Permalänk
Medlem

Vattenpump trasig? Corsair Hydro H110i GTX

Hej!

Har ett system som såvitt jag vet fram tills nu varit välkylt och välfungerande.

Har följande cpu/kylningssystem:

* Intel i7 6700K @ 4,0 GHz
* Corsair Hydro H110i GTX

Detta sitter i ett Corsair Carbide 600Q-chassi med gott om fläktar. Två 120 mm-fläktar på själva radiatorn, två 120 mm fläktar i framsidan av burken och en 140 mm fläkt i bakre delen av burken. Det är väldigt luftigt och kyligt i datorn.

När jag kör igång Prime95 så blir min CPU 95 grader varm på ett par sekunder. Sen stänger jag ner programmet och CPU:n blir återigen ca 30 grader varm.

Vart ska jag börja felsökningen? Vart tror ni problemet sitter? Det har mig veterligen fungerat ganska bra med temperaturerna innan, men jag har aldrig kört Prime95 förut utan enbart Intels egna överklockningsverktyg, där CPU:n just nu blir ca 72-75 grader varm när jag kör benchmarken i det.

Kan pumpen vara trasig? Hur märker man det?

Permalänk
Avstängd

Sätt örat mot pumphuset..hörs det ett brummande ljud så är den igång, hörs det inget är pumpen död.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina temps vid idle har kag svårt att tro att pumpen är trasig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

man känner på pumpen när den fungerar sen håller jag med @Fisken1986 att är nog inget fel på pumpen efter som tempen snabbt går ner efter du stängt av Prime95

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

När det kommer till Prime95, om du kör något av dom översta alternativen under "torture test", då är 95c inte helt omöjligt.
Min processor ligger runt 30-38 grader under lättare arbete och 55-65 vid spelande. Drar jag igång ett av testerna jag nämner ovan kliver processorn direkt upp i 85-92 grader.

Belastningen som dessa tester motsvarar är inte realistiskt vid arbete/spelande.

Permalänk
Medlem

Är det kontaktytan mot CPU:n som är dålig kanske? Att den är tillräcklig för att hålla idle-tempen nere men när det börjar brinna rejält så räcker det inte till?

Permalänk

Jag skulle monterat om kylblocket och satt på ny kylpasta för att utesluta dålig montering.

Vad har du för cpu-volt när du kör prime95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Jag skulle monterat om kylblocket och satt på ny kylpasta för att utesluta dålig montering.

Vad har du för cpu-volt när du kör prime95?

1.312 V

Permalänk

Låter väldigt högt för bara 4.0GHz.

Permalänk
Medlem

Såg precis att min core voltage låg på 1.4 V när jag startade ett spel. Noterade även att CPU:n var klockad till 4,2 GHz trots att den i BIOS låg på 4,0 GHz.

Det kändes inte bra, så jag gick in i BIOS och satte adaptive voltage med en turbovoltage på 1.2 V. Nu kan jag köra Prime95 med en maxtemp på 63 grader, och idle temps nere på 30 grader. Klockan är nere på 4,0 GHz också, utan att jag rörde den i BIOS.

Så nu verkar problemet vara löst, utan att behöva mecka någonting inuti datorn.