig ens provat någon tidigare)

Permalänk
Medlem

Köpa ratt för racing (aldrig ens provat någon tidigare)

Blev sugen på att införskaffa en ratt men har ingen som helst erfarenhet av det sedan tidgiare.

Det hela började med att jag tänkte prova Forza 6 eftersom det var gratis, men hade inte tillräckligt grafikkort så blev att jag provade Asphalt 8 istället, både jag och ungarna blev riktigt bitna så jag kollade runt lite på övriga spel och tillbehör och en helt ny outforskad värld öppnade sig, lite annat än Mario Kart

Efter att ha kollat runt lite så verkar Logitech G920 och Thrustmaster T300 RS vara 2 populära rattar, dock ganska mycket dyrare än det jag tänkt mig på ca 500kr. men.... om en ratt för 500kr bara är att kasta pengarna i sjön så kan jag faktiskt tänka mig en G920, går att få för ca 2000kr från england och jag har bekanta där just nu som kanske skulle kunna plocka upp en idag eller imorgon när dom reser hem, det är väl ingen skillnad annat än elkontakten när det är från england? Tänkte iom att dom har vänstertrafik där. Så vad ska jag satsa på?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Blev sugen på att införskaffa en ratt men har ingen som helst erfarenhet av det sedan tidgiare.

Det hela började med att jag tänkte prova Forza 6 eftersom det var gratis, men hade inte tillräckligt grafikkort så blev att jag provade Asphalt 8 istället, både jag och ungarna blev riktigt bitna så jag kollade runt lite på övriga spel och tillbehör och en helt ny outforskad värld öppnade sig, lite annat än Mario Kart

Efter att ha kollat runt lite så verkar Logitech G920 och Thrustmaster T300 RS vara 2 populära rattar, dock ganska mycket dyrare än det jag tänkt mig på ca 500kr. men.... om en ratt för 500kr bara är att kasta pengarna i sjön så kan jag faktiskt tänka mig en G920, går att få för ca 2000kr från england och jag har bekanta där just nu som kanske skulle kunna plocka upp en idag eller imorgon när dom reser hem, det är väl ingen skillnad annat än elkontakten när det är från england? Tänkte iom att dom har vänstertrafik där. Så vad ska jag satsa på?

Jag plockade upp en Logitech Driving Force GT för för 999kr (på rea). Den känns väääldigt plastig. Men den gör sitt jobb; man får rätt bra inlevelse.
Men det är ingenting mot en Logitech G27. Så jag skulle rekommendera att peta in lite extra pengar - om du tror att intresset för racingspel kommer vara med dig ett tag.

Det är ju fruktansvärt kul. Går i tankarna på att köpa en HTC Vive eller Oculus Rift. Känslan blir >100 gånger bättre! Provade DK2:an i Project Cars, det var som en våtdröm!!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Köp inte en ratt för 500kr det är att kasta pengarna i sjön. Du kommer snabbt vilja ha en bättre dessutom. Lägg runt 2000-2500kr på en bra istället.

Permalänk
Medlem

2000kr? Köp! Det kommer inte att vara någon skillnad alls förutom nätsladden. Du kan säkert sälja vidare för ett par hundralappar mer på blocket om du inte fastnar för den.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Jag hade verkligen satsat på G920 och även köpa till växelspaken (http://gaming.logitech.com/sv-se/product/driving-force-shifte...)

Rattarna som ligger runt 500:- är inte i närheten av att vara lika roliga

Har kört med min Logitech g25 sen 2008 och det är alltid lika roligt när man plockar fram den

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar. Då lägger jag ner budget tankarna.

Har själv gått i tankarna att införskaffa ett VR-headset (och självklart nytt grafikkort) just för bilspel där det borde göra sig ruskigt bra.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

Japp jag har Vive + G27. Project cars är superkul med den kombon!

Permalänk

Har en G27 och den kan jag verkligen rekommendera! Ett tips är dock att se till så du har gott om plats vid bordet för ratt och alla tillbehör, alternativt styra upp en dedikerad plats för bilspel typ . Min egna erfarenhet är att ratten får ligga oanvänd i en låda pga jag inte orkar plocka upp och ner grejerna varje gång lusten för bilkörning faller på

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk

Själv kör man på en Xbox one med "Thrustmaster TX Racing Wheel Ferrari 458 Italia Edition", finns på Media Markt och kostar ca 3000kr, riktigt trevlig liten ratt.

Sen om du verkligen fördjupa dig i racing världen, kan du tita på dessa länkar:
http://www.iracing.com/
https://www.dirtgame.com/us/home
https://www.lfs.net/

Permalänk
Medlem

Med lite is i magen kan du komma över en G25 eller G27 för tusenlappen på Blocket. Det är så värt det. G27an lite tystare kanske men G25 har även sekventiell växellåda som val om man nu gillar det.
Annars skulle jag kört på G920 före Thrustmastern om du måste välja mellan dem.

Permalänk
Medlem

@Segge

*host host*

http://www.sweclockers.com/marknad/130185-thrustmaster-tx-rac...

Kan skickas i originalkartong. Messa vid intresse.

En utav dom bästa rattarna där ute. Funkar till xbox och pc.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Jag äger en g27 med tillbehör, som är ändas använd ett fåtal gånger. Originalkartong finns.

Permalänk
Medlem

Sony fick fnatt när de släppte PS4an och gjorde så att inte alla rattar funkar, inte ens rattar som funkade till PS3. Om du har tankar på att skaffa en sådan i framtiden så tänk på det. Har själv en G27 och hade väldigt kul med den men blev grymt besviken då den inte funkade. Blir väl till att köpa G29 så småningom.
Det nämdes tidigare att du får skaffa en strömadapter till UK ratten eller byta kontakten.